Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Alba Iulia capitala educatiei interculturale
Duminică, 08 Iulie 2012 00:00

ALBA IULIA – CAPITALA EDUCAŢIEI INTERCULTURALE


 Prof. Dan Stroe


Între 13 şi 17 octombrie la Alba Iulia, județul Alba, sub egida Consiliului Europei, a Ministerului Educaţiei şi Cercetării din România, a Inspectoratului Şcolar Județean Alba, a avut loc ATELIERUL INTERNAŢIONAL “A preda pentru înţelegerea interculturală”, inclus în programul “Pestalozzi”.
Acest atelier a fost destinat cadrelor didactice ai căror elevi au vârste cuprinse între 8 şi 15 ani, directorilor de colegii şi de licee pedagogice, inspectorilor preocupa
ți de tema interculturalităţii şi a rolului acesteia în dezvoltarea armonioasă a tinerilor care trăiesc şi învaţã în diferite medii interculturale.

Atelierul a fost orientat pe practicile pedagogice care îi ajutã pe adolescenți să înţeleagă mai bine din toate perspectivele, componenta interculturală în procesul de învăţare, modul în care şcolile, în general, pot contribui la integrarea tinerilor şi, de asemenea, efectele pe care acest aspect îl are asupra politicii educaţionale şi a celei şcolare alãturi de demersurile profesionale întreprinse în acest sens. ..
Principalele obiective ale acestui workshop au fost:
- eviden
ț
ierea celor mai bune practici de acest tip pentru fiecare nivel: preşcolar, primar, secundar.
- schimburi de informaţii cu privire la metodele şi practicile validate în diferite ţări.
- formularea de idei despre stereotipurile şi prejudecăţile existente în domeniu,despre metodele de minimizare a efectelor acestora în mediile multiculturale şi crearea unei înţelegeri reciproce, a unei o atmosfere de încredere şi de empatie.
- identificarea cãilor de urmat de către profesori în vederea pregătirii adolescen
ț
ilor pentru a trăi împreună, chiar dacă aceştia provin din diferite medii culturale, sociale şi confesionale diferite.
La acest prestigios Atelier de lucru au participat profesori din mai multe ţări, cum ar fi Franţa, Italia, Andorra, Republica Moldova, Albania, Bulgaria, Malta, Cipru, Germania şi, bineînţeles, România.
Programul propus a fost complex şi foarte variat.

În prima zi, după o prezentare a Consiliului Europei şi a programului Pestalozzi, a avut loc un schimb de idei deosebit de interesant pe tema educaţiei interculturale.
S-au făcut apoi vizite la Colegiile “Liviu Rebreanu” din Aiud şi “Petru Aron” din Blaj.
La Aiud, am participat la Atelierele de lucru “Metode şi practici validate în domeniul educaţiei multiculturale” şi “Identificarea, localizarea procedurilor urmate de profesori pentru a pregăti elevii sã trăiascã împreună, cu toate cã aceştia provin din medii culturale, sociale şi confesionale diferite”.
Au fost date exemple de activităţi opţionale puse în practicã în această unitate şcolară.
La Blaj, a fost prezentat Atelierul “Instruirea profesorilor pentru a face faţă provocărilor legate de interculturalitate” care şi-a propus, printre altele, eviden
ț
ierea unor metode, competenţe utilizate în scopul pregãtirii tinerilor pentru a trăi în medii multiculturale diverse, implicarea comunităţilor locale,a părinţilor în educaţia pentru interculturalitate.
Tipurile de documente utilizate au fost: dosare tematice, pliante, postere, cărţi concluzii, foile de lucru, fişe de simulare, chestionare, etc.

Acest atelier a avut ca rezultate aşteptate:
- Găsirea unor răspunsuri şi metode specifice de a pune în aplicare educaţia interculturală la diferite niveluri.
- Dezvoltarea de noi cunoştinţe în domeniul educaţiei interculturale , integrarea acestora în activitatea de la clasă.
- Inocularea unui comportament de respect şi toleran
țã pentru diversitatea culturală, socialã, confesionalã a membrilor din cadrul aceleiaşi comunitãț
i.
- Elaborarea unui glosar de termeni necesari pentru transpunerea în practicã a educaţiei interculturale .
- Crearea unei reţele de participanţi pentru schimburi de bune practici.

La Alba Iulia, spiritul de echipã, de comuniune de implicare a tuturor participanților în desfãsurarea activitãților programate, s-a combinat armonios cu dorința vãditã a organizatorilor de a conferi acestui Atelier european caracteristicile unei manifestãri de anvergurã care s-a situat,de altfel, la înãlțimea cerințelor impuse de programul Pestalozzi.

 

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Educatia ecologica o sansa pentru viitor

EDUCAŢIA ECOLOGICĂ – O ŞANSĂ PENTRU VIITOR!                                                   Profesor: Miron Steluţa Otilia Şcoala cu clasele I-VIII Movila Miresii, judeţul Brăila   Rezumat: Educaţia ecologică este o componentă a educaţiei aflată la confluenţa dintre ştiinţele...

Read more

Caracteristicile crizei educationale

CARACTERISTICILE CRIZEI EDUCAŢIONALE Prof. Pavel-Surlaru Adriana Cristina Colegial Economic Buzău A fi un cadru didactic performant înseamnă a fi o prezenţă semnificativă...

Read more

Obstacolele si erorile in didactica mate…

OBSTACOLELE ŞI ERORILE ÎN DIDACTICA MATEMATICII   Prof. Antohe Florin Mihai Şcoala Gimnazială nr 5 Galaţi   Din multitudinea perspectivelor din care pot fi abordate dificultăţile cu care se confruntă elevii (şi nu numai ei),...

Read more

Materiale educationale gratuite disponib…

Materiale educationale gratuite disponibile prin programele internationale Junior Achievement 2011-2012   Junior Achievement Romania va invita sa beneficiati de oportunitatile participarii in programele JA 2011 - 2012, care ofera profesorilor participanti noi...

Read more

Functiile comunicarii si zicerea popular…

FUNCŢIILE COMUNICĂRII ŞI ZICEREA POPULARĂ Prof. Bentz Teodora Col. Nat. “Al. I. Cuza “, Focşani     Fiecare dintre categoriile folclorice cheamă la viaţă un anumit sistem de expresie şi o anumită parte a limbajului colectiv...

Read more

Situatiile de criza educationala din cla…

SITUAȚIILE DE CRIZĂ EDUCAȚIONALĂ DIN CLASA DE ELEVI Prof. Surlaru Daniela Colegial Agricol ”Dr. C. Angelescu” Buzau Definirea unei situații de criză împune un apel justificat...

Read more

Planificare model pentru religie invatam…

Planificare model pentru religie invatamant gimnazial   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata materiale...

Read more

Scoala Altfel activitati pentru clasele …

ACTIVITATEA NR. 1 CERCETĂŞIA ESTE ALTFEL! ESTE UN MOD DE VIAŢĂ!   Program Şcoala Altfel -  Activităţi   1.     Grupa de vârstă: copiii din clasele primare 2.     Ariile de dezvoltare: afectivă, socială, fizică, intelectuală, spirituală şi...

Read more