CERCUL DE BIOLOGIE-SURSĂ DE STIMULARE A CAPACITĂŢII CREATOARE ŞI MIJLOC DE INIŢIERE A ELEVILOR
ÎN ACTIVITATEA DE CERCETARE
Cosma Camelia Veronica
Liceul de Artă ”Ioan Sima” Zalău
Sub impulsul necesităţilor economice, biologia s-a diversificat ca ştiinţă, au apărut noi discipline, unele fiind de graniţă, determinând totodată o explozie informaţională fără precedent. În zilele noastre, unele domenii din cadrul ştiinţelor biologice cum ar fi: ecologia generală, ecologia marină, hidrobiologia, genetica populaţiilor, biochimia, biofizica, citologia, histologia, biologia celulară, biologia moleculară, ingineria genetică, neurocibernetica, genetica moleculară, nanotehnologia dobândesc o importanţă din ce în ce mai mare.
În asemenea condiţii, căile urmate de şcoală pot fi multiple. Una dintre aceste căi presupune folosirea adecvată a formelor de activitate educativă extraşcolară, activitate care în ultimii ani şi-a conturat o structură psihologică proprie, având un rol deosebit în dezvoltarea anumitor aspecte ale personalităţii elevilor, care în procesul instructiv-educativ sunt mai puţin solicitante.
Cercul de biologie corect integrat în activitatea instructiv-educativă a elevilor reprezintă una dintre cele mai importante forme de activitate extraşcolară, deoarece conţinutul ştiinţific, caracterul atractiv şi varietatea activităţilor desfăşurate oferă largi posibilităţi de dezvoltare a iniţiativei creatoare, a spiritului de observaţie, trezeşte în rândul elevilor dragostea pentru natură, dorinţa de a studia, de a cerceta, de a descifra „misterele” viului. Cercurile didactice îmbină în mod armonios activitatea individuală cu cea colectivă, iar prin conţinutul organizatoric şi modul de desfăşurare a activităţilor asigură un cadru ce stimulează manifestarea liberă, nestânjenită a înclinaţiilor şi capacităţilor de de investigare şi de creaţie ale elevilor.
Constituit pe baza liberei alegeri, cercul îşi afirmă influenţa asupra capacităţii de gândire, precum şi asupra formării, consolidării şi perfecţionării deprinderilor, lărgind totodată şi aria de cunoştinţe a elevilor.
Un cerc prezintă o serie de avantaje faţă de activităţile de la clasă întrucât:
· permite gruparea unui număr relativ redus de elevi (20-30) după interese, înclinaţii, aptitudini;
· asigură respectarea preferinţelor individuale;
· înlesneşte împletirea pregătirii teoretice cu aplicaţiile practice;
· favorizează acordarea unei mai mari atenţii particularităţilor legate de vârstă şi de personalitatea elevului;
· introduce o mare varietate de procedee didactice;
· reprezintă o formă importantă de legătură a şcolii cu viaţa reală, cu multiplele faţete ale acesteia.
Influenţa pe care cercurile didactice o exercită nu este doar una cu caracter intelectual, nu se reduce doar la lărgirea sferei cognitive, la îmbogăţirea volumului de noţiuni, cunoştinţe şi reprezentări, deşi acest aspect nu este nici pe departe de neglijat, ba dimpotrivă. Însă, la fel de importante sunt şi latura afectivă şi cea voliţională, care, în general, sunt mai puţin exploatate şi motivate în cadrul activităţilor didactice. Munca în colectiv îi conferă elevului posibilităţi numeroase a se cunoaşte mai bine pe el însuşi, de a-şi verifica anumite opinii, aptitudini, înclinaţii, de a le confrunta cu cele ale celorlalţi elevi, de a se afirma şi de a-şi promova iniţiativa. Relaţiile în cadrul cercului au o însemnătate specială ajutând la restructurarea unor interese, la potenţarea şi afirmarea altora şi la proliferarea anumitor trăsături de caracter. O situaţie similară se înregistrează şi în ceea ce priveşte latura voliţională. Spiritul de competiţie, tendinţa de afirmare caracteristice vârstei şcolare determină o atitudine pozitivă faţă de sarcinile primite.
Organizarea activităţilor în cadrul cercului de biologie
Organizarea activităţii cercului de biologie se face cu scopul de a dezvolta la elevi încrederea în forţele proprii, perseverenţa în soluţionarea şi afirmarea răspunsului la unele probleme care îi frământă, spiritul creator, deprinderea de a munci independent, şi nu în ultimul rând dragostea pentru natură.
Fiecare activitate desfășurată în cadrul cercului se consemnează într-un caiet, menţionându-se totodată şi modul în care sunt îndeplinite sarcinile incluse în planul de activitate propus. Evidenţa trebuie să fie operativă şi să contribuie la o cât mai corectă şi completă urmărire a modului de desfăşurare a cercului.
Responsabilul cercului trebuie să urmărească permanent şi îndeaproape activitatea elevilor implicaţi, să cunoască stadiul performanţelor obţinute şi evoluţia lor în timp.
Evidenţa activităţilor din cadrul cercului şi a gradului de participare a elevilor se poate realiza şi prin completarea unor tabele de tipul celui redat mai jos:
Nr. crt.
|
Numele şi prenumele elevului
|
Clasa
|
Grad de participare
|
Test
|
Observaţii
|
Completarea la fiecare şedinţă de cerc a unui astfel de tabel are un rol edificator în acţiunea de mobilizare şi antrenare a elevilor, în popularizarea actiităţii lor, în aprecierea şi urmărirea dinamicii activtăţii fiecărui elev.
Colectivul de conducere a cercului este format din: responsabilul de cerc şi responsabilul de laborator – ambii alegându-se din rândul elevilor participanţi la cerc.
Tematica cercul
Planul de activitate în cadrul cercului se întocmeşte în ansamblu şi cu defalcări pe grupe de elevi. Elaborarea lui reprezintă o activitate la care elevii participă în mod nemijlocit, ei fiind antrenaţi şi consultaţi în ceea ce priveşte alegerea subiectelor. Activităţile din planul de muncă la care sunt solicitaţi elevii trebuie corect gradate atât ca efect cât şi ca succesiune astfel încât să se poată ajunge în mod treptat la finalizarea temei-cadru alese. Stabilirea tematicii presupune, respectarea unor cerinţe cum ar fi: cunoaşterea nivelului de cunoştinţe a elevilor mergându-se până la amănunte legate de predilecţia sau pasiunile unora dintre elevi încă de la începutul activităţii în cadrul cercului. Mai exact se va urmări ca tematica cercului:
· să corespundă intereselor membrilor cercului;
· să abordeze o problemă din sfera şcolii;
· să ţină seama de baza didactică a şcolii şi de perspective;
· să îmbunătăţească activitatea teoretică şi practică a şcolii;
· să facă posibilă colaborarea cu unităţile corespunzătoare din localitatea respectivă sau din localităţile învecinate (unde se pot organiza vizite de studiu şi documentare, excursii).
Planificarea calendaristică a activităţilor din cadrul cercului asigură caracterul sistematic al informaţiei ştiinţifice ce se intenţionează a fi transmisă elevilor.
Surse de documentare pentru activitatea unui cerc
Membrii cercului sunt îndrumaţi în mod competent în ceea ce priveşte modul de obţinere şi selectare a materialului documentar din cadrul bibliotecii şcolare, municipale, chiar şi personale, de la muzeele din localitate, de la centrele de cercetare de profil şi nu în ultimul rând de pe internet. Din aceste multiple surse de documentare, elevii sunt instruiţi asupra modului de selectare şi notare în fişa bibliografică a acelor informaţii referitoare la subiectul sau tema de cercetare abordate în cadrul cercului, după modelul de mai jos.
Fişă bibliografică
Autorul:
Titlul lucrării:
Anul şi locul apariţiei publicaţiei:
Date importante din capitolul ..................................... pag ........ referitoare la .....................................................cu următoarele indicaţii, însemnări sau sarcini de lucru etc.
Desfăşurarea şi formele de activitate din cadrul cercului de biologie
În cadrul cercului se remarcă două tipuri de activităţi:
- periodice – şedinţe de lucru, sesiuni de comunicări, vizite de documentare, întâlniri cu oamenii de ştiinţă;
- permanente – care se desfăşoară în laborator şi în perimetrul biobazei şcolare.
Ca forme de activitate, ele pot fi teoretice şi practice, care includ:
- activităţile în teren, la muzee, la expoziţii, excursiile;
- activităţile de confecţionare a materialului didactic în cadrul laboratorului şcolii;
- lucrările de laborator cu caracter experimental executate cu grupe de elevi.
Pentru a facilita activitatea de generalizare prin operaţiile mentale ale elevilor şi pentru a le uşura execuţia experimentelor pe grupe sau individual, li se vor distribui elevilor fişe de lucru elaborate în mod riguros de către profesorul care coordonează activitatea în cadrul cercului. Totodată, trebuie ca pe masa de lucru să fie deja pregătite toate substanţele, materialele şi aparatura necesară bunei desfăşurări a experimentului.
Fişa trebuie să descrie experimentul şi furnizează o serie de indicaţii indispensabile. Astfel, fişa trebuie:
-să conţină o serie de probleme noi care se cer a fi soluţionate pas cu pas pe parcursul şedinţelor de cerc;
-să cuprindă tabele individuale în care elevii să îşi noteze observaţiile necesare asupra fenomenelor studiate şi interpretarea acestora, concluziile şi aplicabilitatea practică a informaţiilor obţinute.
Datele consemnate în tabele trebuie să fie discutate şi corectate la nevoie de către profesor pentru a se ajunge la un adevăr comun, făcându-se la nevoie corecturile şi precizările de rigoare. Este absolut necesar ca profesorul să stăpânească foarte bine teoria şi mecanismul experimental, să urmărească sistematic activităţile experimentale şi la nevoie să intervină cu promptitudine şi profesionalism. El trebuie să fie capabil să sugereze adecvat ceea ce elevii nu pot descoperi singuri, având grijă să nu se substituie efortului personal de descoperire al acestora.
Metodologia şi eficienţa instructiv-educativă a cercului de biologie
Prin intermediul lucrărilor de laborator cu caracter de cercetare şi descoperire, elevii, pe lângă dobândirea de noi cunoştinţe prin efort propriu, sunt iniţiaţi şi în însuşirea tehnicii caracteristice investigaţiei ştiinţifice indispensabilă activităţii în cadrul laboratorului de biologie. Astfel, vor fi solicitate şi perfecţionate atât capacităţile intelectuale cât şi abilităţile practice ale alevilor.
Specificul cercului de biologie de la Liceul de Artă „Ioan Sima”
Cercul de biologie din cadrul școlii noastre se numește ”Bios”, cuprinzând elevi din ciclul gimnazial. Planul de lucru caracteristic cercului cuprinde o tematică bogată, având ca bază tema-cadru activitatea de informar , documentare şi cercetare.
Anul acesta tematica cercului este în strânsă cu tema unui proiect numit ”Școli prietenoase cu natura” în cadrul căruia abordăm următoarele teme:
1.Hrănirea păsărilor în timpul iernii
2. Participare la programul Spring Alive
3.Amplsarea de siluete de păsări pe geamuri
4.Amplasare de cuib artificial pentru următoarele specii de păsări: pițigoi, vrăbii, muscar,
țiclean, graur, codobatură, pupăză, ciuș, măcăleandru, codroș de pădure, vânturel roșu,
huhurez mic, mierlă, guguștiuc.
5.Colectarea selectivă a deșeurilor: deşeuri de hârtie/carton, plastic, metal, sticlă şi
deşeuri organice.
Bibliografie:
1. Barna, A., Pop, I., 2001, Biologie, Gradul II în învăţământ, Ed. Casa Cărţii
de Ştiinţă, Cluj-Napoca.
2. Ciolac-Russu, A., Mărăscu, F., Marin, A., (Coordonatori), 1990, Probleme metodico-
ştiinţifice ale predării biologiei şi agriculturii, Ed.Universităţii, Bucureşti.
3. Cucoş, C (coord.) şi colab., 1998, Psihopedagogie pentru examenele de definitivare şi grade didactice, Ed.Polirom, Iaşi.
4. Iordache, I., Ulpia, M.L., 2004, Metodica predării-învăţării biologiei.
.
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|