Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


CULTIVAREA SPIRITULUI COMPETITIV LA ELEVI
Luni, 08 Iunie 2009 23:09

CULTIVAREA SPIRITULUI COMPETITIV LA ELEVI

PRIN PROIECTE EDUCAŢIONALE EXTRACURRICULARE

PE TEME MATEMATICE ÎN ÎNVǍŢǍMÂNTUL EUROPEAN

 

Profesor Drãgan Cãtãlina

Şcoala Nr. 22 „Dimitrie Cantemir”, Galati

 

 

Pentru a obtine efecte benefice ale dezvoltãrii elevilor mi-am propus o educatie cu viziune si transferul celor mai bune practici la nivel mondial în educatia româneascã, prin cultivarea competitivitãtii si a competitiei, prin schimbul de experientã, spiritul de echipã si prin sprijinirea eforturilor de dezvoltare a elevilor dar si prin potentarea traditiilor valoroase ale educatiei românesti, ulterior menite sã asigure calitatea la nivel institutional, prin activitãtile extrascolare pe teme matematice.

 

 

Asa cum se aratã în majoritatea documentelor europene, mutatiile din educatie din tãrile UE sunt determinate de comutarea profundã a societãtilor europene cãtre globalizare si cãtre societatea bazatã pe cunoastere (“knowledge society”). Un posibil rãspuns la o asemenea provocare poate fi gãsit prin recursul la filozofia si la practicile implicite ale educatiei permanente. Un obiectiv strategic stabilit la reuniunea Consiliului Europei de la Lisabona la 23-24 martie 2000 în cadrul formei preliminare a concluziilor prevede: „Europa sã devinã cea mai dinamicã si mai competitivã economie, bazatã pe cunoastere din lume, capabilã sã sustinã cresterea economicã cu locuri de muncã mai multe si mai bune si cu o mai mare coeziune socialã”.

Tot atunci, în domeniul educatiei au fost enuntate si obiectivele concrete pentru viitor: dezvoltarea calitãtii si a eficientei, facilitarea accesului tuturor la educatie si pregãtire si o deschidere educationalã mai largã. În 2002, aceste obiective s-au rotunjit cu un alt obiectiv enuntat de Programul „Educatie si Formare 2010” si anume, dezvoltarea sistemelor de educatie si formare pentru a face Europa sã devinã pânã în 2010 o referinta mondialã a calitãtii educatiei.

Pentru a pune accent pe calitate, acces si deschidere cãtre întreaga lume, a elevilor, cultivându-le încã de mici calitãtile, atitudinile, competentele si aptitudinile necesare dezvoltãrii personale, de transmitere a cunostintelor si de formare a priceperilor si deprinderilor necesare accederii cãtre o treaptã superioarã de scolaritate si calificare, spiritul de echipã având în vedere actiuni la nivel national în domeniile cheie ale educatiei, am completat aceste actiuni, în mod particular, cu un proiect educational „Mateplus”, prin schimbul de experientã si prin sprijinirea eforturilor de dezvoltare a elevilor dar si prin potentarea traditiilor valoroase ale educatiei românesti, ulterior menite sã asigure calitatea la nivel institutional.

Scopul principal al proiectului este initierea si dezvoltarea unei cooperãri între elevii scolilor participante, încurajarea elevilor în studiul matematicii, dialog si contacte între elevii scolilor implicate, stârnirea interesului elevilor pentru gândirea logicã si problematizare, favorizarea contractelor de parteneriat între scoli, încurajarea schimbului de idei, informatii si experiente în ceea ce priveste abordarea si promovarea elementelor de culturã matematicã din învãtãmântul gimnazial, crearea unui cadru european de definire a competentelor cheie pentru învãtarea continuã, pentru a deveni cetãteni europeni ai viitorului, competitivi, adaptati sistemului educational european si de formare pe tot parcursul vietii la provocãrile nemaiîntâlnite ale societãtii cunoasterii, precum si la cerintele mult mai înalte ale pietei educationale din tãrile UE. În proiect au fost implicate urmãtoarele scoli din judetul Galati si judetul Brãila: ªcoala Nr. 22 „Dimitrie Cantemir” Galati, scoala care a initiat proiectul, ªcoala Nr. 19 „Ludovic Cosma” Galati, ªcoala „Unirea” Branistea Galati, ªcoala Nr. 20 „Traian” Galati, Grup ªcolar „Gheorghe Asachi”, Galati, ªcoala Gimnazialã Fîntînele, ªcoala Nr. 2 „Grigore Hagiu” Tg. Bujor, judetul Galati, ªcoala Nr. 32 „Dimitrie Cantemir” Brãila, LICEUL DE ARTAHariclea Darclée” Brãila. Proiectul a fost coordonat de sase cadre didactice, profesori de matematicã de la scolile mai sus amintite, de asemenea la proiect au participat în jur de 200 elevi din cele nouã scoli în prima etapã a concursului iar în a doua etapã 61 de elevi din clasa a V-a si 44 de elevi din clasa a VI-a, precum si un numãr de 16 profesori colaboratori. Concursul a avut în calendar douã activitãti: 27 martie 2009 Concurs „Mateplus ” la ªcoala Nr.22 „Dimitrie Cantemir” Galati, elevii fiind alesi în urma etapei pe scoalã a concursului în perioada 11-28 februarie, apoi o sesiune de comunicãri stiintifice pe 10 aprilie 2009, sesiune care a avut loc la ªcoala „Unirea” Branistea din localitatea Branistea, judetul Galati. La fiecare din cele douã etape a concursului, faza pe scoalã si apoi înfruntarea între scoli, profesorii colaboratori au propus variante de subiecte, la prima etapã subiectele au fost structurate tip tezã unicã, iar la a doua etapã testul a fost grilã cu 30 de itemi cu alegere multiplã. Prin sesiunea de comunicãri stiintifice s-a urmãrit evaluarea produselor elevilor din punct de vedere al originalitãtii, creativitãtii membrilor echipelor componente (echipele participante, formate din 4-5 elevi din aceeasi clasã sau din clase diferite, de la aceeasi scoalã), modul de expunere al continutului stiintific al lucrãrilor. S-a prezentat de cãtre fiecare echipã un eseu, o prezentare a unei probleme matematice celebre, un rebus, un referat, o compozitie plasticã, probleme distractive, pe teme matematice, la alegere.

 

Bibliografie:

1. Curriculum national. Planuri-cadru de învãtãmânt pentru învãtãmântul preuniversitar, MEN, CNC, Editura Corint, Bucuresti, 1999.

2. Rodica Baconsky, François Benoit (coordonatori) si col. , Un ghid pentru tinerii români - Ce este Uniunea Europeanã? , Editura EST Bucuresti, 2001.

3. http://ec.europa.eu/index_ro.htm.

 

Ultima actualizare în Vineri, 26 Martie 2010 19:28
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Carmen Sylva aspecte din activitatea lit…

CARMEN SYLVA - ASPECTE DIN ACTIVITATEA LITERARĂ Prof. Mihaela Melinte, Colegiul Tehnic „Traian Vuia” Galaţi Regina Elisabeta a României este considerată drept una dintre...

Read more

Planificare model pentru limba si comuni…

Planificare model pentru limba si comunicare invatamant gimnazial   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice....

Read more

Metode - stimularea creativitatii

STRATEGII DIDACTICE MODERNE DE STIMULARE A CREATIVITÃŢII ELEVILOR ÎN CADRUL ORELOR DE LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNÃ   Institutor Anton Simona Marinela Şcoala cu clasele I-VIII nr.2 Vorniceni, Judetul Botosani     Având în vedere...

Read more

Dimensiunea psihopedagogica a terapiei o…

DIMENSIUNEA PSIHOPEDAGOGICĂ A TERAPIEI OCUPAŢIONALE                                                                                                                                                  Mureşan Chira Gabriel Prof. Educator CRDEII, Cluj-Napoca               Terapia ocupaţională se constituie intr-o disciplină complexă, o activitate vitală ce valorifică informaţii interdisciplinare cu scopul de a- i restabili,...

Read more

John maxwell-o autoritate in domeniul ma…

JOHN MAXWELL-O AUTORITATE ÎN DOMENIUL MANAGEMENTULUI ȘCOLAR PERFORMANT Numele: FILDAN MIHAELA Calitatea: PROFESOR LIMBA ROMÂNĂ Instituția: LICEUL TEOLOGIC BAPTIST EMANUEL ORADEA “Pentru a câştiga încrederea oamenilor, un lider trebuie sa aibă următoarele...

Read more

LicArt 2011

Clubul Nouă ne pasă! şi Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului    organizează a 10-a ediţie a Festivalului Naţional de Arte pentru Liceeni LicArt 2011 -secţiunile poezie, fotografie şi teatru-   Regulament LicArt   La concurs pot participa...

Read more

Sesiune speciala la examenul de bacalaur…

SESIUNEA SPECIALĂ LA EXAMENUL DE BACALAUREAT PENTRU ELEVII COMPONENŢI AI LOTURILOR OLIMPICE     Colegiul Naţional Pedagogic „Ştefan cel Mare" şi Colegiul Tehnic de Comunicaţii „Nicolae Vasilescu - Karpen" din Bacău vor găzdui, în perioada 19...

Read more

Enseigner et apprendre le francais a tra…

ENSEIGNER ET APPRENDRE LE FRANÇAIS A TRAVERS LE JEU   Ilie MINESCU Universitatea de Vest Timişoara   En tant qu’outil pédagogique pour l’enseignement/apprentissage des langues, le jeu a une longue tradition. Les éducateurs de la...

Read more