Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Evaluarea formala si evaluarea informala
Scris de mihaiela lazar   
Duminică, 08 Februarie 2015 12:47

EVALUAREA FORMALĂ ȘI EVALUAREA INFORMALĂ

 

Prof. Nuți Gălețeanu

Școala Gimnazială specială pentru Deficienți de auz „Sfânta Maria”- București

 

Evaluarea școlară este un act de valorizare ce intervine în viața elevilor. Dar așa cum educația este de mai multe tipuri și evaluarea poate fi clasificată. Iar fiecare tip de evaluare are trăsăturile ei specifice.

 

Evaluarea conduce la menținerea unui feedback funcțional între profesori și elevi” (Cucoș 2008).

La modul general, evaluarea presupune trei operații (Potolea, 2005): măsurare → apreciere → decizie

Dar după cum se știe, există mai multe tipuri de evaluare, clasificate după anumite criterii.

Astfel, după caracterul standardizat al instrumentelor, evaluarea poate fi clasificată ca fiind de două tipuri :

1. Evaluare formală

2. Evaluare informală

Din punct de vedere etimologic, termenul “formal” își are originea în latinescul “formalis” care înseamnă “organizat”, “oficial” deci, putem spune că evaluarea formală “verifică” rezultatele unei educații “oficiale”.

Referitor la termenul “informal”, etimologic vorbind, acesta provine tot din latină- “informis”/ “informalis” de unde a fost preluat cu sensul de “spontan”.

Așadar, evaluarea informală este una spontană.

Între aceste două tipuri de evaluări există unele diferențe pe care le redăm mai jos:

Evaluarea formală -se realizează prin instrumente standardizate asociate sau nu cu teste psihologice. Această evaluare se face în mod organizat și presupune existența unei metodologii oficiale și în același timp presupune urmărirea unor obiective riguroase.

De exemplu, în evaluarea proiectelor este utilizată evaluarea formală.

Evaluarea informală -este realizată prin instrumente nestandardizate, alternative proiectate de către profesor. Acest tip de evaluare are loc zilnic. Ea se materializează prin aprecieri spontane ale profesorului privitoare la o anumită sarcină dată elevilor.

Evaluarea are o situație specială în cazul educației informale, deoarece aceasta se realizează la nivelul opiniilor și reușitelor personale și sociale ale oamenilor, pe baza unor analize comportamentale și factuale.

Deci, între aceste două tipuri de evaluare există unele diferențe pe care le prezentăm în tabelul de mai jos:

Evaluare formală (sau sistemică)

Evaluare informală (neconvențională)

- presupune anumite criterii bine determinate

- este asociată cu evaluarea prin teste standardizate

- presupune un anumit nivel de expertiză a celui care o realizează

- se bazează pe criterii intuitive

- este asociată cu evaluarea prin teste proiectate de către formator, îndeosebi cu utilizarea metodelor alternative de evaluare

 

 

AVANTAJE:

- este obiectivă

AVANTAJE:

- este mai puțin costisitoare

LIMITE:

- este mai costisitoare

LIMITE:

- este mai subiectivă

 

Tabelul 1. Diferențe între evaluarea formală și evaluarea informală

 

Bibliografie:

1. Cucoș, C-tin, Teoria și metodologia evaluării, Polirom, București, 2008

2. Potolea, Dan. & Manolescu, Marin, Teoria și practica evaluării naționale, P.I.R. Ministerul Educației și Cercetării (2005)

 

Revista cu ISSN

Abardorarea educatiei din perspectiva dr…

ABORDAREA EDUCAȚIEI DIN PERSPECTIVA DREPTURILOR OMULUI Berea Alexandra-Elena, prof. înv. primar la Școala Gimnazială Nr.5 Piatra-Neamț Școala este un mediu care trebuie să-i pregătească astăzi pe adulții de mâine. Dacă...

Read more

Educatia formala

EDUCATIA FORMALA   O definitie a  educatiei formale a fost data de  catre Philip Coombs, conform careia educatia formala este “sistemul educational structurat ierarhic si gradat cronologic, pornind de la scoala primara...

Read more

Mihai Eminescu poet national si valoare …

Mihai Eminescu- poet naŢional Şi valoare europeană -diseminare parteneriat mulTilateral ACTIVE FOR EU   Prof. Casangiu Adriana-Daniela Grădiniţa cu PP “Nicolae Romanescu” Craiova   Opera marelui Eminescu, cel mai important poet naţional român, este fără...

Read more

portofoliul didactic o metoda alternativ…

PORTOFOLIUL DIDACTIC, o metodă alternativă viabilă de evaluare   Prof. Stan Cristina Şcoala Gimnaziala Bâsca-Chiojdului, jud. Buzău   „Într-o şcoală niciodată nu se ştie cine dă şi cine primeşte.” (Constantin Noica)   Şcoala are “obligaţia“ să creeze condiţii...

Read more

Metode interactive pentru un invatamant …

METODE INTERACTIVE PENTRU UN ÎNVĂŢĂMÂNT EFICIENT   Prof. Gabriela Gorgan, Şcoala Gimnazială Petriş, jud. Bistriţa Năsăud   MOTTO: « Dacă îmi spui o să uit, dacă îmi arăţi o să ţin minte, dar dacă mă implici o...

Read more

Ordin 4799 din 2010 Metodologia bacalaur…

Ordin 4799/2010: Metodologia bacalaureat 2011   Ordin 4799/2010 privind organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat 2011In baza prevederilor Legii învatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, In temeiul Hotararii Guvernului nr....

Read more

Reguli de ameliorare a comunicarii didac…

REGULI DE AMELIORARE A COMUNICĂRII DIDACTICE Oprescu Eugenia - profesor Liceul Tehnologic Virgil Madgearu Roşiori de Vede Formarea competenţelor comunicative constituie un obiectiv...

Read more

Omul complet si starea de sanatate

OMUL COMPLET ȘI STAREA DE SĂNĂTATE Prof. Educator Mureșan- Chira Gabriel Școala Gimnazială Specială Centru de Resurse și Documentare privind Educația Integrată/ Incluzivă Cluj-Napoca ...

Read more