|
|
Educatie si vulnerabilitate sociala |
Scris de mihaiela lazar
|
Miercuri, 08 Octombrie 2014 12:45 |
EDUCAŢIE ŞI VULNERABILITATE SOCIALĂ
Prof. Răzvan Diaconu-Popovici
Abstract
Înţelegerea proceselor educaţionale din societatea românească contemporană este o necesitate în condiţiile producerii unor fenomene sociale de vulnerabilizare şi marginalizare a tinerilor absolvenţi care se integrează în câmpul muncii. În cadrul studiului realizat, propunem o serie de opţiuni pentru a se realiza într-o manieră eficentă, educaţia la toate nivelurile şi, în acelaşi timp, integrarea socioprofesională corespunzătoare în funcţie de pregătirea şi aptitudinile fiecăruia.
Cuvinte cheie. Educaţie, vulnerabilizare socială, metode curriculare, strategii şcolare.
Fenomenele sociale de excludere şi marginalizare individuală sau de grup reprezintă o realitate a României postrevoluţionare şi un subiect profund dezbătut în cercetările şi analizele din sfera ştiinţelor socioumane. Evaluarea implicaţiilor pe termen lung presupune o construcţie conceptuală sau aplicativă corespunzătoare fiecărui caz în parte. Apartenenţa unei persoane la o categorie socială defavorizată este în foarte mare măsură dictată de constrângeri specifice mediului social iar componenta educaţională este un element important pentru înţelegerea capacităţii de integrare socioprofesională a diverselor categorii de absolvenţi de învăţământ.
Perioada începută în anul 1990 a însemnat schimbări radicale în materia actului educaţional. Dincolo de „tarele” specifice învăţământului de dinainte de revoluţie, caracterizat de politizarea excesivă de partid şi o anumită ancorare în autarhisme ideologice, existenţa în acelaşi timp a unui sistem de selecţie relativ riguros, respectiv examenele de trecere în clasa a-IX-a şi a-XI-a, aveau rolul unei selecţii corespunzătoare a resursei umane, iar admiterea la facultate reprezenta o adevărată piatră de încercare pentru candidaţi în condiţiile unui procentaj de reuşită de 5% dintre cei care se înscriau în competiţie.
Ceea ce s-a întâmplat după anul 1990 a reprezentat o schimbare caracterizată de fenomenul de masificare a învăţământului. Cum explicăm acest fenomen? În primul rând, accesibilitatea la diversele forme de învăţământ, fie liceal, universitar sau postuniversitar. Într-o altă ordine de idei, vorbim de o formulă a democratizării proceselor educaţionale prin accesibilitate, metodă pedagogică diferenţiată, oportunităţi educaţionale dintre cele mai diverse. Accesul la materiale didactice, care anterior anului 1990 erau considerate neagreate de către regimul politic, de asemenea participarea la forme de educaţie avansată în universităţi occidentale au reprezentat noi redimensionări ale educaţiei în general în România postrevoluţionară.
Schimbări radicale s-au produs în învăţământul universitar. Considerat, anterior anului 1990, o formulă de pregătire a specialiştilor cu înaltă calificare din domenii socioeconomice, pe parcursul timpului a devenit un sistem de educaţie foarte accesibil pentru categorii sociale din ce în ce mai diverse. Creşterea numărului de specializări, dar şi studenţi a determinat creşterea ofertei pe piaţa muncii, de la an la an. În acelaşi timp, tranziţia economică şi criza declanşată în toamna anului 2008 au restrâns cererea pe piaţa muncii. Consecinţa principală a dezechilibrelor cerere-ofertă în plan educaţional şi lucrativ s-a manifestat prin apariţia şomajului şi în ultimii ani a şomajului de lux. Această ultimă categorie este reprezentată de absolvenţi de studii universitare şi master care nu au reuşit să se încadreze în domeniile pentru care s-au pregătit sau chiar pe piaţa muncii în general. Efectul imediat constatat şi în studii ştinţifice în domeniu dar, mai ales în realitatea de zi cu zi este creşterea gradului de vulnerabilizare socială a unor categorii de persoane afectate de fenomenele socioeconomice postrevoluţionare.
Fenomenul de scădere a calităţii actului educaţional, de asemenea gradul scăzut de receptivitate a competenţei sistemelor şcolare şi universitare a generat efecte sociale perverse, parafrazând celebrul concept susţinut de sociologul Raymond Boudon, caracterizate de incapacitatea de absorbţie în domenii sau ramuri ale economiei naţionale a surplusului de absolvenţi de nivel mediu sau superior proaspăt ieşiţi de pe băncile şcolilor sau universităţilor noastre. În acelaşi timp, o anumită stereotipie a angajatorilor de a nu primi în câmpul muncii absolvenţi fără experienţă a generat amplificarea fenomenelor sociale regresive din ţara noastră.
Evoluţia sistemului educaţional contemporan presupune o serie de adaptări specifice de care este necesar a se ţine cont pentru a reevalua în mod corect dinamica pregătirii profesionale a viitorilor adulţi. În primul rând, reorientarea programelor academice către cerinţele pieţii muncii şi adaptarea metodelor curriculare la nevoi şi sisteme aplicate în planul vieţii socioeconomice. Strategiile şi proiecţiile dezvoltate în cazul evoluţiilor economice sunt relevante pentru a obţine o bună integrare socială a tinerilor care părăsesc sistemul educaţional.
În al doilea rând, realizarea în cadrul diverselor etape sau forme de învăţământ a unor evaluări psihologice pentru a se putea analiza gradul de dezvoltare aptitudinală a fiecărei persoane devine o necesitate în condiţiile unei societăţi bazate pe informaţie şi cunoaştere.
În al treilea rând, instituţiile şi organizaţiile cu atribuţii în domeniul formării şi integrării socioprofesionale trebuie să-şi îndrepte atenţia asupra capacităţii de evaluare şi asimilare socială a tuturor persoanelor care temporar sau pe termen lung devin victime ale fenomenului de marginalizare şi excluziune socială.
Am expus într-o manieră foarte succintă câteva din măsurile specifice fundamentale pentru a elimina fenomenele de vulnerabilizare socială în cazul tinerilor sau absolvenţilor care devin subiecţi activi pe piaţa muncii. Necesitatea adaptării programelor de inserţie socioprofesională este o condiţie a dezvoltării şi afirmării în societatea informaţională specifică acestui secol. Educaţia este o prioritate pe care orice societate trebuie să o dezvolte în condiţiile revoluţiei tehnico-ştiinţifice contemporane.
Bibliografie consultată.
Ashley Marriman, Po Bronson (2011). Şocul educaţiei, Editura Paralela 45, Bucureşti.
Ioan Nicola (2003). Tratat de pedagogie şcolară, Editura Aramis, Bucureşti.
Salma Khan (2013). O singură şcoală pentru toată lumea, Editura Publica, Bucureşti.
Simona Butnaru, Loredana Ruxandra Gherasim (2013). Performanţa şcolară, Editura Polirom, Iaşi.
Şoitu Laurenţiu (2014), Dimensiuni ale consilierii educaţionale, Editura Institutului European, Iaşi.
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|
Ultima actualizare în Miercuri, 08 Octombrie 2014 12:52 |
|
METODOLOGIA ORGANIZĂRII ŞI DESFĂŞURĂRII
ACTIVITĂŢILOR DE EDUCAŢIE FIZICĂ ŞI SPORT
ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR
CAPITOLUL X
ACTIVITATEA ASOCIAŢIEI SPORTIVE ŞCOLARE
Art.47. Asociaţia sportivă reprezintă principala formă extraşcolară de organizare a activităţilor competiţionale şi necompetiţionale ale... Read more
INTERFERENȚE SIMBOLISTE ȘI PARNASIENE
ÎN CAPITOLUL NOAPTEA DE ARGINT DIN THALASSA
LUI ALEXANDRU MACEDONSKI
Drd. Miron Costina Violeta
Prof. la Școala cu cls. I-VIII Tălpaș, Dolj
Thalassa1, publicată în Cartea de aur, 1902,... Read more
ROLUL PROFESORULUI LA CLASÃ
Institutor Anton Simona Marinela
Şcoala cu clasele I - VIII nr. 2 Vorniceni, Judetul Botosani
Oricare ar fi latura din care privim clasa de elevi, rolul profesorului este proeminent,... Read more
MODALITĂŢI DE DEZVOLTARE A GUSTULUI
PENTRU LECTURĂ
Băcanu Mariana Profesor învățământ primar
Colegiul Național ,,Ana Aslan” Brăila
Lectura... Read more
FAMILIA - FACTOR STIMULATIV
AL POTENŢIALULUI CREATIV AL COPILULUI
Cojocaru Anişoara, profesor în învăţământul primar
Colegiul Naţional ,,Roman – Vodă”, Roman
Rezumat
Din experienţa mea de peste treizeci de ani la catedră, pot spune... Read more
Examenul de gradul II important
Vezi câteva precizări importante privind examenul de gradul II (probe, discipline de examen).
Read more
ÎNVĂŢĂMÂNTUL PROFESIONAL DIN ROMÂNIA – UN NOU ÎNCEPUT
Şeptelean Florina Elvira,
doctorand Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj-Napoca
„Meseria este brăţară de aur”, spunea un vechi proverb românesc, iar în zilele noastre instruirea şi transmiterea... Read more
UMF Universitatea de Medicină şi Farmacie „Iuliu Haţieganu”
Pepiniera valorilor medicinei româneşti şi internaţionale
Ştiinţa medicală este cea mai apropiată de suflet, fiind cea mai apropiată de om – spunea Iuliu... Read more
Calendarul admiterii in invatamantul liceal de stat 2013
Vezi Calendarul admiterii in invatamantul liceal de stat pentru anul scolar 2013-2014, anexa la OMECTS nr. 5608/2012.
Subiecte si bareme pentru examenul de bacalaureat national 2014 Limba si literatura romana
In 30 iunie 2014 a fost sustinut examenul de bacalaureat national 2014, proba E a) - 30 iunie…
TEMA PENTRU ACASĂ
Profesor Ene Steluţa
Şcoala ,,Miron Costin” Galaţi
Tema pentru acasă reprezintă o modalitate de exersare prin activitate individuală a deprinderilor dobândite în timpul lecţiei. Deoarece tema trebuie să fie percepută…
MANAGEMENTUL AGRESIVITĂȚII LA VÂRSTA ȘCOLARĂ MICĂ
înv. Marc Aurica
Școala Gimnazială Cîmpeni
Agresivitatea este o problemă cu care se confruntă părinţii, cadrele didactice şi mai apoi societatea fiind o problemă…
INFLUENŢA CADRELOR DIDACTICE
ÎN APLICAREA REFORMEI EDUCAŢIONALE
Prof. Pantin Delia
Colegiul Tehnic Energetic „Regele Ferdinand I” Timişoara
Impactul progresului social asupra dezvoltării potenţialului intelectual al societăţii este esenţial. Însă “populaţia mai bine…
NEGRUL ŞI PALIDUL ÎN POEZIA BACOVIANĂ
Ştefan Lucian MUREŞANU, PhD
Motto: "În poezie m-a obsedat întotdeauna un subiect de culoare. Pictura cuvintelor sau audiţie colorată.[...] Îmi place mult vioara. Melodiile au avut…
Pregătire şi grafic examene pentru gradul didactic II
la Universitatea Sibiu
Află informaţii privind perioada şi cursurile de pregătire organizate de Universitatea “Lucian Blaga” din Sibiu, Facultatea de Drept, pentru gradul… MODALITĂŢI DE GESTIONARE A SITUAŢIILOR
DE AGRESIVITATE LA VÂRSTA ŞCOLARĂ MICĂ
Prof. înv. primar DINESCU LAURA MAGDALENA
Şcoala cu clasele I-VIII, Nr. 31, Constanţa, jud. Constanţa
Cuvinte – cheie: stadii de dezvoltare- perioada şcolară… BINOMUL VÂRSTĂ-ÎNVĂȚARE ÎN EDUCAȚIA
PE TOT PARCURSUL VIEȚII
Alexandra Pepelea
Profesor, Liceul Teoretic „Vasile Alecsandri”, Iaşi
Când învățăm? Există o vârstă optimă la care individul atinge maximum de productivitate intelectuală și creativă ?…
|
|