Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Profil de personalitate al elevului creativ
Duminică, 08 Aprilie 2012 23:13

PROFIL DE PERSONALITATE AL ELEVULUI CREATIV

 

  Profesor Maria Ritivoi

Colegiul Economic “Emanuil Gojdu”  Hunedoara

 

Lucrarea prezintă  un profil de personalitate al elevului de liceu, care învaţă discipline economice.

 

Ansamblul tuturor trăsăturilor de personalitate corelat cu experienţa individuală de viaţă acumulată până la un moment dat, constituie profilul psihologic individual. În funcţie de aspectul la care se referã, pot fi distinse mai multe categorii de trãsãturi de personalitate:

• trãsãturi temperamentale, care sunt definitorii pentru aspectul dinamico-energetic al personalitãtii;

 • trãsãturi aptitudinale, definitorii pentru aspectul-instrumental-operaţional;

 • trãsãturi caracteriale, referitoare la aspectul relational-valoric.

Trăsăturile temperamentale sunt legate de caracteristicile procesuale nervoase fundamentale – stabilitate, echilibrare, forţă de desfăşurare- si din acest motiv, ele se explică  predominant prin acţiunea unor legi  ereditate. Educaţia îl poate ajuta pe individ să-şi controleze si sa-şi cenzureze izbucnirile temperamentale, ori să-şi dinamizeze modul de acţiune.

 Trăsăturile aptitudinale depind atât de ereditate, cât şi de educaţie. Aspectul ideal al dezvoltării al acestei laturi a personalităţii este reprezentat de creativitate.

Trăsăturile caracteriale se concretizează în ansamblul atitudinilor stabile ale subiectului faţă de semeni dar şi faţă de propria persoană, muncă, viitor, societate, naţiune, ţară etc.). In centrul caracterului unui individ se află moralitatea prin care individul se defineşte ca fiinţă socială.Caracterul este considerat nucleul personalităţii individuale. El este în întregime rezultatul educaţiei.

 Imaginea de sine, reprezentarea de sine şi conştiinţa de sine sunt rezultatul unui proces îndelungat al dezvoltării individului în planul psihologic. In urma acestui proces, educativ prin excelenţă, se constituie treptat eu-l corporal, eu-social, eu-ul spiritual.

Cunoaşterea elevilor este acela de a realiza o evaluare dimensională a personalităţii acestora cu scopul realizării unei predicţii asupra viitoarei integrări şi adaptări într-un mediu specific (şcoală, loc de muncă, societate).

Schiţez mai jos profilul unui elev de clasa a-XII-a calificarea tehnician în activităţii de comerţ, profil ce are la bază informaţii culese şi prelucrate cu ajutorul unor metode de cunoaştere a individualităţii (observaţia sistematică şi spontană, conversaţia, metoda biografică, analiza rezultatelor activităţilor sale) şi a unor metode de investigare a clasei de elevi (tehnica sociometrică):

 

Profilul psihopedagogic al elevului:

 

Nr. crt.

Variabile evaluate

F. slab

Slab

Mijlociu

Bun

F. bun

1.

Starea sănătăţii

 

 

 

 

X

2.

Nivelul mintal (raţiune)

 

 

 

X

 

3.

Capacitate de memorare

 

 

 

X

 

4.

Capacitate de concentrare

 

 

 

X

 

5.

Starea emoţională

 

 

X

 

 

6.

Capacitate volitivă

 

 

 

 

X

7.

Inteligenţa

 

 

 

X

 

8.

Echilibru biopsihic

 

 

 

 

 

X

 

9.

Atitudinea faţă de activitatea şcolară

 

 

 

X

 

10.

Atitudinea faţă de colegi

 

 

X

 

 

11.

Atitudinea faţă de sine

 

 

 

X

 

12.

Gradul de integrare în familie

 

 

 

 

X

13.

Gradul de integrare în şcoală

 

 

 

X

 

14.

Gradul de integrare în grup

 

 

 

X

 

 

Caracterizarea personalităţii elevului şi mediului său: este un elev inte­ligent, optimist, dinamic, plăcut profesorilor, prietenilor şi colegilor. Prezintă un nivel bun al pregătirii şcolare şi al inteligenţei. Este  sârguincios, punctual, ambiţios şi are potenţial creativ. Elevul doreşte să urmeze facultatea de Ştiinţe Economice (Marketing), iar părinţii îi respectă decizia şi o susţin. Recomandări pedagogice: să-şi stăpânească emoţiile şi să fie mai tolerant cu unii colegi.

Se consideră, că profilul elevului care studiază disciplina marketing, trebuie să fie un profil  creativ şi dinamic, care să poată avea capacitatea de a se mişca liber în sfera cunoştinţelor, manifestând iniţiativă şi spirit independent.  Persoanele creative au un nivel superior  de aspiraţii, au interese variate, manifestă o vie şi permanentă curiozitate, ieşind din şablon, punând în discuţie probleme interesante. Elevul cu potenţial creativ care  are  încredere în forţele proprii şi este capabil de o corectă autoevaluare, are capacităţi deosebite de comunicare, deschidere spre nou, dorinţă de explorare, intuiţie, abilităţi sintetice este potrivit  domeniului publicitar.

Predarea şi învăţarea marketingului în învăţământul preuniversitar contribuie pe de o parte la cultivarea diverselor componente şi însuşiri ale personalităţii (capacităţi, aptitudini, atitudini, înclinaţii, aspiraţii. motivaţii, trăsături de viaţa şi caracter etc.), iar pe de altă parte contribuie la dirijarea elevilor înspre viitoarele opţiuni, conştientizându-i asupra responsabilităţilor ce le revin atunci când se integrează în structuri socio-profesionale.

 

Bibliografie:

1. Bocoş, M, - Instruire interactivă. Repere pentru reflecţie, Editura Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca, 2002

2.  Roco, M,   -  Creativitate şi inteligenţa emoţională, Editura Polirom, Iaşi, 2001

3.  Biblioteca digitală, www.biblioteca-digitala.ase.ro/biblioteca/carte2- Pedagogie  

                             


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Educatie si circulatie

Cu ocazia Zilei Europene a Sigurantei Rutiere, în perioada 6-17 octombrie 2008 s-a desfãsurat  proiectul educational „Educatie si circulatie”, organizat de Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu în parteneriat cu...

Read more

Strategii de optimizare a activitatilor …

STRATEGII DE OPTIMIZARE A ACTIVITĂŢILOR ÎN ORELE DE CONSILIERE ŞI ORIENTARE PENTRU CICLUL GIMNAZIAL   Profesor Bezman Adriana Liliana, Şcoala Gimnazială Sf. Cuv. Parascheva, comuna Smârdan, jud. Galaţi   Articolul vizează inventarierea unor metode...

Read more

Influente culinare de la centru si est e…

INFLUENŢE CULINARE DE LA CENTRU ŞI EST EUROPENI   Maistru instructor Hodorog Cristina C.N.E. “Gh. Chiţu” Craiova, judeţul Dolj             Un studiu  făcut la făcut la Universitatea Charles din Praga pe adolescenţii din ţările...

Read more

Error analysis good feedback for teacher…

ERROR ANALYSIS. GOOD FEEDBACK FOR TEACHERS Profesor: Elisabeta Maxim Școala Gimnazială “Ștefan cel Mare” Botoşani Abstract In the past forty years, studies of second language learning have occupied a central...

Read more

Solutii de umbrire exterioara pentru sco…

Solutii de umbrire exterioara pentru scoli licee si universitati

Solutii de umbrire exterioara pentru scoli, licee si universitati Protectia solara nu ar trebui sa lipseasca in mediile academice, cu atat mai mult cu cat spatiul pentru studiu trebuie sa ofere...

Read more

Educatia fizica si sportul

EDUCATIA FIZICA SI SPORTUL   Sensul pedagogic al notiunii de educatie fizica Educatia fizica este o componenta indispensabila a educatiei, care urmareste dezvoltarea armonioasa si normala a organismului, intarirea sanatatii si cultivarea unor...

Read more

Points of view on using course books aut…

Points of view on using course books authentic materials

POINTS OF VIEW ON USING COURSE BOOKS, AUTHENTIC MATERIALS Autor: Prof. Felherț Monica, Gradul Didactic I Liceul Tehnologic Nr.1 Salonta, Bihor The books seem to appeal both to the teacher...

Read more

Metode de predare interactive

METODE DE PREDARE INTERACTIVE     Prof. înv. preşcolar LUCACI IOANA Grădiniţa cu program prelungit nr. 24, Botoşani, jud. Botoşani   Metodele noi de predare – învătare prezintă un potenţial semnificativ pentru stimularea inovaţiei şi schimbării...

Read more