Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Calitatea in educatie
Duminică, 20 Martie 2011 00:00

CALITATEA IN EDUCATIE

 

Conform Cadrului National de Calificari Profesionale, calitatea reprezinta nivelul de satisfactie pe care il ofera eficacitatea ofertei educationale din domeniul invatamantului si formarii profesionale, stabilit prin atingerea unor standarde cerute si a unor rezultate excelente care sunt solicitate si la care contribuie participantii la procesul de invatare si ceilalti factori interesati.

Controlul calitatii include activitatile operationale desfasurate pentru indeplinirea cerintelor de calitate prin reglementarea performantelor. Este un proces de mentinere a standardelor si nu de creare a acestora.

Asigurarea calitatii include procesele planificate si sistematice necesare asigurarii unui grad adecvat de incredere ca oferta de invatamant profesional va satisface cerintele de calitate specificate. Activitatile de asigurare a calitatii nu controleaza in mod direct calitatea. Acestea implica de obicei autoevaluarea organizatiei pe baza unor standarde prestabilite. Prin urmare, aceste activitati stabilesc capacitatea organizatiei de a furniza calificari profesionale la un anumit standard.

Pentru a fi capabili sa ne adaptam la o piata a muncii specifica unei societati bazate pe cunoastere, precum este cea europeana, este necesara implementarea unei politici a asigurarii calitatii la nivelul EFP. Aceasta implementare se va face treptat si va putea fi in timp generalizata la intreg sistemul de invatamant si formare profesionala, inclusiv educatia adultilor.

 

 

Calitatea este legata de valorile si asteptarile a trei grupuri principale de utilizatori: participantii la procesul de invatare, angajatorii si societatea in general. Accentul cade pe imbunatatirea calitatii procesului de EFP, cu accent pe rezultatele invatarii, orientare profesionala, sprijin si evaluare. Se promoveaza invatarea pe parcursul intregii vieti, prin stimularea in randul tinerilor a unei culturi de stimulare a angajamentelor de invatare pe parcursul intregii vieti. Astfel, participantii la procesul de invatare si experienta de invatare a acestora reprezinta centrul de interes al sectorului EFP. De maxima importanta sunt nevoile participantilor angajate in procesul de invatare, precum si cerintele comunitatii si ale angajatorilor, exprimate intr-un mediu mai bine planificat, bazat pe coordonare si cooperare.

Initiativele europene privind asigurarea calitatii in EFP privesc imbunatatirea capacitatii de ocupare a unui loc de munca, o mai buna corespondenta intre cererea si oferta de formare si o imbunatatire a accesului la EFP. Mai mult, in procesul de elaborare si implementare a cadrului de asigurare a calitatii din Romania trebuie sa existe o reprezentare adecvata a factorilor interesati, in special a partenerilor sociali.

Asigurarea calitatii educatiei este realizata printr-un ansamblu de actiuni de dezvoltare a capacitatii institutionale de elaborare, planificare si implementare de programe de studiu, prin care se formeaza increderea beneficiarilor ca organizatia furnizoare de educatie satisface standardele de calitate. Asigurarea calitatii exprima capacitatea unei organizatii furnizoare de a oferi programe de educatie, in conformitate cu standardele anuntate. Ea este astfel promovata incat sa conduca la imbunatatirea continua a calitatii educatiei.

Metodologia asigurarii calitatii in educatie se bazeaza pe relatiile ce se stabilesc intre urmatoarele componente:

a) criterii,

b) standarde si standarde de referinta,

c) indicatori de performanta,

d) calificari.

Calitatea in educatie este asigurata prin urmatoarele procese:

a) planificarea si realizarea efectiva a rezultatelor asteptate ale invatarii,

b) monitorizarea rezultatelor,

c) evaluarea interna a rezultatelor,

d) evaluarea externa a rezultatelor,

e) imbunatatirea continua a rezultatelor in educatie.

Componentele si procesele de asigurare a calitatii si relatiile dintre ele se diferentiaza in functie de:

a) nivelul de invatamant si, dupa caz, al calificarii,

b) tipul organizatiei furnizoare de educatie,

c) tipul de program de studii.

Managementul calitatii – asigura calitatea programelor de invatare si promoveaza imbunatatirea continua, cele doua coordonate ale unei culturi a excelentei. Conducerea elaboreaza misiunea, viziunea, valorile, politicile si strategiile institutiei si este responsabila de monitorizarea permanenta a sistemelor si a proceselor.

Responsabilitatile managementului – acesta este caracterizat prin eficacitate in ceea ce priveste calitatea si dezvoltarea curriculumului/ invatarii. Sprijina activ si se implica direct in dezvoltarea si asigurarea calitatii programelor de invatare. Dezvolta si mentine parteneriate eficiente cu factorii externi interesati. Cunoaste nevoile si asteptarile factorilor interesati interni si externi.

Managementul resurselor (fizice si umane) – organizatia ofera elevilor un mediu sigur si armonios, care le ofera sprijin. Spatiile de invatare sunt echipate adecvat, raspund nevoilor colective si individuale ale elevilor. Resursele, metodele de predare si spatiile aferente permit accesul si participarea activa a tuturor elevilor. Angajarea personalului se face dupa criterii clare (standarde minime privind calificarile si experienta) de recrutare si selectie, organizatia defineste o fisa a postului, pune la dispozitia personalului programe de initiere si de formare continua.

Proiectare si dezvoltare – organizatia este receptiva la nevoile indivizilor, agentilor economici si comunitatii (factori interesati externi), dar si la diferitele nevoi ale elevilor (factori interesati interni). Organizatia este preocupata permanent de proiectarea si dezvoltarea unor programe de studiu care sa raspunda nevoilor factorilor interesati, programe ce plaseaza elevul in centrul lor de interes. Acestea au un caracter de includere sociala, asigurand accesul si egalitatea sanselor pentru elevi.

 

Ultima actualizare în Luni, 20 Iunie 2011 13:44
 

Revista cu ISSN

Metode interactive pentru un invatamant …

METODE INTERACTIVE PENTRU UN ÎNVĂŢĂMÂNT EFICIENT   Prof. Gabriela Gorgan, Şcoala Gimnazială Petriş, jud. Bistriţa Năsăud   MOTTO: « Dacă îmi spui o să uit, dacă îmi arăţi o să ţin minte, dar dacă mă implici o...

Read more

Metodologia examenului de bacalaureat 20…

Bacalaureat 2011: Metodologia examenului de bacalaureat 2011     ORDONANTA DE URGENTA nr. 73 din 30 iunie 2010 pentru modificarea Legii invatamantului nr. 84/1995   EMITENT: GUVERNUL PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL nr. 448 din 1 iulie...

Read more

Alexandru Macedonski_promotor al innoiri…

ALEXANDRU MACEDONSKI, PROMOTOR AL ÎNNOIRII POEZIEI ROMÂNEŞTI   Prof. Cojocaru Iuliana Şcoala cu clasele I-VIII, Nr. 9 „Petreche Poenaru”, Craiova       Poet, prozator, dramaturg, publicist, Macedonski a fost un promotor al înnoirii poeziei: o literaturã...

Read more

Utilizarea instrumentului topgrade in ac…

UTILIZAREA INSTRUMENTULUI TOPGRADE ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ Profesor Bușcă Laura Liceul Tehnologic “Lazăr Edeleanu”, Năvodari Rezumat: Instrumentul Topgrade este util profesorilor deoarece le permite să realizeze teste și lecții online. Acest articol...

Read more

Subiecte definitivat 2012

Subiecte definitivat 2012   Afla care au fost subiectele de la examenul national de acordare a definitivarii in invatamant 2012.  

Read more

Dezvoltarea psihopedagogica a scolarului…

DEZVOLTAREA PSIHOPEDAGOGICĂ A ŞCOLARULUI MIC prof. înv. primar Marşeu Rodica Lavinia Colegiul Tehnic Ion Mincu, Timişoara Copilăria este perioada în care dezvoltarea psihică a copiilor...

Read more

Model de planificare anuala, calendarist…

PLANIFICARE ANUALA      Clasa ....  An şcolar .......              Clasa ...............  Curriculum aplicat: ...... (ex.: T.C. 3 ore + C.D. 1 ore)           Profesor .....................                Semestrul. Unitatea de învăţare (denumire) Nr. ore Săptămâna Observaţii                          

Read more

Rolul comunicarii in procesul de invatam…

ROLUL COMUNICÃRII ÎN PROCESUL DE ÎNVÃŢÃMÂNT   Institutor Anton Simona Marinela Şcoala cu clasele I-VIII nr. 2 Vorniceni, Judetul Botosani     Schimbarea conceptiei comunicative promovatã în scoalã pune în mod acut problema educãrii cu si...

Read more