Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Fizica si calculatorul
Vineri, 08 Martie 2013 12:01

FIZICA ŞI CALCULATORUL

 

 Profesor Szekely Daniela

Liceul Tehnologic Lupeni

 

 

Educaţia asistată de calculator, ca modalitate de instruire, este unul din domeniile în care tehnologia informaţiei are o contribuţie majoră la creşterea eficienţei procesului de învăţământ. Noile instrumente şi metodele de predare -  învăţare au câştigat aprecierea elevilor.

Cuvinte cheie: fizică, calculator, laborator virtual, experiment virtual.

 

               Studiul fizicii reprezintă un interes deosebit atât din punct de vedere teoretic, cât şi aplicativ. Sub aspect ştiinţific, cercetarea fenomenelor fizice a contribuit în mare măsură la cunoaşterea, descrierea şi înţelegerea mecanismelor şi legilor naturii .

            Pentru a demonstra elevilor că fizica este prezentă pretutindeni în jurul nostru, că este indispensabilă în viaţa de zi cu zi, trebuie ca aceştia să observe că învăţarea acestei discipline nu le permite numai dobândirea unor cunoştinţe teoretice ci şi dezvoltarea abilităţilor practice.

Laboratorul virtual de fizică se constituie ca o resursă alternativă sau complementară în studiul experimental al fenomenelor fizice.

Utilizarea laboratorului virtual de fizică se face în următoarele situaţii:

a) Realizarea unui experiment virtual după realizarea efectivă a acestuia în laboratorul clasic. Aceasta permite elevului controlul asupra unui număr mai mare de factori care influenţează fenomenul studiat.

b) Realizarea  de experimente virtuale atunci când baza materială a laboratorului real de fizică nu permite efectuarea practică a experimentului respectiv. În această situaţie este mult facilitată înţelegerea fenomenului studiat.

c) Realizarea  de experimente virtuale în situaţia în care realizarea efectivă a experimentului ar pune în pericol sănătatea elevilor.

Prin intermediul calculatorului putem utiliza soft-uri educaţionale cu conţinuturi diferite care pot îndeplini sarcini didactice variate şi pot să deservească funcţii didactice variate în cadrul predării-învăţării tuturor disciplinelor.

Există soft-uri educaţionale care fac mai bună înţelegerea unor fenomene chimice, fizice, biologice, tehnice, dar şi realizarea unor experimente uşor controlabile şi în deplină siguranţă.

            Soft-urile pot fi de:

• Exersare

• Consolidare

• Prezentare interativă de noi cunoştinţe

• Stimulare de idei şi sugestii

• Asociere sau deschidere la domenii corelate

• Simularea unor fenomene reale

• Furnizarea unor modele cognitive;

• Evaluarea cunoştinţelor

      • Dezvoltarea unor capacităţi sau aptitudini, prin jocurile pe calculator.

Aplicarea instruirii asistate de calculator duce la:

­       consolidarea capacităţii de învăţare inovatoare, adaptabilă la condiţiile de schimbare socială rapidă;

­       considerarea învăţării din punct de vedere al folosirii ulterioare a cunoştinţelor dobândite;

­       individualizarea învăţării prin utilizarea învăţării programate,creşterea randamentului însuşirii de cunoştinţe;

­       realizarea învăţării interdisciplinare, interactive, centrate pe elev, folosind metode euristice;

­       reducerea timpului de învăţare şi ridicarea calităţii învăţării;

­       folosirea unui sistem complet de verificare a cunoştinţelor;

           Meritul deosebit al instruirii asistate de calculator constă în faptul că presupune participarea activă a elevilor în procesul de predare-învăţare şi că permite dezvoltarea intelectuală a acestora , adecvată ritmului lor de lucru.

 

Bibliografie:          

        1. Cerghit Ioan, Sisteme de instruire alternative şi complementare. Structuri, stiluri şi strategii, Ed. Aramis, Bucureşti, 2002

        2. Huideş Felicia, ,,Fizica interactivă prin experimente asistate de calculator”, Editura Credis, Bucureşti, 2007

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Resurse educationale interactive cu inst…

RESURSE EDUCAȚIONALE INTERACTIVE CU INSTRUMENTUL POST-IT Profesor Bușcă Alexandru Liceul Tehnologic “Lazăr Edeleanu”, Năvodari Rezumat: În acest articol este prezentat instrumentul Post-It, cu ajutorul căruia...

Read more

Jocurile didactice la copiii de varsta s…

JOCURILE DIDACTICE LA COPIII DE VÂRSTĂ ȘCOLARĂ MICĂ Profesor înv. primar Vaida Ioana Liceul Tehnologic nr 1 Gâlgău ...

Read more

Medalii de aur la olimpiada internationa…

Doua medalii de aur la a XVII-a editie a Olimpiadei Internationale de Astronomie   Lotul olimpic al tarii noastre, Romania, a obtinut doua medalii de aur la a XVII-a editie a Olimpiadei Internationale...

Read more

stiluri de invatare_inteligente multiple…

STILURI DE INVÃŢARE ŞI INTELIGENŢE MULTIPLE ÎN PREDAREA LIMBII ENGLEZE   Prof. Simona Pisoi Colegiul National Carol I, Craiova     Reforma învãtãmântului românesc se realizeazã sub semnul unei noi conceptii cu privire la pregãtirea elevilor, impusã...

Read more

Studiu comparativ asupra evolutiei popul…

Studiu comparativ asupra evolutiei populatiei scolare dupa revolutie Romania judetul Brasov

STUDIU COMPARATIV ASUPRA EVOLUŢIEI POPULAŢIEI ŞCOLARE DUPĂ REVOLUŢIE ROMÂNIA – JUDEŢUL BRAŞOV     Prof. Geografie Constantin Mădălina Şcoala Generală Nr. 1 / Liceul Grigore Moisil Braşov   Educaţia, în genere şi mai ales cea formală...

Read more

Educatia

EDUCATIA    Educatia reprezinta activitatea specializata, specific umana, desfasurata in mod deliberat, prin care se mijloceste raportul dintre om si factorii de mediu, favorizand dezvoltarea omului prin intermediul societatii si a societatii...

Read more

Modele de cereri miscarea cadrelor didac…

Modele de cereri – mişcarea cadrelor didactice 2011-2012    Acord pentru detaşare în interesul învăţământului în anul şcolar 2011-2012    Cerere de detaşare la cerere prin concurs specific   Cerere de înscriere la concursul de ocupare...

Read more

Dezvoltarea creativitatii prin activitat…

DEZVOLTAREA CREATIVITĂŢII PRIN ACTIVITĂŢILE INTEGRATE Înv. Marc Aurica Școala Gimnazială Cîmpeni Predarea integrată a cunoştinţelor este considerată o metoda, o strategie modernă,...

Read more