Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


ABORDAREA METODELOR ACTIV-PARTICIPATIVE
Marţi, 09 Decembrie 2008 17:34

O PLEDOARIE PENTRU ABORDAREA METODELOR

ACTIV-PARTICIPATIVE LA CLASÃ

 

Înv. Damian Liliana

Şcoala cu clasele I-VIII Vãdeni, Jud. Brãila

 

 

Activitatea de instruire a elevilor care se desfãsoarã în scoalã tinde spre o formã optimalã de organizare, fiind premisa esentialã a obtinerii de rezultate foarte bune si de a preveni esecul scolar. Dacã metodele si procedeele alese vor fi cele corecte ele vor duce la operationalizarea învãtãrii, la asigurarea mobilitãtii în procesul de predare-învãtare-evaluare, la solicitarea potrivitã si diferentiatã a elevilor, la densitatea învãtãrii, la stimularea si motivarea participantilor la acest proces, determinând succesul scolar.

 

„Istoria este martorul care confirmã trecerea timpului, ilumineazã realitatea, vitalizeazã memoria, oferã cãlãuzire în viata de zi cu zi si ne aduce stiri din antichitate”. (Cicero)

 

Plecând de la ipoteza cã dacã cadrul didactic din învãtãmântul primar alege, combinã si dezvoltã metode si procedee activ-participative în activitatea de predare, atunci si învãtarea devine individualizatã si diferentiatã si având ca punct de sprijin citatul de mai sus, am optat pentru aplicarea unor metode activ-participative în abordarea continuturilor la Istorie.

Marea majoritate a metodelor activ-participative se bazeazã pe cooperare si activitatea comunã în rezolvarea unor sarcini de învãtare.În acest sens, munca în grup este orientatã mai ales spre aspectul social al învãtãrii, urmãrind dezvoltarea comportamentului social al elevului. Pentru ca munca în grup sã devinã cât mai eficientã, în proiectarea si organizarea ei am respectat urmãtoarele etape metodice:

-analiza temei si a sarcinilor de instruire sau auto-instruire;

-împãrtirea sarcinilor între membrii grupului;

-documentarea asupra temelor si aspectelor de interes prin cercetarea diferitelor surse;

-emiterea unor ipoteze si opinii asupra rezultatelor probabile;

-efectuarea de investigatii practic aplicative sau teoretice;

-consemnarea rezultatelor obtinute;

-interpretarea rezultatelor obtinute;

-întocmirea „referatului” final;

-aprecierea si evaluarea rezultatelor.

Ipoteza s-a confirmat prin nivelul performantelor exprimate pe baza rezultatelor la probele aplicate. Prin metodele moderne am reusit sã abordez continuturile selectate într-o nouã manierã de strategie didacticã, care a antrenat toti elevii în învãtare individualizat si diferentiat, ei fiind pusi nu numai în situatia de a învãta anumite notiuni, dar si de a le descoperi, de a le asocia, de a le aplica creativ.

Fãcând din învãtarea prin metode activ-participative un model de actiune cu elevii, am putut remarca nu numai progrese la învãtãturã ci si o participare directã a lor, o motivatie superioarã si afectiv-atitudinalã pentru lectii active la clasã.

Plecând de la importanta desfãsurãrii lectiilor prin metode activ-participative, având în vedere faptul cã copilul se formeazã ca om al societãtii viitoare prin cunoasterea si valorificarea trecutului, propun cadrelor didactice din ciclul primar realizarea unui optional bazat pe metode activ-participative, ca un adjuvant al disciplinei Istorie, care va face posibilã cunoasterea si întelegerea mai usoarã a actului istoric la nivelul capacitãtilor elevului, prin sensibilizarea lui pe calea abordãrii legendelor istorice.

 

Bibliografie:

1. Cretu, C., „Curriculum diferentiat si personalizat”, Editura Polirom, 1999

2. Stanciu, S., „Reforma continutului învãtãmântului-cadru metodologic”, Editura Polirom, 1999

3. Ion,Al., D., „Dezvoltarea gândirii critice si învãtarea eficientã”, Editura de Vest, Timisoara, 2000

4. Pintilie, M., „Metode moderne de învãtare-evaluare”, Editura Eurodidact, Cluj Napoca, 2002

5. *** Istorie-sugestii didactice pentru clasa a IV-a, Colectia Didactici, Editura Educatia 2000+,2006

 


Articole asemanatoare mai vechi:

Ultima actualizare în Vineri, 26 Martie 2010 19:35
 

Revista cu ISSN

Breaking old storyteling steroetypes res…

BREAKING OLD STORYTELLING STEREOTYPES – RESEARCH STUDY Profesor limba engleză Cristina Lungan Școala Gimnazială ,,Sfânta Vineri” Ploiești, Prahova The consuming society has left its...

Read more

Legaturile functionale dintre profesor e…

LEGĂTURILE FUNCȚIONALE DINTRE ROFESOR, ELEV ȘI PĂRINTE Prof. Comănescu Marghioala Colegiul Agricol ,,Dr. C. Angelescu” Buzău Rolul conducător în procesul de educație îl are fără îndoială școala, dar în calitatea sa...

Read more

Metodologia de organizare a Programului …

Programul "Scoala dupa scoala", denumit Programul SDS, este un program complementar programului scolar obligatoriu, care ofera oportunitati de invatare formala si nonformală pentru consolidarea competentelor, invatare remediala si accelerare a...

Read more

Plan cadru pentru clasa pregatitoare ord…

Ordinul 5755 din 17 septembrie 2012 (Ordinul 5755/2012) Plan cadru pentru clasa pregatitoare   Afla ordinul privind aprobarea planurilor-cadru pentru invatamantul primar, ciclul achizitiilor fundamentale clasa pregatitoare, invatamant special, publicat in Monitorul Oficial...

Read more

Ordin organizarea si desfasurarea probel…

Ordin privind organizarea si desfasurarea probelor specifice sustinute de elevii sectiilor bilingve francofone in vederea obtinerii mentiunii speciale "sectie bilingva francofona" pe diploma de bacalaureat   Afla Ordinul 5720 din 10 septembrie...

Read more

Mijloace si forme de realizare la pregat…

PREGĂTIREA PREŞCOLARILOR PENTRU SCRIS MIJLOACE ŞI FORME DE REALIZARE                                              Prof. Înv. Preşc. Barbu Stela                                            Grădiniţa P.N. Nr. 6 Lugoj Structură A                                            Grădiniţei Pp. Nr.2 Lugoj     Învăţământului preşcolar  îi...

Read more

Inspectia scolara generala a unitatilor …

CAPITOLUL II  Inspectia unitatilor de invatamant preuniversitar    SECTIUNEA a 3-a Inspectia scolara generala a unitatilor de invatamant preuniversitar: desfasurarea inspectiei   Art. 26. -     Inspectia scolara generala va fi deschisa de catre coordonatorul...

Read more

Importanta creativitatii in dezvoltarea …

IMPORTANŢA STIMULĂRII CREATIVITĂŢII ÎN DEZVOLTAREA COPILULUI   Marinescu Larisa Eromanga, Profesor Psihopedagog, Centrul de Pedagogie Curativă HD - locaţia Lupeni, Judeţul Hunedoara     Creativitatea poate fi definită ca trăsătură complexă a personalităţii umane, constând...

Read more