Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Asupra unor inconsecvente in notatiile din manualele de fizica actuale
Vineri, 08 Noiembrie 2013 15:58

ASUPRA UNOR INCONVENIENŢE

ÎN NOTAŢIILE DIN MANUALELE DE FIZICĂ ACTUALE

 

prof. Cristea Adrian

Colegiul Tehnic"Petru Poni" – Roman, jud. Neamț

 

Deoarece în standardul actual, ISO-31, nu am găsit descrierea explicită a modului de notare a unei propoziții de genul: "unitatea de masură a.... este....", ținând  seama de faptul că unui elev  îi este ceva mai greu decât unui profesor să deducă din context, pentru a evita confuziile generate de utilizarea unor moduri diferite de notație, mi-am permis să dezvolt un raționament de care cred că ar fi bine să se țină seama atât în redactarea urmatoarelor ediții de manuale, cât și în activitatea didactică zilnică.

1.     Privind modul de notare în analiza dimensională, toți autorii consultați sunt de acord:

[F] = [m]·[a] = M·L·T -2 ,

care se citește: "dimensiunea forței este produsul dintre dimensiunea masei și dimensiunea accelerației, care este MASA ori LUNGIME ori TIMP la (-2)".

2.     Pentru exemplul de mai sus, referitor la unitatea de măsură, ceea ce ar trebui să se citească: "unitatea de măsură a forței exprimată în Sistemul Internațional este un newton" , în diverse manuale apare:

a.    [F]SI =N

b.   <F>SI =1N

Cazul de la punctul a. este total neinspirat, deoarece:

        Parantezele drepte sunt utilizate în analiza dimensiunii. Adaugarea indexului "SI" nu îmbunătățește cu nimic problema, dat fiind faptul că există unități de măsură nestandardizate (deci fără index) acceptate de către ISO-31 (unitatea atomică de masă, electron-voltul, etc.). Despre acestea nu se poate spune că aparțin SI, întrucât sunt (sub)multipli ai unor unități standardizate.

[http: //www. bipm. org/utlIs/common/pdf / sl_brochure_8_en. pdf] pag.126.

        Cifra 1 din fața unității de măsură este obligatorie (unitatea...), deoarece "Atunci când o unitate de măsură nu este asociată cu o valoare numerică, trebuie utilizată totdeauna denumirea ei și nu simbolul."

(Aurel Mi1lea — În lumea măsurătorilor și a unităților de măsură Ed. AG I R / pag. 40).

Mai mult, se întâlnesc situații în care notația unei unități de măsură coincide cu notația unei mărimi fizice, lucru care poate pune în dificultate elevul ( "o cantitate de 3 L de apă....", "L=3J"), care nu întotdeauna poate deduce când este vorba de mărime fizică și când de unitate de măsură, valoarea numerică din față atenționându-l că urmează o unitate de măsură.

Observație: etalonul este corpul (conceptul) caracterizat printr-o mărime fizică egală cu unitatea de măsură.

Sper că cele expuse vor contribui la găsirea unui limbaj unitar între autorii de manuale, precum și între profesorii de fizică.

Alte materiale bibliografice:

http://www.phys.ubbcluj.ro/~daniel.andreica/pdf/Mec-CURS/CURS-01.pdf

TIMUR CHIȘ - Curs de Fizică generală - Universitatea "Andrei Șaguna", Constanța

http://www.et.upt.ro/admin/tmpfile/fileV1264752133file4b6296058e271.pdf

Ultima actualizare în Luni, 11 Noiembrie 2013 19:24
 

Revista cu ISSN

Educatia

EDUCATIA    Educatia reprezinta activitatea specializata, specific umana, desfasurata in mod deliberat, prin care se mijloceste raportul dintre om si factorii de mediu, favorizand dezvoltarea omului prin intermediul societatii si a societatii...

Read more

Evaluarea Nationala 2014 Matematica subi…

Evaluarea Nationala 2014 Matematica subiect si barem   Vezi subiectul si baremul de corectare de la a doua proba de Evaluare Nationala pentru clasa a VIII-a, pentru anul scolar 2013-2014, respectiv Matematica.  

Read more

Carnea de bovine beneficii aduse sanatat…

CARNEA DE BOVINE-BENEFICII ADUSE SĂNĂTĂȚII CONSUMATORILOR Prof. ing. Simion Dobrica Liceul Tehnologic , , Costin Nenițescu”Buzău Particularitățile digestiei...

Read more

The role of learning strategies in sla t…

THE ROLE OF LEARNING STRATEGIES IN SLA. TEACHING OUR STUDENTS HOW TO LEARN Profesor: Elisabeta Maxim Școala Gimnazială “Ștefan cel Mare” Botoşani “Learning strategies are the conscious thoughts and...

Read more

Mitul propriu zis si modelul mitic in le…

ITUL PROPRIU-ZIS ŞI MODELUL MITIC ÎN ,,LES TROIS GRACES” DE MIRCEA ELIADE Elena HENDRE - prof. Colegiul Tehnic ,,Aurel Vlaicu”, Baia Mare, Maramureş Rezumat: În opera ,,Les Trois Graces” Mircea...

Read more

Studiu asupra invatarii experientiale in…

STUDIU ASUPRA ÎNVĂŢĂRII EXPERIENŢIALE ÎN FIZICĂ prof. Mihaela Butoi Colegiul Național “Grigore Moisil” Onești Este o mare provocare a învăţământului, a educaţiei găsirea unui ”limbaj comun”, a...

Read more

Evaluarea rezultatelor scolare. Metoda c…

EVALUAREA REZULTATELOR ŞCOLARE METODA CUBULUI   Inst. DOBREA MONICA Şcoala cu cls. I-VIII „Înv. N. Pâslaru” Casin   Se pot folosi metode moderne chiar si în tratarea marilor teme din pedagogie....

Read more