Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Educatia Globala cunostinte abilitati atitudini si valori
Joi, 11 Noiembrie 2010 18:00

EDUCAŢIA GLOBALĂ

 - REPERE METODOLOGICE -

 

 

 

CUNOŞTINŢE, ABILITĂŢI, ATITUDINI ŞI VALORI

 

2.1.            CURRICULUM, CUNOŞTINŢE ŞI ABILITĂŢI

Specificitatea curriculumului educaţiei globale constă, în principal, în importanţa pe care educatorii şi şcolile care implementează acest proiect o acordă subiectelor care:

·        determină cooperarea internaţională şi sensul responsabilităţii globale;

·        oferă oportunităţi de învăţare diverse referitoare la dimensiunile viitorului;

·        stimulează gândirea critică şi implicarea elevilor în forme neconcondiţionate;

·        conduc la rezultate ce reflectă conexiunea între „CE” şi „CUM” să predai şi să înveţi, dincolo de simpla abordare şi inserare a temelor referitoare la problemele contemporane şi rezolvare a lor în cadrul unor obiecte de studiu. 

Cunoştinţele

frecvent asociate educaţiei globale se subsumează următoarelor concepte:

 

·        Conflictul (investigarea unei varietăţi de conflicte: istorice, contemporane, personale, globale; modalităţi de socluţionare a acestora în maniere non-violente etc.);

·        Pacea ( investigarea păcii atât ca stare, cât şi ca proces; studii de caz: persoane, instituţii, organizaţii care militează pentru promovarea şi instaurarea păcii etc.);

·        Justiţia (respectarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale; statutul de militant şi observator al acestor realităţi);

·        Puterea (puterea, efectele ei, democraţia şi participarea democratică etc);

·        Schimbarea socială şi continuitatea ( investigare proceselor de schimbarea socială, valoarea şi efectele lor la diverse niveluiri: micro şi macro contextuale); 

·        Genul ( investigarea discriminării din perspectivă istorică şi în contex contemporan, evoluţia viitoare a acestui fenomen, micro şi macro perspective);

·        Grupul etnic (discriminarea bazată pe etnicitate; înţelegerea fundamentului istoric, rasismul, xenofobia, violenţa, dimensiuni mricro şi macro contextuale);

·        Ecologia (investigarea problemelor ecologice la nivel local, regional, global; provocări, oportunităţi şi provocări contemporane);

·        Interdependenţa (investigarea impactului deciziilor şi acţiunilor unor grupuri la diferite niveluri; interdependenţa populaţiei bazată pe comunicare şi mediu);  

·        Viitorul (investigarea alternativelor viitorului, a implicaţiilor diverselor opţiuni, a posibilităţilor de conturarea a unei lumi mai sigure).

În general, cunoştinţele trebuie prezentate într-o manieră care să întărească legătura cu realitatea:

·        de la nivelul local la cel global;

·        de la cazul/perspectiva personală la cea colectivă;

·        de la emoţional la raţional.

      Se recomandă ca alegerea subiectelor de dezbatere:

·        să permită analizarea perspectivei temporale tridimensionale a problemei: trecut, prezent, viitor,

·        să determine procesul dezbaterii (să conţină elemente controversate);

·        să determine procese comparative (situaţia problemei în discuţiei aşa cum apare şi în alte ţări);

·        să conţină elemente mutabile capabile de devenire;

·        să determine implicarea necondiţionată.

Abordarea acestor concepte presupune formarea următoarelor abilităţi: 

·        Gândirea critică (abordarea problemelor în mod critic entru recunoaşterea şi respingerea îndoctrinării şi manipulării);

·        Empatia

·        Cooperarea

·        Asertivitatea (capacitatea de comunicare clară într-o manieră non-agresivă);

·        Abilitatea socială (abilitatea de a influenţa procesul de luare a deciziei în baza unor cunoştinţe unanim cunoscute, înmod constructiv şi non-discriminatoriu).

 

2.2.            ATITUDINI ŞI VALORI

Educaţia globală urmăreşte promovarea şi interiorizarea valorilor, ca: respect, libertate, drept, pace, egalitate, solidaritate, prin formarea şi externalizarea unor atitudini de auto-respect, respect pentru ceilalţi, interes pentru probleme globale, abordare critică, implicare şi acţiune constructivă, reponsabilitate socială.

 


Articole asemanatoare mai vechi:

Ultima actualizare în Miercuri, 26 Ianuarie 2011 18:19
 

Revista cu ISSN

Legislatie

Ordin nr. 5106/01.09.2010 pentru aprobarea Normelor metodologice privind modul de realizare a raportului de activitate în vederea obţinerii gradaţiei de merit pentru personalul didactic de predare din învăţământul preuniversitar Norme...

Read more

Onomastica auxiliar pretios pentru recon…

ONOMASTICA – AUXILIAR PREŢIOS PENTRU RECONSTITUIREA TRECUTULUI   Ileana Faur, profesor Limba şi Literatura română Liceul Tehnologic Transporturi Auto, Timişoara   Studiul îşi propune să descifreze mesajul istoriei ţinutului „zona Făgetului”, zonă păstrătoare a unor...

Read more

Admiterea in ciclul inferior al liceului

Admiterea in ciclul inferior al liceului      ORDIN nr. 4.802/31.08.2010 privind organizarea şi desfăşurarea admiterii în învăţământul liceal de stat, pentru anul şcolar 2011-2012 Metodologie de organizare şi desfăşurare a admiterii în...

Read more

Capitol I

Capitolul I. Reglementãri generale Art. 1 APR Denumirea organizatiei este „Asociatia Profesorilor din România" denumitã în continuare APR. APR este organizatia profesorilor din România. În consecintã, APR reprezintã si apãrã drepturile cadrelor didactice...

Read more

Calendarul olimpiadelor nationale scolar…

Calendarul olimpiadelor nationale scolare 2013   Vezi calendarul olimpiadelor nationale scolare pe anul scolar 2012-2013:

Read more

4 ore de sport pe saptamana din anul sco…

4 ORE DE SPORT PE SĂPTĂMÂNA DIN ANUL ȘCOLAR 2014-2015 Anul școlar 2014-2015 aduce unele schimbări și modificări în învățământul preuniversitar, care afectează și programa de învățământ, atât pentru elevii din...

Read more

Cat de sanatos ne hranim chestionar

CÂT DE SĂNĂTOS NE HRĂNIM?! – CHESTIONAR – Florea Mihaela- Ramona, prof. înv. primar, Școala Gimnazială „Andrei Șaguna” Deva Pentru a putea limita efectele negative ale alimentației haotice pe care...

Read more

Familia refugiu inchisoare sau scoala a …

FAMILIA: REFUGIU, ÎNCHISOARE SAU ŞCOALA A IUBIRII?   Profesor Şulic Adrian Şcoala cu clasele I –VIII, Nr. 1, Dorohoi, Botoşani      ,,Sentimentele de stimă pot apărea doar într-o atmosferă unde diferenţele între indivizi sunt apreciate,...

Read more