Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Educatia interculturala premisa a formarii cetateanului european
Scris de mihaiela lazar   
Vineri, 08 Septembrie 2017 17:48

EDUCAȚIA INTERCULTURALĂ- PREMISĂ A FORMĂRII CETĂȚEANULUI EUROPEAN

PROF. LAZĂR ADRIANA DORINA

Școala Gimnazială „Învățător Radu Ion” Sat Vadu Părului, Prahova

Abordarea educației interculturale în școală are un rol esențial în înțelegerea și acceptarea diversității, în formarea unor atitudini și competențe de comunicare și relaționare cu ceilalți și în formarea unor cetățeni democratici.

Cuvinte cheie:diversitate, echitate, toleranță, respect.

În societatea actuală accentuat pluriculturală se impune abordarea educației din perspectiva deschiderii către valori culturale multiple în vederea integrării viitorului cetățean într-o lume complexă și dinamică.

Începutul mileniului trei este marcat de faptul că spațiul existenței fiecărui individ depășește limitele tradiționale, originare și presupune întâlnirea și dialogul mai multor culturi, impunându-se astfel o educație concepută din perspectivă interculturală în vederea reducerii disfuncționalităților și dezechilibrelor ce pot apărea în societate.

Educația interculturală vizează formarea în spiritul recunoașterii diferențelor existente în cadrul aceleiași societăți și constituie o opțiune ideologică, într-o societate democratică, cu privire la pregătirea viitorilor cetățeni în așa fel încât aceștia să se poată adapta unei diversități culturale. Abordarea interculturală are în vedere și diferențe spirituale, sociale și economice și permite elevilor să înțeleagă și să respecte diferențele, diversitatea și să-și dezvolte competențe de comunicare și relaționare interpersonală și intercomunitară.

Educația, din perspectiva interculturală, poate să contribuie la atenuarea conflictelor și la eradicarea violenței în școală și în societate prin formarea unor comportamente și atitudini cum ar fi: o mai bună comunicare, cooperarea în echipă sau grup, toleranță față de ceilalți și față de opiniile lor, respectul de sine și respectul pentru ceilalți, stăpânirea emoțiilor și soluționarea problemelor dintre indivizi, luarea unor decizii democratice, acceptarea responsabilității, recunoașterea valorilor culturale. Apropierea de cultura europeană sau chiar mondială nu presupune renunțarea la păstrarea valorilor locale, autentice ci dimpotrivă se impune un efort sporit în promovarea valorilor particulare. Școala are un rol foarte important în alăturarea valorilor locale la cele generale ale umanității promovând toleranța, respectul egalitatea sau complementaritatea valorilor și drepturi pentru toți. Educația interculturală poate să răspundă nevoilor Europei și de aceea un rol important al școlii este de a forma la elevi o conștiință europeană: respect pentru cultura altor popoare, respectul drepturilor copilului, al drepturilor omului, toleranță, respect pentru tradiții și pentru sănătatea mediului.

Împlinirea obiectivelor educației interculturale depinde în mare măsură de organizarea proceselor educaționale, de calitatea colaborării cadrelor didactice, de formarea continuă a formatorilor. Există o gama largă de forme de realizare a educației interculturale: lecții, activități extrașcolare, serbări școlare și alte manifestări artistice(teatre, filme video), urmărirea unor emisiuni care pot aduce un plus de informații, activități sau competiții sportive, acțiuni de voluntariat, proiecte, activități la care să participe invitați din medii sociale sau culturale diferite. Antrenarea tuturor elevilor la astfel de activități constituie o modalitate de a promova egalitatea șanselor educaționale, toleranța, comunicarea, acceptarea celuilalt.

Implementarea unor proiecte realizate în parteneriat cu alte școli din țară sau din Europa contribuie la îmbunătățirea experienței interculturale. Utilizarea internetului, a poștei electronice face posibil un schimb de lucrări, de impresii, de experiențe cu elevi din țară sau chiar din alte țări.

În ceea ce privește metodologia, se pot folosi metode activ-participative care să trezească interesul și creativitatea elevilor.

Abordarea interculturală aduce și o relaționare mai bună între profesori, elevi și părinți și contribuie la cultivarea respectului și a deschiderii față de diversitate.

Educația se bazează pe patru componente importante: deprinderea de a ști, de a face, de a trăi împreună cu ceilalți și deprinderea de a fi. Dintre acestea, deprinderea de a trăi împreună cu ceilalți, este obiectivul principal al educației interculturale și este esențială în formarea individului integrat în societate, în formarea cetățeanului european. Procesele educaționale interculturale se bazează pe respectul diversității și al echității.În acest context, școlii îi revine un rol esențial în formarea și cultivarea, încă din clasele primare, aunor comportamente și atitudini de acceptare și bună relaționare cu ceilalți pornind de la premisa că suntem diferiți dar egali.

Bibliografie:

Cucoș, Constantin, Pedagogie, Editura Polirom, Iași, 2000

 

Revista cu ISSN

Retard de limbaj_dislalie, tahilalie

RETARD DE LIMBAJ - DISLALIE. TAHILALIE - Studiu de caz   Institutor: Anton Simona Marinela şcoala cu clasele I-VIII nr.2 Vorniceni, Judetul Botosani     Nume subiect: Emilian Vârstã: 6 ani si 5 luni Clasa I Nevoia specialã: Retard de...

Read more

Calitatea evaluarii la disciplina matema…

CALITATEA EVALUĂRII LA DISCIPLINA MATEMATICĂ   Profesor Păduraru Constantin Eugen Şcoala gimnazială nr. 1 Slănic Moldova, judeţul Bacău   Rezumat  In noul context educaţional, procesul instructiv - educativ trebuie pus în concordanţă cu particularităţile de...

Read more

Ideea romaneasca de existenta

IDEEA ROMÂNEASCĂ DE EXISTENŢĂ   Prof. Maghiar Adina S08 „Arany Janos”, Salonta        Ideea românească despre Dumnezeu transformă o fiinţă abstractă, o putere impersonală, într-o fiinţă reală, particulară, într-un ins. Între creaţie şi întrupare...

Read more

Model de acord privind transferul 2014

Model de acord privind transferul 2014   Vezi modelul de acord/acord de principiu emis de directorul unitatii de invatamant privind transferul pentru restrangere de activitate/pretransferul consimtit intre unitatile de invatamantul pentru anul...

Read more

Titu Maiorescu si I L Caragiale consonan…

TITU MAIORESCU ŞI I. L. CARAGIALE CONSONANŢE SPIRITUALE    Prof.drd.GABRIELA IONESCU Colegiul Tehnic Nr.2, Târgu-Jiu, Gorj   Rezumat: Dintre iluştrii contemporani ai lui T. Maiorescu, acela care a rezonat cel mai profund cu teoriile şi...

Read more

Recuperarea ramanerii in urma la matemat…

RECUPERAREA  RĂMÂNERII ÎN URMĂ LA MATEMATICĂ   Profesor Copaciu Georgeta Cătălina Şcoala Generală Moeciu de Jos, Jud. Braşov                   Cum putem proceda cu elevii care manifestă dificultăţi în învăţare la matematică şi au...

Read more

Sensul onomatopeelor in creatia lirica b…

SENSUL ONOMATOPEELOR ÎN CREAŢIA LIRICĂ BACOVIANĂ   dr. Ştefan Lucian MUREŞANU   Motto: Veacul m-a făcut / Atât de cult, / Încât mă uit / Peste oameni. / Am învăţat atâtea / În timpul...

Read more

De ce educatia

DE CE EDUCAȚIA? Profesor gr.did.I Alina Elena Turcescu Colegiul Național ”Ion C. Brătianu” Pitești Cel mai mare dușman al nostru suntem noi. Când ceva...

Read more