|
|
Dezvoltarea gandirii critice |
Scris de mihaiela lazar
|
Miercuri, 08 Ianuarie 2014 22:10 |
DEZVOLTAREA GÂNDIRII CRITICE
Prof. Alina Preduț,
Turda, Județul Cluj
În societatea contemporană, invazia tehnologiei si multitudinea activităţilor extraşcolare reprezintă un impediment în calea actului de lectură. Aceasta reprezintă pentru mulţi elevi o obligaţie, pe care unii o considera inutilă şi fără valoare. Rolul metodelor active este de a facilita înţelegerea textului lecturat, de a îndruma elevii spre lecturi potrivite nivelului lor de vârstă, de a utiliza într-un mod optim cunoştinţele şi informaţiile obţinute.
Lectura contribuie decisiv la cultivarea simţului estetic, la îmbogăţirea vocabularului şi a capacităţii de exprimare. De aceea , intervenția profesorului vine in sprijinul elevilor care întâmpina dificultăţi de exprimare. Elementele de noutate sunt:
completarea educaţiei şi culturii dobândite formal de elevi prin abordarea textului literar, dar și crearea unor situaţii de învăţare care să-i implice direct în actul de lectură.
În cadrul orelor de limba și literatura română, valorificarea gândirii critice este o necesitate și o modalitate de a forma deprinderi de gândire logică având drept scop determinarea elevilor de a citi cu atenție sarcinile de lucru și de a utiliza toate resursele de care dispune în vederea educației sale optime.
La ora de lectură, implicarea elevilor în mod activ dezvoltă curiozitatea acestora orientându-i în mod real spre cunoaștere și descoperire. Climatul de încredere în care lucrează împreună cu colegii lor, ca o echipă, în prezența unui dascăl preocupat de munca elevilor săi, cu discuții libere și interpretări de text, îi orientează pe elevi spre un anumit stil de muncă corect și propice ideilor originale.
Sarcina dascălului nu este ușoară, iar condițiile creării unui climat favorabil metodelor active este laborios și necesită o pregătire prealabilă. Profesorul este deschis spre comunicare și este dispus să asculte orice opinie fără a o contrazice încercând permanent să implice activ toți elevii, oferindu-le tuturor încredere și valorificând toate ideile. La rândul lor, elevii sunt deschiși și toleranți față de colegii lor, acceptă orice idee nouă și valoroasă spre a formula judecăți de valoare.
Astfel de metode active care stimulează implicarea elevilor sunt: brainstormingul, Diagrama Venn, cvintetul, ciorchinele, jurnalul cu dublă intrare, eseul de cinci minute, investigația comună, lectura predictivă, dezbaterea, S.I.N.E.L.G, harta povestirii sau harta conceptelor, interviul în trei trepte, etc. Toate acestea îi orientează pe elevi spre a folosi tot ceea ce știu, dar și spre a explora noi cunoștințe care se lasă descoperite. Profesorul are rolul unui mediator, el trebuie să decidă dinainte ce metode folosește să-și cunoască elevii și să-i implice pe toți în lecție spre a folosi tot potențialul acestora.
În opinia mea, orice metodă folosită la lecție are avantaje și dezavantaje. Printre dezavantaje se pot observa următoarele: gestionarea defectuoasă a timpului de lucru, gălăgie și dezordine care necesită un efort suplimentar din partea dascălului. Avantajele sunt valoroase și multiple. O astfel de oră în care am valorificat metodele active a fost un succes și elevii au fost încântați.
Detalierea conținuturilor unei ore de curs
CLASA a VI-a
PROPUNĂTOR: ALINA PREDUȚ
SUBIECTUL: Schița
TIPUL: predare-învățare-evaluare
COMPETENȚĂ GENERALĂ:
- receptarea mesajului scris din textele literare în scopuri diverse
COMPETENȚE SPECIFICE
· Înlățuirea clară a ideilor
· Redarea unor texte imaginative
· Folosirea unor texte de lucru cu textul
Obiective operaționale
Specifice
· Să exprime în cuvinte proprii ideile transmise de autor prin mesajul operei
· Să identifice cauzele comportamentului personajului și efectele asupra mediului cu care vine în contact
Demonstrabile
· Să ofere câteva exemple din text
· Să elaboreze un eseu de 5 minute
Strategie didactică
Forme de organizare
· a conținuturilor: integratoare
· a activității : frontală, pe grupe
Tipuri de interacțiuni: profesor-profesor, elev- profesor, elev-elev
Evaluare: formativă, sumativă, orală și scrisă
Resurse
Pedagogice: conversație euristică, inteligențe multiple, brainstorming
Materiale: fișe de lucru, videoproiector și internet
Temporale: 50 minute
Momentele lecției
1. Evocare -10 minute
Discuții pe scurt despre autor și operă
Brainstorming asupra titlului
Test în perechi valorificând cunoștințe anterioare
2. Realizarea sensului - 20 minute
Discuții asupra personajelor schiței.
Se va realiza evaluarea formativă printr-o sarcină didactică
Ce semnifică formulele de adresare / apelativele ?
3. REFLECȚIA
ÎNTREBAREA BINARĂ
Cine este adevăratul vinovat în educația copilului?
REȚEAUA DE DISCUȚII
Perechi de elevi scriu o listă cu argumente pentru răspunsuri pozitive sau negative la întrebarea binară.
Perechile se grupează apoi cu alte perechi pentru a găsi răspuns definitiv.
Dezbaterea
Ca rezultat al rețelei de discuții, clasa este divizată în două, elevii susținând cele două răspunsuri posibile, schimbându-și literalmente părerea.
REȚEAUA PERSONAJELOR
Elevii scriu numele personajului principal în mijloc, apoi în cercuri satelit, se scriu cuvinte care caracterizează acel personaj.
4. Extensia
Realizați un cvintet pornind de la personajul principal
După lecție
Scrieți o schiță în care un prieten de-al vostru să devină personaj literar.
O astfel de lecție poate valorifica o gamă largă de metode active și încurajează elevii să se exprime, dar și să-și susțină opiniile în mod real.
În cadrul cercurilor literare, abordarea textului literar pe roluri este inovativă și constituie o metodă activă de stimulare a creativității. Rolurile stabilite cu atenție de profesor pot fi: constructorul, sintetizatorul, călătorul, desenatorul și conectorul. Aceștia vor fi îndrumați cu atenție spre îndeplinirea sarcinilor precise de lucru pe care le-au primit în prealabil. Profesorul mediază toată activitatea, dar elevii participă activ și sunt încurajați să pună întrebări din perspectiva rolului pe care îl îndeplinesc. Este esențial ca fiecare elev să îndeplinească pe rând mai multe roluri, iar învățarea prin cooperare va oferi explorarea inedită a noțiunilor ce urmează a fi descoperite.
În concluzie, astfel de activități sunt necesare și trebuie să-și găsească un loc aparte în cadrul orelor de studiu spre a forma deprinderi și abilități valoroase, dar și spre formarea unei atitudini pozitive față de actvitatea didactică, privilegiind autonomia elevului.
Bibliografie:
Alina Pamfil, Limba și literatura română în gimnaziu, Structuri didactice deschise, 2008
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|
Ultima actualizare în Vineri, 10 Ianuarie 2014 22:40 |
|
ROLUL FAMILIEI MODERNE ÎN EDUCAȚIE
Prof. înv.primar Abaza Maria
Școala Gimnazială Nr.1 Tîrgu Ocna, județul Bacău
Familia este primul mediu în care copilul se dezvoltă, de unde acesta împrumută obiceiuri și deprinderi... Read more
Planificare model pentru stiinte invatamant primar
Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata model... Read more
OPŢIONAL ISTORIE LOCALĂ
ÎNTRE ACTUALITATE ŞI NECESITATE
Prof. Delescu Claudia
Şcoala Gimnazială Adam, Galaţi
Istoria locală este o realitate a şcolii româneşti din zilele noastre, este de actualitate, dar este şi... Read more
ONOMASTICA – AUXILIAR PREŢIOS PENTRU RECONSTITUIREA TRECUTULUI
Ileana Faur, profesor Limba şi Literatura română
Liceul Tehnologic Transporturi Auto, Timişoara
Studiul îşi propune să descifreze mesajul istoriei ţinutului „zona Făgetului”, zonă păstrătoare a unor... Read more
Călătorie prin lumea-ntreagă
Fiind la Constantine, în a doua perioadă de lucru în Algeria, Luciana Stănilă face o excursie în Egipt. Fascinată de miturile faraonilor, dornică să viziteze Egiptul cu vestita... Read more
ASPECTE METODICE ALE PREDĂRII ISTORIEI ÎN CICLUL PRIMAR
Radu Emilia Rodica, învăţător
Şcoala cu Clasele I-VIII Nr. 19 „Avram Iancu” Timişoara
„Puneţi copiii în faţa monumentelor în care este... Read more
FORMAREA COMPORTAMENTULUI ECOLOGIC
AL MICILOR ŞCOLARI
Inst. Oprea Gianina Livia
Şcoala Generală ,,Mircea Sântimbreanu”, Brad, jud. Hunedoara
,,Totul a iesit bun din mâinile naturii, pentru a degenera în mâinile omului” scria J.J.... Read more
MONUMENTE DIN COMUNA DUMBRĂVENI
STATUIA GENERALULUI ALEXANDR SUVOROV
Prof. Ciobotaru Ana-Maria
Şcoala Gimnazială Măicăneşti
Rezumat: Judeţul Vrancea are o mulţime de locuri istorice care nu sunt cunoscute tuturor turiştilor.
Comuna Dumbrăveni este situată în... Read more
STUDIU PRIVIND DEZVOLTAREA CREATIVITÃŢII
DE LA NECESITATE SOCIALÃ LA REALITÃŢILE EDUCAŢIONALE
Prof. grad 1 Bechir Ghiulnar
Liceul Teoretic “Callatis”, Mangalia
Creativitatea este o trãsãturã complexã a personalitãtii umane, constând în capacitatea de a…
Atasam primele drafturi ale acestor metodologii privind legislatia secundara pentru implementarea Legii nr. 1/2011 – Legea Educatiei Nationale:
3. Regulament privind organizarea invatamantului de arta
18. Metodologie de acordare a… MICUL ESTE FRUMOS,
MARELE ESTE SUBLIM – IMMANUEL KANT
Drd. Miron Costina Violeta
Prof. la Școala cu cls. I-VIII Tălpaș, Dolj
“Există un efect estetic bazat pe ineditul şi imprevizibilitatea dintotdeauna a frumosului.…
AMINTIRI DESPRE ARGHEZI
Prof. Mihalcea Carla
Şcoala nr.1 Pantelimon-Ilfov
Întreaga creaţie a acestui mare scriitor, Tudor Arghezi, relevă complicatele probleme ale omului modern, spirit complex, confruntat cu realităţi diverse şi dinamice.
Cuvinte cheie: poet,…
PREVIZIUNE CATACLISMICĂ
ÎN POEZIA SIMBOLISTĂ BACOVIANĂ
dr. Ştefan Lucian MUREŞANU
Motto: Vrăjitorilor evului mediu le spun: / - Lăsaţi să clipească ochiul senin deasupra Egipetului,
/ Niciodată nu mor martirii dreptăţii. (George…
JOCURILE VIDEO DEZVOLTĂ MEMORIA ACTIVĂ A COPIILOR
Prof. Alina Elena Turcescu
Colegiul Național ”Ion C. Brătianu” Pitești
Studii științifice și experiemente realizate în cadrul…
PROIECTELE ETWINNING
Prof. Chenaru Elena-Cristina
Şcoala cu clasele I-VIII P. H. Zangopol, Buzãu
Proiectele etwinning au o mare importantã în viata scolii, pentru cã stabilesc relatii si legãturi de prietenie între… METODE DE EFICIENTIZARE A LECŢIILOR DE LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ
Institutor Romanescu Camelia
Şcoala cu clasele I-VIII Bereşti-Tazlău, jud. Bacău
Limba este însuşită de către copii încă din primii ani de viaţă. Învăţătorului…
Inspectorate scolare - adrese web
Inspectoratul Scolar al judetului Alba
Inspectoratul Scolar al judetului Arges
Inspectoratul Scolar al judetului Arad Inspectoratul Scolar al Sectorului 2 Inspectoratul Scolar al Sectorului 3 Inspectoratul…
|
|