Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Integrarea calculatorului in lectiile de geografie
Vineri, 08 Martie 2013 12:03

INTEGRAREA CALCULATORULUI

ÎN LECŢIILE DE GEOGRAFIE

 

Profesor Miron Steluţa Otilia

Şcoala Gimnazială Movila Miresii, judeţul Brăila

 

Rezumat: Pentru profesor, calculatorul constituie o invitaţie permanentă spre autoperfecţionare şi autodepăşire. Din practica la catedră pot afirma cu certitudine că desfăşurarea activităţilor care implică resurse informatice determină beneficii în direcţia creşterii calităţii învăţării, creşterii motivaţiei elevilor pentru studierea geografiei şi a îmbunătăţirii relaţiei professor – elev.

Cuvinte cheie: mijloace de învăţământ, calculator, geografie.

 

Dezvoltarea actuală a tehnologiei informaţiei şi a comunicaţiilor a determinat pătrunderea calculatorului şi în şcoală, implementarea noilor tehnologii înscriindu-se ca o prioritate în direcţia modernizării învăţământului românesc. Deoarece în prezent domeniile de activitate s-au întrepătruns foarte mult, este necesară o abordare globală, pluridisciplinară a fenomenelor.

Geografia este o disciplină cu caracter aplicativ, fapt pentru care se impune ca în lecţii, să se aducă în faţa elevilor elemente ale mediului, să se reproducă în clasă diferite fenomene, toate acestea putându-se realiza cu ajutorul mijloacelor de învăţământ.

Calculatorul, videoproiectorul şi tabla interactivă fac parte din categoria celor mai moderne mijloace de învăţământ şi contribuie cu succes la creşterea eficienţei orelor de geografie. Cu ajutorul calculatorului se asigură procesului instructiv-educativ o bază perceptivă şi documentară de calitate, sprijinind cunoaşterea obiectivă şi complexă a realităţii, elevii venind în contact cu fenomene şi procese inaccesibile percepţiei directe.

La ciclul gimnazial, profesorul de geografie poate utiliza calculatorul prin lansarea platformei de învăţare AEL care oferă profesorului posibilitatea creării de teste şi lecţii originale.

Realizarea unei lecţii în AEL presupune crearea unui director cu resurse (hărţi, schiţe, imagini, texte geografice, articole, etc.) care să fie utilizate într-o succesiune bine stabilită în cadrul lecţiei. În ceea ce priveşte crearea testelor, profesorul are la dispoziţie o gamă variată de itemi.

Pe lângă lecţiile AEL, profesorul de geografie mai are la dispoziţie “Lecţiile interactive de geografie - Intuitext”, concepute în conformitate cu programa şcolară, care îşi propun promovarea învăţământului de calitate, orientat mai mult pe formarea de competenţe şi mai puţin spre reţinerea mecanică de informaţii. Aceste lecţii cuprind animaţii, experimente virtuale, jocuri interactive pentru fixarea cunoştinţelor, texte, desene schematice, hărţi, fotografii, probe de evaluare.

Alte produse multimedia care pot fi utilizate în cadrul lecţiilor de geografie sunt CD-urile care conţin diferite informaţii digitale: enciclopedii, dicţionare, imagini, filme, hărţi, desene schematice, jocuri geografice, etc. O astfel de enciclopedie geografică complexă este Encarta, care oferă posibilitatea realizării unor trasee virtuale în diferite locuri de pe glob, elevii având posibilitatea să cunoască aspecte legate de obiceiurile, tradiţiile şi obiectivele turistice deosebite. Encarta are o grafică deosebită şi cuprinde o serie de suporturi cartografice, dicţionare de termeni de specialitate a căror explicare este susţinută şi de imagini, filmuleţe cu prezentarea unor fenomene naturale şi sociale, jocuri care familiarizează elevul în lucrul cu harta.

Un sprijin important aflat la dispoziţia profesorului de geografie este şi Internetul, prin

intermediul căruia se pot căuta informaţii referitoare la un subiect anume, elevii pot comunica cu colegi din alte şcoli, din alte ţări, pe teme de interes comun.

O altă modalitate eficientă de utilizare a calculatorului în cadrul lecţiilor de geografie o reprezintă prezentările Power Point cu ajutorul videoproiectorului. Slide show-ul poate fi folosit în mod eficient în predarea geografiei deoarece pe fiecare diapozitiv se pot prezenta informaţiile atât sub formă de text, cât şi sub formă de imagini, tabele, grafice, animaţii sau filme. Este necesar ca prezentarea să nu fie foarte animată pentru a nu distrage atenţia elevilor de la conţinut şi pentru a nu-i obosi. Folosind în prezentare materiale grafice adecvate, elevii au posibilitatea de a gândi logic, de a face conexiuni, dobândind cunoştinţe temeinice.

Concluzionând, se pot desprinde o serie de avantaje ale utilizării calculatorului în cadrul lecţiilor de geografie, atât pentru profesori, cât mai ales pentru elevi.

 

 

Avantaje pentru profesori

Avantaje pentru elevi

·         Procesele geografice sunt prezentate prin mijloace ăi metode mult mai eficiente (animaîii), decât cele tradiţionale.

·         Calculatorul poate fi utilizat în orice moment al lecţiei (dobândire de cunoştinţe, verificarea cunoştinţelor, fixarea cunoştinţelor).

·         Secvenţele derulate pe calculator pot fi reluate de mai multe ori în cadrul lecţiei.

·         Situaţiile de învăţare pot fi organizate în diferite forme: individual, în perechi, în grupuri mici, frontal.

·         Procesul de învăţare este motivat intuitiv, atractiv, interactiv, dinamic.

·         Materialul este atractiv prin modul de prezentare, prin probele de evaluare, prin jocuri.

·         Calculatorul este uşor de utilizat.

·         Prezentările urmăresc ordinea cronologică a desfăşurării proceselor, fapt ce facilitează înţelegerea.

·         Elevii dobândesc cunoştinţe de bună calitate, ce sunt integrate în memoria de lungă durată.

 

Prin utilizarea calculatorului, învăţarea devine un proces intuitiv, dinamic şi interactiv, asigurându-se întelegerea proceselor din mediu şi formarea unor cunoştinţe ştiinţifice durabile. Însă trebuie să se ţină cont de faptul că mediul electronic este utilizat ca facilitator în activitatea didactică şi nu ca substitut al profesorului.

 

BIBLIOGRAFIE

Dulamă Maria Eliza, Modele, strategii şi tehnici didactice activizante cu aplicaţii în geografie, Editura Clusium, Cluj-Napoca, 2002

Dulamă Maria Eliza, (2006), Tendinţe actuale în predarea şi învăţarea geografiei, Editura Clusium, Cluj-Napoca, 2006

Ilinca N., Didactica geografiei, Editura Didactică şi Pedagogică R.A., Bucureşti, 2006

 

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

DEZVOLTAREA CREATIVITATII LA ELEVI

STUDIU DE SPECIALITATE DEZVOLTAREA CREATIVITÃŢII LA ELEVI Învãtãtor Ciorbã Ramona Nicoleta Şcoala cu clasele I-IV Popeni, comuna Cãiuti, judetul Bacãu     "Nu uita cã Dumnezeu te-a trimis pe lume sã-L înlocuiesti, sã dai...

Read more

Grupul perioadelor unei functii periodic…

GRUPUL PERIOADELOR UNEI FUNCŢII PERIODICE   Prof. Maşala Oana-Maria Colegiul Naţional „Costache Negri”, Tg. Ocna, Jud. Bacău Vezi articolul ... 

Read more

Bildungsroman ratat in Femeie iata fiul …

BILDUNGSROMAN RATAT ÎN FEMEIE, IATĂ FIUL TĂU DE SORIN TITEL   Prof. Drd. Ramona Nedea Colegiul Tehnic Buzău   Bildungsromanul este o temă predilectă a literaturii universale; ratarea devenirii face ca această temă să fie...

Read more

Campuri abstracte din limba romana si ca…

CÂMPURI ABSTRACTE DIN LIMBA ROMÂNĂ. CÂMPUL LEXICO-SEMANTIC AL AFECTIVITĂŢII Prof. Andra Elena Diaconu, Școala Gimnazială Fitionești, județul Vrancea Descrierea câmpurilor abstracte a fost evitată din cauza dificultăţilor analizei, însă în ultimul...

Read more

Planificare model pentru matematica inva…

Planificare model pentru matematica invatamant primar   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata model...

Read more

Studiul somnului si importanta in sanata…

STUDIUL SOMNULUI ȘI IMPORTANȚA ÎN SĂNĂTATE prof. Arjoca Mihaela Colegiul Tehnic ‘’Ion Mincu’’, Timișoara Rezumat: Somnul este indispensabil vieții și sănătății oamenilor.Este o enigmă încă, procesele reparatorii care...

Read more

Lecturi obligatorii pentru clasa a VIII-…

Lecturi obligatorii pentru clasa a VIII-a   Literatura română Mihai Eminescu Poezii Lucian Blaga Poemele luminii (selectiv) Nichita Stănescu O viziune a sentimentelor (selectiv) Tudor Arghezi Cuvinte potrivite(selectiv) Ioan Slavici Nuvele Gala Galaction Nuvele şi povestiri Fănuş Neagu Dincolo de nisipuri Mihail Sadoveanu Baltagul Francisc Munteanu Prinţesa din Şega Vasile Alecsandri Chiriţa în...

Read more

Consideratii privind potentialul turisti…

CONSIDERAŢII PRIVIND POTENŢIALUL TURISTIC AL COMUNEI DUMBRĂVENI (JUDEŢUL VRANCEA)   Prof. Ciobotaru Ana-Maria Şcoala Gimnazială Măicăneşti   Rezumat: Comuna Dumbraveni prezintă un potenţial turistic puţin valorificat dar de foarte mare preţuire economică. Prin poziţia geografică,...

Read more