Alba Iulia capitala educatiei interculturale |
Duminică, 08 Iulie 2012 00:00 |
ALBA IULIA – CAPITALA EDUCAŢIEI INTERCULTURALE
Prof. Dan Stroe
Între 13 şi 17 octombrie la Alba Iulia, județul Alba, sub egida Consiliului Europei, a Ministerului Educaţiei şi Cercetării din România, a Inspectoratului Şcolar Județean Alba, a avut loc ATELIERUL INTERNAŢIONAL “A preda pentru înţelegerea interculturală”, inclus în programul “Pestalozzi”.
Acest atelier a fost destinat cadrelor didactice ai căror elevi au vârste cuprinse între 8 şi 15 ani, directorilor de colegii şi de licee pedagogice, inspectorilor preocupați de tema interculturalităţii şi a rolului acesteia în dezvoltarea armonioasă a tinerilor care trăiesc şi învaţã în diferite medii interculturale.
Atelierul a fost orientat pe practicile pedagogice care îi ajutã pe adolescenți să înţeleagă mai bine din toate perspectivele, componenta interculturală în procesul de învăţare, modul în care şcolile, în general, pot contribui la integrarea tinerilor şi, de asemenea, efectele pe care acest aspect îl are asupra politicii educaţionale şi a celei şcolare alãturi de demersurile profesionale întreprinse în acest sens. ..
Principalele obiective ale acestui workshop au fost:
- evidențierea celor mai bune practici de acest tip pentru fiecare nivel: preşcolar, primar, secundar.
- schimburi de informaţii cu privire la metodele şi practicile validate în diferite ţări.
- formularea de idei despre stereotipurile şi prejudecăţile existente în domeniu,despre metodele de minimizare a efectelor acestora în mediile multiculturale şi crearea unei înţelegeri reciproce, a unei o atmosfere de încredere şi de empatie.
- identificarea cãilor de urmat de către profesori în vederea pregătirii adolescenților pentru a trăi împreună, chiar dacă aceştia provin din diferite medii culturale, sociale şi confesionale diferite.
La acest prestigios Atelier de lucru au participat profesori din mai multe ţări, cum ar fi Franţa, Italia, Andorra, Republica Moldova, Albania, Bulgaria, Malta, Cipru, Germania şi, bineînţeles, România.
Programul propus a fost complex şi foarte variat.
În prima zi, după o prezentare a Consiliului Europei şi a programului Pestalozzi, a avut loc un schimb de idei deosebit de interesant pe tema educaţiei interculturale.
S-au făcut apoi vizite la Colegiile “Liviu Rebreanu” din Aiud şi “Petru Aron” din Blaj.
La Aiud, am participat la Atelierele de lucru “Metode şi practici validate în domeniul educaţiei multiculturale” şi “Identificarea, localizarea procedurilor urmate de profesori pentru a pregăti elevii sã trăiascã împreună, cu toate cã aceştia provin din medii culturale, sociale şi confesionale diferite”.
Au fost date exemple de activităţi opţionale puse în practicã în această unitate şcolară.
La Blaj, a fost prezentat Atelierul “Instruirea profesorilor pentru a face faţă provocărilor legate de interculturalitate” care şi-a propus, printre altele, evidențierea unor metode, competenţe utilizate în scopul pregãtirii tinerilor pentru a trăi în medii multiculturale diverse, implicarea comunităţilor locale,a părinţilor în educaţia pentru interculturalitate.
Tipurile de documente utilizate au fost: dosare tematice, pliante, postere, cărţi concluzii, foile de lucru, fişe de simulare, chestionare, etc.
Acest atelier a avut ca rezultate aşteptate:
- Găsirea unor răspunsuri şi metode specifice de a pune în aplicare educaţia interculturală la diferite niveluri.
- Dezvoltarea de noi cunoştinţe în domeniul educaţiei interculturale , integrarea acestora în activitatea de la clasă.
- Inocularea unui comportament de respect şi toleranțã pentru diversitatea culturală, socialã, confesionalã a membrilor din cadrul aceleiaşi comunitãți.
- Elaborarea unui glosar de termeni necesari pentru transpunerea în practicã a educaţiei interculturale .
- Crearea unei reţele de participanţi pentru schimburi de bune practici.
La Alba Iulia, spiritul de echipã, de comuniune de implicare a tuturor participanților în desfãsurarea activitãților programate, s-a combinat armonios cu dorința vãditã a organizatorilor de a conferi acestui Atelier european caracteristicile unei manifestãri de anvergurã care s-a situat,de altfel, la înãlțimea cerințelor impuse de programul Pestalozzi.
|
|
PARTICULARITĂȚI ALE PERSOANELOR VÂRSTNICE
Andone Crenguța - profesor
Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov
Consider că articolul Particularități ale persoanelor vârstnice este una de actualitate deoarece fiecare dintre noi are un părinte sau... Read more
Planificare model pentru geografie gimnaziu
Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata model de... Read more
MECANISME DE ASIGURARE A CALITATII LA NIVELUL SCOLII
La nivelul fiecarei organizatii furnizoare de educatie din Romania se infiinteaza Comisia pentru evaluarea si asigurarea calitatii.
Organizatia furnizoare de educatie elaboreaza si adopta... Read more
Planificare model pentru limba spaniola invatamant gimnazial
Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata... Read more
COMPETENȚELE – EXPRESIE A REZULTATELOR ȘCOLARE
Vultur Daniela Maria, profesor învățământ primar
Școala cu clasele I-VIII, Dudeștii Noi, Timiș
În sistemul românesc de învățământ, conceptul de competență este relativ nou, preluarea și... Read more

Planetele Sistemului Solar
Cele noua planete ale Sistemului Solar au foarte multe aspecte in comun. Toate au orbita eliptica in jurul Soarelui si toate au luat nastere din praful si gazele... Read more
CONCEPtIA ESTETICÃ A LUI LIVIU REBREANU
Profesor Laura Mihaela Herman
Şcoala cu clasele I-VIII „Nicolae Iorga” Baia Mare
Conceptia esteticã a lui Liviu Rebreanu se regãseste... Read more
STUDIU- „ŞCOALA PĂRINŢILOR” - UN MIJLOC DE ÎMBUNĂTĂŢIRE
A CALITĂŢII ÎN ÎNVĂŢĂMÎNTUL PREUNIVERSITAR
înv. Marc Aurica,
Școala Gimnazială Cîmpeni
"Spune-mi și o să uit. Arată-mi și poate n-o să-mi amintesc. Implică-mă... Read more
METODA INDUCŢIEI COMPLETE
Profesor Ene Steluţa
Şcoala Miron Costin, Galaţi
În geometrie, ca şi în domeniul multor altor ştiinţe, primele adevăruri matematice au fost obţinute pe calea observaţiei şi experienţei, deci pe calea…
DIMENSIUNI SOCIALE ÎN EDUCAŢIE
Zamciuc Cristina, profesor
Colegiul Economic ”Octav Onicescu ”Botoşani
Educaţia în genere caută să realizeze trei scopuri, în care individualul şi socialul se întâlnesc şi se întretaie în… REGIMUL ALIMENTAR LA ROMÂNI ÎN SECOLUL AL XVII-LEA
Dragnea Mihai
Moldovenii și miedul
Cronicarul și arhidiaconul sirian Paul de Alep (1627-1669) ne relatează câteva informații interesante despre consumul de mied (hidromel) la moldoveni.…
Hour of Code 2016
Va invitam sa participati impreuna cu scoala sau liceul dumneavoastra la Hour of Code 2016, evenimentul educational gratuit ce va…
STUDIU - DEZVOLTAREA CREATIVITĂȚII ELEVILOR- OBIECTIV PRIORITAR AL ȘCOLARITĂȚII MICI
înv. Gligor Dana,
Școala Gimnazială Cîmpeni
Cu toții, părinți și dascăli, ne dorim un copil creativ, imaginativ care să picteze aşa… REŢEA ŞCOLARĂ
Ca “parte a sistemului de educaţie”, sistemul de învăţământ cuprinde “reţeaua organizaţiilor şcolare” determinată în plan pedagogic şi juridic, în contextul unor “servicii publice” dorite a fi deschise şi… ELEVI CU TULBURĂRI DE ÎNVĂŢARE
Învăţător Radu Emilia Rodica
Şcoala cu clasele I –VIII Nr. 19 „Avram Iancu” Timişoara
Sintagma „tulburări de învăţare” este cunoscută în literatura de specialitate sub diverse denumiri:…
Tabel personal didactic promovaţi la examenele pentru obţinerea gradului didactic II
Vezi tabel nominal cuprinzând personalul didactic care a promovat examenele pentru obţinerea gradului didactic II, anexa 2 la ordin nr. 3129… EDUCAŢIA GLOBALĂ
- REPERE METODOLOGICE -
CUNOŞTINŢE, ABILITĂŢI, ATITUDINI ŞI VALORI
2.1. CURRICULUM, CUNOŞTINŢE ŞI ABILITĂŢI
Specificitatea curriculumului educaţiei globale constă, în principal, în importanţa pe care educatorii şi şcolile care implementează acest proiect…
|