Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Participarea ca responsabilitate a elevilor
Scris de administrator   
Joi, 08 Iunie 2017 16:13

PARTICIPAREA CA RESPONSABILITATE A ELEVILOR

Profesor lb. engleză Simedre Daniela Ana

Liceul Teoretic “Tudor Vianu”, Giurgiu

Rezumat: Prin participare ne referim la implicare în adoptarea deciziilor care vizează individul sau comunitatea din care el face parte.

Cuvinte cheie: participarea elevilor la viaţa şcolii, activităţi extraşcolare, Consiliul elevilor

“Un individ învață sa participe participând efectiv, mai degrabă decât prin a învăța despre participare” ( Karen O’Shea )

Atunci când vorbim despre participare ne referim la ”posibilitatea fiecarei persoane de a avea locul său în societate și de a contribui la dezvoltarea acesteia, la diferite niveluri.” O națiune este democratică în măsura în care cetățenii ei sunt implicați, în special la nivelul comunității din care fac parte. Competența și încrederea necesară de a se implica sunt lucruri care se dobândesc prin exercițiu. Tocmai din acest motiv oportunitățile de participare pe care le putem oferi copiilor ar trebui să crească.

Prin participare ne referim așadar la implicare în adoptarea deciziilor care vizează individul sau comunitatea din care el face parte. Prin participare, adolescenții își dezvoltă stima de sine dar și față de ceilalți, spiritul de responsabilitate, capacitatea de a asculta opiniile celorlalți, dar și competențe decizionale. În școală, profesorului îi revine rolul de a facilita participarea tinerilor în procesul instructiv – educativ. Dar o școală democratică este o școală în care structurile decizionale, de putere sunt clar definite și în care relațiile dintre membrii instituției se bazează pe noțiunea de respect reciproc și încredere și nu pe ideea de teamă față de superiori.

Din punctul de vedere al cadrului legal, participarea este prevăzută în primul rând în Legea învățământului și prevede accesul egal al cetățenilor la toate formele și nivelurile de educație, indiferent de statutul socio-economic, de rasă, gen, naționalitate, orientare politică sau religioasă, precum și promovareaprincipiilor educației în beneficiul cetățenilor statului.

Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar aprobat prin Ordinul MENCS nr. 5079/2016 cuprinde norme privind organizarea si funcţionarea instituţiilor de invăţământ din România.

Art. 101. — (1) Calitatea de elev se exercită prin frecventarea cursurilor şi prin participarea la activităţile existente în programul fiecărei unităţi de învăţământ.

(4) Activităţile educative extraşcolare sunt stabilite în consiliul profesoral al unităţii de învăţământ, împreună cu consiliile elevilor, în conformitate cu opţiunile elevilor şi ale părinţilor, tutorilor sau susţinătorilor legali, precum şi cu resursele de care dispune unitatea de învăţământ.

Stimularea participării este strâns legată de dezvoltarea unei culturi democratice la nivelul școlii și al comunității prin:

· Asigurarea libertății de exprimare şi posibilitatea de punere în valoare a fiecărei persoane;

· Respectarea drepturilor și demnității fiecăruia, fără discriminare de nuciun fel;

· Recurgerea la dialog și negociere pentru rezolvarea oricărui tip de conflict;

· Încurajarea cooperării astfel încât elevii să fie stimulaţi să dezvolte diferite tipuri de parteneriate;

· Adoptarea unei atitudini de toleranţă şi deschidere astfel încat să se prevină discriminarea sau posibila marginalizare a unor grupuri sau categorii de elevi.

Prin participarea elevilor la viața școlii nu trebuie să înțelegem doar activități extracurriculare, ci vorbim despre capacitatea de a reflecta, de a-și asuma o poziție față de o opinie sau față de o situație, de a iniția anumite activități sau acțiuni, de a se informa și de a lua parte concret la decizie.

Un model de participare poate fi participarea orientată spre acțiune care presupune derularea unor campanii de informare, activități de strângere de semnături sau de implicare activă în cadrul unor grupuri ce militează de exemplu pentru protecția mediului. Însă cea mai cunoscută formă de participare a elevilor o reprezintă Consiliul elevilor, reglementat prin Statutul elevului aprobat prin Ordin MENCS nr. 4742 din 10.08.2016

Rolul școlii este acela de a încuraja participarea elevilor în ceea ce privește planificarea, organizarea și derularea anumitor activități din școală. Cu toate că există o puternică reticență din partea unor adulți cu privire la implicarea elevilor în luarea deciziilor, subestimând competențele acestora, rebuie să avem în vedere faptul că elevii sunt nu doar scopul final al reformelor din învățământ, dar și parteneri în tot acest proces de schimbare, ei fiind în mod direct afectați de inovațiile și schimbările din educație.

Putem dezvolta competențele necesare implicării elevilor prin acordarea de responsabilități în clasă și în școală, lucru care este recomandat să se realizeze pe baza unui concurs pentru poziția respectivă, elevii fiinnd nevoiți să aibă și să își prezinte și propriul program managerial.

O altă modalitate ar fi consultarea elevilor pentru adaptarea regulamentului de ordine interioară. Având în vedere faptul că ei sunt cei care le propun, vor fi mult mai motivați să le respecte. Desigur că aceste reguli trebuie să fie corecte și să răspundă nevoilor elevilor. Pentru o mai bună informare și circulație a informației se sugerează informarea permanentă a elevilor în legătură cu ceea ce se planifică și se întâmplă în școală. În acest fel elevii se simt importanți și implicați în viața școlii.

Copiii trebuie să fie implicaţi în proiecte semnificative alături de adulţi. Este nerealist să ne așteptăm ca ei dintr-o dată să devină tineri responsabili de şaisprezece, optsprezece, douăzeci de ani fără o expunere prealabilă la abilitățile și responsabilitățile necesare implicării lor. De aceea trebuie să înţelegem că aceste competenţe pot fi dobândite treptat, prin expunerea tinerilor la acestea.

Bibliografie:

Simova –Velea, L., Toderaş, N., Ionescu M. (2006) – “ Participarea elevilor în şcoală şi în comunitate. Ghid pentru profesori şi elevi”, Centrul pentru dezvoltare şi inovare în educaţie;

Hart, Roger ( 1992) – “Children’s participation: From Tokenism to citizenship”, UNICEF International Child Development Centre, Spedale degli lnnocenti, Florence, Italy;

Tîrcă, Anca (2011) – “Management educațional”, Bucureşti;

Council of Europe Charter on Education for Democratic Citizenship and Human Rights Education (2001- 2004)

 

Revista cu ISSN

Competentele si codul de conduita al in…

   CAPITOLUL III  Competentele si codul de conduita al inspectorilor   Art. 62. -     Competentele profesionale necesare unui bun inspector sunt:    a) sa fie capabil sa evalueze eficienta strategiilor didactice alese de cadrul...

Read more

Old Dog New Tricks Proiect Comenius

Proiect Comenius multilateral: “You can’t teach an old dog new tricks, or can you …?”   Ţări partenere: Polonia, Portugalia, Turcia, România  

Read more

Modele de subiecte pentru evaluarea init…

Modele de subiecte pentru evaluarea initiala   Pe site-ul oficial al Ministerului Educatiei au fost deja publicate modele de teste pentru evaluarile initiale la care vor fi supusi absolut toti elevii in cursul...

Read more

Strategii moderne de abordare in educati…

STRATEGII MODERNE DE ABORDARE ÎN EDUCAŢIE Profesor învăţământ preşcolar Negrea Cristina Grădiniţa cu Program Prelungit “Constantin Brâncuşi” Tg-Jiu Funcţia principală a ciclului primar este aceea instrumentală de a forma elevilor capacităţi...

Read more

Eficienta fiselor cu continut geometric …

STUDIU PRIVIND EFICIENŢA FIŞELOR CU CONŢINUT GEOMETRIC PENTRU ÎNSUŞIREA DIFERITELOR NOŢIUNI MATEMATICE Prof. ȋnv. primar Andrei Alexandra, Şcoala Gimnazială Nr. 1...

Read more

Metodologie de organizare si desfasurare…

Metodologie de organizare si desfasurare a probelor specifice sustinute de elevii sectiilor bilingve francofone in vederea obtinerii mentiunii speciale "sectie bilingva francofona" pe diploma de bacalaureat   Afla Metodologia din 10 septembrie...

Read more

Tabel personal didactic promovati la exa…

Tabel personal didactic promovaţi la examenele pentru obţinerea gradului didactic II   Vezi tabel nominal cuprinzând personalul didactic care a promovat examenele pentru obţinerea gradului didactic II, anexa 2   la ordin  nr. 3129...

Read more

Relatia scoala comunitate

RELATIA SCOALA-COMUNITATE   Scoala si familia urmaresc acelasi scop educativ formarea copiilor spre a deveni oameni multilateral dezvoltati. Pentru realizarea acestui scop unic este necesara unitatea de actiune, concordanta dintre mijloacele specifice de...

Read more