Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Instruirea programata
Luni, 08 Martie 2010 16:42

INSTRUIREA PROGRAMATÃ

 

Profesor Lazar Mihaiela

Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu

 

 

Predarea-învãtarea constituie un flux continuu de informatii dirijat si controlat în permanentã prin intermediul unei conexiuni inverse. Datoritã acestui mecanism devine posibilã autoreglarea permanentã a învãtãrii si îmbunãtãtirea ei calitativã.

Materialul ia forma unui program elaborat dupã:

a) Principiul pasilor mici si al progresului gradat, ceea ce presupune fragmentarea materiei în unitãti elementare sau secvente simple, accesibile, logic si organic înlãntuite.

b) Principiul participãrii active, în sensul cã fiecare secventã reclamã si o aplicatie (un exercitiu de efectuare, un rãspuns la întrebare etc.), ceea ce obligã elevul sã lucreze cu informatia datã.

c) Principiul verificãrii imediate, ceea ce înseamnã cã elevul are posibilitatea sã-si verifice imediat si de fiecare datã corectitudinea rãspunsului, a solutiei gãsite etc., prin comparatie cu rãspunsul bun (de control) indicat în altã parte. Aceastã reactie inversã si imediatã confirmã ceea ce este corect (întãrire pozitivã) sau infirmã ccea ce este gresit (întãrire negativã). Aceastã întãrire continuã permite o corectare operativã a erorilor comise, o autoreglare a învãtãrii. Numai dupã efectuarea corectã a sarcinii date elevul poate trece la secventa urmãtoare si asa mai departe, pânã la parcurgerea întregii lectii programate.

d) Principiul ritmului propriu de învãtare. Lucrând independent, fiecare elev progreseazã în ritmul sãu specific, dupã posibilitãtile lui reale. Elevii cu o gândire mai rapidã strãbat secventele mai repede, cei mai lenti le parcurg mai încet.

Aceastã metodã foloseste tipuri diferite de proramare a materiei si activitãtii de învãtare. Mai des utilizate sunt însã: programarea liniarã (cu rãspunsuri construite de elev – figura 1) si programarea ramificatã (cu rãspunsuri la alegere) si trimiteri la explicatii suplimentare în cazul comiterii unor greseli (figura 2). De exemplu: „Am vãzut cã apa se gãseste în naturã în stare lichidã, gazoasã si solidã.” Cãror fenomene se datoreazã trecerea apei din stare gazoasã în stare solidã?

1. condensãrii

2. evaporãrii

3. înghetãrii

4. fierberii.

Dacã elevul alege rãspunsurile corecte (1 si 3), trece la „pasul” urmãtor; dacã la alege rãspunsuri incorecte va gãsi, la paginile indicate, informatii suplimentare si va relua învãtarea.

 

Figura 1 – Pasii învãtãrii în programarea liniarã

Figura 2 – Pasii învãtãrii în programarea ramificatã

 

Bibliografie:

Cucos, Constantin si colaboratorii, Psihopedagogie pentru examenele de definitivare si gradele didactice, Editura Polirom, Iasi, 1998

Vlãsceanu, L. si colaboratorii, Didacticã, Editura Didacticã si Pedagogicã, Bucuresti, 1995

 


Articole asemanatoare mai vechi:

Ultima actualizare în Joi, 17 Martie 2011 18:52
 

Revista cu ISSN

Alba Iulia capitala educatiei intercultu…

ALBA IULIA – CAPITALA EDUCAŢIEI INTERCULTURALE  Prof. Dan Stroe Între 13 şi 17 octombrie la Alba Iulia, județul Alba, sub egida Consiliului Europei, a Ministerului Educaţiei şi Cercetării din România, a Inspectoratului...

Read more

Principiile alternativei educationale st…

Principiile alternativei educationale step by step

PRINCIPIILE ALTERNATIVEI EDUCAȚIONALE STEP BY STEP Florea Mihaela Ramona, prof. înv. primar Școala Gimnazială „Andrei Șaguna“ Deva Step by Step este o metodă alternativă...

Read more

Gandirea critica forma a gandirii solici…

GÂNDIREA CRITICĂ – FORMĂ A GÂNDIRII SOLICITATĂ DE SOCIETATEA ACTUALĂ   Învăţător Popica Cristina-Maria Şcoala cu clasele I-VIII Mihail Sadoveanu Întorsura Buzăului     În eseul de mai jos, se urmăreşte sublinierea importanţei pe care o...

Read more

Fisa inscriere invatamant profesional 20…

Fisa inscriere invatamant profesional 2014   Descarca fisa de inscriere pentru invatamantul profesional de 3 ani – an scolar 2014-2015.

Read more

Matematica si creativitate

MATEMATICĂ ŞI CREATIVITATE   Prof. inv. primar Gligor Dana Scoala gimnaziala Vidra, jud. Alba   Rezolvarea problemelor constituie o activitate cu caracter complex în cadrul căreia se clarifică noţiuni teoretice, se formează priceperi şi deprinderi,...

Read more

Metodologia de organizare a evaluarii el…

Metodologia de organizare a evaluarii elevilor - clasa a IV-a   Vezi Ordin nr. 6584/20.12.2012 privind aprobarea Metodologiei de organizare si administrare a evaluarii elevilor la finalul clasei a IV-a.

Read more

Asigurarea si managementul calitatii in …

ASIGURAREA ŞI MANAGEMENTUL CALITĂŢII ÎN SISTEMUL EDUCAŢIONAL ROMÂNESC   Mihai Ștefania – Monica Școala cu clasele I – VIII Vitănești, Județul Teleorman     Calitatea în educaţie înseamnă asigurarea pentru fiecare educabil a condiţiilor pentru cea...

Read more

Abordarea didactica a textului nonlitera…

ABORDAREA DIDACTICĂ A TEXTULUI NONLITERAR   Profesor Muşat Liliana Liceul Teoretic Nicolae Cartojan Giurgiu   În articolul propus am enumerate tipurile de texte nonliterare utilitare şi distractive şi am exeplificat pentru fiecrea tip de text....

Read more