Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Evaluarea elevilor din ciclul primar prin intermediul proiectelor
Duminică, 08 Decembrie 2013 21:38

EVALUAREA ELEVILOR DIN CICLUL PRIMAR

PRIN INTERMEDIUL PROIECTELOR

 

Prof. înv. primar Bukszar Daniela

Școala Gimnazială Lunca Bradului - Județul Mureș

 

Rezumat:

Evaluarea elevilor în cadrul unei discipline, în viziune tradițională, cuantifică doar cunoștințele, priceperile și deprinderile specifice acelei discipline. Din acest motiv este imperios necesară evaluarea alternativă a elevilor. O metodă alternativă de evaluare ce se pretează la clasele primare este proiectul.

 Proiectul reprezintă o modalitate modernă de evaluare a rezultatelor elevilor prin intermediul unei abordări interdisciplinare. Această metodă am  aplicat-o la disciplinele Limba și literatura română și Științe ale naturii. Dintre proiectele aplicate amintesc: „Sărbătorile primăverii”, „Toamna”, „Bucuriile iernii”, Câinele”, „Pisica”, Eu și mediul înconjurător”.

Aplicând această metodă am constatat că:

-elevii au fost încântați de munca în echipe și de colaborarea pentru rezolvarea sarcinilor;

-în echipă elevii au avut posibilitatea să se afirme în funcție de abilitățiile proprii;

-s-a manifestat o competiție între echipe pentru realizarea de proiecte originale, complexe;

-elevii au căutat diverse surse bibliografice (cărți, reviste, Internet);

-munca pe grupe îi acomodează pe elevi cu evaluările pe grupe;

-se pot realiza și proiecte individuale pentru o evaluare mai obiectivă.

Utilizare proiectului ca metodă alternativă de evaluare are ca punct slab minimalizarea rolului învățătorului și consum mare de timp.

 

Trăim într-o societate care este într-o permanentă schimbare, motiv pentru care și noi, dascălii, trebuie să ne adaptăm continuu, pentru a asigura procesului de învățământ o șansă de reușită.

În perioada contemporană reforma conţinuturilor învăţământului românesc a creat cadrul unor transformări la nivelul curriculumului, între care se remarcă perspectiva interdisciplinară, utilizată în procesul de predare-învățare-evaluare. O modalitate modernă de evaluare a rezultatelor elevilor printr-o manieră interdisciplinară o reprezintă proiectul.

Proiectul reprezintă o lucrare scrisă ce are la bază o cercetare teoretico-practică amplă și de durată. Realizarea proiectului începe în clasă, prin definirea și înțelegerea sarcinii de lucru și chiar începerea rezolvării acesteia. Poate fi realizat în câteva zile sau săptămâni, prin consultarea cu cadrul didactic. Proiectul realizat va fi prezentat apoi în fața clasei/ colegilor, sub forma unui raport. Poate fi realizat individual sau în grup.

            Pentru realizarea proiectului se impune parcurgerea a 2 etape:

a)      Un proces de colectare de date, de prelucrare, analizare, interpretare a lor, investigare, cercetare a unor acțiuni intelectuale și practice.

b)      Realizarea unui produs final: intelectual (scheme, desene, modele teoretice) sau material (aparate, instalații, modele materiale).

Pe baza celor două etape se stabilesc concret pașii ce trebuie urmați:

-stabilirea domeniului de interes, precizarea temei și formularea sa operațională;

-explicitarea premiselor inițiale: cadrul teoretic–conceptual, resurse metodologice, coordonatele generale ale cercetării;

-identificarea și selectarea resurselor materiale necesare;

-precizarea elementelor de conținut ale proiectului:

·     Pagina de titlu: tema proiectului, numele autorului, școala, perioada în care s-a realizat

·     Cuprinsul: titlurile capitolelor și subcapitolelor

·     Introducerea- prezentarea cadrului în care se include tema de cercetare

·     Dezvoltarea și detalierea elementelor de conținut (capitole, subcapitole) într-un limbaj accesibil, clar

·     Concluziile calitative și cantitative sub formă de comentarii critice, analize, interpretări, evaluări, predicții

·     Bibliografia

·     Anexele: conținutul chestionarelor, al testelor, al fișelor de observație, al portofoliilor; grafice; teste rezolvate; chestionare rezolvate, figuri, tabele.

            Evaluarea proiectelor ține cont de criterii clare, negociate sau nu cu elevii, de natura disciplinei și a temei abordate, de caracteristicile evaluative. Astfel de criterii sunt :

a)                                                                     Relevanță, utilitate, aplicabilitate a temei;

b)       I –adecvarea și calitatea suselor bibliografice utilizate

           II-relevanța și calitatea materialului realizat

           III- calitatea prezentării orale a proiectului:

       Am aplicat la clasă și proiectul, la disciplinele Limba și literatura română și Științe.

Unul dintre primele proiecte aplicate la clasa a III-a, a fost la disciplina Limba și literatura română și a fost inspirat din manualul clasei a III-a (vezi bibiliografia). Titlul proiectului a fost „Toamna în imagini și a fost aplicat în ultimele două săptămâni de cursuri ale lunii octombrie, în cadrul unității de învățare „Toamna”.

Pentru derularea proiectului elevii au fost împărțiți în trei grupe  de câte 4 și o grupă de 5 elevi, iar fiecare grupă trebuia să își aleagă una din următoarele subteme: „Zilele toamnei. Propoziția”, „Bogăția toamnei. Cuvântul”, „Asemănător-Opus”. Sarcina elevilor a fost să realizeze pe grupe câte  un portofoliu pe tema aleasă. Materialele de care au avut nevoie au fost: ziare, reviste, alte texte despre toamnă, creioane colorate, lipici, foarfecă, hârtie glasată, coli xerox, dosar de plastic, folii transparente, unelte de scris, etc. Le-am cerut elevilor să lucreze în timpul liber, pe o durată de 2 săptămâni la tema aleasă, să selecteze materialele, să realizeze compuneri, desene, colaje, alte texte, pe care să le valorifice în proiectul grupei. Elevii au fost nevoiți să se consulte și să colaboreze pentru realizarea cu succes a sarcinilor alese. La final au prezentat pe grupe, în fața clasei, rezultatul muncii lor, motivând alegerile.

 Ceea ce a avut un impact pozitiv asupra elevilor a fost posibilitatea de a alege cele mai bine realizate portofolii și recompensarea lor pentru munca depusă prin primirea de calificative. Pot spune că fiecare grupă și-a îndeplinit cu succes sarcina aleasă, unele proiecte au fost mai estetice, altele mai puțin, unele au fost interesante, destul de bogate ca și conținut (de exemplu „Zilele toamnei. Propozițiași „Bogăția toamnei. Cuvântul”),altele mai sărăcăcioase, simple („Asemănător-Opus). În perioada de realizare a proiectului le-am oferit elevilor explicații suplimentare, le-am urmărit modul de distribuire a responsabilităților fiecărui membru și de colecționare a materialelor necesare în vederea închegării ulterioare a proiectului, precum și colaborarea dintre ei, care a fost destul de bună.

            Un alt proiect desfășurat timp de 5 săptămâni, a fost intitulat „Bogățiile iernii”, tot la disciplina limba și literatura română, la unitatea de învățare „Tradiții și obiceiuri”. De această dată am împărțit elevii în două grupe de 6 și respectiv 7 elevi, solicitându-le să realizeze două planșe pe care să ilustreze poezii despre iarnă (proprii sau culese din cărți), imagini despre iarnă (peisaje, colindători, brad de Crăciun), texte narative/ fragmente despre iarnă, compuneri legate de sărbătorile de iarnă, ghicitori, proverbe, tradiții și obiceiuri de iarnă, 1 Decembrie –Ziua Națională a României. La finalul perioadei au prezentat în fața clasei planșele realizate, iar cea mai mare satisfacție a lor a fost aprecierea din partea colegilor, expunerea planșelor în sala de clasă, prezentarea acestora și părinților. Elevii din ambele grupe au lucrat estetic, îngrijit, au dat dovadă de ingeniozitate, creativitate, imaginație, atât în ceea ce privește materialele selectate, cât și modul de aranjare a lor pe suport. Am putut constata un progres în ceea ce privește relațiile de colaborare dintre elevi, care devin mult mai conștiincioși în realizarea sarcinilor trasate.

            Am propus elevilor și realizarea facultativă a unor proiecte individuale, tot la Științe, pe tot parcursul semestrului II. Tema aleasă a fost „Animalul preferat”. Am observat că dacă au fost nevoiți să lucreze individual și facultativ, doar trei eleve din colectivul clasei au răspuns pozitiv solicitării și au realizat câte un proiect pe care l-au numit după animalul ales: elevele D.A.și U.G.-„Câinele”, eleva D.M..-„Pisica”. Cele trei lucrări sunt destul de bine realizate, respectă tema în totalitate, sunt estetice, originale și cuprind imagini sugestive, poezii, ghicitori, informații esențiale despre animalul ales, rase, texte lirice sau narative, compuneri, date despre alcătuirea corpului, etc. Acestea le-au prezentat colegilor, putând astfel câștiga stima și respectul celorlați pentru munca depusă, oferindu-le totodată și informații noi, iar munca lor a fost evaluată mult mai obiectiv.

 Analizând realizarea acestor  proiecte de către elevi am observat că:

-elevii au fost încântați de munca în echipe și de colaborarea pentru rezolvarea sarcinilor;

-în echipă elevii au avut posibilitatea să se afirme în funcție de abilitățiile proprii;

-s-a manifestat o competiție între echipe pentru realizarea de proiecte originale, complexe;

-elevii au căutat diverse surse bibliografice (cărți, reviste, Internet);

-elevii au fost evaluați în funcție de aportul adus în realizarea proiectului;

-munca pe grupe îi acomodează pe elevi cu evaluările pe grupe;

-se pot realiza și proiecte individuale pentru o evaluare mai obiectivă.

                              

Bibliografie:

Ø      Bocoș, M.(coordonator), Jalba, G., Felegean, D., Evaluarea în învățământul primar. Aplicații practice, Editura Casa Cărții de Știință, Cluj-Napoca, 2004

 

Revista cu ISSN

Actualitatea interferentelor poetice ale…

ACTUALITATEA INTERFERENŢELOR POETICE ALE LUI ALEXANDRU MACEDONSKI  (1854-1920)   Prof. drd. Miron Costina Violeta Şcoala cu cls. I-VIII Tălpaş, Dolj   Istoria noastră literară nu a înregistrat prea multe interpretări referitoare la perioada 1854-1920, cu excepția...

Read more

Norme metodologice privind efectuarea co…

Norme metodologice privind efectuarea concediului de odihna al personalului didactic din invatamant

Read more

Fenomenul bullying in mediul scolar si m…

FENOMENUL “BULLYING” ÎN MEDIUL ŞCOLAR - CAUZE, FORME, CONSECINŢE, MĂSURI ANTI-BULLYING Prof. Florea Corina - Paula Liceul Tehnologic „Nicolae Dumitrescu”, loc. Cumpăna, jud. Constanţa Fenomenul “bullying” a depăşit, de...

Read more

Planificare model pentru stiinte invatam…

Planificare model pentru stiinte invatamant primar   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata model...

Read more

Microsoft Edge browser-ul viitorului

MICROSOFT EDGE - BROWSER-UL VIITORULUI Popescu-Ieremie Lucreția Școala Gimnazială ,,Ion Creangă” Suceava Browser-ul este o aplicație software destinată vizualizării paginilor web și a tuturor...

Read more

Forme de organizare a activitatilor de e…

METODOLOGIA ORGANIZĂRII ŞI DESFĂŞURĂRII ACTIVITĂŢILOR DE EDUCAŢIE FIZICĂ ŞI SPORT ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR     CAPITOLUL II     FORME DE ORGANIZARE A ACTIVITĂŢILOR DE EDUCAŢIE FIZICĂ                        ŞI SPORT ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR     Art.8. Formele de organizare curriculară...

Read more

Dezvoltarea limbajului la copilul presco…

DEZVOLTAREA LIMBAJULUI LA COPILUL PREŞCOLAR   Prof. psihopedagog Martinconi Noemi, Centrul de Resurse şi Asistenţă Educaţională "Speranţa" Timişoara   Lucrarea de faţă îsi propune sã prezinte importanta limbajului, atenţionându-ne asupra rolului limbajului asupra personalităţii copilului, limbajul...

Read more

Romanul Maitreyi o initiere in labirintu…

ROMANUL MAITREYI – O INIŢIERE ÎN LABIRINTUL IUBIRII Profesor Marincaș Marinela Adriana, Colegiul Național „Horea, Cloșca și Crișan” Rezumat Mircea Eliade se abandonează unei instinctive şi patetice simplităţii în crearea mitului...

Read more