Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Absenteismul o problema care isi asteapta rezolvarea
Duminică, 08 Aprilie 2012 23:00

 ABSENTEISMUL – O PROBLEMĂ

CARE ÎŞI AŞTEAPTĂ REZOLVAREA

 

Prof. Mihai Popescu

GST Ploieşti

                                                                                  

 

Starea absenteismul în şcolile din România a devenit un fenomen îngrijorător, iar datele publicate de inspectoratele şcolare arată că unii elevii preferă chiulul, în detrimentul educaţiei. Acolo unde, bunul simţ şi respectul faţă de norme şi regulamente încetează, profesorii trebuie să aibe la îndemană instrumente de constrângere eficiente. Cum poţi determina un elev de clasa a IX a sau a X , care face zeci de absenţe chiar din prima lună de şcoală, să vină la şcoală, în timp ce părintele lui nici nu ştie în ce clasă învaţă?

Având experienţa copiilor care primesc bursa “Bani de liceu” şi care într-un an întreg nu însumează mai mult de 20 de absenţe, se pare că absenteismul poate fi combătut cu succes prin sancţiuni pecuniare.

 

 

Una din priorităţile anului şcolar 2011/2012, este aceea de  reducere a absenteismului. In situaţia în care în luna noiembrie, numai la nivelul capitalei s-au înregistrat 800.000 de absenţe, devine evidentă îngrijorarea profesorilor faţă de stăvilirea acestui fenomen. Sunt căutate soluţii pentru a determina elevii să vină la scoală şi să rămână la ore.

Greu de îndreptat acestă meteahnă  pentru că, la  adolescenţă, tentaţiile sunt la tot pasul şi tinerii devin uşor coruptibili.

In acestă privinţă, atragerea tânărului către şcoală, ar trebui să constituie un obiectiv comun al dascălilor, al părintilor şi al tuturor membrilor unei comunităţi.

De ce nu se întâmplă acest lucru, de ce o parte dintre elevi confundă şcoala cu sala de biliard  sau internetcafe- ul, rămâne o problemă nerezolvată. (Nu este cazul acelor copiii care nu frecventează şcoala datorită dificultăţilor materiale din familie).

Totuşi, acum 70-80 de ani lucrurile erau privite şi rezolvate altfel.  În 1937,  directorul Şcolii Primare Mixte din com. Borza, jud. Sălaj, redacta următoarea înştiintare adresată unui părinte:

“Domnului ……,

De mâine trimite copilul la şcoală. De va lipsi o zi va rămâne repetent şi de fiecare zi lipsă va plăti 100 000de lei amendă”,  sau

“Se pune în vedere locuitorilor ce au copii la şcoală ca imediat să-i trimită. Cine nu trimite copilul la şcoală va plăti de fiecare zi lipsă 100.000/ o sută de mii, iar pe lună 3 000 000 / trei milioane. Luaţi bine seama şi nu luaţi în râs cele scrise, în curând va veţi convinge de cele scrise.”

Tonul anunţului pare ameninţător, dar el este imperativ şi nu lasă  loc de interpretări sau negocieri care să-i altereze mesajul. Drept urmare şi răspunsul părintelui era promt şi decât să plătească, mai bine aducea copilul la şcoală. Sigur că existau şi atunci cazuri nerezolvabile, familii sărace şi copii care dădeau  bir cu fugiţii; în 1930 în România, frecvenţa în învăţământul primar era în medie de 59,8%, iar ponderea analfabeţilor în populaţia totală era de 54,3%, cea mai mare din Europa, fapt ce a determinat guvernul să introducă în legea educaţiei pedepse pentru părinţii care nu îşi trimiteau copiii la şcoală. Drept urmare, în ciuda anilor de criză economică 1929-1933, rata anlfabetismului a început să scadă.

În 2011, un raport al Comisiei Europene plasează România  din nou pe primul loc într-un top al analfabetismului: astfel, 6% dintre români sunt analfabeţi, iar 40%  citesc prost sau nu ştiu să citească. Aşadar suntem consecvenţi!

Combatrea absenteismului bate pasul pe loc pentru că:

- pe de o parte este o problemă de care se ocupă laolaltă, diriginţii, pedagogii, directorii de şcoli,  inspectorii şi ministerul, comisiile şi subcomisiile de disciplină, de monitorizare a absenţelor, de asigurare a calităţii, elaborând în acest sens zeci de pagini de regulamente ,proceduri, rapoarte şi statistici, iar în sfârşit când apar şi sancţiunile, ele urmează o procedură stufoasă (vezi art. 118.1. din ROFUIP).  Parcă o propoziţie simplă şi scurtă ar suna mai bine: „Domnule Părinte,  de mâine trimite copilul la şcoală…..”.

- pe de altă parte, chiar dacă un elev îşi petrece doar ¼ din timpul său la şcoală, toată responsabilitatea instruirii sale cade pe umerii cadrelor didactice, dar acestea sunt lipsite de mijlocele de constrângere pe care Legea educaţiei din 1924 le prevedea: ”Se pune în vedere ca pentru fiecare zi lipsă va plăti 100.000de lei…..”.

Să fie aceasta oare una dintre soluţiile salvatoare?

 

 

Bibliografie

1. www. didactic.ro, Ience Traian, Şcoala în perioada interbelică

2.www.edu.ro/index.php/legaldocs, Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar

3. www.scoalaedu.ro, Raportul Comisiei Europene privind invatamantul in UE / 2011

 

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Proiect integrat de activitate didactica

PROIECT DE ACTIVITATE Profesor propunător: CĂLIN ALEXANDRA RALUCA, Școala Gimnazială Nr. 96 Este un proiect integrat de activitate didactică, nivel II- grupa mare, menit să ȋi familiarizeze pe preșcolari cu...

Read more

Planificare model pentru istorie clasa a…

Planificare model pentru istorie clasa a IV-a   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata...

Read more

Firea si fiinta in universul kafkian si …

FIREA ȘI FIINȚA ÎN UNIVERSUL KAFKIAN ȘI CEL ARGHEZIAN Prof. Bentz Teodora Col. Nat. “Al. I. Cuza “, Focşani Când lectorul descoperă, în fața sa, două lumi cu personaje înfricoșate, ce...

Read more

Invatarea in ora de filosofie

ÎNVĂȚAREA ÎN ORA DE FILOSOFIE Prof. Ioana-Maria Judele Colegiul de Știinte ale Naturii « Emil Racoviță » Brașov Articolul analizează învăţarea şcolară din...

Read more

Les methodes expositives dans la langue …

LES METHODES EXPOSITIVES DANS LA LANGUE ET LA LITTERATURE FRANCAISE   Andone Crenguța - profesor Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov   Les méthodes expositives dans la langue et la littérature francaise sont: la description,...

Read more

Relatia dintre suportul social si simpto…

RELAŢIA DINTRE SUPORTUL SOCIAL ŞI SIMPTOMATOLOGIA PSIHOSOMATICA LA COPILUL INSTITUŢIONALIZAT Autor: psih. Pop Petronica Profesor consilier şcolar/CJRAE Cluj Rezumat Deoarece în ţara noastră au...

Read more

Perceptia autoeficacitatii in munca a ti…

PERCEPŢIA AUTOEFICACITĂŢII ÎN MUNCĂ A TINERILOR DIN ORGANIZAŢIILE VIRTUALE Psih. Pop Petronica Profesor consilier şcolar/CJRAE Cluj Rezumat Studiul de faţă încearca să patrundă în lumea organizaţiilor virtuale (virtual organizaţion), un domeniu deosebit...

Read more

Capitol I

Capitolul I. Reglementãri generale Art. 1 APR Denumirea organizatiei este „Asociatia Profesorilor din România" denumitã în continuare APR. APR este organizatia profesorilor din România. În consecintã, APR reprezintã si apãrã drepturile cadrelor didactice...

Read more