Cresterea motivatiei de invatare a elevilor la disciplina matematica |
Scris de mihaiela lazar
|
Luni, 08 Februarie 2016 12:38 |
STUDIU PRIVIND CREŞTEREA MOTIVAŢIEI DE ÎNVĂŢARE A ELEVILOR LA DISCIPLINA MATEMATICĂ
Andrei Roxana, profesor,
Școala Gimnazială Nr. 25, Galați
Studiul de faţă abordează problematica creşterii motivaţiei de învăţare a elevilor la disciplina matematică. Studierea motivaţiei în şcoală provine din nevoia de a înţelege şi utiliza factori subiectivi care explică fluctuaţiile de randament şcolar. De multe ori, auzim de la elevi remarci de genul: “este greu”, “nu-mi place”, “nu-mi va folosi niciodată”, sau “super”, “de mult nu a mai fost aşa de cool la ore”. Ceea ce face diferenţa între aceste “comunicări” este “ambalajul”. Educaţia nu trebuie să doară sau să producă suferinţă, ci să placă, să fie de folos, să formeze indivizi echilibraţi şi motivati spre acţiune şi schimbare1.
SCOP:
Scopul acestui studiu este unul constatativ şi vizează rolul pe care îl are motivaţia în învăţarea matematicii, în cazul elevilor de gimnaziu.
OBIECTIVE:
- sondarea motivaţiei elevilor privind studiul matematicii;
- cuantificarea timpului alocat pentru studiul matematicii;
- identificarea gradului de conştientizare a necesităţii studierii matematicii în gimnaziu;
- evidenţierea aspectelor pe care elevii le consideră că fiind dificile, în studiul matematicii;
- identificarea unor variante care ar ajuta elevii să studieze matematica cu mai multă uşurinţă;
METODOLOGIE:
Instrumentul utilizat în investigaţie a fost un chestionar pentru exprimarea atitudinilor şi opiniilor, administrat elevilor din clasa a VIII a, aparţinând unor categorii sociale diferite şi provenind din medii diferite.
Chestionarul a cuprins 10 itemi.
Alegerea elevilor pentru eşantion s-a realizat prin selecţie simplă aleatoare.
Au fost chestionaţi 50 de elevi ai Şcolii Gimnaziale nr.25 Galaţi.
PREZENTAREA ŞI INTERPRETAREA DATELOR
Chestionarul a cuprins un set de întrebări menit să evidenţieze motivele ce îi determină pe elevi să înveţe la disciplina matematică . Din acesta a reieşit, că majoritatea consideră că pregătirea pentru susţinerea Evaluării Naţionale de la sfârşitul clasei a VIII a este cel mai important motiv.
De asemenea, şi primirea unei recompense are o pondere majoritară în rândul elevilor chestionaţi ( 56% ).
La întrebarea “Care din următoarele aspecte face învăţatul mai dificil pentru voi la disciplină matematică?”, elevii au răspuns:
-
Materia 64%
-
Vocabularul folosit de profesor 16%
-
Explicaţiile 24%
-
Problemele de comportament din clasa 28%
Când s-a pus problema identificării unor variante care ar ajuta elevii să studieze matematica cu mai multă uşurinţă, aceştia au specificat că modelul personalităţii profesorului influențează creşterea motivaţiei de a învăţa:
De asemenea, dintr-o listă de variante care ar facilita studiul matematicii, în viziunea elevilor, ( existenţa unor activităţi extracurriculare, existenţa unor discipline opţionale, studiul individual, meditaţiile), aceştia au optat în majoritate pentru meditaţii.
CONCLUZII
Majorităţii elevilor matematica li se pare greu de perceput, iar motivaţia acestora pentru studiu diferă de la elev la elev. Conform teoriei SDT(Self-Determination Theory) care descrie motivaţia elevului ca pe un continuum de la demotivare, trecând prin diferite etape de motivare extrinsecă, la motivarea intrinsecă, un anumit comportament şcolar poate fi descris de la lipsa motivaţiei sau resentiment, prin acceptarea pasivă, până la acceptarea activă şi implicarea personală.
MOTIVAŢIE INTRINSECĂ ŞI EXTRINSECĂ
STIL DE REGLARE
|
|
 
|
|
PROCESE ASOCIATE
|
|
PERCEPEREA CAUZALITĂȚII
|
Perceperea irelevanței
Nivel scăzut de competență
Absența intenției
|
Importanța recompensei sau a pedepsei
Supunere sau reactanță
|
Implicarea personală
Focalizare pe acceptarea de sine sau din partea celorlalți
|
Valorizarea conștientă a activității
Asumarea obiectivelor
|
Interiorizarea obiectivelor
Ierarhizarea obiectivelor
Congruența valorică
|
Interes
Plăcere
Satisfacție
intrinsecă
|
|
|
|
|
|
|
|
Prezentăm mai jos un set de strategii de intervenţie specific fiecărei etape de motivare:
-
Utilizarea de material didactic şi mijloace tehnice variate;
-
Propunerea de sarcini ţinând cont de tipul de inteligenţă al elevilor(inteligențe multiple);
-
Accentuarea rolului învăţării în clasă;
-
Propunerea de sarcini/teme la alegere, creându-le sentimentul controlului;
-
Oferirea de recompense stimulative, centrate pe munca elevului şi nu pe sine însuşi;
-
Aprecierea progreselor se face în termeni pozitivi;
-
Evitarea exprimării scepticismului cu privire la reuşita viitoare, folosind sintagme de genul:”Am încredere…”, “Ştiu că poţi”;
-
Identificarea aspectelor de unicitate ale fiecărui elev, crearea unei identităţi valorizate (“spiritul critic al clasei”, “rezolvitorul logic”, etc)
-
Gratificarea activităţilor extraşcolare;
- Cucoş Constantin, Psihopedagogie penru examenele de definitivare şi grade didactice, Editura Polirom, Iaşi, 2009.
- Cristescu Bogdan, Formarea continuă a profesorilor de matematică în societatea cunoaşterii, Inspectoratul Şcolar Judeţean Iaşi, 2012.
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|
Ultima actualizare în Miercuri, 10 Februarie 2016 22:42 |
Adaugă comentariu
|
METAMORFOZELE „LOGICII” LUI TITU MAIORESCU
Prof. drd. GABRIELA IONESCU
Colegiul Tehnic Nr. 2, Târgu-Jiu, jud. Gorj
Rezumat: Manualul de Logică elaborat de Titu Maiorescu a contribuit substanţial la înfiinţarea şcolii româneşti de filosofie... Read more
ANEXA Nr. 1
la metodologie
Lista posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate
Lista care se afiseaza va contine urmatoarele informatii:
Specialitatea ........................... (Nr. de posturi didactice/catedre vacante/rezervate pentru ocupare prin concurs)
Read more
ROLUL IMAGINII DE TELEVIZIUNE ÎN INFLUENŢAREA COMPORTAMENTULUI ELEVILOR
Prof. CIUCĂ (STAN) CRISTINA
Şcoala cu clasele I-VIII Basca-Chiojdului, Chiojdu, jud. Buzău
Lumea se schimbă cu o rapiditate extraordinară, mass-media pătrunde în viaţa fiecăruia dintre... Read more
Probele de evaluare a competenţelor
din cadrul examenului de bacalaureat 2012
Luni, 11 iunie 2012, încep primele probele de evaluare a competentelor din cadrul examenului de bacalaureat.
Prima sesiune a examenului... Read more
RELAŢIA DE INDEPENDENŢĂ DINTRE EDUCAŢIA FIZICĂ ŞI CELELALTE LATURI ALE EDUCAŢIEI
Prof. Antonie Iustin-Marius
Școala Gimnazială „Mihail Sadoveanu” Bacău
Rezumat:
O societate sănătoasă nu se poate construi fără a înţelege rolul educaţiei fizice în... Read more
Calendarul Activitatilor Educative Nationale si Internationale - CAEN 2014
Vezi atasat anexele 1 si 3, respectiv Formularul de aplicatie pentru proiectele ce vor fi cuprinse in Calendarul Activitatilor Educative Nationale/Internationale 2014 (CAEN) si... Read more
EDUCAŢIA ECOLOGICĂ – O ŞANSĂ PENTRU VIITOR!
Profesor: Miron Steluţa Otilia
Şcoala cu clasele I-VIII Movila Miresii, judeţul Brăila
Rezumat: Educaţia ecologică este o componentă a educaţiei aflată la confluenţa dintre ştiinţele... Read more
Admiterea in invatamantul profesional de stat 2014
Vezi Ordinul 3136/20.02.2014 cu privire la organizarea, functionarea, admiterea si calendarul admiterii in invatamantul profesional de stat cu durata de 3 ani – pentru... Read more
MODEL, MORALĂ, CONDUITĂ. PATTERNUL PREINFRACȚIONAL
Prof. Educator Mureșan-Chira Gabriel
Școala Gimnazială Specială Centru de Resurse și
Documentare privind Educația Integrată/ Incluzivă Cluj-Napoca
Rezumat:…
STILISTICA LITERARĂ ŞI STILISTICA FUNCŢIONALĂ
Profesor Nae Mihaela,
Liceul Tehnologic „Constantin Brâncuşi”, Piteşti
Stilistica literară sau estetică este un domeniu stilistic care, deşi urmăreşte stilul în limbă,…
Invitatie curs Comenius
Incluziune si integrare - predarea elevilor migranti in invatamantul obligatoriu
"Vă adresăm invitaţia de a participa la un curs Comenius cu tema "Incluziune şi Integrare - predarea elevilor…
METODA PROIECTULUI ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREŞCOLAR
Înv. Gajdo Eszter
Şcoala Gimnazială „Orbán Balázs”
Acest articol îşi propune să prezinte rolul, importanţa şi etapele proiectului în procesul instructiv-educativ desfăşurat la nivelul învăţământului… THE ROLE OF LEARNING STRATEGIES IN SLA.
TEACHING OUR STUDENTS HOW TO LEARN
Profesor: Elisabeta Maxim
Școala Gimnazială “Ștefan cel Mare” Botoşani
“Learning strategies are the conscious thoughts and… DEPEIZAREA EGOULUI ÎN ROMANUL SUPERREALIST
de Ştefan Lucian MUREŞANU
Cuvinte cheie: superrealism, romancier, privaţiuni, mafie, drogat, aurolac, egoul, fiind, cerc strâmt, teluric, energii, cosmic, stigmat, real.
Romanul superrealist este creaţia literară… RELATIILE INTERPERSONALE DIN CLASA DE ELEVI - STUDIU
Interactiunea educationala este un aspect, o forma din multitudinea si varietatea relatiilor interpersonale in clasa de elevi in ceea ce priveste o posibila…
METODE ŞI PROCEDEE INTERACTIVE UTILIZATE ÎN PROCESUL INSTRUCTIV-EDUCATIV LA CICLUL PRIMAR
Pricope Delia Loredana, profesor învăţământul primar,
Şcoala Gimnazială “Vasile Conta”, Iaşi
Metodele de învăţământ reprezintă căile de transformare în practică a… Evaluarile nationale pentru clasele a II-a, a IV-a si a VI-a, amanate cu aproape o luna - calendar
Evaluarile Nationale la clasele a II-a, a IV-a si a VI-a, programate sa…
|