Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Managementul proiectelor
Vineri, 08 Aprilie 2011 06:34

MANAGEMENTUL PROIECTELOR

 

prof. Ciucă Cristina 

Şcoala cu clasele I – VIII    Bâsca – Chiojdului,

Com. Chiojdu,  Jud. Buzău

 

Dinamica schimbărilor ştiinţifice, culturale, sociale etc, a impus la nivel de management educaţional adaptări rapide la noile trasformări, menite să asigure racordarea la o nouă grilă de valori.

O modalitate eficientă prin care echipa managerială poate face faţă acestor solicitări continue o reprezintă managementul bazat pe proiect.

Proiectul reprezintă un ansamblu coerent de activităţi sau de procese de muncă care în mare parte au carater inovaţional, a căror finalizare urmăreşte îndeplinirea cu succes a unei misiuni complexe (un instrument util prin care se răspunde precis la o nevoie educaţională). Misiunea corespunde unei nevoi specifice identificate de organizaţie la nivel local. (combaterea abandonului, integrarea rromilor, dezvoltarea şcolii incluzive, etc.)

Caracteristicile fundamentale ale proiectului

a) unicitatea, originalitatea. Proiectele sunt diferite, deşi pe aceeaşi temă, în funcţie de specificul instituţiei. Originalitatea nu poate fi una extremă.

b) obiective univoce – specifice instituţiei respective, nu din cărţi de specialitate

c) limitările resurselor temporale, materiale şi umane (6-12 luni)

d) organizarea specifică – organigrama şi activităţi foarte precise, independent de organizarea instituţiei ce a generat proiectul

e) rezultate finale şi concluzii – de dorit să concretizeze obiectivele propuse; vizează reuşite -> concluzii: rapoarte, ulterior mediatizate.

Fazele unui proiect

1.Proiectarea- sunt identificate subetape:

1.1 Analiza de nevoi – prezentarea contextului general / specific din instituţii (SWOT, PESTE)

1.2 Obţinerea de informaţii generale care să ajute la stabilirea clară a problemelor, nevoilor cărora proiectul doreşte să le răspundă.

1.3 Planificare iniţială a proiectului: scop, obiective, activităţi, succesiunea activităţilor, resurse, termene.

1.4 Delimitarea precisă a resurselor – temporale, materiale, umane.

1.5 Stabilirea echipei de proiect

1.6 Reevaluarea proiectului după trecerea de aprobările iniţiale.

2.Execuţia (faza de derulare) – presupune implicarea echipei de proiect în realizarea efectivă a acestuia. Aici, un rol important îl are asigurarea fluxului informaţional, (relaţie de comunicare eficientă permanentă) pe 2 direcţii principale:

a) către participanţii la proiect (sarcină, termene)

b) către managerii de proiect: rezultate obţinute

3.Evaluarea- se desfăşoară în mod continuu, marcând fiecare subetapă a proiectului şi fiind preponderentă în finalizarea procesului. Este predominantă la final. Evaluarea urmăreşte:

a) compararea rezultatelor (parţiale sau totale) cu obiectivele stabilite.

b) reliefarea utilităţii proiectului

c) analizarea planului de costuri ale unui proiect

d) analiza fluxului informaţional: informaţii, comunicare, modalităţii de comunicare

e) analiza resurselor umane implicate

f) realizarea rapoartelor parţiale şi finale

g) stabilirea concluziilor şi a recomandărilor

Pentru realizarea unui bun proiect, echipa de realizare a acestuia va trebui să identifice răspunsurile la întrebările (orientative):

1. Cui se adresează proiectul? – beneficiarii direcţi sau indirecţi

2. Care sunt finalităţile proiectului?

3.Ce nevoi acoperă proiectul prin derularea sa?

4. Care este echipa de proiect? Cine este coordonatorul?

5. Ce rol are fiecare membru al echipei de proiect?

6. Care este durata proiectului?

7. Ce factori / elemente condiţionează realizarea proiectului?

8. Care este conţinutul proiectului? – detalieri ale activităţilor, acţiunilor, operaţiilor.

9.Cât costă proiectul? Cine asigură finanţarea? (salarii, birotică, publicitate, etc)

10. Cum se va realiza gestionarea resurselor?

11. Cum se va realiza monitorizarea, de către cine şi pe baza căror criterii?

12. Cum se va face evaluarea?

13. Care sunt efectele utile ale proiectului?

 

Răspunsurile se concretizează în mod real în realizarea planurilor structurale pentru fiecare pachet operaţional al proiectului.

Orice plan structural, operaţional  trebuie să specifice:

1. acţiuni desfăşurate: fiecare acţiune este subordonată unui obiectiv operaţional.

2. resurse materiale, financiare, temporale, umane

Pentru ca un proiect să fie eficient, în cadrul acestuia trebuie menţinut un flux informaţional eficient prin 2 mari etape:

a) procurarea informaţiilor

b) transmiterea informaţiilor în formă completă, clară şi precisă tuturor membrilor echipei de proiect.

Un element aparte al fluxului informaţional îl reprezintă rapoartele. Proiectul trebuie să specifice ciu se adresează rapoartele, ce rapoarte ajung la managerul de proiect şi care este forma de prezentare (mai numeroase sub formă scrisă, dar şi combinat oral, PowerPoint)

Rapoartele se întocmesc:

1. după finalizarea fiecărei etape – faze ale proiectului

2. în situaţii speciale

3. în etapa finală a proiectului.

 

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Siguranta pe internet Safer Internet Day

Siguranta pe internet   Pe data de 5 februarie 2013 se va desfasura ”Ziua Sigurantei pe Internet 2013” (Safer Internet day 2013), eveniment de anvergura europeana desfasurat annual sub egida retelei europene “INSAFE” – European Safer Internet Network, in cadrul programului Safer Internet...

Read more

CLIL LESSON PLAN Proiect de activitate d…

CLIL LESSON PLAN   Date: 25th March 2011 Teacher: Ofelia Subject: Chemistry Topic: The Periodic Table Type of lesson: consolidation and revision Grade: 7th (age level: 12- 13) Aims:   Revising and consolidating the name and the symbol...

Read more

Mihai Eminescu poet national si valoare …

Mihai Eminescu- poet naŢional Şi valoare europeană -diseminare parteneriat mulTilateral ACTIVE FOR EU   Prof. Casangiu Adriana-Daniela Grădiniţa cu PP “Nicolae Romanescu” Craiova   Opera marelui Eminescu, cel mai important poet naţional român, este fără...

Read more

Cerinte deontologice privind activitatea…

    CERINŢE DEONTOLOGICE PRIVIND ACTIVITATEA PERSONALULUI DIDACTIC DE PREDARE   Art.33. Personalul didactic de predare trebuie să cunoască drepturile şi obligaţiile legale în vigoare ce îi revin în unitatea de învăţământ în care funcţionează.    Art.34....

Read more

Rolul jocului lingvistic in dezvoltarea …

ROLUL JOCULUI LINGVISTIC ÎN DEZVOLTAREA LIMBAJULUI LA PREŞCOLARI   Profesor învăţământ preşcolar, Marin Georgiana Cocuta G.P.N Nr. 1 Pinochio                Vârsta preşcolară presupune lărgirea şi complicarea raporturilor dintre copil şi realitatea înconjurătoare. Această deschidere...

Read more

Jocurile dinamice si jocurile pregatitoa…

JOCURILE DINAMICE ŞI JOCURILE PREGĂTITOARE-MIJLOACE DE BAZĂ ÎN PROCESUL DE INIŢIERE ÎN JOCUL DE VOLEI   Profesor Drăgoiu Toma Liceul Hercules Băile Herculane   Voleiul este un joc sportiv care se bucură de o largă apreciere...

Read more

Metoda cubului folosita in predarea gram…

METODA CUBULUI FOLOSITĂ ÎN PREDAREA GRAMATICII                                                                                       Prof. LAURA HERMAN                                                                             Şcoala  “Nicolae Iorga” Baia Mare                                                                                                           Cubul este o strategie de predare care ajută la studierea unei teme din mai multe perspective, în...

Read more

Competente generale pe niveluri de invat…

     Competenţe generale ale disciplinei pe niveluri de învăţământ                 Modelul comunicativ-funcţional şi competenţele-cheie specifice disciplinei limba şi literatura română impun anumite competenţe generale în cadrul programelor şcolare pe niveluri de...

Read more