Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Emotii si temeri privind adaptarea copilului la gradinita
Scris de mihaiela lazar   
Joi, 08 August 2019 00:00

EMOŢII ŞI TEMERI PRIVIND ADAPTAREA COPILULUI LA GRĂDINIŢĂ

Prof. înv. preşc. Brehoi Maria

Grădiniţa cu P.P.Nr.33, Braşov

Începerea şcolii şi a grădiniţei este o perioadă plină de emoţii atât pentru copii cât şi pentru părinţi. Dar emoţiile sunt cu atât mai mari cu cât copiii păşesc pentru prima dată în această lume nouă şi diferită de cea cu care au fost obişnuiţi.
Însă emoţiile cele mai puternice le încearcă părinţii deoarece ei îşi pun cele mai multe întrebări: se va obişnui oare copilul meu la grădiniţă/şcoală? Va plânge mult? Ce să fac să-i uşurez acomodarea? Cum ar trebui să mă comport dacă el plânge?,sunt doar câteva din gândurile ce-i frământă pe părinţi.
Sfaturile sunt numeroase dar trebuie să ţinem cont, în principal, de aspectul emoţional al acestei etape, de faptul că este o perioadă de schimbare pentru toţi membrii familiei, şi este esenţial să ştim, ca părinţi, cum să o gestionăm, astfel încât copilul să devină un membru integrat al societăţii cu o imagine de sine sănătoasă şi pozitivă.
Inevitabil va exista o perioadă de aproximativ două săptămâni în care copilul va plânge atunci când este dus pentru prima dată la grădiniţă, sau va protesta, dacă merge la şcoală, deoarece este o perioadă de tranziţie, de obişnuire la un program nou, reguli noi, persoane diferite care educă, şi un mediu străin celui de acasă.
Pentru unii copii este mai dificil, alţii se obişnuiesc mai repede, în funcţie de temperamentul fiecăruia, vârstă, pregătirea prealabilă şi suportul emoţional al familiei.
Există,totuşi, o legătură strânsă între modul de interacţiune emoţională dintre părinte şi copil şi uşurinţa cu care acesta se adaptează la grădiniţă sau şcoală. “Această modalitate de interacţiune derivă din stilul de ataşament dezvoltat de părinţi, şi se referă la tipul de legătură afectivă pe care părinţii (în special mama) o dezvoltă faţă de copiii lor.”(
.Pavelcu V, "Cunoaşterea de sine şi cunoaşterea personalităţii") Adică, modul în care părinţii îşi manifestă întreaga gamă de emoţii (pozitive şi negative) faţă de copil, va conduce la crearea unui anumit stil de ataşament între acesta şi părinţi.
Există câteva  stiluri de ataşament principale:
• ataşamentul securizant – în acest caz copilul are încredere că părintele lui va fi disponibil, va răspunde la nevoile lui și îi va oferi ajutor atunci cînd este speriat, sau are nevoie. El este asigurat de iubirea şi acceptarea părinţilor şi va fi încrezător, sociabil, va căuta suport şi va putea să se liniştească şi singur (în mod sănătos!) atunci când are nevoie.
• “ataşamentul evitant – părinţii încurajează independenţa dar sunt ostili şi controlează, nu încurajează exprimarea emoţională şi îi resping pe copii dacă aceştia au nevoie de ajutor. Copiii îşi controlează cu dificultate emoţiile şi au, deseori, o imaginea prea bună despre sine.” Văzând că nu este ajutat când are nevoie, copilul îşi pierde încrederea în ceilalţi, chiar în el însuşi, şi constată că obţinerea afecţiunii celuilalt este prea dificilă şi nu merită efortul.( Nicola I, "Afectivitatea- liant al vietii psihice infantile
")
• “ataşamentul anxios – acest tipar este caracterizat de anxietate şi rezistenţă. Copilul nu are certitudinea că părintele va răspunde nevoilor lui, deoarece este imprevizibil, confuz sau neglijent.”
.( Nicola I, "Afectivitatea- liant al vietii psihice infantile") Aceşti părinţi încurajează dependenţa şi imaturitatea. Copiii sunt mârâiţi, plângăcoişi, speriaţi de despărţiri, şi cheltuie multă energie pentru a atrage atenţia şi aprobarea celorlalţi pentru că se simt neiubiţi şi au o imagine de sine slabă.
• “ataşamentul ambivalent – este o combinaţie dintre cel anxios şi cel evitant, părinţii au o atitudine inconstantă, tind să fie când intruzivi, când indiferenţi, iar copilul nu este sigur de reacţia, sentimentele sau preocupările acestora. Când are nevoie de atenţie, copilul se aşteaptă să fie respins sau ignorat, şi văzând că nu este încurajat îşi pierde încrederea în sine şi în ceilalţi. El poate fi ori agresiv faţă de ceilalţi, ori pasiv şi retras.”
.( Nicola I, "Afectivitatea- liant al vietii psihice infantile")
• “ataşamentul dezorganizat – părintele este periculos, ameninţător şi abuzivni. Copiii pot deveni la fel, sau vor fi izolaţi social ori emoţional.” .( Nicola I, "Afectivitatea- liant al vietiipsihiceinfantile")
Pentru ca un copil să se dezvolte armonios, încrezător în sine şi echilibrat emoţional, el are nevoie de o bază sigură, pe care o primeşte din familie, prin modul în care părinţii i-au oferit suportul afectiv necesar dezvoltării sale. Astfel, aceste stiluri de ataşament se vor reflecta în modul în care copilul se va raporta la lumea din jur şi la ceilalţi, şi în uşurinţa cu care se va integra într-un colectiv nou.
Ca părinţi, este bine să ştim că uşurinţa adaptării copilului nostru la şcoală sau grădiniţă depinde în mare măsură de stilul de ataşament pe care l-am dezvoltat.
Cu cât stilul nostru de ataşament se apropie mai mult de cel securizant, oferindu-i, astfel, copilului susţinerea emoţională de care are nevoie, atunci când are nevoie, dezvoltându-i încrederea în sine şi abilităţile sociale, cu atât îi va fi mai uşoară adaptarea la grădiniţă şi la şcoală. Un copil sociabil, comunicativ, încrezător, care dispune de tot suportul nostru afectiv, se va adapta mult mai rapid la grădiniţă sau şcoală, şi va reuşi să se integreze în orice colectiv.

Majoritatea copiilor se adapteaza în decursul a catorva saptamani, maxim 1 luna si jumatata, personalitatea si varsta copiilor avand un cuvant greu de spus cand vine vorba despre ritmul in care fiecare dintre ei se obisnuieste cu mersul la gradinita, activitatile care se desfasoara acolo si, nu in ultimul timp, cu educatoarea si colegii de grupa. Rar se intampla sa existe copii care nu se adapteaza.
Aşadar, câteva recomandări utile pentru părinţii emoţionaţi la începerea anului
şcolar:
• Pregătiţi din timp copilul pentru grădiniţă sau şcoală, povestiţi-i despre grădiniţă şi şcoală cu entuziasm, ca despre un loc interesant şi atractiv; Inventeaza poveşti despre grădinite, povesteste-i amintirile cu care ai ramas de la gradinita unde ai mers, tu si tatal lui, spune-i ca merge la un “club/ loc de joaca” daca este reticent la notiunea de gradinita, un loc unde se va juca cu multi copiii si va invata sa faca tot felul de lucruri: sa picteze fructul lui preferat sau personajul de desene/ carte preferat, sa invete cantece/ poezii noi, etc.
• Oferiţi-i posibilitatea de a socializa, de când e bebeluş, chiar dacă se mai ivesc „conflicte” între copii, nu-l izolaţi doar în mediul familial;
•Familiarizaţi-l şi cu alte medii decât cel de acasă;
• Faceţi o vizită la grădiniţă sau şcoală, înainte de începere, faceţi cunoştinţă cu educatoarea sau învăţătoarea, apoi reamintiţi-i din când în când de începerea grădiniţei, cu un ton entuziast! Ia-l cu tine să vizitaţi grădiniţa înainte de începerea propriu-zisa a anului şcolar. Lasă-l jumatate de zi în sala de clasa împreuna cu viitorii colegi de grupa, insa ramai in apropiere. Invita-l sa se joace, sa interactioneze cu copiii. La sfârsit, pe drumul de intoarcere, întreabă-l dacă i-a placut şi dacă ar fi încântat să se joace cu noii lui prieteni in fiecare zi. Repetati vizita de 2-3 ori pe saptamana, timp de 2 saptamani: ii va permite sa invete copiii si sa te intrebe despre ei, in cazul in care va fi incantat de orele petrecute la gradinita. De asemenea, copilul se familiarizeaza cu sala de clasa, copiii si activitatile care au loc in orele de curs.
• Atitudinea părintelui este esenţială: atitudinea fermă, înţelegătoare şi caldă, dar care nu cedează în faţa „crizelor” de moment ale copilului este cea mai potrivită în situaţiile „critice”;
• Oferiţi-i suportul afectiv esenţial pentru o dezvoltare emoţională echilibrată: arătaţi-i înţelegere când are nevoie şi încurajaţi-l să-şi exprime emoţiile, nu le minimalizaţi sau criticaţi.

· Explică-i programul. Spune-i că o să-l aducă mami sau tati dimineaţa la grădiniţă, apoi el rămâne acolo să manânce şi apoi sa se joace cu prietenii lui. La prânz va mânca din nou, apoi se va spăla puţin şi va merge să doarmă, tot alături de prietenii lui. După ce se trezeşte se mai joacă puţin şi apoi vine mami sau tati să-l ia acasă. Fiecare cu serviciul lui!

· Nu te furişa pe uşă, chiar daca începe să plângă. Ii vei ruina sentimentul de incredere pe care il are in tine. Ofera-i siguranta explicându-i că “Mami trebuie să meargă la muncă”, sărută-l, îmbrăţişează-l şi apoi ieşi pe uşă, lăsând educatoarea să-l atragă în activităţi care să-i distragă atenţia de la separarea de tine.

· Nu monopoliza discuţiile zilnice dintre tine şi copil despre mersul la grădiniţă. Mai mult decât atât, fii calmă si relaxată în prima zi de grădiniţa pentru a-i induce şi copilului o atitudine de încredere şi siguranţă.

· Noii prieteni din grupa il vor ajuta sa se acomodeze mai repede.In saptamanile de acomodare, adu-i cateva lucruri familiare de acasa. Păturica sau jucăria preferataă îi dă un sentiment de siguranţă, că nu e singur pe lume, abandonat de toţi şi toate.Bottom of Form

Bibliografie:

1.Nicola I, "Afectivitatea- liant al vietii psihice infantile" în Revista Învăţământului preşcolar, 1999;

2.Pavelcu V, "Cunoaşterea de sine şi cunoaşterea personalităţii",1982.

 

Revista cu ISSN

Admiterea in invatamantul profesional de…

Admiterea in invatamantul profesional de stat 2014   Vezi Ordinul 3136/20.02.2014 cu privire la organizarea, functionarea, admiterea si calendarul admiterii in invatamantul profesional de stat cu durata de 3 ani – pentru...

Read more

Ordin organizarea si desfasurarea probel…

Ordin privind organizarea si desfasurarea probelor specifice sustinute de elevii sectiilor bilingve francofone in vederea obtinerii mentiunii speciale "sectie bilingva francofona" pe diploma de bacalaureat   Afla Ordinul 5720 din 10 septembrie...

Read more

Mihail Sadoveanu itinerarul vietii

MIHAIL SADOVEANU - ITINERARUL VIEȚII -Studiu de cercetare- Prof. Mureṣan Mihaela Liceul Teoretic Ana Ipǎtescu, Gherla Se pune ȋntrebarea ȋn ce mǎsurǎ parcursul vieții unui scriitor ȋṣi pune amprenta asupra actului sǎu...

Read more

A study about the romantic 19 th century

A STUDY ABOUT THE ROMANTIC 19th CENTURY Prof. Adriana- Maria Ştefănescu Liceul Tehnologic Energetic „Regele Ferdinand I”, Timişoara The late 18th century was a period of revolutionary change across Europe....

Read more

METODE DE REZOLVARE A PROBLEMELOR

METODE DE REZOLVARE A PROBLEMELOR     Inst. Aftinescu Dorina Florina Şcoala cu Clasele I-VIII, Galicea Mare, Dolj     Introducerea organizatorului cognitiv, ca metodã, ilustreazã principiul diferentierii progresive si serveste aceastã functie în raport cu orice...

Read more

metode active_eficientizarea predarii-in…

APLICAREA METODELOR ACTIVE PENTRU EFICIENTIZAREA PREDĂRII-ÎNVĂŢĂRII ŞTIINŢELOR NATURII LA CLASELE I-IV   Inst. Filip Mioara Vasilica Şcoala cu clasele I-VIII, Nr. 2 /Structură, Piatra-Neamţ Prin utilizarea metodelor activ-participative şi...

Read more

Integrarea experimentului in orele de fi…

INTEGRAREA EXPERIMENTULUI ÎN ORELE DE FIZICĂ ŞI CHIMIE                                                     Profesor Tudorache Maria, Şcoala Gimnazială ,,P. H. Zangopol” Buzău   Prin predarea fizicii şi chimiei se urmăreşte raportarea copilului la mediul în care trăieşte. Experimentul este...

Read more

Rolul factorilor externi sociopedagogici…

ROLUL FACTORILOR EXTERNI - SOCIOPEDAGOGICI - ÎN PERFORMANŢA ŞCOLARĂ Coman Simona-Roxana, profesor învățământ primar Școala Gimnazială „Șerban Cioculescu” Găești, Dâmbovița   Articolul îți propune identificarea rolului factorilor sociopedagogici în obținerea randamentului școlar....

Read more