Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Studiu privind nevoile de educatie ale elevilor pentru a preveni situatiile de esec scolar
Vineri, 08 Aprilie 2011 00:00

            STUDIU – PRIVIND NEVOILE DE EDUCAŢIE ALE ELEVILOR PENTRU A PREVENI SITUAŢIILE DE EŞEC ŞCOLAR

 

Blejan Maria Liliana, Profesor Psiholog

Liceul de Arte Plastice “Hans Mattis Teutsch” Braşov

 

Studiul urmăreşte investigarea şi determinarea nevoilor de educaţie din  unitatea şcolară, ca priorităţi ale actului educaţional. Pe baza determinării acestor nevoi ale elevilor, în domeniul şcolar, se vor putea elabora strategii şi programe diferenţiate, specifice.

Cuvinte cheie: eşec, nevoi, relaţie, şcoală, elev.

                       

            Argument: Copilul cu nevoile sale concret-individuale, este produsul şcolii şi, pentru ca să ajungă la reuşită şcolară trebuie să beneficieze de o şcoală, ea însăşi reuşită ca instituţie educativă. Orice program educativ realizat, nu poate deveni eficient decât în măsura angajării competente a tuturor oamenilor şcolii, cei care pot demonstra cum se poate transforma ethosul şcolar. Investigarea şi determinarea nevoilor de educaţie din fiecare unitate şcolară sunt priorităţi ale actului educaţional. Pe baza determinării acestor nevoi ale părinţilor şi elevilor, în domeniul şcolar, se vor putea elabora strategii şi programe diferenţiate, specifice. Proiectul vizează întărirea relaţiei între şcoală şi familie, creşterea gradului de implicare a profesorilor şi părinţilor, a tuturor factorilor educaţionali în unitatea şcolară.

            Obiective:

            Cunoaşterea opiniilor părinţilor privind educaţia copilului în familie şi şcoală;

            Cunoaşterea opiniilor elevilor faţă de propria lor activitate;

            Cunoaşterea opiniilor profesorilor privind cauzele eşecului şcolar;

            Urmărirea concordanţei dintre opiniile formulate de părinţi, elevi şi profesori privind activitatea şcolară, respectiv eşecul şcolar;

            Determinarea cauzelor obiective şi subiective ale eşecului şcolar.;

             Elaborarea pe baza concluziilor obţinute a unui program concret pentru prevenirea şi diminuarea eşecului şcolar la nivelul liceului.

            Eşalonarea pe etape:

            Studiu şi documentare psihopedagogică privind eşecul şcolar.

            Investigarea opiniilor elevilor, părinţilor şi profesorilor. 

            Centralizarea opiniilor şi elaborarea concluziilor.

            Întocmirea şi realizarea programului de acţiuni.

            Evaluarea programului

            Modalităţi de valorificare:

            În activitatea comisiilor metodice din şcoală;

            Utilizarea chestionarelor pentru alte activităţi şcolare;

            Utilizarea rezultatelor în activitatea cu familiile elevilor.

 

            Activitatea de preîntâmpinare şi diminuare a eşecului şcolar este extrem de complexă. În realizarea acesteia este necesară o coordonare eficientă a tuturor factorilor educaţionali. În acest sens ne propunem:

            Pentru elevi:

· Obiective:

1. Creşterea încrederii în sine a copilului prin îmbunatăţirea imaginii de sine;

2. Stimularea motivaţiei copilului pentru învăţare.

· Acţiuni:

- Întâlniri între elevi de clase, niveluri diferite în vederea împărtăşirii din experienţă proprie privind modalităţile şi condiţiile de învăţare în familie -  semestrial;

- Realizarea unui program de consultaţii cu elevii ce dovedesc lacune în cunoştinţe - bisăptămânal – pe discipline de învăţământ;

- Întâlniri cu foşti elevi, modele de muncă, de perseverenţă concretizată în realizarea idealului profesional şi a celui de viaţa -semestrial – pe nivele de învăţământ;

- Dezbateri pe tema “Succesul şcolar asigură reuşita în viaţă?”– semestrial.

Pentru părinţi:

· Obiective:

1. Sensibilizarea familiei în problematica relaţiei cu şcoala;

2. Ridicarea standardului de civism al familiei din circumscripţia şcolară.

· Acţiuni:

- Iniţierea unui curs de educaţie a părinţilor cu copii problema – semestrial;

- Oferirea unui plus de competenţă psihopedagogică prin consilierea permanentă în cadrul Cabinetului Interşcolar de Asistenta Psihopedagogică – permanent;

- Întâlniri cu medici şi psihiatrii pe tema “Modificări fizice şi psihice în viaţa copilului” – semestrial;

- Dezbateri în colectivele de părinţi pe clase, pe tema “Familia – o instituţie cu rol fundamental în viaţa copilului” – semestrial.

Pentru profesori:

· Obiective:

1. Cunoaşterea psihocomportamentală a elevului.

· Acţiuni:

- Modalităţi de cunoaştere psihopedagogică a elevului. Program de colaborare cu Casa Corpului Didactic Braşov;

- Schimb de experienţă între diriginţi pe tema “Relaţia profesor-elev”;

- Dezbateri pe marginea cercetării privind cauzele favorizante ale eşecului şcolar;

- Intensificarea vizitelor la domiciliul elevilor.

Evaluarea programului se va realiza în 2 modalităţi:

- O evaluare informală, continuă – ca parte integrantă a acţiunilor din program (discuţii, aprecieri, critici, sugestii);

- O evaluare formală – chestionar aplicat celor trei categorii de subiecţi (elevi, părinţi, profesori) conţinând întrebări explicite privitoare la eficienţa programului oferit. Această evaluare are drept scop o eventuală reluare a programului pentru anul şcolar următor, în condiţii îmbunătăţite.

 

 

Bibliografie

1. Cosmovici Andrei, Psihologie Şcolară, Ed. Polirom, Iaşi, 1999;

2. Iacob Luminiţa, Jurcău Nicolae, Psihologia Educaţiei,  Ed. U.T. Press, Cluj Napoca, 2001.

 

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Lectura geografica modalitate de cunoast…

LECTURA GEOGRAFICĂ - MODALITATE DE CUNOAŞTERE A FRUMUSEŢILOR ŢĂRII   Profesor învăţământ primar TURCU IULIANA MARIA, Gimnaziul „Nicolae Bălcescu”, jud. Târgu-Mureş     Lecturile geografice pot fi mijloace minunate la îndemâna oricărui învăţător care –...

Read more

Subiecte definitivat 2012

Subiecte definitivat 2012   Afla care au fost subiectele de la examenul national de acordare a definitivarii in invatamant 2012.  

Read more

Le jardin monument vivant pedagogie du p…

LE JARDIN MONUMENT VIVANT. PÉDAGOGIE DU PATRIMOINE DES JARDINS EN EUROPE.    Profesor Alexie Cristina Colegiul Tehnic Ion Mincu, Slatina     Entre 21 et 25 Février 2012, j'ai eu la chance de participer à un...

Read more

Sanse egale pentru copiii proveniti din …

ŞANSE EGALE PENTRU COPIII PROVENIŢI DIN MEDII DEFAVORIZATE Prof. CORD MARILENA Școala Gimnazialā Cālāƫele, Judeƫul Cluj Prima cerinţă a educaţiei incluzive este de a diminua până la a elimina toate formele...

Read more

Invatarea prin cooperare studiu

STUDIU - ÎNVĂŢAREA PRIN COOPERARE Prof. Gligor Dana Școala Gimnazială Cîmpeni, jud. Alba Învăţarea prin cooperare presupune acţiuni conjugate ale mai multor persoane (elevi, profesori) în atingerea scopurilor comune...

Read more

Reprezentari ale Babei Dochia in literat…

REPREZENTĂRI ALE BABEI DOCHIA ÎN LITERATURĂ   Prof. Simona Crainic, Liceul De Arte Plastice, Timișoara               Studiul de faţă urmăreşte o trecere în revistă a modului în care Baba Dochia este reprezentată în...

Read more

Activitati de educatie rutiera

ACTIVITĂŢI DE EDUCAŢIE RUTIERĂ   Accidentul rutier reprezintă una dintre cele mai grave forme de vătămare înregistrate la nivel mondial conform rapoartelor internaţionale şi a datelor statistice înregistrate. După malformaţii congenitale şi...

Read more

Program Scoala Altfel activitati pentru …

ACTIVITATEA NR. 2     CERCETĂŞIA ESTE ALTFEL! ESTE UN MOD DE VIAŢĂ!   Program Şcoala Altfel -  Activităţi    1.       Grupa de vârstă: copiii din clasele primare 2.       Ariile de dezvoltare: afectivă, socială, fizică, intelectuală, spirituală şi...

Read more