Analiza apei materie prima pentru industria berii |
Scris de administrator
|
Luni, 08 August 2016 12:56 |
ANALIZA APEI – MATERIE PRIMĂ PENTRU INDUSTRIA BERII
Prof.ing. Simion Dobrica
Liceul Tehnologic ,,Costin Nenițescu” Buzău
Apa folosită în procesele tehnologice ale industriei alimentare,trebuie să corespundă unor caracteristici care să asigure calitatea corespunzătoare a produselor alimentare,să fie potabilă şi să aibă caracteristici organoleptice corespunzătoare.
Apa este una din materiile prime de bază pentru fabricarea berii, produs în compoziţia căruia intră în medie în proporţie de 88% şi ale cărei calităţi le influenţează.
Ştiinţa şi tehnica actuală dau posibilitatea tratării şi corectării apelor ce stau la dispoziţia fabricilor de bere pentru a le putea aduce cât mai aproape de cerinţele apei specifice obţinerii unui anumit tip de bere.
Apa pentru fabricarea berii trebuie să fie o apă potabilă, adică să satisfacă cerinţele sanitare privind apa destinată alimentării populaţiei şi preparării băuturilor în general.
În procesul tehnologic, apa este folosită la înmuierea orzului, la obţinerea mustului de bere, la spălarea utilajelor tehnologice şi ambalajelor pentru bere. În afară de potabilitate, prezintă importanţă conţinutul în diferiţi ioni care îşi exercită influenţa pozitivă sau negativă, atât pe parcursul procesului tehnologic, cât şi asupra calităţii berii finite.
Se ştie că apa potabilă este limpede, incoloră, fără gust şi miros; conţine substanţe minerale dizolvate sub 0,5%. Nu trebuie să conţină săruri de calciu decât în cantităţi mici, de asemenea nici metale grele, azotaţi, hidrogen sulfurat, sulfuri, microorganisme, decât în limitele admise de normele sanitare.
În tabelul 1 se prezintă indicatorii de calitate ai apei folosite pentru producerea unor sortimente de bere şi necesarul de apă pentru producerea malţului şi berii.
Tabelul 1
Indicatorii de calitate şi necesarul de apă pentru producerea malţului şi berii
Indicatorii de calitate
|
Unităţi de măsură
|
Sortimente de bere
|
Pilsen
|
Munchen
|
Dortmund
|
Viena
|
Dublin
|
Reziduu fix
|
mg/l
|
51,2
|
284,2
|
1110
|
947,8
|
312
|
Oxid de calciu
|
mg/l
|
11,2
|
106
|
367
|
227,5
|
100
|
Oxid de magneziu
|
mg/l
|
3,3
|
30
|
38
|
112,7
|
3,7
|
Cloruri
|
mg/l
|
5
|
2
|
107
|
39
|
15,8
|
Sulfaţi
|
mg/l
|
3,2
|
7,5
|
240,8
|
180,3
|
44,9
|
Nitraţi
|
mg/l
|
|
|
urme
|
|
|
Amoniu
|
mg/l
|
|
|
0
|
|
|
Duritate totală
|
0germ.
|
1,2
|
10,6
|
30
|
28
|
14,9
|
Duritate temporară
|
0germ.
|
0,9
|
10,2
|
12,2
|
22
|
12,2
|
Oxigen (O2)
|
mg/l
|
|
|
2
|
|
|
Compuşi ai fierului
|
mg/l
|
|
|
0,2÷0,5
|
|
|
|
|
|
Necesarul
|
de apă
|
|
|
Etapa procesului tehnologic
|
Consum de apă, litri apă/litru bere
|
Înmuierea orzului
|
7÷8
|
Obţinerea mustului incluzând spălarea utilajelor
|
2÷2,5
|
Răcirea mustului
|
2÷3
|
Spălarea tancurilor de fermentare şi a butoaielor
|
3÷5
|
Instalaţii de răcire
|
10÷15
|
Producerea aburului
|
20÷25
|
TOTAL
|
45÷60
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-
Determinarea durităţii totale
Principiul metodei
Metoda constă în complexarea cationilor metalici care formează duritatea, cu sarea disodică a acidului etilendiamintetraacetic (EDTA), la pH = 10, în prezenţa indicatorului eriocrom negru T. Sfârşitul titrării este indicat de virarea culorii soluţiei de la roşu la albastru net.
Reactivi
-
acid clorhidric 10%;
-
clorură de calciu, soluţie: se cântăreşte 1 g CaCO3, uscat în prealabil la etuvă la 1050C timp de 2 ore şi se trece cantitativ într-un balon cotat de 1000 ml; se adaugă, în picătură, acid clorhidric 10%, agitând continuu până la dizolvare, evitându-se excesul de acid. Se aduce la semn cu apă distilată, 1 ml soluţie corespunde la 0,561 mg CaO;
-
soluţie tampon de clorură de amoniu: 5,4 g clorură de amoniu se trec într-un balon cotat de 100 ml, se adaugă 35 ml amoniac soluţie 25%, se aduce până la semn cu apă distilată şi se păstrează la rece;
-
eriocrom negru T, indicator: 0,1 g eriocrom negru T se amestecă prin mojarare cu 10 g clorură de sodiu;
-
EDTA, soluţie 0,01 n: 3,7225 g EDTA se trec cantitativ într-un balon cotat de 1000 ml şi se completează cu apă distilată până la semn.
Factorul soluţiei de EDTA se stabileşte astfel: într-un vas Erlenmeyer de 100 ml se introduc 10 ml soluţie de clorură de calciu, preparată ca mai sus, se adaugă 1 ml soluţie 8% de NaOH, circa 0,1 g amestec indicator şi circa 15 ml apă distilată. Se titrează cu soluţie de EDTA, până când culoarea virează de la roşu la violet.
f = 
în care:
V – volumul soluţiei de clorură de calciu, în ml;
V1 – volumul soluţiei de EDTA, utilizat la titrare, în ml.
Modul de lucru
-
Pentru apele care nu conţin carbonaţi şi bicarbonaţi alcalini:
Într-un balon cu fund plat de 50 ml, se introduc 25 ml apă de analizat, apoi se încălzeşte la circa 500C. Se adaugă 1 ml soluţie tampon de clorură de amoniu pentru a aduce pH-ul soluţiei la 10 şi circa 0,1 g eriocrom negru T. Se titrează cu soluţie de EDTA, până la virarea culorii de la roşu la albastru net.
-
Pentru apele care conţin carbonaţi şi bicarbonaţi alcalini:
Într-un balon cu fund plat de 100 ml, se introduc 25 ml apă de analizat, se adaugă 5 ml HCl şi se fierbe 1 sau 2 minute pentru îndepărtarea CO2. Se răceşte, se adaugă soluţie tampon de clorură de amoniu până când pH-ul soluţiei ajunge la 10, circa 0,1 g eriocrom negru T şi se titrează cu soluţie de EDTA, până când culoarea virează de la roşu la albastru net.
Calcul
Duritatea totală(dT) = , [0d]
în care:
0,561- cantitatea de oxid de calciu, în mg, care corespunde la 1 ml soluţie de EDTA 0,01 n;
V1 – volumul soluţiei de EDTA, utilizat la titrare, în ml;
f – factorul soluţiei de EDTA;
V – volumul probei de apă luate pentru determinare, în ml;
10 – cantitatea de oxid de calciu (CaO), în mg, corespunzătoare la 1 grad de duritate.
-
Complexon II soluţie 0,01 n: 3,7226 g complexon II, se trec într-un balon cotat de 1000 ml şi se aduce la semn cu apă;
-
Clorură de calciu, soluţie (identic ca la analiza durităţii totale);
-
Hidroxid de sodiu, soluţie 2 n;
-
Indicator: 0,2 g murexid şi 0,5 g verde de naftol B se amestecă prin mojarare cu 20 g NaCl.
Stabilirea factorului soluţiei de complexon II
Într-un vas Erlenmeyer de 100 ml, se introduc 10 ml soluţie de clorură de calciu, se adaugă 1 ml soluţie de NaOH, circa 0,1 g indicator şi 10÷15 ml apă.
Se titrează cu soluţie de complexon II până când culoarea virează de la roşu la violet.
V
f= —
V1
în care:
V – cantitatea de soluţie de clorură de calciu, în ml;
V1 – cantitatea de soluţie de complexon II, utilizată la titrare, în ml.
Modul de lucru
Într-un vas Erlenmeyer de 100 ml, se introduc 25 ml apă de analizat, 1 ml NaOH, circa 0,1 g indicator şi se mai adaugă 25 ml apă. Se titrează cu soluţie de complexon II până când culoarea virează de la roşu la violet.
Calcul
Calciu (Ca) = = , [mg/l]
în care:
0,4008 – cantitatea de Ca, în mg, care corespunde la 1 ml soluţie de complexon II 0,01 n;
V1 – cantitatea de soluţie de complexon II utilizată la titrare, în ml;
f – factorul soluţiei de complexon II;
V – cantitatea de apă luată în analiză.
-
Acid clorhidric 0,1 n;
-
Metiloranj, soluţie: se dizolvă 0,1 g metiloranj în 100 ml apă distilată.
Modul de lucru
La 100 ml apă de probă, se adaugă 2÷3 picături de soluţie de metiloranj şi se titrează cu acid clorhidric 0,1 n sau cu H2SO4 0,1 n până la viraj galben – portocaliu.
1 ml acid 0,1 n = 1 mval alcalinitate /dm3
Alcalinitate, în ml HCl = V x f
în care:
V – ml acid folosiţi la titrare;
f – factorul soluţiei de acid.
-
Determinarea durităţii temporare
Duritatea temporară (Dtp) = alcalinitatea “m” x 2,8, în grade de duritate.
-
Determinarea durităţii permanente
Se calculează cu relaţia:
Duritatea permanentă (Dp) = DT – Dtp, în grade de duritate, în care:
DT – duritatea totală, în 0d;
Dtp – duritatea temporară, în 0d.
BIBLIOGRAFIE
1.Banu, C., coordonator. - Manualul Inginerului de Industrie Alimentară, vol. I şi II, Editura Tehnică Bucureşti, 1999.
2.Berzescu, P ş.a. -Utilaje şi instalaţii în industria berii şi a malţului, Ed. Ceres, Bucureşti 1985.
3.Berzescu, P. ş.a. - Tehnologia berii şi a malţului, Editura Ceres, Bucureşti, 1981
Articole asemanatoare relatate:
|
|
Calendarul desfăşurării concursului de selecţie a cadrelor didactice pentru constituirea corpului naţional de experţi
în management educaţional, sesiunea 2012, seria a 2-a
CALENDARUL
desfăşurării concursului de selecţie a cadrelor didactice pentru... Read more
Programa bacalaureat 2011
Programa bacalaureat 2011
Programele pentru disciplinele examenului de bacalaureat 2011 (anexa 2 la Ordinul 4800/2010): romana, matematica, biologie, chimie, fizica, geografie, economie, filozofie, informatica, psihologie, logica si sociologie.
- Programa... Read more
METODOLOGIA ORGANIZĂRII ŞI DESFĂŞURĂRII
ACTIVITĂŢILOR DE EDUCAŢIE FIZICĂ ŞI SPORT
ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR
CAPITOLUL VI
AMENAJAREA, DOTAREA ŞI ÎNTREŢINEREA
BAZELOR SPORTIVE ŞCOLARE
Art.27. (1)Fiecare unitate de învăţământ, are obligaţia să amenajeze, cu sprijinul organelor... Read more
FAMILIA ŞI ŞCOALA
ÎN CREAREA FIINŢEI SOCIALE
Profesor Mihăeş Violeta
Şcoala cu clasele I-VIII Ploscuţeni, Vrancea
Rezumat
Indiferent de perspectiva din care sunt abordate, familia şi şcoala îndeplinesc un set complex de roluri, acestea... Read more
VALORIFICAREA TURISTICĂ A MONUMENTELOR COMEMORATIVE
STUDIU DE CAZ: MONUMENTUL ŞI CIMITIRUL EROILOR DE LA SIRIU
Profesor Moise Iuliana Daniela
Liceul cu Program Sportiv „Iolanda Balaş Şoter”, Buzău
Rezumat: Monumentele comemorative sunt încărcate de valoare... Read more
STUDIU PRIVIND EVALUAREA PERCEPŢIEI ELEVILOR REFERITOR
LA RELAŢIA LOR CU PROFESORUL
Blejan Maria Liliana, Profesor Psiholog
Liceul de Arte Plastice “Hans Mattis Teutsch” Braşov
Studiul urmăreşte cinci dimensiuni psihopedagogice: limbajul folosit de către... Read more
CREATIVITATEA – DIMENSIUNE PSIHOLOGICĂ
A PERSONALITĂŢII UMANE
Prof. ȋnv. Primar Stavăr – Oprişan Mihaela- Alexandra
Şcoala Gimnazială “Anghel Saligny” Focşani, Vrancea
Creativitatea a... Read more
BAUDELAIRE – DESTINUL MODERNITǍŢII
Stanca Șovagǎu
profesor de limba francezǎ la Liceul de Arte Vizuale Romulus Ladea, Cluj-Napoca
T.S.Eliot: Inventarea unui limbaj nou... Read more
STRATEGII PENTRU EDUCAREA GUSTULUI PENTRU LECTURÃ
ÎN RÂNDUL ELEVILOR
prof. Cristina CIUCÃ
Şcoala cu clasele I-VIII, Bâsca-Chiojdului, jud. Buzãu
Eveniment cultural – constituind altãdatã un privilegiu – lectura cãrtilor devine în zilele noastre… COPILĂRIA – IUBIRE ÎN OPERA LUI MIHAI EMINESCU
Ileana Faur, profesor Limba şi Literatura română
Liceul Tehnologic Transporturi Auto, Timişoara
Prezentul articol aduce în discuţie valenţele iubirii adolescentine, pure, în poeziile de… STUDIUL CRITIC AL MANUALELOR ŞCOLARE
Prof. Sandu Diana
Colegiul Energetic “Regele Ferdinand I” Timişoara
Studiul se referă la modul în care este tratată tema “Compuşi hidroxilici” în manualele de chimie pentru clasele…
ROLUL FACTORILOR EXTERNI - SOCIOPEDAGOGICI - ÎN PERFORMANŢA ŞCOLARĂ
Coman Simona-Roxana, profesor învățământ primar
Școala Gimnazială „Șerban Cioculescu” Găești, Dâmbovița
Articolul îți propune identificarea rolului factorilor sociopedagogici în obținerea randamentului școlar.… CIVILIZAŢIE ŞI CULTURĂ ÎN ARHITECTURA ROMEI ANTICE
Prof. Dimitriu Astrid-Alina
Grup Şcolar Agricol Alexandria, jud. Teleorman
Civilizaţia şi cultura romană, cu asimilările vechilor civilizaţii mediteraneene, ale experienţelor ingineriei etrusce în construcţii, tehnici şi… Fisa inscriere probe de aptitudini 2014
Descarca anexa la fisa de inscriere admitere in clasa a IX-a, an scolar 2014-2015, pentru participarea la probele de aptitudini sau la probele de verificare…
PROFESORUL FACILITATOR
Profesor Benga Adriana-Elena
Colegiul Tehnic ,,Azur” Timişoara
Calitatea şi eficienţa educaţiei şi învăţământului sunt dependente de competenţa profesorului şi de pregătirea lui profesională. Cercetătorii în domeniul ştiinţelor educaţiei au introdus un…
MODALITĂȚI DE INTEGRARE A OPȚIONALULUI
EDUCAȚIE PENTRU SĂNĂTATE
ÎN CADRUL ORELOR DE BIOLOGIE
Prof. Cosma Camelia
Liceul de Artă “Ioan Sima” Zalău
Educaţia şcolară urmăreşte prin întregul ei proces anumite finalităţi,…
PEDAGOG DE ȘCOALĂ…NOUĂ
Prof. Bentz Teodora
Col. Nat. “Al. I. Cuza “ Focșani
Motto: "A fi profesor înseamnă nu doar a poseda cunoştinţele de specialitate, ci de a avea capacitatea de…
|