Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Dezvoltarea abilitatilor practice
Scris de administrator   
Sâmbătă, 08 Decembrie 2018 00:00

DEZVOLTAREA ABILITĂȚILOR PRACTICE

Prof. Cosma Camelia Veronica,

Liceul de Artă Ioan Sima, jud. Sălaj

Abstract: Developing students practical skills is an important aspect that gives them the opportunity to develop their originality. In this way, pupils produce products manually, contributing to the interaction of different disciplines.

Key words: practical skills, originality, handmade products, interdisciplinarity

Prezentare generală

Abilităție practice încep să se dezvolte încă din familie când părinții îi pun pe copii să desfășoare anumite activități casnice cum ar fi: fetițele o ajută pe mama la prepararea prăjiturilor, iar băieții meșteresc împreună cu tații lor la realizarea unor obiecte folositoare sau chiar la repararea acestora. Apoi copiii încep să se familiarizeze cu anumite forme de activitate atât la grădiniță cât și la școală, astfel că are loc formarea unor deprinderi elementare de muncă. Aceste deprinderi stimulează dezvoltarea gândirii, a atenției dar și curiozitatea de a realiza un obiect. Jocurile și activitățile practice contribuie la dezvoltarea creativității, a imaginației, a spiritului de observație dar mai ales a gustului estetic. În acest context un rol important îl au materialele folosite pentru realizarea unr obiecte, cum ar fi: hârtia, sfoara, cartonul, materialul lemnos, dopurile de plută, ață de diferite culori, plasticul, metalul, sticla, sârma de grosimi diferite, materiale textile, argila. Cu cât elevii folosesc materiale cât mai diverse iar posibilitățile de îmbinare și de combinare sunt multiple cu atât mai mult se stimulează gândirea creativă dar și dorința de a se implica în muncă. Astfel, ei își însușesc unele noțiuni elementare despre diferite materiale de lucru, despre instrumentele și uneltele de lucru dar mai ales despre modul de lucru și întrebuințarea lor. De asemenea, în asemenea activități elevii trebuie să respecte anumite reguli de muncă, de protecție dar și de securitate pentru a-și proteja sănătatea. Ca urmare, abilitățile practice se dezvoltă pe tot parcursul anilor de studiu, contribuind la consolidarea priceperilor și deprinderilor de muncă. Astfel, practica a demonstrat că o acțiune care nu-l interesează pe elev nu poate fi însușită și ca atare scade și interesul acestuia pentru o astfel de activitate. Este necesară cunoașterea teoretică a modului de realizare a unui obiect dar și respectarea etapelor de lucru, care duc la dezvoltarea următoarelor categorii de abilități, și anume:

-priceperi și deprinderi practice legate de organizarea muncii: asigurarea ordinii la locul de muncă, aranjarea în ordine a materialelor, a uneltelor necesare, respectarea timpului.

-priceperi și deprinderi practice legate de prelucrarea diferitelor materiale de lucru: îndoirea, împăturirea, tăierea, decuparea, lipirea, la lucrările de hârtie, modelarea argilei, executarea punctului traditional românesc –cruciulița, răsucirea sârmei.

-priceperi și deprinderi practice legate de mânuirea corectă a diferitelor instrumente și unelte de lucru: mânuirea acului și folosirea corectă a degetarului, mânuirea foarfecelui și a pensulei la lucrările din hârtie.

Abilitățile practice pot fi utilizate și în cadrul altor ore cum sunt cele de: biologie, educație plastică, chimie, geografie realizându-se astfel, o interdisciplinaritate care contribuie la consolidarea cunoștințelor teoretice.

Concluzie

Ca urmare, abilitățile practice sunt cele care-l inițiază pe elev în a-și descoperi dorința de a lucra cu un anumit tip de material, de a combina creativ diverse materiale pentru realizarea unui produs original și de ce nu, de a-l face să-și dorească să practice o anumită meserie, deoarece așa cum afirma actorul Mircea Albulescu :”Arta nu se poate învață, meseria da ! ”

Bibliografie

1.Diaconu Mihai, ”Îndrumător pentru lecțiile de abilități practice, editura Petrion.

2.Stan Lucian, Stan Ileana, Dorobanțu Gabriela, Ghiță Ecaterina ”Abilități practice-Ghid metodologic pentru proiectarea și desfășurarea activităților”, editura Aramis, 2007.

3.Stan Lucian, Stan Ileana, Dumitru Isabela ”Abilități practice și educație tehnologică”, editura Aramis, 2007.

4.Programa școlară pentru educație tehnologică și abilități practice, București, 2017.


Articole asemanatoare relatate:

 

Revista cu ISSN

Scoala Altfel activitati pentru clasele …

ACTIVITATEA NR. 1 CERCETĂŞIA ESTE ALTFEL! ESTE UN MOD DE VIAŢĂ!   Program Şcoala Altfel -  Activităţi   1.        Grupa de vârstă: tineriiii din clasele IX-XII 2.        Ariile de dezvoltare: fizic, intelectual, caracter, emoţional, social, spiritual 3.       ...

Read more

Formarea unor valori crestine prescolari…

FORMAREA UNOR VALORI CREŞTINE PREŞCOLARILOR Portik Laura - educatoare Grăd. P. P. Nr.1, Reghin Preşcolarul este o personalitate în formare, „copilul de astăzi, este adultul de...

Read more

Matematica obiect de studiu si competent…

MATEMATICA – OBIECT DE STUDIU ŞI COMPETENŢĂ CHEIE Prof. Badea Brigitte, Colegiul Tehnic Ion Mincu, Timişoara, jud. Timiş Competenţa matematică este una dintre cele opt competenţe-cheie stabilite de Parlamentul European...

Read more

Personajul literar

STUDIU PRIVIND PERSONAJUL LITERAR   Prof. ANDONE CRENGUŢA Colegiul Tehnic de Transporturi Braşov     Personajul are un rol fundamental în creaţia literară. Operele rămân vii în mintea cititorului prin personajele lor, personaje capabile să-şi impună...

Read more

Autoobservarea si autonotarea zilnica la…

AUTOBSERVAREA ŞI AUTONOTAREA ZILNICĂ LA PURTARE A ELEVILOR, O CALE PENTRU A ELIMINA INDISCIPLINA ÎN ŞCOALĂ                                                                                       Virgil Beceru, profesor pensionar, Iaşi,           Şcoala şi familia se află într-un...

Read more

Doctor in stiinte medicale pe meridianel…

O fiică a Sebeşului de Sus, doctor în ştiinţe medicale pe meridianele lumii: LUCIANA STĂNILĂ    „Mulţi sebeşeni poartă numele Stănilă şi Bădilă! Sunt răspândiţi prin ţară, dar de te străduieşti, îi...

Read more

Parteneriatul educational

PARTENERIATUL EDUCAŢIONAL                                                                  Profesor, Ivan Daniela                                                                  Liceul Tehnologic                                                                 Virgil Madgearu, Constanța     Articolul de față își propune o anliză a unor aspecte ale managementului proiectelor în învățământ, factorii care asigură succesul unui parteneriat...

Read more

Aderare membri

Un candidat la calitatea de membru al Asociatiei Profesorilor din România trebuie sã ia cunostintã mai întâi de prevederile Statutului Asociatiei, publicat pe site, sã fie de acord cu Statutul...

Read more