Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Aspecte privind educatia estetica
Luni, 08 Februarie 2010 03:00

ASPECTE PRIVIND EDUCAŢIA ESTETICÃ

Institutor Riciu Daniela

Şcoala cu clasele I-IV Vitãnestii de sub Mãgurã, S.A.M. nr. 1 Gãgesti, Bolotesti,Vrancea

Educatia esteticã reprezintã activitatea de formare-dezvoltare a personalitãtii umane, proiectatã si realizatã prin receptarea, evaluarea si crearea frumosului existent în naturã, societate, artã.

Ca laturã a educatiei, educatia esteticã îndeplineste multiple functii educative, exercitând o actiune polivalentã asupra dezvoltãrii personalitãtii.

Implicatã în întregul proces de formare si autoformare a personalitãtii, educatia esteticã urmãreste:

- dezvoltarea capacitãtii de percepere si întelegere corectã a frumosului din realitate;

- formarea constiintei estetice, a gustului si simtului estetic;

- formarea necesitãtii si a posibilitãtii de a participa la crearea frumosului în artã si în viatã;

Printre modalitãtile de realizare a educatiei estetice putem enumera: educatia literarã, muzicalã, coregraficã, plasticã, cinematograficã, etc. Toate acestea pot fi realizate atât în cadre formale de educatie, cât si nonformale sau informale.

Functiile educatiei estetice sunt:

- de formare a atitudinii estetice a scolarului mic fatã de valorile estetice ale naturii, societãtii, artei;

- de dezvoltare a aptitudinilor creatoare în diferite domenii ale artei.

Principalele componente ale atitudinii estetice sunt: gustul estetic, judecata esteticã, idealul estetic, sentimentele si convingerile estetice. Între aceste componente existã relatii de interdependentã. Creativitatea este un obiectiv fundamental al întregului proces educational din scoalã, fiind nu numai posibil dar si necesar în toate domeniile. Creativitatea este conditia de bazã a artei, a atitudinii estetice si , în consecintã o finalitate majorã a educatiei estetice.

Ca forme de realizare în scoalã a educatiei estetice, retinem lectiile la toate disciplinele de profil (literature, muzicã, desen) precum si exploatarea valentelor emotional estetice ale tuturor lectiilor predate la celelalte discipline scolare. La aceste forme mai putem adauga vizitarea muzeelor si a expozitiilor, vizionarea organizatã de spectacole, cercurile si concursurile artistice, excursiile tematice, discutii cu artstii. Experienta esteticã a elevului nu se realizeazã numai în scoalã. Mediul informal abundã în stimuli estetici, care integrati de cãtre profesori în cadrul lectiilor se pot constitui într-o bazã de sustinere si de realizare a educatiei estetice.

BIBLIOGRAFIE

Ionescu, M. ,Radu, I., Didactica modernã, Ed. Dacia, 2004

Dascãlu, A., Educatia plasticã în ciclul primar, Ed. Polirom, 1998

Cucos, C., Psihopedagogie, Ed. Polirom, 2000

Ultima actualizare în Vineri, 26 Martie 2010 19:22
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Depeizarea egoului in romanul superreali…

DEPEIZAREA EGOULUI ÎN ROMANUL SUPERREALIST   de Ştefan Lucian MUREŞANU   Cuvinte cheie: superrealism, romancier, privaţiuni, mafie, drogat, aurolac, egoul, fiind, cerc strâmt, teluric, energii, cosmic, stigmat, real.               Romanul superrealist este creaţia literară...

Read more

Nanoparticule

Nanoparticule

II.1. NANOPARTICULE Nanoparticulele sunt bucăţi/piese foarte mici dintr-un material mai mare. Ce se întâmpla când creaţi astfel de piese mici? PIESE MICI = MAI MULTE SUPRAFEŢE MAI MULTE SUPRAFEŢE =...

Read more

Mihai Eminescu un poet universal

UN POET UNIVERSAL – MIHAI EMINESCU     Învăţătoare: Nevodenszki Sorina, ,,Şcoala cu clasele I-VIII  Sânandrei”, Jud. Timiş     ,,Geniul lui Eminescu a intrat definitiv în Panteonul culturii naţionale, şi figura lui este privită asemenea unui ...

Read more

Tratarea diferentiata a elevilor care pr…

TRATAREA DIFERENȚIATĂ A ELEVILOR CARE PREZINTĂ DIFICULTĂȚI DE ÎNVĂȚARE prof. înv. primar Doina Dumitru   Şcoala Gimnazială Fitioneşti Cunoaşterea și abordarea diferențiată a elevilor reprezintă un mijloc...

Read more

Candidatii titularizabili din 2012 pot o…

Candidaţii titularizabili din 2012 pot ocupa posturi pe perioadă nedeteminată   Candidaţii titularizabili din 2012 pot ocupa posturi pe perioadă nedeteminată în unitatea de învăţământ în care predau.  

Read more

Clasicul Creanga in activitatile scolare…

CLASICUL CREANGĂ ÎN ACTIVITĂŢILE ŞCOLARE ŞI EXTRAŞCOLARE                                                                                                                               Prof. înv. primar  Grecu Niculina Şcoala primară nr. 3, Covrigi, comuna Văgiuleşti, jud. Gorj   Poveştile lui Creangă au încântat şi încântă generaţii întregi de copii....

Read more

stiluri de invatare_inteligente multiple…

STILURI DE INVÃŢARE ŞI INTELIGENŢE MULTIPLE ÎN PREDAREA LIMBII ENGLEZE   Prof. Simona Pisoi Colegiul National Carol I, Craiova     Reforma învãtãmântului românesc se realizeazã sub semnul unei noi conceptii cu privire la pregãtirea elevilor, impusã...

Read more

Promovarea educatiei de calitate pentru …

PROMOVAREA EDUCAŢIEI DE CALITATE PENTRU ELEVII APARŢINÂND GRUPURILOR DIN MEDII DEZAVANTAJATE/SUPUSE EXCLUZIUNII   Prof. Chiru Adelina Şcoala Gimnazială ,,Înv. Clemenţa Beşchea” Căpăţîneşti, judeţul Buzău Dificultăţile de învăţare apar frecvent în...

Read more