|
|
Bolile aparatului respirator |
Scris de mihaiela lazar
|
Luni, 10 Martie 2014 08:31 |
BOLILE APARATULUI RESPIRATOR
Prof. Cosma Camelia
Liceul de Artă „Ioan Sima” Zalău
Bolile aparatului respirator pot fi grupate în două categorii: infecţii respiratorii acute şi boli respiratorii cronice.
Infecţiile respiratorii acute cuprind boli localizate pe diferite segmente ale aparatului respirator şi sunt denumite după zona afectată: rinite, faringite, amigdalite, bronşite, traheobronşite, pneumonii, bronhopneumonii, pleurezii. Guturaiul (rinita) este o boală infecţioasă acută, contagioasă a căilor respiratorii superioare (nas), favorizată de frig şi umezeală. Boala constă în inflamaţia mucoasei nazale, cauzată de un virus care se transmite de la bolnav la omul sănătos prin „ploaia de picături„ eliminată în timpul strănutului, tusei sau conversaţiei. Guturaiul este una dintre cele mai contagioase boli a cărei perioadă de incubaţie este scurtă, de 1-3 zile, după care boala se instalează lent cu o stare de astenie uşoară, dureri uşoare de cap, creşterea temperaturii, senzaţia de uscăciune a mucoasei nazale, strănut. Ulterior se instaleză o rinoree (curgere de lichid) puternică, la început apoasă, apoi mucopurulentă. Boala durează 5-7 zile. Tratamentul constă în repaus la pat, dezinfecţie nazală, administrarea de medicamente ( aspirină, vitamine ) la indicaţia medicului .Un guturai netratat complet se poate complica cu otită, faringită, amigdalită, laringită sau chiar bronşită şi pneumonie.
Prevenirea guturaiului se face prin călirea organismului prin factori naturali ( apă, aer, soare ), exerciţii fizice şi sport, administrarea de vitamine, îndepărtarea de sursa de infecţii prin izolarea celor bolnavi de oamenii sănătoşi.
Anghina (lat. angere = a strânge, a sufoca) este inflamaţia acută a amigdalelor (amigdalita), provocată de diferiţi agenţi infecţioşi (virusuri, bacterii) transmişi de la bolnavi la persoanele din jur prin „ploaia de picături„. După o perioadă de incubaţie de câteva zile apar fenomenele bolii manifestate prin creşterea temperaturii şi o stare de proastă dispoziţie, dureri de cap. Local, mucoasele se înroşesc (gâtul roşu) şi apare durerea la înghiţire, cu iradiere spre urechi. Vorbirea devine greoaie iar saliva este secretată în exces. Amigdala bolnavă are volumul mărit. Anghina se poate complica de la formele superficiale la forme purulente în care amigdala bolnavă este invadată de puroi, creşte în volum şi devine foarte dureroasă.
Tratamentul constă în repaus la pat şi medicamente la prescripţia medicului.
Laringita este de obicei o complicaţie a unei anghine cu corize tratate necorespunzător. Boala poate apărea şi ca o infecţie microbiană sau virotică acută a laringelui, în condiţii de frig şi umezeală. Inflamaţia afectează şi mucoasa corzilor vocale, semnul cel mai caracteristic al laringitei este vorbirea răguşită şi chiar imposibilitatea de a emite sunete. Semnele de irtitaţie la nivelul laringelui se manifestă sub formă de senzaţie de arsură şi o tuse seacă, obositoare. Bolnavul nu are tulburări la înghiţire şi nici dureri, ca la anghină. Boala se vindecă după 3-4 zile, cu respectarea tratamentului. Foarte periculoasă este însă laringita difterică în care bolnavul se poate asifixia din cauza falselor membrane formate şi care pot închide laringele oprind intrarea şi ieşirea aerului.
Bronşita este inflamaţia virală sau microbiană a bronhiilor, manifestată prin dureri retrosternale, tuse cu expectoraţie muco-purulentă şi stare febrilă. Boala este o complicaţie a unei infecţii ale organelor respiratorii superioare (coriză, amigdalită, laringită) neatent tratate. Boala începe de obicei brusc, cu tuse seacă care devine chinuitoare în timpul nopţii. Treptat tusea este însoţită de expectoraţie devenind mai puţin dureroasă. Tusea durează 1-2 săptămâni. Deoarece boala se poate croniciza, tratamentul presupune măsuri mai riguroase. Pe lângă repausul la pat şi administrarea medicamentelor prescrise de medic (siropuri de tuse, calmante,antibiotice, etc.) este foarte importantă aerisirea permanentă a camerei.
Bronhopneumonia este cea mai gravă dintre îmbolnăvirile acute ale aparatului respirator, în care infecţia microbiană este localizată la nivelul bronhiilor şi alveolelor pulmonare. De obicei agenţii patogeni se localizează numai la nivelul unui lob pulmonar (mai frecvent lobul superior şi cel mijlociu) restul plămânilor funcţionând normal. Boala începe brusc, cu febră ridicată, dureri de cap, vărsături, tuse uscată la început, chinuitoare, faţă roşie. Bolnavul prezintă o respiraţie rapidă, dar superficială ca să evite durerile sub formă de junghi la nivelul plămânului bolnav. Durata bolii poate fi de 1-2 săptămâni sau mai lungă în formele grave. Tratamentul cu antibiotice scurtează mult evoluţia bolii.
b) Bolile respiratorii cronice mai frecvente sunt:
Bronşită cronică
Emfizemul pulmonar (gr. Emphisema = umflătură) care constă în apariţia la nivelul plămânilor a unor bule mari de aer, prin ruperea pereţilor dintre alveole, care duce la reducerea suprafeţei de schimb gazos.
Astmul bronşic (gr. asthma = gâfâială) este boala în care se reduce capacitatea de respiraţie prin contracţia muşchilor din pereţii bronhiilor, cu senzaţia de sufocare, ce revine în accese.
Tuberculoza pulmonară (T.B.C) este o boală contagioasă provocată de bacilul Koch, care se localizează şi se înmulţeşte la nivelul plămânilor, dând o serie de fenomene patologice, de la modificări tisulare până la distrugerea anumitor zone pulmonare şi la formarea de caverne, cu consecinţe nefaste asupra sănătăţii oamenilor respectivi.
Bacilul tuberculozei este foarte rezistent şi îşi păstreză vitalitatea timp de câteva luni în afara organismului: în spută uscată, în praf, în special în locurile unde nu pătrunde soarele. Infecţia se realizează în principal prin praf şi prin „ploaia de picături„ atunci când bolnavul nu respectă regulile de igienă şi profilaxie, tuşeşte fără să-şi acopere gura cu batista şi scuipă unde se nimereşte. Picăturile infectate din aer, sputa uscată împreună cu praful pot infecta aerul inspirat de omul sănătos, care astfel se îmbolnăveşte. Microbii pot pătrunde în organism şi pe alte căi, putându-se localiza şi la alte organe.
Evoluţia tuberculozei pulmonare este de lungă durată şi apare frecvent la adolescenţi. La copii mai mici este mai des întâlnită tuberculoza osoasă, la preşcolari şi şcolarii mici, tuberculoza ganglionară.
Debutul bolii este lent, cu o stare generală proastă, lipsa apetitului, capacitate de muncă scăzută, o tuse seacă, slăbirea organismului care se accentuează ulterior. La început se consideră că ar fi o afecţiune banală a căilor respiratorii (o traheită sau o bronşită), dar suspiciunea de tuberculoză apare doar la 1-2 săptămâni când se constată că bolnavul nu se vindecă.
Bolnavii de TBC trebuie internaţi în servicii de specialitate (sanatorii TBC) unde sunt trataţi corespunzător, boala putându-se vindeca, dacă este depistată la timp.
Deosebit de importante sunt măsurile de prevenire a bolii: aplicarea vaccinării antituberculoase, examinările periodice pulmonare cu aparate radiografice cutanate la tuberculină, prin care se pot descoperi eventualele infecţii tuberculoase, în fazele lor incipiente. Bolile respiratorii cronice se pot reduce mai ales prin evitarea fumatului şi a poluării aerului în general.
În cazul când boala s-a instalat se impun măsuri severe de excludere a cauzei care le-a produs, de tratament energic, precum şi de evitare a reîmbolnăvirii.
Bibliografie
Miu, 1999; Sandu şi colab., 1999; Sandu şi colab., 2004
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|
Ultima actualizare în Duminică, 16 Martie 2014 08:39 |
|
PERCEPŢIA AUTOEFICACITĂŢII ÎN MUNCĂ A TINERILOR DIN ORGANIZAŢIILE VIRTUALE
Psih. Pop Petronica
Profesor consilier şcolar/CJRAE Cluj
Rezumat
Studiul de faţă încearca să patrundă în lumea organizaţiilor virtuale (virtual organizaţion), un domeniu deosebit... Read more

Solutii de umbrire exterioara pentru scoli, licee si universitati
Protectia solara nu ar trebui sa lipseasca in mediile academice, cu atat mai mult cu cat spatiul pentru studiu trebuie sa ofere... Read more
Lista olimpiadelor si concursurilor care pot echivala o proba de bacalaureat
Ministerul Educatiei si Cercetarii Stiintifice a publicat lista olimpiadelor si concursurilor internationale 2015 care le pot aduce olimpicilor burse de... Read more
Organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat naţional 2013
Vezi Ordinul MECTS nr. 5610 din 31 august 2012 privind organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat naţional - 2013, publicat în Monitorul Oficial... Read more
CULTURAL SPACE AT L. BLAGA AND E. HALL
Poenar Lorina Manuela - Profesor limba engleză
Colegiul Economic “Emanuil Gojdu” Hunedoara
The use of space within the context of culture, also reffered... Read more
ALTERNATIVE METODOLOGICE INTERACTIVE
ÎN PREDAREA LITERATURII
prof. LAURA MIHAELA HERMAN
Şcoala cu Clasele I-VIII „Nicolae Iorga”, Baia Mare
Metodele de învãtãmânt reprezintã cãile folosite în scoalã... Read more
Calendar pentru examenul de Bacalaureat 2014
Iata calendarul pentru examentul de Bacalaureat 2014, sesiunea iunie-iulie 2014.
Read more
LITERARY DEVICES IN “THE VANE SISTERS”,
BY VLADIMIR NABOKOV
Huniadi Lorina Manuela
Colegiul Economic “Emanuil Gojdu” Hunedoara
Nabokov’s short story ‘The Vane Sisters’ (March 1951)... Read more
MOLIÈRE - PERSONNALITÉ SITUÉE ENTRE
LE COMIQUE ET LE TRAGIQUE
Prof. Alexie Cristina
Colegiul Tehnic «Ion Mincu»
Molière reste un classique, mais un classique qui propose une comédie tragique, où le tragisme survient…
GESTIONAREA SITUAȚIILOR DE CRIZĂ EDUCAȚIONALĂ
Prof. Pavel-Surlaru Adriana-Cristina
Colegiul Economic Buzău
Situaţia de criză educaţională poate fi definită ca un eveniment sau complex de evenimente… Educatie ecologica si de protectie a mediului
Caietul elevului
Clasele I-IV
- un material finantat de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului prin Ordin de Ministru nr. 2730/03.12.2007
Disciplina optionala “Educatie ecologica si de protectie…
CAPITOLUL III
Competentele si codul de conduita al inspectorilor
Art. 62. -
Competentele profesionale necesare unui bun inspector sunt:
a) sa fie capabil sa evalueze eficienta strategiilor didactice alese de cadrul…
FACTORII CARE INFLUENŢEAZĂ DEZVOLTAREA COPILULUI
Prof. înv. preşc. Tăut Andreea Maria
Grădiniţa cu P.P Nr. 13
Rezumat
Factorii instituţionali ai educaţiei sunt şcoala, familia, biserica, armata, ş.a.
Familia exercită o influenţă…
DIRECTOR, MANAGER, LIDER…
Profesor Elena Marica
Şcoala Gimnazială Pietrari-Dâmboviţa
Articolul evidenţiază modul cum managerii pot influenţa performanţele unităţilor pe care le conduc, prin implicarea responsabilă a tuturor angajaţilor şi transformarea… "Educatia este abilitatea de a asculta aproape orice lucru fãrã sã-ti pierzi rãbdarea sau încrederea în tine." - Robert Frost
„Pentru ca educarea copiilor sã fie încununatã de…
DESPRE VÂRSTĂ ȘI ÎMBĂTRÂNIRE
Prof. Arjoca Mihaela
Colegiul Tehnic “Ion Minu”, Timisoara
Rezumat: Îmbătrânirea celulară este un proces care interesează știinta.
Cuvinte cheie: celulă, gene, metabolism, îmbătrânire
Viața! Timpul!… DOCUMENTS AUTHENTIQUES ORAUX
Lector univ. Ilie MINESCU
Universitatea de Vest TIMIŞOARA
Origine et Classement
Les documents authentiques ont fait leur entrée en didactique des langues au cours de la décennie…
|
|