|
|
Scris de mihaiela lazar
|
Vineri, 08 Ianuarie 2016 18:59 |
IGIENA ALIMENTAŢIEI
Prof. Camelia Cosma
Liceul de Artă ”Ioan Sima”, Școala Gimnazială ”Corneliu Coposu„, Zalău
Alimentaţia este unul din factorii importanţi care influenţează starea de sănătate. Se ştie că o alimentaţie necorespunzătoare poate determina o serie de boli. Aşa de exemplu: o alimentaţie săracă în produse lactate (bogate în calciu ) poate duce la apariţia rahitismului, insuficienţa produselor de origine animală favorizează apariţia unor anemii, lipsa legumelor şi fructelor provoacă avitamonoze. Îmbolnăvirile pot să apară nu numai din cauza insuficienţei alimentare ci şi datorită unei alimentaţii excesive sau dezechilibrate. De exemplu: alimentaţia excesivă şi mai ales consumul exagerat de slănină şi untură favorizează apariţia aterosclerozei ; excesul de dulciuri duce la apariţia nevralgiilor şi cariilor dentare.
Pentru a fi raţională, alimentaţia trebuie să asigure toţi factorii nutritivi necesari (plastici, energetici, vitamine) în cantităţi şi proporţii optime. Dintre sărurile minerale o atenţie deosebită trebuie acordată: calciului, fosforului, fierului. O primă cerinţă în legătură cu regimul alimentar este de a lua masa zilnic la ore fixe; în caz contrar pot să apară: gastrita, ulcerul gastric şi duodenal.
Referitor la numărul meselor se consideră raţional regimul cu 3 mese pentru adulţi şi 4 mese pe zi pentru copii şi adolescenţi: dimineaţa, o gustare în cursul dimineţii (la ora 10-11), prânzul şi masa de seară.
Trebuie renunţat la practica greşită de a reduce masa de dimineaţă la o ceaşcă de ceai sau de cafea, deoarece în cursul dimineţii efortul fizic şi intelectual este mai mare, ceea ce necesită o masă mai consistentă.
Masa de seară trebuie alcătuită din alimente uşor digerabile (făinoase, lactate) care trebuie consumate cu 1,5-2 ore înainte de culcare. Cunoscând nevoile în factori nutritivi în fucţie de vârstă şi activitatea oamenilor se pot stabili cu ajutorul tabelelor de compoziţie a alimentelor, combinaţiile alimentare capabile să acopere aceste trebuinţe.
În stabilirea meniurilor raţionale trebuie să se aibă în vedere acţiunea alimentelor asupra proceselor metabolice (exemplu: toate alimentele cu excepţia legumelor şi produselor lactate, cresc procesele metabolice din organism) precum şi acţiunea lor asupra secreţiei gastrice. Astfel, legumele fierte în ciorbe, murăturile, carnea sunt excitanţi puternici ai secreţiei gastrice; făinoasele sunt excitanţi moderaţi; laptele este excitant slab iar grăsimile inhibă puternic secreţia gastrică. Abuzul de condimente, cafea, alcool sau alţi excitanţi ai secreţiei gastrice favorizează apariţia gastritelor şi ulcerelor.
IGIENA ALIMENTELOR
Alimentele sunt supuse înainte de consumare la numeroase manipulări legate de recoltarea, transportul, depozitarea, comercializarea lor precum şi la diverse prelucrări culinare sau industriale (spălare, mărunţire, fierbere, coacere). Aceste operaţiuni trebuie executate corect din punct de vedere igienico-sanitar, pentru a evita contaminarea lor cu diferiţi agenţi patogeni, care pot duce la grave îmbolnăviri ale consumatorilor.
Calitatea igienico-sanitară a alimentelor depinde în esenţă de următorii factori:
-
numărul de microorganisme care ajung în produsele alimentare în circuitul lor de la producător la consumator;
-
posibilităţile de înmulţire a microorganismelor în alimente;
-
posibilităţile de distrugere a microorganismelor din alimente;
-
păstrării valorii nutritive a produselor alimentare.
Pe măsură ce creşte numărul microbilor dint-un aliment, scade calitatea sa, survine mai repede alterarea şi creşte riscul de îmbolnăviri în urma consumului.
De aceea se impun cu necesitate o serie de reguli igienice care trebuie respectate. Amintim în acest sens următoarele:
-
asigurarea unei curăţenii perfecte a încăperilor, ustensilelor, vaselor, ambalajelor, mijloacelor de transport, mâinilor care vin în contact cu alimentele;
-
păstrarea alimentelor uşor alterabile în frigidere, răcitoare sau pivniţe răcoroase, la o temparatură de 4-10 ° C;
-
prelucrarea termică a alimentelor prin fierbere, prăjire pentru distrugerea microbilor, care nu rezistă la temperaturi ridicate;
-
păstrarea şi prelucrarea tehnologică şi culinară în condiţii corespunzătoare menţinerii valorii nutritive a alimentelor.
În caz contrar alimentele se depreciază, aşa de exemplu păstrarea grăsimilor în contact cu aerul sau la soare duce la râncezire şi la distrugerea vitaminei A; mediul acid favorizează distrugerea vitaminei A iar cel alcalin distruge vitaminele C şi B₁.
Igiena apei
Apa este un „ aliment „ indispensabil vieţii. În medie omul consumă zilnic între 1-3 l apă. Nu orice apă se poate consuma fără riscuri, ci numai apa potabilă deoarece unele ape pot conţine microbi patogeni, substanţe chimice toxice. Astfel prin apă se pot transmite boli ca: dizenteria, diareea de vară, o serie de parazitoze intestinale. În consumul obişnuit se utilizeză apa potabilă, provenită fie din cursuri de apă curgătoare sau lacuri fie din izvoare sau fântâni. Deoarece apa râurilor şi lacurilor este impurificată de apele pâraielor de apele menajere sau industriale, aceasta trebuie purificată pentru a deveni potabilă.
Purificarea se face prin filtarea ei prin trecerea succesivă prin mai multe bazine filtrante; apoi se sterilizează cu diferite substanţe chimice (clor gazos) după care este transportată prin conducte la locurile de consum.
Cea mai curată şi mai lipsită de impurităţi este apa izvoarelor, care provine din adâncimea pâmântului şi se purifică pe cale naturală. Captarea acestor ape se face de obicei în bazine închise şi complet acoperite, de unde este transportată prin conducte subterane.
|
|
SCHIMBAREA ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ
Prof. Sandu Diana – Ileana
Colegiul Tehnic „Regele Ferdinand I”, Timişoara
Motto:
Într-o lume imperfectă pe care o putem influenţa în bine sau rău,
conştientizarea faptului că orice încercare contează... Read more
ANONIM
CHESTIONAR PENTRU PĂRINŢI
IMPLICAREA FAMILIEI ÎN EDUCAŢIA COPILULUI
Am dori să cunoaştem cateva aspecte referitoare la implicarea familiei în educaţia copiilor şi a relaţiilor dintre familie şi şcoală.
Răspunsurile pe care le vom... Read more
Voluntariatul recunoscut ca experienta profesionala
Camera Deputatilor, for decizional, a adoptat legea care prevede ca voluntariatul sa fie recunoscut ca experienta profesionala. Legea işi propune promovarea ideii de voluntariat, in conditiile... Read more
COLINDATUL COPIILOR
Prof. Ciuca Cristina
Şcoala cu clasele I – VIII, Bâsca-Chiojdului, Com. Chiojdu, Jud. Buzãu
Obiceiurile calendaristice sunt grupate în patru cicluri care corespund celor... Read more
Inspectorate scolare - adrese web
Inspectoratul Scolar al judetului Alba
Inspectoratul Scolar al judetului Arges
Inspectoratul Scolar al judetului Arad Inspectoratul Scolar al Sectorului 2 Inspectoratul Scolar al Sectorului 3 Inspectoratul... Read more
Ordin privind organizarea si desfasurarea evaluarii nationale
pentru absolventii clasei a VIII-a in anul scolar 2012-2013
Vezi Ordinul privind organizarea si desfasurarea evaluarii nationale pentru absolventii clasei a VIII-a in anul... Read more
VOINŢA ŞI EDUCAREA EI
PANAIT ELENA, profesor de limba şi literatura română
Şcoala gimnazială „George Ştephănescu”, judeţul Argeş
Voinţa, forţa care învinge imposibilul, cea care te susţine în alegerea si hotărârea faptelor, are... Read more
Actele necesare pentru înscrierea la examen
DEFINITIVAT - sesiunea august 2011
1. Cerere de înscriere, adresata conducerii I.S.J (se vor preciza: unitatea şcolară, vechimea la catedră, disciplina înscrisă pe diplomă la care... Read more
L’ETUDE SUR LE FRAGMENT SUR LES QUAIS DE LA SEINE
D’ ANATOLE FRANCE
Andone Crenguța - profesor
Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov
Le fragment fait parti dans le romain Le Crime de Sylvestre… CONTURI CONSOLIDATE
Prof. Cîrcotă Roxana
Grup Şcolar Industrial de Marină Galaţi
Rezumat
Conturile consolidate reprezintă documentele ce vizează situaţia şi rezultatele unei societăţi mamă, ţinând cont de legăturile cu celelalte societăţi ale unui ansamblu…
DELTA DUNĂRII
Dimitriu Astrid-Alina,
Prof. Grup Şcolar Agricol, Alexandria, jud. Teleorman
Aşezare, întindere
Dunărea, izvorând din Germania, adunând afluenţii din zece ţări şi traversând patru capitale, după un traseu de 2.860 Km, formează… EVALUAREA CADRELOR DIDACTICE
Mirela Frunzeanu, profesor pentru învăţământul primar,
Mark Twain International School, loc. Voluntari, jud. Ilfov
Rezumat
Orice școală de calitate are, în primul rând, cadre didactice de calitate ce prestează o…
Nr. MECTS: .....................................................
Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului
FORMULAR DE APLICAŢIE*
pentru proiectele ce vor fi cuprinse în Calendarul Activităţilor Educative 2013
*Proiectul va conţine doar formularul de…
STUDIEREA ,,PAŞILOR” ÎN CONCEPEREA,
ELABORAREA, PERFECŢIONAREA ŞI EVALUAREA CERCETÃRII PEDAGOGICE, ŞTIINtIFICO-METODICE
Inst. Pãsat Mic Elena Corina
Şcoala cu clasele I-VIII, Galicea Mare, Dolj
Plecând de la ,,teoria”, ,,practica educationalã”, ,,inovatia procesului de învãtãmânt”,… EDUCAŢIA ECOLOGICĂ LA CICLUL PRIMAR
Prof. Marşeu Rodica Lavinia
Şcoala cu clasele I – VIII Dudeştii Noi, jud. Timiş
„Nu putem schimba pe alţii, dar dacă ne putem… VIOLENŢA
ARGUMENTE ŞI CONTRA-ARGUMENTE PENTRU SANCŢIUNE
Profesor Lazar Mihaiela
Liceul de Artă „Ioan Sima” Zalãu
Aplicarea de sancţiuni reprezintă o măsură eficientă de prevenire şi combatere a violenţei în şcoală.
Argumente pro:
§ elaborarea prin colaborare… UMF Universitatea de Medicină şi Farmacie „Iuliu Haţieganu”
Pepiniera valorilor medicinei româneşti şi internaţionale
Ştiinţa medicală este cea mai apropiată de suflet, fiind cea mai apropiată de om – spunea Iuliu…
|
|