Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Competentele cheie si geografia scolara
Luni, 13 Septembrie 2010 19:37

Competenţele - cheie şi geografia şcolară

 

 

 

Competenţele - cheie sugerate de Comisia Europeană

  

 

Comisia Europeană, prin directoratul general pentru educaţie şi cultură, a realizat un demers derulat pe mai mulţi ani (2002 – 2006), concretizat într-un raport final asupra principalelor elemente care derivă din implementarea programului „Educaţie şi formare 2010” în perspectiva compatibilizării sistemelor educaţionale din ţările Uniunii Europene.

 În accepţiunea Comisiei Europene, definiţia competenţelor – cheie este următoarea: „Competenţele - cheie reprezintă un pachet transferabil şi multifuncţional de cunoştinţe, deprinderi (abilităţi) şi atitudini de care au nevoie toţi indivizii pentru împlinirea şi dezvoltarea personală, pentru incluziune socială şi inserţie profesională. Acestea trebuie dezvoltate până la finalizarea educaţiei obligatorii şi trebuie să acţioneze ca un fundament pentru învăţarea în continuare, ca parte a învăţării pe parcursul întregii vieţi”.

Din această definiţie şi din analiza specificului competenţelor – cheie rezultă următoarele:

     -          competenţele se definesc printr-un sistem de cunoştinţe – deprinderi (abilităţi) – atitudini;

     -          au un caracter transdisciplinar implicit;

     -          competenţele – cheie reprezintă într-un fel finalităţile educaţionale ale învăţământului obligatoriu;

     -          acestea trebuie să reprezinte baza educaţiei permanente.

Domeniile de competenţe - cheie cuprind: cunoştinţe, abilităţi (aptitudini, deprinderi), atitudini.

Competenţele –cheie, grupate pe cele opt domenii (dintre care două au subdomenii distincte) au un caracter profund teoretic şi cu u înalt grad de generalitate.

 

Sub raportul posibilităţilor oferite de dimensiunea geografică a realităţii, există cel puţin trei componente majore, raportate la domeniile de competenţe cheie, care nu au o prezenţă explicită; acestea sunt:

a) dimensiunea „cartografică” a existenţei cotidiene (care este totodată o dimensiune metodologică a educaţiei permanente);

b) interacţiunea natură – om (şi interferenţa ştiinţelor despre natură cu ştiinţele despre om şi societate);

c) dimensiunea atitudinală de înţelegere a mediului de viaţă al omului şi societăţii.

Chiar în aceste condiţii, referenţialul propus de cele opt domenii de competenţe – cheie reprezintă un sistem comun de raportare a disciplinelor şcolare actuale suficient de complex.

 

Raportul dintre competenţele cheie şi programele actuale de geografie 

 

(1)   Observaţii generale

 

Analiza raporturilor dintre cele opt domenii ale competenţelor cheie sugerate de Comisia Europeană şi programele actuale de geografie evidenţiază mai multe constatări; acestea poziţionează geografia ca disciplină şcolară în situaţia de a răspunde, cel puţin la modul formal şi teoretic, la principalele exigenţe ale competenţelor cheie.

  • Referiri explicite la competenţele cheie există în mod explicit în notele introductive ale programelor pentru clasele IX – XII şi ale programelor revizuite pentru clasele V – VIII.
  • La clasele de liceu, referirile la cele opt domenii ale competenţelor cheie sunt reluate pe parcursul programei de mai multe ori; structura competenţelor generale şi a competenţelor specifice din programă sunt într-o corelaţie foarte strânsă cu domeniile relevante şi predilecte ale competenţelor cheie, care se reflectă în geografie.
  • Există referiri substanţiale la competenţe generale şi specifice, corespunzătoare domeniilor „Comunicare în limba maternă”, „Competenţe de bază în matematică şi ştiinţe”, „Competenţe civice”, „A învăţa să înveţi” şi „Sensibilizare şi exprimare culturală”.
  • Există o competenţă generală şi mai multe competenţe specifice derivate care dau specificul geografiei ca disciplină şcolară: utilizarea şi interpretarea suporturilor grafice şi cartografice, care nu se reflectă ca atare într-o competenţă cheie, dar care reprezintă un ansamblu de cunoştinţe şi deprinderi de o certă însemnătate pentru toate dimensiunile formării permanente.
  • Există un număr semnificativ de competenţe specifice din domeniul componentei sociale şi civice referitoare la dimensiunea internaţională, europeană şi regională.
  • Geografia, pe parcursul învăţământului preuniversitar, îşi asumă în mod explicit dimensiunea terminologică a existenţei cotidiene, prin asumarea unor obiective şi competenţe din spaţiul comunicării în limba maternă (citirea şi interpretarea textelor, explicarea termenilor specifici, utilizarea terminologiei în contexte diferite).
  • Prin conţinuturi şi activităţi de învăţare, geografia asigură o bază informaţională relevantă (resurse naturale şi umane, activităţi economice, turism, căi de comunicaţie), care oferă dimensiunea spaţială a competenţei antreprenoriale, a competenţei sociale şi civice.
  • Competenţa digitală este evocată în mod direct în programe, prin sugestii metodologice şi activităţi de învăţare care facilitează accesarea informaţiilor din lumea virtuală; geografia se poate diversifica foarte mult sub raportul informaţiilor utile pe baza exploatării suporturilor virtuale.

 

(2) Geografia şi domeniile de competenţe (privire sintetică)

 

Domenii de competenţe

Clasele

IV

V

VI-VII

VIII

IX

X

XI

XII

1

3

3

3

3

3

3

3

3

2

0

0

1

0

1

1

1

1

3.1.

1

1

1

1

2

1

1

1

3.2.

2

3

2

2

4

2

2

2

4

0

0

1

1

1

1

1

1

5.1.

2

2

2

3

1

2

2

2

5.2.

2

1

1

2

1

1

1

2

6

2

2

2

2

2

2

2

2

7

0

0

0

1

0

1

1

1

8

1

1

2

2

1

2

2

2

 

Precizări:

(1)         Domeniile de competenţe (1, …8) sunt numerotate în sensul accepţiunii din paginile următoare.

(2)   Scalarea prezenţei unei competenţe (între 0 şi 4) este următoarea:

 

Scala

Specificaţie

Gradul de realizare

4

F. bun

peste 60 %

3

Bun

40 – 60 %

2

Mediu

20 – 40 %

1

Slab

sub 20%

0

Absent

neexplicit


Competenţele - cheie europene relevante pentru disciplină

 

            Domeniile de competenţe - cheie cuprind: cunoştinţe, abilităţi (aptitudini, deprinderi), atitudini.

Competenţele –cheie, grupate pe cele opt domenii (dintre care două au subdomenii distincte) au un caracter profund teoretic şi cu u înalt grad de generalitate. Desigur, puteau fi imaginate şi alte decupaje interioare precum şi alte dimensiuni ale extinderii conceptuale a acestora.

Sub raportul posibilităţilor oferite de dimensiunea geografică a realităţii, există cel puţin trei componente majore, raportate la domeniile de competenţe cheie, care nu au o prezenţă explicită; acestea sunt:

a) dimensiunea „cartografică” a existenţei cotidiene (o dimensiune metodologică a educaţiei permanente);

b) interacţiunea natură – om (şi interferenţa ştiinţelor despre natură cu ştiinţele despre om şi societate);

c) înţelegerea mediului de viaţă al omului şi societăţii.

 

Chiar în aceste condiţii, referenţialul propus de cele opt domenii de competenţe – cheie reprezintă un sistem comun de raportare a disciplinelor şcolare actuale suficient de complex.

 

Redăm, mai jos, cele opt domenii, cu specificaţiile lor minime, elementele specifice geografiei şi dezvoltările disciplinare posibile.

 

(1) Domeniul:       Comunicarea în limba maternă 

 

Elemente de concretizare prin competenţe specifice Geografiei şcolare

 

Cunoştinţe:           Utilizarea terminologiei specifice (concepte, termeni generali şi specifici, nume proprii); recunoaşterea termenilor, definirea termenilor de bază, utilizarea terminologiei în situaţii noi.

Abilităţi:                Realizarea unor texte scrise cu conţinut geografic; exprimarea orală corectă; transferul informaţiei din limbajul cartografic în limbaj oral sau scris.

Atitudini:               Înţelegerea diversităţii lingvistice a lumii; asumarea unui discurs oral în public; asumarea construirii unor texte scrise; dezvoltarea interesului pentru lecturile cu un conţinut specific.

 

(2) Domeniul:       Comunicarea în limbi străine

 

Elemente de concretizare prin competenţe specifice Geografiei şcolare

 

Cunoştinţe:           Pronunţarea corectă a numelor geografice existente în manuale, atlase, cărţi, reviste, scrise în limbile străine învăţate în şcoală.          

Abilităţi:                Înţelegerea unui text cu conţinut geografic din reviste de popularizare ştiinţifică; înţelegerea unui mesaj oral (redat prin emisiuni TV) cu conţinut geografic.

Atitudini:               Dezvoltarea interesului pentru diferenţele culturale care se manifestă şi prin diversitatea de limbaj; disponibilitatea de înţelegere corectă a unor comportamente culturale prin raportarea elementelor de geografie la cele de limbă şi cultură.

 


(3) Domeniul:       Competenţe matematice (3.1.) şi competenţe de bază în ştiinţe şi tehnologii (3.2) 

 

(3.1.) Competenţe matematice

 

Elemente de concretizare prin competenţe specifice Geografiei şcolare

 

Cunoştinţe:           Înţelegerea raporturilor numerice între realitate şi hartă; cunoaşterea modalităţilor elementare de reprezentare cartografică; utilizarea elementelor legate de forma corpurilor şi a suprafeţelor pentru înţelegerea unei realităţi spaţiale; utilizarea unor moduri de reprezentare grafică.

Abilităţi:                Realizarea unor operaţii matematice simple cu elemente reprezentate pe hartă; realizarea unor reprezentări grafice; utilizarea operaţiilor matematice în analiza şi interpretarea unor fenomene din realitatea înconjurătoare; utilizarea unor algoritmi.

Atitudini:               Înţelegerea necesităţii utilizării unor instrumente matematice precise pentru modelarea proceselor din realitatea înconjurătoare.

 

(3.2.) Competenţe de bază în ştiinţe şi tehnologii

 

Elemente de concretizare prin competenţe specifice Geografiei şcolare

 

Cunoştinţe:           Înţelegerea proceselor naturale din mediul geografic ca reflectare a fenomenelor specifice ştiinţelor; aplicarea unor rezultate din diferite ştiinţe în explicarea fenomenelor din mediul geografic; înţelegerea legăturii dintre fenomenele naturale şi umane care acţionează asupra entităţilor teritoriale concrete.

Abilităţi:                Realizarea unor operaţii cu elemente metodologice specifice ştiinţelor; perceperea impactului sistemelor tehnologice asupra elementelor mediului înconjurător.

Atitudini:               Înţelegerea necesităţii utilizării progresului ştiinţelor în modelarea proceselor din realitatea înconjurătoare; dezvoltarea interesului şi a curiozităţii.

 

(4) Domeniul:       Competenţa digitală (TSI – Tehnologia Societăţii informaţiei) 

 

Elemente de concretizare prin competenţe specifice Geografiei şcolare

 

Cunoştinţe:           Utilizarea computerului pentru accesarea informaţiei existente prin internet.

Abilităţi:                Relaţionarea informaţiei rezultate din utilizarea TSI cu cea existentă în sistemele actuale (manuale, atlase etc.); utilizarea funcţiilor principale ale computerului.

Atitudini:               Înţelegerea rolului TSI în dobândirea, prelucrarea şi prezentarea informaţiilor cu caracter geografic.

 


(5) Domeniul:        Competenţa socială şi competenţe civice

 

(5.1.) Competenţa socială 

 

Elemente de concretizare prin competenţe specifice Geografiei şcolare

 

Cunoştinţe:           Elemente generale de geografie socială şi culturală; cunoaşterea diversităţii umane a lumii contemporane; cunoaşterea ansamblurilor regionale ale lumii contemporane; mediul înconjurător ca suport al activităţii societăţii omeneşti şi ca premisă a dezvoltării sale sociale, culturale, economice; specificul socioeconomic şi cultural al Europei în lumea contemporană.

Abilităţi:                Înţelegerea specificului elementelor de geografie socială şi culturală în contextul diversităţii lumii contemporane.

Atitudini:               Respectul pentru diversitatea umană; interesul pentru cunoaşterea diferitelor ţări, culturi şi popoare; respectul faţă de mediul înconjurător ca mediu de viaţă al societăţii omeneşti; interesul pentru dezvoltarea durabilă.

 

(5.2.) Competenţe civice 

 

Elemente de concretizare prin competenţe specifice Geografiei şcolare

 

Cunoştinţe:           Elemente generale de geografie a ţărilor şi continentelor şi a lumii contemporane; cunoaşterea diferenţelor regionale ale lumii contemporane; mediul înconjurător ca domeniu de responsabilitate civică; raportul dintre dimensiunea locală, regională, naţională, europeană şi mondială a problemelor de bază ale mediului înconjurător şi ale lumii contemporane; cunoaşterea elementelor esenţiale ale geografiei Europei, a Uniunii Europene şi a ţărilor sale.

Abilităţi:                Identificarea dimensiunii civice a elementelor care se referă la organizarea socială locală, naţională, europeană şi internaţională; recepţionarea critică a informaţiilor din mass-media referitoare la comunitatea locală, naţională şi la problemele lumii contemporane.

Atitudini:               Respectul pentru diversitatea umană a lumii contemporane, de la nivelul comunităţilor locale la ansamblul Europei şi al lumii contemporane; educarea în spiritul susţinerii valorilor naţionale şi europene. 

 

(6) Domeniul:       A învăţa să înveţi 

 

Elemente de concretizare prin competenţe specifice Geografiei şcolare

 

Cunoştinţe:           Metode de analiză obiectivă a realităţii înconjurătoare; metode de raportare a realităţii înconjurătoare la un suport cartografic.

Abilităţi:                Citirea, interpretarea şi realizarea informaţiei sub formă cartografică sau grafică; interpretarea unor modalităţi diferite de reprezentare grafică şi cartografică.

     

Atitudini:               Înţelegerea necesităţii utilizării metodelor de analiză cartografică a realităţii înconjurătoare ca abilitate de bază în învăţarea pe parcursul întregii vieţi.

 


(7) Domeniul:       Iniţiativă şi antreprenoriat 

 

Elemente de concretizare prin competenţe specifice Geografiei şcolare

 

Cunoştinţe:           Cunoaşterea unor elemente de bază ale unor activităţi economice (resurse naturale, resurse umane, legături de producţie, sisteme de transport); cunoaşterea bazelor producţiei economice şi a proceselor tehnologice corespunzătoare.

Abilităţi:                 Evaluarea elementelor care pot sta la baza unei activităţi economice; construirea unor proiecte economice anticipative.

Atitudini:               Atitudine pozitivă pentru inovaţie şi iniţiativă.

 

(8) Domeniul:       Sensibilizare şi exprimare culturală

 

Elemente de concretizare prin competenţe specifice Geografiei şcolare

 

Cunoştinţe:           Localizări geografice cu semnificaţie culturală (oraşe, centre culturale, centre universitare, obiective turistice, centre religioase). 

Abilităţi:                Relaţionarea informaţiilor din mas-media (inclusiv a celor cu substrat cultural) cu elemente ale localizării lor spaţiale.

Atitudini:               Atitudine pozitivă faţă de cultură, civilizaţie.

Ultima actualizare în Miercuri, 26 Ianuarie 2011 17:15
 

Revista cu ISSN

Programa optionala pentru invatamantul p…

PROGRAMĂ OPŢIONALĂ PENTRU ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR EDUCAŢIE INTERCULTURALĂ Prof. înv. primar Miron Simona Petronela Şcoala Gimnazială Chicerea, Iaşi Această propunere de programa şcolară pentru Educaţie interculturală reprezintă o ofertă curriculară centrală de...

Read more

Raport scris final al inspectiei scolare…

  ANEXA Nr. 3   la regulament   RAPORT SCRIS FINAL AL INSPECTIEI SCOLARE GENERALE   - model -      1. Denumirea unitatii de invatamant preuniversitar ......................................................................................................    2. Perioada inspectiei ....................................................................................................................................................    3. Echipa de inspectie:...

Read more

Responsabilul cu Formarea Continua atrib…

Responsabilul cu Formarea Continuă (RFC) - atribuţii     A. Informare   1. Cunoaşterea legislaţiei privind perfecţionarea şi formarea continuă a cadrelor didactice şi a cadrelor didactice auxiliare; 2. Asigură accesul la informaţie pentru tot personalul...

Read more

Parteneriatele educationale modalitati d…

PARTENERIATELE EDUCAŢIONALE MODALITĂŢI DE COMUNICARE ÎNTRE ŞCOALĂ ŞI COMUNITATE   Ştefănescu Adreana profesor psihopedagog, Centrul de Resurse şi Asistenţă Educaţională Speranţa Timişoara   Rezumat: Articolul surprinde aspecte legate de importanţa încheierii unui parteneriat educaţional precum...

Read more

Contractul colectiv de munca unic la niv…

CONTRACT COLECTIV DE MUNCA UNIC LA NIVEL DE SECTOR DE ACTIVITATE INVATAMANT PREUNIVERSITAR   A fost semnat Contractul Colectiv de Munca unic la nivel de sector de activitate invatamant preuniversitar, negociat si semnat...

Read more

Rolul proiectelor internationale in educ…

ROLUL PROIECTELOR INTERNAŢIONALE ÎN EDUCAŢIA INTERCULTURALĂ   Prof. OCTAVIAN HORIA MINDA Şcoala cu clasele I-VIII SÎNANDREI-TIMIŞ   Şcoala are misiunea de a permite fiecărui copil să crească, să-şi dezvolte spiritul, corpul şi inima, deci inteligenţa, sensibilitatea,...

Read more

Introducere in stiintifico-fantastic si …

Partea II Introducere în Ştiinţifico-fantastic şi subgenurile lui   Ce este ştiinţifico-fantasticul? O caracteristică definitorie a modului SF este fascinaţia pe care o reprezintă referitor la ştiinţă şi tehnologie. Literatura şi ştiinţa, sau ştiinţa...

Read more

stiluri de invatare_inteligente multiple…

STILURI DE INVÃŢARE ŞI INTELIGENŢE MULTIPLE ÎN PREDAREA LIMBII ENGLEZE   Prof. Simona Pisoi Colegiul National Carol I, Craiova     Reforma învãtãmântului românesc se realizeazã sub semnul unei noi conceptii cu privire la pregãtirea elevilor, impusã...

Read more