Activizarea predarii invatarii prin utilizarea invatarii bazate pe proiect |
Scris de mihaiela lazar
|
Miercuri, 08 Octombrie 2014 12:42 |
ACTIVIZAREA PREDĂRII-ÎNVĂŢĂRII PRIN
UTILIZAREA ÎNVĂŢĂRII BAZATE PE PROIECT
Prof. Corina Mariana Mitrulescu
Liceul Tehnologic „Horia Vintilă”, Segarcea, judeţul Dolj
Apărut în secolul XX datorită nevoii de flexibilitate şi de relevanţă socială a curriculum-ului, precum şi ca o modalitate de egalizare a şanselor, proiectul este o metodă de învăţământ complexă favorizând învăţarea integrată, înlătură graniţele rigide dintre discipline şi dă elevilor posibilitatea să descopere complementaritatea cunoştinţelor.
Pornind de la identificarea unei probleme, proiectul solicită elevul pentru realizarea obiectivelor propuse atât la şcoală cât şi acasă, sub coordonarea profesorului, atât individual cât şi în grup. Organizate în grupuri mici, proiectele sunt benefice deorece individualizează sarcinile, sunt mai uşor măsurabile, permiţând evidenţierea progresului realizat.
Considerând învăţarea bazată pe proiect drept o strategie de învăţare, care contribuie la desăvârşirea formării educative a elevilor, am utilizat-o cu mult succes în activitatea didactică.
Avantajele utilizării metodei proiectelor sunt următoarele:
* Prezintă relevanţă deoarece îi implică pe elevi în proiecte complexe şi reale dezvoltându-le abilităţi şi oferindu-le posibilitatea de a aplica cunoştinţele;
* Învăţarea este provocatoare pentru că îi încurajează pe elevi să rezolve probleme complexe şi autentice. Ei cercetează, interpretează şi sintetizează informaţia într-un mod cât mai relevant;
* Promovează învăţarea prin colaborare, învăţarea reciprocă, un tip de învăţare eficient, dar mai puţin practicat în şcoala tradiţională;
* Motiveză dorinţa copiilor de a cunoaşte, de a şti cât mai mult, de a pune în practică, de a se simţi valoroşi fiind în centrul propriei învăţări;
* Învăţarea este interdisciplinară integrându-se în mai multe arii curriculare, permiţând elevilor să utilizeze o capacitate dobândită în cadrul unei discipline, pentru a dobândi cunoştinţe sau a rezolva o problemă în cadrul altei discipline.
Utilizând metoda proiectelor în orele de limba engleză am respectat următoarele etape:
1. Stabilirea ariei de interes şi a tematicii proiectului. Am urmărit ca tema proiectului să fie una care să stârnească interesul elevilor, pentru ca aceştia să se implice activ şi să reflecte o problemă sau situaţie pe care elevii o pot rezolva investigând.
2. Stabilirea premiselor iniţiale, a cadrului conceptual, metodologic, a obiectivelor, a tipului de informaţii de care elevii au nevoie. În planificarea proiectului, am stabilit obiectivele, conceptele şi principiile esenţiale care urmau a fi abordate. În această etapă am implicat și elevii, pentru ca ei să poată simţi că proiectul le aparţine şi să îşi asume responsabilitatea reuşitei lui.
3. Identificarea şi selectarea resurselor materiale. Am stabilit resursele şi materialele disponibile (manuale, proiecte realizate pe aceeaşi temă, cărţi de la bibliotecă, mass-media, Internet, etc.) şi modalitatea prin care voi ajuta elevii să aibă acces la acestea.
4. Precizarea elementelor de conţinut ale proiectului. Am ales activităţi şi conţinuturi din cât mai multe discipline, care să asigure atingerea obiectivelor din curriculum şi să conducă la găsirea răspunsurilor.
5. Formarea echipelor şi atribuirea sarcinilor. Pentru reușită, proiectul trebuie să-și desfășoare activitatea pe grupe iar pregătirea cadrului didactic şi a elevului pentru ideea lucrului în comun să se facă minuţios. Grupurile au fost formate din 4–5 membri care au avut de îndeplinit obiective precise. Stabilirea componenţei lor am făcut-o în funcţie de inteligenţele multiple sau ţinând cont de interesul manifestat de fiecare elev pentru tema abordată.
6. Realizarea proiectului. Fiecare grup a colectat informaţiile necesare, le-au selectat, le-au ordonat, le-au clasificat, adresând întrebări, vizitând diverse obiective (dacă sarcina grupului a cerut-o), creând produsul final.
Am acordat o importanţă deosebită colaborării în cadrul grupurilor, să-şi aleagă rolul în grup, să-şi asume responsabilitatea pentru toată activitatea grupului. Totodată, am urmărit feed-back-ul oferit şi am apreciat progresul. Am elaborat fişe de monitorizare, precum şi criterii de evaluare, care să fie cunoscute de elevi. Am urmărit o gamă întreagă de caracteristici personale ale elevilor: creativitate şi iniţiativă; participarea în cadrul grupului; cooperare; flexibilitate şi deschidere către idei noi.
7. Evaluarea proiectului. Ori de câte ori a fost posibil, am oferit elevilor posibilitatea de a se autoevalua şi de a-şi evalua colegii. Am moderat discuţii în care elevii să poată analiza ce anume a mers bine în procesul de realizare a proiectului, ce ar schimba dacă ar putea să înceapă din nou, ce întrebări noi s-au ivit în cadrul investigaţiei lor, etc., fără a critica activitatea colegilor. Elevii au fost apreciaţi atât pentru modul de lucru, cât şi pentru modul de prezentare şi pentru realizarea produsului final.
Am diferenţiat activitatea in funcţie de specificul elevilor, astfel:
§ Pentru elevii cu stil de învăţare vizual: am furnizat materiale vizuale interesante, am utilizat computerul, videoproiectorul, fotografii, internetul. Elevii cu stil de învăţare vizual au făcut fotografii, desene, postere, colaje; au vizionat emisiuni TV, materiale prezentate la videoproiector; au citit reviste, ziare, cărţi; au realizat diagrame, rebusuri; au folosit ilustraţii, cartonaşe colorate, fişe de lucru.
§ Pentru elevii cu stil de învăţare auditiv: am formulat şi reformulat mesajele în mai multe variante. În expunerile folosite, am notat cuvintele “cheie” pe tablă pentru a evita confuziile din cauza pronunţiei. Elevii cu această inteligenţă au avut posibilitatea să facă prezentări orale, discuţii cu clasa/grupul, dezbateri pro/contra, să cânte, să joace teatru, să spună şi să asculte povestiri, poezii.
§ Pentru elevii cu stil de învăţare practic am respectat dozarea perioadelor de învăţare şi pauze, permiţându-le să facă mişcare, să se relaxeze, i-am încurajat să-şi spună opiniile. Am folosit resurse multimedia. Am organizat activităţi practice în sala de clasă.
Elevii cu stil de învăţare practic au confecţionat obiecte, scheme, desene, au realizat colaje, au organizat expoziţii, demonstraţii, au colecţionat accesorii utilizate de cei despre care se vorbea.
Concluzii: Folosind această metodă de învăţare interdisciplinară, am pus elevul să caute, să sintetizeze, să asocieze, să compare şi nu în ultimul rând, să utilizeze cunoştinţele dobândite la diferite discipline.
În condiţiile în care societatea noastră cere persoane responsabile, cu abilităţi de planificare, gândire critică, creativitate, de comunicare, înţelegerea culturilor diferite, abilităţi de utilizare a tehnologiei, învăţarea bazată pe proiect are avantajul că poate să transforme şcoala într-un laborator de viaţă.
Bibliografie:
· Ciolan, L., Învățarea integrată - fundamente pentru un curriculum transdisciplinar, Editura Polirom, București, 2008
· Creţu,C., Curriculum diferenţiat şi personalizat, Ed. Polirom, Iaşi, 1998
· Cucoş, C., Pedagogie, Ed. Polirom, Iaşi, 2002
· D’Hainaut, L. – Programe de învăţământ şi educaţie permanentă, E.D.P, Bucureşti, 1981
|
Ultima actualizare în Miercuri, 08 Octombrie 2014 12:49 |
|
CONTEXTUL EUROPEAN ÎN PRIVINȚA
PRACTICILOR EDUCAȚIONALE INCLUZIVE
Profesor de sprijin Moise Felicia, CSEI Roman, jud Neamț
Logoped Moise Cătălin, CSEI Roman, jud Neamț
Rezumat: Paradigma educaţiei incluzive a fost lansată în... Read more
EVANGHELIA, MITUL CHRISTIC ŞI LITERATURA
Prof. drd., Mihaela Opre
Grupul Şcolar "Voievodul Gelu", Zalău
I. Istorie vs. mit şi poetica romanelor secolului XX
I.1. Evangheliile: mit sau antimit?
Relaţia dintre istoria sfântă conţinută... Read more
ACTIVITATEA CATEDREI/COMISIEI METODICE
Art.40. Catedrele/comisiile metodice se constituie din minimum patru membri, care predau aceeaşi disciplină de studiu. În situaţiile în care disciplina educaţie fizică şi sport este predată de mai... Read more
Lista olimpiadelor si concursurilor care pot echivala o proba de bacalaureat
Ministerul Educatiei si Cercetarii Stiintifice a publicat lista olimpiadelor si concursurilor internationale 2015 care le pot aduce olimpicilor burse de... Read more
METODE ŞI TEHNICI DE CUNOAŞTERE ŞI CARACTERIZARE PSIHOPEDAGOGICĂ A ELEVILOR
Cunoaşterea psihologică de către profesor a elevilor este complexă şi dificilă, dar, este şi extrem de profitabilă pentru elevul în cauză,... Read more
PARTENERIATUL ȘCOALĂ-FAMILIE, FACTOR AL SUCCESULUI
Prof. Marica Elena, Școala Gimnazială Pietrari, jud. Dâmbovița
Prof. Ghimpu Rodica, Școala Gimnazială Râu Alb de Jos, jud. Dâmbovița
Rezumat: Parteneriatul educaţional este forma de... Read more
ACTUL FOLCLORIC – ÎN INTERPRETAREA SEMIOTICĂ
Prof. Bentz Teodora
Col. Nat. “Al. I. Cuza “, Focşani
A doua jumătate a secolului al XX-lea a produs exemple strălucite de construcţii teoretice dedicate sistemului limbii, ca... Read more
STUDIU DE CAZ – ELEV M.G.
Înv. Marc Aurica
Școala Gimnazială Câmpeni, jud. Alba
Am realizat un studiu de caz... Read more
CERCUL DE BIOLOGIE-SURSĂ DE STIMULARE A CAPACITĂŢII CREATOARE ŞI MIJLOC DE INIŢIERE A ELEVILOR
ÎN ACTIVITATEA DE CERCETARE
Cosma Camelia Veronica
Liceul de Artă ”Ioan Sima” Zalău
Sub impulsul…
METODE ACTIV-PARTICIPATIVE
FOLOSITE ÎN PREDAREA MATEMATICII
Ievuţa Mirela Nicoleta - profesor
Şcoala Gimnazială ,,Ion Buteanu” Buceş
,,Un elev nu este un vas pe care trebuie să-l umpli, ci o flacară pe…
IMPORTANŢA CUNOAŞTERII MODELELOR EXPLICATIV-INTERPRETATIVE ALE CULTURII PENTRU PREVENIREA ŞOCULUI CULTURAL
Prof. înv. primar Anca Pasca
Şcoala Gimnazială Ghimbav
În general dezvoltarea…
DEZVOLTAREA ABILITĂȚILOR PRACTICE
Prof. Cosma Camelia Veronica,
Liceul de Artă Ioan Sima, jud. Sălaj
Abstract: Developing student’s practical skills is an important aspect that gives them the opportunity to… STUDIU GEOGRAFIC ASUPRA CALITĂŢII MEDIULUI
ÎN MUNICIPIUL BRĂILA
Profesor Miron Steluţa Otilia
Şcoala cu clasele I-VIII Movila Miresii, judeţul Brăila
Rezumat: Studiul şi-a propus să identifice actualele probleme de mediu de pe raza municipiului… O fiică a Sebeşului de Sus, doctor în ştiinţe medicale pe meridianele lumii: LUCIANA STĂNILĂ
„Mulţi sebeşeni poartă numele Stănilă şi Bădilă! Sunt răspândiţi prin ţară, dar de te străduieşti, îi…
ANEXA Nr. 8
la regulament
CHESTIONAR PENTRU PARINTI*)
___________
*)Raspunsurile la acest chestionar au caracter confidential.
- model -
Cunoasteti numele invatatorului/dirigintelui clasei in care invata fiul/fiica dvs., precum si… STRATEGII DE INTEGRARE A ELEVILOR CU C.E.S.
ÎN ORA DE LIMBA ROMÂNĂ
Prof. Magdalena Cotlerenco-Medeleanu
Şcoala cu clasele I-VIII „Mihail Sadoveanu”, Brăila
Integrarea şcolară este un proces de includere în şcolile de masă… Evaluarea activitatii personalului didactic si didactic auxiliar - ordin nr. 3597/18.06.2014 – modificari si completari
Vezi Ordin nr. 3597/18.06.2014 pentru modificarea si completarea Metodologiei de evaluare anuala a activitatii personalului…
|