|
|
Dezvoltarea creativitatii elevilor din ciclul primar prin compunerea scolara |
Scris de mihaiela lazar
|
Sâmbătă, 08 Februarie 2014 19:45 |
DEZVOLTAREA CREATIVITĂŢII ELEVILOR
DIN CICLUL PRIMAR PRIN COMPUNEREA ŞCOLARĂ
Înv. Marc Aurica
Școala Gimnazială Câmpeni
Exprimarea corectă, orală şi scrisă, reprezintă un obiectiv important al procesului de învăţământ în ciclul primar, constituind unul dintre instrumentele de bază ale muncii intelectuale, fără de care nu poate fi vorba despre dezvoltarea intelectuală viitoare a elevilor, în special a imaginaţiei şi a gândirii creatoare.
Compunerea şcolară este o activitate migăloasă, meticuloasă şi pretenţioasă, ce presupune o atenţie sporită şi un efort intelectual destul de mare din partea elevului. Ea reflectă nivelul general de pregătire al elevului şi modul în care acesta stăpâneşte limba română la un moment dat în evoluţia sa şcolară. Cuvintele înseamnă pentru fiecare dintre noi o comoară inestimabilă cu care „îmbrăcăm” estetic conţinutul comunicării. Dar ne întrebăm cum să-i determinăm pe cei mici să-şi însuşească această „tehnică” de a se exprima cât mai bine în scris?
Activitatea de elaborare a compunerilor are o certă influenţă asupra dezvoltării capacităţilor intelectuale ale elevilor, în special a imaginaţiei şi gândirii lor creatoare.
Exprimarea corectă, orală şi scrisă, reprezintă un obiectiv important al procesului de învăţământ în ciclul primar, constituind unul dintre instrumentele de bază ale muncii intelectuale, fără de care nu poate fi vorba despre dezvoltarea intelectuală viitoare a elevilor, în special a imaginaţiei şi a gândirii creatoare.
Compunerile reprezintă un cumul de activităţi intelectuale care implică sinteza cunoştinţelor, priceperilor şi deprinderilor dobândite de elevi la limba şi literatura română, la alte obiecte de învăţământ, cât şi în afara şcolii.
Compunerea şcolară este o activitate migăloasă, meticuloasă şi pretenţioasă, ce presupune o atenţie sporită şi un efort intelectual destul de mare din partea elevului. Ea reflectă nivelul general de pregătire al elevului şi modul în care acesta stăpâneşte limba română la un moment dat în evoluţia sa şcolară. Cuvintele înseamnă pentru fiecare dintre noi o comoară inestimabilă cu care „îmbrăcăm” estetic conţinutul comunicării. Dar ne întrebăm cum să-i determinăm pe cei mici să-şi însuşească această „tehnică” de a se exprima cât mai bine în scris?
Dar până ca elevii să ajungă la un asemenea nivel, este nevoie din partea dascălului de o muncă asiduă, mai ales pe parcursul orelor de limba şi literatura română, valorificând orice prilej pentru dezvoltarea imaginaţiei şi a creativităţii acestora. O primă formă de creaţie o constituie redarea într-o exprimare originală a conţinutului unui text citit sau auzit, folosind imagini artistice noi. Activitatea pe text (analiza) trebuie îndreptată pentru a solicita gândirea elevului, imaginaţia.
Intervenţia creatoare a elevilor poate consta şi în exprimarea opiniei personale, a punctelor de vedere proprii despre faptele prezentate în textele studiate. De asemenea, pot fi făcute intervenţii chiar în desfăşurarea naraţiunii, creându-se situaţii noi, prin modificarea finalului sau prin schimbarea atitudinii unui personaj. Întrebările: „Ce s-ar fi întâmplat dacă...?”, „ Voi cum aţi fi procedat...?”, stârnesc interesul elevilor, stimulând imaginaţia şi gândirea lor creatoare. Iar de la astfel de intervenţii şi până la crearea unor poveşti originale în cadrul compunerii nu mai este decât un pas.
O formă aparte de activitate creatoare o constituie şi sublinierea trăsăturilor caracteristice ale unor personaje, care presupune un efort de gândire din partea elevilor introducându-i în tehnica analizei literare şi a caracterizării personajelor. Eroii acestor opere literare citite de ei pot deveni subiecte pentru compuneri, pentru a căror realizare sunt necesare cunoştinţe, inspiraţie, efort de gândire creatoare. Toate aceste etape îl pregătesc pe elev pentru ca exprimarea lui să devină interesantă, plină de imaginaţie şi de sensibilitate, ei realizând independent lucrări originale, sub forma unor diverse tipuri de compuneri: pe baza unor imagini de sprijin, după un plan de idei, după un tablou însoţit de un fragment dintr-o operă literară, compuneri inspirate din subiectul unor opere citite, compuneri cu ajutorul unor cuvinte de sprijin, compuneri libere etc.
Prin inventivitatea sa, dascălul este în măsură să-i pregătească pe elevi pentru o învăţare creativă, pentru o dezvoltare a spontaneităţii şi formare a aptitudinilor creative propriu - zise. Cheia creativităţii este găsită atunci când elevul poate emite judecăţi independente, când el descoperă probleme acolo unde alţii au găsit răspunsuri satisfăcătoare.
Activitatea de elaborare a compunerilor are o certă influenţă asupra dezvoltării capacităţilor intelectuale ale elevilor, în special a imaginaţiei şi gândirii lor creatoare.
Bibiografie:
Şerdean, Ioan, Metodica predării limbii române la clasele I-IV, Editura Didactică şi Pedagogică Bucureşti, 1993.
Revista „Învăţământul primar”, nr 1-2/2005, Editura Miniped, Bucureşti.
Revista „Învăţământul primar”, nr 2-3/2004, Editura Miniped, Bucureşti.
Articole asemanatoare mai vechi:
|
Ultima actualizare în Duminică, 09 Februarie 2014 20:32 |
|
EVALUAREA CU AJUTORUL TESTELOR CREATE CU SOFTWARE-UL WONDERSHARE QUIZCREATOR
Profesor Bușcă Alexandru
Liceul Tehnologic “Lazăr Edeleanu”, Năvodari
Rezumat: Articolul de față prezintă pașii pe care trebuie să îi parcurgă profesorul... Read more
ŞCOALA ŞI PRIETENII, SURSE DE SUPORT SOCIAL PENTRU COPIL
Psih. Pop Petronica
Profesor consilier şcolar/CJRAE Cluj
Rezumat
Este bine ştiut cine este un „mare consumator de... Read more
Admitere invatamant liceal si profesional 2016
Vezi ORDIN OMECS nr. 5082/31.08.2015 privind organizarea si desfasurarea admiterii in invatamantul liceal si profesional de stat pentru anul scolar 2016-2017,... Read more
IMPLICAȚIILE GLOBALIZÃRII ASUPRA EDUCAȚIEI Alexandra Pepelea, profesor Grup Școlar Tehnic de Transporturi Iași Globalizarea este astãzi un... Read more
PROFESORUL, UN PYGMALION FĂURITOR DE MINȚI
Profesor Marincaș Marinela Adriana,
Colegiul Național „Horea, Cloșca și Crișan”
Motto: „Un profesor este asemeni unei lumânări. El se mistuie pe sine pentru... Read more
MODALITĂŢI NONFORMALE DE PREDARE-ÎNVĂŢARE
A LIMBILOR STRĂINE
Prof. Aurelia Nae
Şcoala „George Poboran”, Slatina-Olt
Programele şi proiectele europene pe care le-am experimentat la clasă au fost de un... Read more
EDUCATIA MORALA
Importanta conceptelor de morala si educatie morala
Nu este posibila formarea personalitatii fara a tine seama de aspectul care ar trebui sa domine intreaga noastra viata sufleteasca: aspectul moral.
Specificul... Read more
EDUCAREA COPILULUI ÎN FAMILIE ŞI IMPLICAŢII LA NIVELUL ŞCOLII
Prof. înv. primar Postelnicu Alina
Şcoala Gimnazială „Gheorghe Diboş”, Comuna Măneşti
Rezumat: Acest articol îşi propune să evidenţieze importanţa... Read more
Lansarea platformei integrate pentru metodologiile
Examenelor si programelor nationale dezvoltate de MECTS
Secretarul de Stat pentru invatamant preuniversitar, domnul Stelian Fedorca, a participat miercuri, 31 octombrie, la conferinta de lansare a proiectului… STUDIU ASUPRA EFECTELOR
CONSTRUCTIVE ŞI/SAU DESTRUCTIVE ALE CONFLICTULUI
Raluca-Nicoleta Iancău, Profesor limba şi literatura română
Colegiul Naţional de Informatică Gr. Moisil - Braşov, Braşov
Articolul este urmarea unui studiu efectuat într-un mediu formal… PALETA MESERIILOR - PROIECT EDUCAȚIONAL
Prof. Contescu Mihaela – Colegiul Tehnic Lazar Edeleanu și
Liceul Tehnologic 1 Mai Municipiul Ploiești
Succesul în viaţă, împlinirea, depinde de mai multe obiective, dar nu în… PRATIQUER L’EXPRESSION ORALE A L’AIDE DES PHOTOS
Lector Ilie MINESCU
Universitatea de Vest Timisoara
L’enseignant qui cherche à communiquer et à faire s’exprimer ses étudiants en regardant une photo… CURRICULUM LA DECIZIA ŞCOLII ŞI ÎNVĂŢAREA DE CALITATE
LA DISCIPLINA MATEMATICĂ
Profesor Păduraru Constantin Eugen
Şcoala gimnazială nr. 1 Slănic Moldova, judeţul Bacău
Rezumat
Articolul de specialitate propus urmăreşte să evidenţieze…
ÎNVĂŢĂMÂNTUL SIMULTAN ÎNTRE NECESITATE ŞI EFICIENŢĂ
Prof. Înv. Primar: Szebeni Monica - Camelia
Şcoala Gimnazială.”Sf. Andrei”Sărmaş Jud. Harghita
MOTTO:
“Sarcina conducătorului este aceea de… ŞCOLILE NAŢIONALE
Profesor Lazar Mihaiela
Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu
Paralel cu desfãsurarea curentului romantic în muzicã, în tãri ca Rusia, Polonia, Cehoslovacia, Spania, Ţãrile Scandinave etc., se afirmã o artã ce… Organizarea internă a disciplinei pe niveluri de învăţământ
1. Competenţe generale ale geografiei ca domeniu educaţional
Competenţele generale ale geografiei ca domeniu educaţional, redate mai jos, acoperă cele opt domenii de…
ANEXA Nr. 12
la metodologie
SPECIALIZARI
care confera dreptul de a ocupa posturi didactice/catedre in invatamantul special, fara sa mai fie necesar un stagiu atestat de pregatire teoretica si practica…
|
|