Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Evaluarea scolara
Scris de administrator   
Luni, 08 Mai 2023 17:46

EVALUAREA ŞCOLARĂ

IANIN MĂDĂLINA, profesor limba franceză,

Colegiul Tehnic „Emanoil Ungureanu”, Timişoara

Evaluarea şcolară este un factor important în predare deoarece cuantifică rezultatele învăţării dar are şi un rol de măsurare a acestor rezultate. Astfel profesorul sau învăţătorul îşi dă seama ce noţiuni nu au fost bine înţelese şi pe ce trebuie să mai insiste.

Evaluarea este o acţiune de cunoaştere specifică a unor fenomene sub raportul însuşirilor acestora, a stării şi a funcţionalităţii unui sistem, a rezultatelor unei activităţi. De aceea obiectul ei poate fi un fenomen, o persoană ( elev, profesor), o activitate sau rezultatele acesteia, o instituţie, sistemul şcolar în ansamblu, etc. Evaluarea rezultatelor muncii şcolare evidenţiază valoarea, nivelul , performanţele şi eficienţa eforturilor depuse de toţi factorii educaţionali şi randamentul muncii în învăţare.

Există mai multe caracteristici ale evaluării pe care doresc sa le enumăr în cele ce urmează:

1. Evaluarea şcolară nu e decât un mijloc în slujba progresului elevului, nu un scop în sine.

2. Evaluarea trebuie să aprecieze drumul parcurs de elev , dacă a făcut progrese sau nu.

3. Evaluarea trebuie să stimuleze activitatea elevului şi să faciliteze progresul sau.

4. Pentru a fi corect, profesorul trebuie să fie neutru şi obiectiv. A evalua rezultatele elevilor, înseamnă a determina măsura în care obiectivele programei de instruire au fost atinse, precum şi eficienţa metodei de predare – învăţare folosite.

Sistemul de evaluare din învăţământ vizează : evaluarea obiectivelor curriculare şi a strategiilor educaţionale utilizate, evaluarea activităţii de predare- învăţare, a strategiilor didactice şi a metodelor de învăţământ, evaluarea nivelului structurilor psihice ale elevilor ( cognitive, operaţionale, psihomotrice, atitudinal- valorice), evaluarea performantelor profesionale, evaluarea întregului sistem de învăţământ, informarea elevilor, a părinţilor şi a societăţii cu privire la rezultatele obţinute şi asupra cauzelor nerealizarii obiectivelor curriculare propuse, diversificarea metodelor si a tehnicilor de evaluare , prin utilizarea unor procedee alternative. A stabili o strategie de evaluare în învăţământ înseamnă a fixa când evaluezi, prin ce metode şi mijloace iar verificarea trebuie să fie continuă şi sistematică pentru a stabili calitatea şi volumul cunoştiinţelor dobândite de elevi.

O evaluare corectă trebuie să urmeze anumite etape : a. ce urmează să fie evaluat/ obiectul evaluării; b. natura şi obiectul deciziei avute în vedere; c. tipul de date ce trebuie verificate; d. gestiunea informaţiilor obţinute.

Un rol important în proiectarea acţiunilor evaluative îl are complementaritatea metodelor şi a tehnicilor folosite. Se folosesc următoarele strategii de evaluare : evaluarea normativă, criterială, detaliată, exploratorie, diagnostică.

Rolul şi scopul evaluării

Evaluarea are rolul de a măsura şi a aprecia, în funcţie de obiective, eficienţa procesului de predare- învăţare, raportată la îndeplinirea funcţiilor ei, la cerinţele economice şi culturale ale societăţii contemporane. Scopul major al evaluării este de a oferi datele necesare care să permită luarea celor mai bune decizii educaţionale. Rolul evaluatorului este de a preciza : ce se doreşte, natura deciziilor care urmează a fi adoptate, tipurile de informaţii ce trebuie furnizate , utilizarea unor proceduri în concordanţă cu scopurile vizate.

Un alt scop al evaluării este de a fundamenta deciziile , a conştientiza problemele şi a influenta evoluţia sistemului evaluat.

Funcţiile sociale ale evaluării sunt:

- diagnostică/ ameliorativă (depistarea lacunelor, greşelilor elevilor şi înlăturarea acestora prin teste de cunoştiinţe de tip diagnostic);

- prognostică (evidenţarea performanţelor viitoare ale elevilor prin teste de aptitudini, teste pedagogice ce verifică calitatea învăţării), orientarea şcolară;

- de selecţie (clasifică şi ierarhizează elevii prin teste standardizate de tip normativ);

- motivaţională (stimulează învăţarea);

- constatativă;

- certificativă.

Din punctul de vedere al momentului evaluării avem alte tipuri de evaluare:

- Evaluare iniţială, predictivă care are loc la începutul unui program de instruire. Are funcţie diagnostică, scopul ei fiind cunoaşterea stadiului iniţial de la care se pleacă în abordarea secvenţelor de instruire, dar şi o funcţie prognostică, prin proiectarea eficientă, realistă, a conţinuturilor noii materii.

- Evaluarea normativă arată nivelul candidaţilor faţă de o anumită normă sau o medie a rezultatelor obţinute de toţi candidaţii.

- Evaluarea criterială măsoară dacă un candidat deţine o serie de abilităţi, structurate într-o listă de competenţe.

- Evaluarea continuă are loc pe întreg anul şcolar. Ȋn evaluarea continuă toate exerciţiile sunt evaluate, fie de către profesor , fie prin autocorecţie ( individuală sau colectivă)iar procesul de evaluare profită de diversitatea surselor primare (intervenţii orale, interacţiuni la interfaţa unui dispozitiv tehnologic, interogare sau problematizare). Ȋn acest fel profesorul obţine o evaluare mai exactă şi mai corectă a fiecărui elev deoarece se bazează pe o multitudine de date.

Activitatea de evaluare este o activitate creativă. Ea conţine întreaga expresivitate a profesorului şi a stilului său de predare. Prin evaluarea continuă profesorul aduce în prim plan originalitatea personală în vederea eficientizării reuşitei elevului, cu atât mai mult cu cât el trebuie să identifice în acest tip de evaluare cât mai multe aspecte ale învăţării însuşite de elev, pe care să le aplice imediat în activitatea didactică.

Ȋn evaluarea continuă un rol important îi revine profesorului, acela de a apropia elevul de conţinuturile învăţării .Ȋn acest tip de acţiune evaluat- evaluator există anumite limite, profesorul fiind autoritatea de la clasă , care poate sau nu să fie caracterizat de obiectivitate, subiectivitate, stil propriu de evaluare, model comportamental sau echilibru între cerinţele evaluării şi instruirea efectuată. Cei doi – profesor şi elev – se găsesc în cadrul dialogului de evaluare continuă într-o continuă manifestare de expresivitate, care le influenţează personalităţile.

Ȋn concluzie, creativitatea profesorului în procesul de evaluare continuă este determinantă pentru influenţarea pozitivă a elevilor. Ȋn raport cu această expresivitate elevii aplică imediat modelul comportamental favorabil în timpul evaluării. Multe dintre expresiile, gesturile personale ale profesorilor împiedică profesorul să influenţeze activ elevii, misiunea ce-i revine în consecinţă profesorului fiind de a elimina orice neajuns ce poate întrerupe eficienţa comunicării în evaluare iar acest lucru se întâmplă pentru fiecare profesor într-un mod unic. Deci scopul evaluării este să ofere datele necesare care să permită luarea celor mai bune decizii educaţionale. Ȋn relaţie cu factorii decizionali , rolul evaluatorului este de a preciza : ce se doreşte, natura deciziilor care urmează a fi adoptate , utilizarea unor proceduri în concordanţă cu scopurile vizate.

Bibliografie:

1.Opris, Monica, Evaluarea şcolară între tradiţional şi modern, Editura Elicon, Bucuresti, 2017

2. Cucos, Constantin, Pedagogie şcolară, Editura Polirom, Iaşi, 2002

3. Cotovan, Adriana, Evaluarea școlară-  o perspectivă teoretică, Editura Arabela, Comuna Mosoaia, 2021

 

Revista cu ISSN

Legenda Iepurasului de Paste

            Dacă de Crăciun cadourile ne sunt aduse de Moşul cel darnic, tradiţia spune că cel ce vine încărcat cu daruri de Paşte este iepuraşul. Cum s-a ajuns la acest...

Read more

Inteligente multiple dupa Hovard Gardner

INTELIGENŢE MULTIPLE După Hovard Gardner                                                          Prof. Popp Loredana                                                        Şcoala cu clasele I – VIII Carani, jud. Timiş   Teoria lui Hovard Gardner despre inteligenţele multiple este considerată cea mai profundă pătrundere...

Read more

Importanta parteneriatelor scoala famili…

IMPORTANŢA PARTENERIATELOR ŞCOALĂ - FAMILIE   Bobariu Liliana Şcoala Gimnazială Vidra   Crearea unor parteneriate cu familia este un proces care necesita coalizarea energiilor si unirea efortului tuturor partenerilor si care trebuie considerat un element...

Read more

Ordin privind organizarea si desfasurare…

ORDIN privind organizarea şi desfăşurarea admiterii în învăţământul liceal de stat, pentru anul şcolar 2012-2013     În conformitate cu prevederile Legii Educaţiei Naţionale nr.1/2011, În conformitate cu prevederile ordinului ministrului educaţiei, cercetării, tineretului...

Read more

Asigurarea calitatii prin abordari moder…

ASIGURAREA CALITĂŢII PRIN ABORDĂRI MODERNE ÎN PREDAREA ISTORIEI   Profesor Mihăeş Violeta Şcoala cu clasele I-VIII Ploscuţeni, Vrancea   În contextul integrării României în Uniunea Europeană, dimensiunea educaţiei capătă o importanţă deosebită. Asigurarea educaţiei de...

Read more

Firea si fiinta in universul kafkian si …

FIREA ȘI FIINȚA ÎN UNIVERSUL KAFKIAN ȘI CEL ARGHEZIAN Prof. Bentz Teodora Col. Nat. “Al. I. Cuza “, Focşani Când lectorul descoperă, în fața sa, două lumi cu personaje înfricoșate, ce...

Read more

Acte necesare pentru inscrierea la gradu…

Actele necesare pentru înscrierea la examen GRADUL DIDACTIC II – sesiunea august 2012     1.      Cerere de înscriere, adresată conducerii I.S.J. (se vor preciza: unitatea şcolară, vechimea la catedră, disciplina înscrisă pe diplomă...

Read more

Pitagora printre numere prime si divizib…

PITAGORA PRINTRE NUMERE PRIME ŞI DIVIZIBILITATE   Prof. Popp Loredana Liceul Pedagogic „Carmen Sylva” Timişoara   Am să încep povestea mea cu un citat al lui Emerson, în eseul "Despre prietenie" unde acesta spune...

Read more