Evaluarea formala si evaluarea informala |
Scris de mihaiela lazar
|
Duminică, 08 Februarie 2015 12:47 |
EVALUAREA FORMALĂ ȘI EVALUAREA INFORMALĂ
Prof. Nuți Gălețeanu
Școala Gimnazială specială pentru Deficienți de auz „Sfânta Maria”- București
Evaluarea școlară este un act de valorizare ce intervine în viața elevilor. Dar așa cum educația este de mai multe tipuri și evaluarea poate fi clasificată. Iar fiecare tip de evaluare are trăsăturile ei specifice.
“Evaluarea conduce la menținerea unui feedback funcțional între profesori și elevi” (Cucoș 2008).
La modul general, evaluarea presupune trei operații (Potolea, 2005): măsurare → apreciere → decizie
Dar după cum se știe, există mai multe tipuri de evaluare, clasificate după anumite criterii.
Astfel, după caracterul standardizat al instrumentelor, evaluarea poate fi clasificată ca fiind de două tipuri :
1. Evaluare formală
2. Evaluare informală
Din punct de vedere etimologic, termenul “formal” își are originea în latinescul “formalis” care înseamnă “organizat”, “oficial” deci, putem spune că evaluarea formală “verifică” rezultatele unei educații “oficiale”.
Referitor la termenul “informal”, etimologic vorbind, acesta provine tot din latină- “informis”/ “informalis” de unde a fost preluat cu sensul de “spontan”.
Așadar, evaluarea informală este una spontană.
Între aceste două tipuri de evaluări există unele diferențe pe care le redăm mai jos:
Evaluarea formală -se realizează prin instrumente standardizate asociate sau nu cu teste psihologice. Această evaluare se face în mod organizat și presupune existența unei metodologii oficiale și în același timp presupune urmărirea unor obiective riguroase.
De exemplu, în evaluarea proiectelor este utilizată evaluarea formală.
Evaluarea informală -este realizată prin instrumente nestandardizate, alternative proiectate de către profesor. Acest tip de evaluare are loc zilnic. Ea se materializează prin aprecieri spontane ale profesorului privitoare la o anumită sarcină dată elevilor.
Evaluarea are o situație specială în cazul educației informale, deoarece aceasta se realizează la nivelul opiniilor și reușitelor personale și sociale ale oamenilor, pe baza unor analize comportamentale și factuale.
Deci, între aceste două tipuri de evaluare există unele diferențe pe care le prezentăm în tabelul de mai jos:
Evaluare formală (sau sistemică)
|
Evaluare informală (neconvențională)
|
- presupune anumite criterii bine determinate
- este asociată cu evaluarea prin teste standardizate
- presupune un anumit nivel de expertiză a celui care o realizează
|
- se bazează pe criterii intuitive
- este asociată cu evaluarea prin teste proiectate de către formator, îndeosebi cu utilizarea metodelor alternative de evaluare
|
AVANTAJE:
- este obiectivă
|
AVANTAJE:
- este mai puțin costisitoare
|
LIMITE:
- este mai costisitoare
|
LIMITE:
- este mai subiectivă
|
Tabelul 1. Diferențe între evaluarea formală și evaluarea informală
Bibliografie:
1. Cucoș, C-tin, Teoria și metodologia evaluării, Polirom, București, 2008
2. Potolea, Dan. & Manolescu, Marin, Teoria și practica evaluării naționale, P.I.R. Ministerul Educației și Cercetării (2005)
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|
Adaugă comentariu
|
EDUCATIA TEHNOLOGICA SI PROFESIONALA
Conceptul de educatie profesionala
Problema formarii si educarii profesionale este de mare actualitate in conditiile societatii moderne. Tanarul trebuie sa fie pregatit nu pentru a face fata numai... Read more
GRUPUL PERIOADELOR UNEI FUNCŢII PERIODICE
Prof. Maşala Oana-Maria
Colegiul Naţional „Costache Negri”, Tg. Ocna, Jud. Bacău
Vezi articolul ... Read more

METODA FLIPPED CLASSROOM ŞI INSTRUMENTELE TIC
Prof. Cecilia Nicolae,
Colegiul Tehnic, Buzău
„Flipped Classroom” este o metodă nouă de predare centrată pe elev şi care foloseşte instrumentele TIC. Sistemul actual... Read more
DESPRE RAȚIUNE ȘI SENTIMENTE
prof. Arjoca Mihaela Maria
Colegiul Tehnic ‘’Ion Mincu’’, Timișoara
Rezumat: Omul este un complex de sentimente și rațiune.
Cuvinte... Read more
METODOLOGIA REFORMEI EDUCAŢIEI
Prof. Nae Mihaela
Liceul Tehnologic “ Constantin Brâncuşi”, Piteşti
“Cunoaşterea literaturii române reprezintă un proces didactic complex, eşalonat pe un întins parcurs temporal, bine organizat în virtutea unor... Read more
Planificare model pentru consiliere si orientare invatamant primar
Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice.... Read more
JOCURILE DIDACTICE
MIJLOC DE ACTIVIZARE A ELEVILOR DIN CLASELE I-IV ŞI
DE CULTIVARE A INTERESULUI PENTRU ACTIVITATEA DE ÎNVĂŢARE
Înv. Gligor Dana
Şcoala Gimnazială Vidra
Jocul este o activitate primordială a copilului de vârstă... Read more
A FI PĂRINTE
Profesor: Teodorescu Lăcrămioara
Şcoala cu clasele I-VIII Moviliţa
,,Meseria,, de părinte este una dintre cele mai grele, deoarece creşterea unui copil presupune o mare răspundere. Baza conceptului de părinte... Read more
METODELE PREDĂRII MATEMATICII
Prof. Popa Crina Diana
Școala Gimnazială Hășmaș, jud. Arad
Metodica predării matematicii este o disciplină de tranziție între matematică, pedagogie și psihologie.…
Legea 258/2007 privind practica elevilor si studentilor
Capitolul I - Dispozitii generale
Art. 1 Practica este activitatea desfasurata de elevi si studenti, in conformitate cu planul de invatamant, care are drept scop…
EXPERIMENTUL DIDACTIC - METODĂ FUNDAMENTALĂ ÎN STUDIUL BIOLOGIEI
Profesor: Cocoş Alina Magdalena,
Şcoala Gimnazială "ŞT.O.IOSIF", Tecuci
Rezumat: Pornind de la definiţia experimentului ca metodă fundamentală în învăţarea biologiei, articolul aduce în… MODALITĂŢI DE DEZVOLTARE
A ,, GÂNDIRII CRITICE ” LA ELEVI
Institutor: Herczeg Monica
Şcoala cu clasele I-VIII Dudeştii Noi
Gândirea critică este un produs, un punct la care ajunge gândirea noastră în… PLEDOARIE PENTRU STUDIUL LIMBII FRANCEZE
prof. drd. Stan Cristina
Şcoala Gimnazială Grigore Moisil Ploieşti, jud. Prahova
În zilele noastre, limbile străine au devenit o necesitate pentru o viaţă profesională de succes şi…
ACTIVITATEA DIFERENŢIATĂ ŞI DE RECUPERARE PENTRU ELEVII
Profesor Ene Steluţa
Şcoala Miron Costin, Galaţi
Cu certitudine există elevi cu dificultăţi de învăţare la matematică, în unele clase numărul acestora fiind relativ mic… EDUCATIA FORMALA
O definitie a educatiei formale a fost data de catre Philip Coombs, conform careia educatia formala este “sistemul educational structurat ierarhic si gradat cronologic, pornind de la scoala primara…
Ziua Sigurantei pe Internet - competitie nationala
Pe data de 5 februarie 2013 se va desfasura Ziua Sigurantei pe Internet 2013, eveniment de anvergura europeana desfasurat anual sub egida retelei europene “INSAFE” – European Safer…
PĂDUREA – HABITATUL IZVORULUI DE VIAŢĂ
Prof. Ciobotaru Ana-Maria
Şcoala Gimnazială Măicăneşti
Rezumat: Pădurea, izvor de viaţă începând de la strămoşii noştrii, reprezintă habitatul ori casa unde se nasc şi trăiesc animalele şi…
|