Familia factor stimulativ al potentialului creativ al copilului |
Scris de mihaiela lazar
|
Sâmbătă, 08 Februarie 2014 19:56 |
FAMILIA - FACTOR STIMULATIV
AL POTENŢIALULUI CREATIV AL COPILULUI
Cojocaru Anişoara, profesor în învăţământul primar
Colegiul Naţional ,,Roman – Vodă”, Roman
Rezumat
Din experienţa mea de peste treizeci de ani la catedră, pot spune cu certitudine că familia a jucat un rol important în viaţa copilului, mai mult, astăzi ea trebuie să-şi menţină rolul de sprijin, protector şi susţinător al vieţii propriilor copii.
Multe cercetări au evidenţiat existenţa unei corelaţii semnificative între atitudinea familiei faţă de activitatea copilului şi manifestările creative ale acesteia exprimate prin adoptarea a trei tipuri de comportamente: comportament autoritar, de dominare, comportament implicat şi comportament participativ, manifestate cu precădere la vârsta şcolarităţii.
Este şi motivul pentru care, ani de zile am urmărit cu atenţie evoluţia potenţialului creativ al elevilor în diverse situaţii, factorii care stimulează creativitatea dar şi cei inhibatori, pentru a determina acţiunile potrivite dezvoltării personalităţii elevilor.
La intrarea în şcoală, elevul vine cu ,,bagajul” de acasă, din familia care i-a fost model si sprijin. Conduita familială este diversă, se bazează pe principii proprii, de aceea şi manifestările elevilor diferite în faţa aceleiaşi situaţii. De aceea trebuie analizată cu atenţie conduita pe care o adoptă fiecare familie în parte.
Conduita autoritară corelează cu diminuarea manifestărilor creative, autoritarismul părintelui generează supunere, timiditate, împiedicându-l pe copil să se abată de la reguli, să caute ineditul, noutatea, neobişnuitul, originalul.
Comportamentul participativ stimulează, generând în copil încredere, iniţiativă, securitate, stabilitate, curiozitate.
Al treilea tip de comportament- neimplicat- diminuează manifestările creative, creează impresia unei false independenţe, lipsită de emoţionalitatea pozitivă a relaţiei cu părinţii. Acest comportament nu deteriorează echilibrul afectiv al copilului şi nu inhibă potenţialul creativ al acestuia.
Acţiunile părinţilor trebuie îndreptate spre înlăturarea acelor atitudini care blochează manifestările creative, care pot inhiba potenţialul creativ şi dezvoltarea unui climat încurajator, stimulativ, în care copilul să se manifeste creator, să-şi pună în valoare eventualele capacităţi de creaţie.
Ana Stoica-Constantin identifica câteva reguli care conduc la stimularea creativităţii la copil de către părinţi:
Libertatea- care presupune evitarea comportamentului autoritar, a excesului de protecţie prin crearea unei stări de teamă şi insecuritate copilului în condiţiile în care acesta îşi, manifestă curiozitatea.
Valori, nu reguli-transmiterea de reguli morale, a unor principii sănătoase de un. comportament interpersonal şi social pe care copilul le învaţă prin imitaţie nu prin impunerea sub forma de reguli al căror conţinut îi este străin.
Respectul-tratarea copilului cu respect va induce acestuia o stare de valorizare a propriei persoane şi îi va determina să răspundă la fel.
Relaţia afectivă-echilibrul este cea mai indicată măsură în care se creează copilului o stare de dependenţă dar nici lipsa totală a acesteia ,care îi poate crea un dezechilibru emoţional.
Evaluarea - priveşte stabilirea unor criterii comparative cu evoluţia acestuia şi nu cu copiii de aceeaşi vârstă sau cu un prototip de copil ideal. Este ştiut faptul că şi gemenii au niveluri de evoluţie diferită, dar copiii care nu au în comun decât vârsta, nu pot fi comparaţi şi etichetaţi, fapt care poate perturba imaginea de sine, fie prin aprecieri negative, fie pozitive exagerat.
Atitudini - evitarea unor comportamente compromiţătoare ale părinţilor faţă de alte persoane care ar putea aduce atingere demnităţii acestora.
Modele de rol, idol - fiecare copil are nevoie de un model de urmat pe care îl admiră, de aceea părinţii prin rolul lor în viaţa copilului să manifeste creativitate, implicare, flexibilitate.
Joaca - este o necesitate pentru copil şi un mod de a se exprima, când se joacă cu copiii, părinţii să adopte un comportament de copil, nu va impune reguli proprii pe care copiii nu le înţeleg, ci vor negocia regulile.
Jucăriile - cele mai apreciate de copiii creativi sunt acele jucării care le permit folosirea imaginaţiei, care oferă posibilităţi multiple de asamblare sau construcţie.
Evitarea presiunilor sau conformismul; orice copil trăieşte într-un mediu social în care vrea să fie valorizat, să fie apreciat şi să aibă prieteni, însă nu este necesar ca acest lucru să devină un scop în sine, o ţintă pentru copil sau adult.
Recompensele - sunt absolut necesare, întăririle pozitive dezvoltă motivaţia, întăresc imaginea de sine. Trebuie evitate întăririle materiale care pot devia motivaţia intrinsecă a copilului şi folosite întăriri de genul laudei în faţă altor copii, lucrările realizate expuse la vedere, aprecieri în faţă unor adulţi, popularizarea creaţiei într-o revista etc.
Deprinderile creative - constau în realizarea unui lucru obişnuit prin mai multe metode şi încurajarea copilului de către părinţi de a face acest lucru.
Deciziile - de regulă copiii se supun deciziilor luate de părinţi. Este foarte important ca şi copiii să fie încurajaţi să ia decizii pe care să le respecte.
Formele creative ale imaginaţiei şcolarului mic sunt stimulate de joc şi fabulaţie, de povestire şi compunere, de activităţile practice şi muzicale, de contactul cu natura şi de activităţile de munca. În perioada micii şcolarităţi, imaginaţia se afla în plin progres, atât sub raportul conţinutului cât şi al formei. Comparativ cu vârsta preşcolară, ea devine însă mai critică, se apropie mai mult de realitate, copilul însuşi adoptând acum faţă de propria imaginaţie o atitudine mai circumspectă, de autocontrol.
Pe parcursul şcolii primare, şi apoi al gimnaziului, dezvoltarea psihică cunoaşte cel mai intens ritm al său, fiind însoţită de conflicte, tensiuni, dizarmonii, unele funcţii psihice dezvoltându-se exagerat de mult, altele, dimpotrivă, rămânând mult în urmă. Nevoia de originalitate va deveni cu atât de mare cu cât copilul se apropie de preadolescenţă.
În ultimele trei decenii, cercetările de creativitate au căpătat un caracter preponderent experimental şi o amploare fără precedent, exprimată atât în numărul mare de studii, cât şi în varietatea de aspecte abordate; mulţi autori sunt obligaţi să recunoască însă că noţiunea de creativitate este încă insuficient definită. Aceasta situaţie se explică prin complexitatea procesului creativ, cât şi prin diversitatea domeniilor în care se realizează creaţia.
De aceea, menirea noastră ca dascăli este deosebit de importantă, de a aduce la şcoală părinţii, a-i implica în viaţa şcolară, a-i sprijini în munca susţinută de stimulare a creativităţii propriilor copii.
Bibliografie
Rosca, Al. (1981) Creativitatea generala si specifica, Ed. Academiei, Bucureşti
Rosca, Al. (1972) Creativitatea, Ed. Enciclopedică română, Bucureşti
Stoica, A. (1983) Creativitatea elevilor, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti
Stoica – Constantin, A., Caluschi, M. (2005) Evaluarea creativităţii, Ghid practic, Editura Performantica, Iaşi
Articole asemanatoare mai vechi:
|
Ultima actualizare în Duminică, 09 Februarie 2014 20:31 |
Adaugă comentariu
|
PROIECTE EDUCATIVE INTERNE
INFORMARE SINTETICĂ
1. DIFERENŢIERI TERMINOLOGICE
Proiect educativ intern = orice proiect/activitate în domeniul nonformal (extracurricular, extraşcolar), iniţiat şi desfăşurat de către unitatea de învăţământ şi care să vizeze una sau... Read more
STUDIU PRIVIND EDUCAREA ESTETICĂ PRIN ACTIVITĂŢILE ARTISTICE-PLASTICE
Prof. ȋnv. primar: Andrei Alexandra
Şcoala Gimnazială Nr. 1 Corbeni, judeţul Argeş
Rezumat: Dat fiind faptul... Read more
PARENTIGUL ȘI STILUL DE COMUNICARE LA ADOLESCENȚI
Măcăneață Anca Cristina
Psiholog școlar principal, C.J.R.A.E. Argeș/Liceul Tehnologic „Dacia” Pitești
Familia a fost şi reprezintă în continuare un mediu de formare atât a... Read more
Subiecte definitivat 2012
Afla care au fost subiectele de la examenul national de acordare a definitivarii in invatamant 2012.
Read more
ACTIVITATEA NR. 2
CERCETĂŞIA ESTE ALTFEL! ESTE UN MOD DE VIAŢĂ!
Program Şcoala Altfel - Activităţi
1. Grupa de vârstă: copiii din clasele primare
2. Ariile de dezvoltare: afectivă, socială, fizică, intelectuală, spirituală şi... Read more
METODE ALTERNATIVE DE EVALUARE
Prof. Camelia Cosma
Liceul de Artă ”Ioan Sima” Zalău și Școala Gimnazială ”Corneliu Coposu” Zalău
Profesorul de biologie trebuie să plece... Read more
DACII ÎN ANALELE FRANCE (SECOLUL IX)
Dragnea Mihai
Analele Regatului Francilor (latină Annales regni Francorum, Annales Laurissenses maiores; germană Reichsannalen) reprezintă o serie de scrieri cu caracter istoric, ce ne informează despre... Read more

STUDIU PRIVIND CREŞTEREA MOTIVAŢIEI DE ÎNVĂŢARE A ELEVILOR LA DISCIPLINA MATEMATICĂ
Andrei Roxana, profesor,
Școala Gimnazială Nr. 25, Galați
Studiul de faţă abordează problematica... Read more
Fişă psihopedagogică
Vă prezentăm un model de fişă psiho-pedagogică, însă acest model va fi completat doar pentru elevii care au fost implicaţi in acte de violenţă si are valoare numai în…
Planificare model pentru fizica invatamant gimnazial
Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata model…
Lazar Mihaiela
GHID PRACTIC AL AUTOFORMARII MANAGERIALE
A PROFESORULUI
In cuprins:
Managementul organizarii activitatii
Managementul proiectarii
Managementul comportamentului eficace
Managementul influentarii, motivarii
Managementul comunicarii
Managementul relatiilor
Managementul stresului la clasa
Managementul evaluarii
RAPORTUL DINTRE EVALUARE, PREDARE ȘI ÎNVĂȚARE
Profesor: Vasilache Paraschiva
Școala Gimnazială „ Șt. O. Iosif ” Tecuci
Rezumat: Evalurea școlară reprezintă o componentă foarte importantă a activității didactice. Profesorul, elevul sau… APPRENDRE PAR LE BIAIS DES JEUX
Profesor limba francezã Negraia Marta Cristiana,
Şcoala nr. 12 ’’Miron Costin’’ Galaţi
La compétence de communication orale peut se développer par l’intermède du jeu qui exige s’adapter…
CONCURSUL NAȚIONAL “VIVA LA MUSICA” 2016
Prof. Mihaiela Lazar
Liceul de Artă “Ioan Sima” Zalău
Concursul Național “Viva la musica”, aflat la cea de-a XVIII-a ediție,…
STUDIU ASUPRA PROBLEMEI LIBERTĂȚII LA DOSTOIEVSKI
Andone Crenguța - profesor
Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov
Problema libertății apare în opera lui Dostoievski în “Frații Karamazov” și presupune posibilitatea personajului de a…
Ultimele zile de inscrieri la Mirunette Language Competition!
Castiga o tabara internationala de 2 saptamani in UK!
Esti pasionat de cultura britanica? Visul tau este sa… Jocul de sah – disciplina optionala in scoala
Din anul scolar 2014-2015 elevii din invatamantul primar vor putea invata jocul de sah in cadrul scolii. Au fost aprobate, prin Ordin de…
|