Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Invatarea activa
Scris de mihaiela lazar   
Vineri, 08 Februarie 2019 00:00

ÎNVĂȚAREA ACTIVĂ

Prof. înv. primar Vaida Ioana-Alina,

Liceul Tehnologic nr 1 Gîlgau

Învățarea activă este metoda cea mai utilizată de către cadrele didactice în activitatile centrate pe elevi.

Cuvinte cheie: Învățare, Strategie

În activitățile didactice centrate pe elevi, strategia cea mai frecvent utilizată este învățarea activă.  Putem define învățarea activă că un proces ce permite subiectului  învățării un contact direct cu materialul studiat. În mod uzual, prin învățare activă se înțelege un tip de activitate didactică ce se bazează, în principal, pe activitatea elevului, pe intervenția să nemijlocită, transformatoare, asupra materialului de studiat.

Stilul de predare trebuie adaptat stilurilor de învățare. Cercetările arată că implicarea activă a elevului în rezolvarea sarcinilor educaționale, facilitează o învățare superioară cantitativ și calitativ celei tradiționale.

Prin implicare activă se înțelege interacțiunea directă a subiectului cu conținutul învățării și transformarea acestuia, cât și conceperea de răspunsuri,  de către elevi . Învățarea   activă, deși are o tradiție lungă,  este aplicată relativ puțîn. Ea presupune renunțarea la metodele expozitive de predare și facilitarea de contacte cât mai diverse și frecvente cu materialul de învățat.

Sugestii pentru facilitarea învățării active:

- Învățarea prin descoperire, folosind material concrete

- Reflecția – acordarea unui timp în care elevul reflectează asupra unui răspuns privind o situație dată

- Activități pe grupe – alcătuirea unor grupe mai mari sau mai mici de elevi , care primesc o sarcina parțială în sarcina temei

- Dezvoltarea gândirii critice și încurajarea acesteia

- Utilizarea unor metode moderne, de grup – brainstorming, fish bowl, turul galeriei, etc.

- Învățarea pe baza de proiect – conceperea activității didactice că proiect de cercetare aplicată

Avantajele și dezavantajele învățării active

a) Avantaje

- Cel mai important beneficiu este:  Rata mai bună a învățării

- Dezvoltarea abilităților de muncă individuală și de grup

- Exersarea abilităților  metacognitive

- Dezvoltarea gândirii critice

b ) Dezavantaje:

- Consumul mare de timp

- Necesitatea restructurării didactice

Principiile care stau la baza învăţării eficiente centrate pe elev:

- Accentul activităţii de învăţare trebuie să fie pe persoana care învaţă şi nu pe profesor;

- Recunoaşterea faptului că procesul de predare în sensul tradiţional al cuvântului nu este decât unul dintre instrumentele care pot fi utilizate pentru a-i ajuta pe levi să înveţe.

- Rolul profesorului este acela de a administra procesul de învăţare al elevilor pe care îi are în grijă;

- Recunoaşterea faptului că, în mare parte, procesul de învăţare nu are loc în sala de clasă şi nici când cadrul didactic este de faţă.

- Înţelegerea procesului de învăţare nu trebuie să aparţină doar profesorului- ea trebuie împărtăşită şi elevilor;

Profesorii trebuie să încurajeze şi să faciliteze implicarea activă a elevilor în planificarea şi administrarea propriului lor  proces de învăţare prin proiectarea structrată a oportunităţilor de învăţare atât în sala de clasă, cât şi în afara ei.

Bibliografie:

Crenguţa - Lăcrămioara Oprea Strategii didactice interactive, ed. a III-a, EDP, Bucureşti, 2008

 

Revista cu ISSN

The role of self knowledge in the develo…

THE ROLE OF SELF-KNOWLEDGE IN THE DEVELOPMENT OF PERSONAL AND PROFESSIONAL LITERACY   PROFESOR JIANU CAMELIA COLEGIUL TEHNIC REŞIŢA, CARAŞ-SEVERIN                 Self-knowledge helps you develop your own potential. It helps to identify obstacles, and...

Read more

Studiu de caz elev

STUDIU DE CAZ R. D. Înv. Gligor Dana Școala Gimnazială Câmpeni Am ales acest caz fiind convinsă că pot ameliora situaţia creată, pot preveni...

Read more

Calculatorul si importanta lui in predar…

CALCULATORUL ŞI IMPORTANŢA LUI ÎN PREDAREA BIOLOGIEI   Profesor Ilinca Ion Şcoala Generală Samarineşti,  judeţul Gorj               Rezumat: În învăţământul românesc, informatizarea a devenit o strategie naţională. Calculatorul este un mijloc tot mai folosit...

Read more

Cantecele in predarea limbii engleze

CÂNTECELE ÎN PREDAREA LIMBII ENGLEZE Profesor de limba engleză Crețu Alina-Arsaluis, Liceul Teoretic „Mihail Sebastian”, Brăila Cântecele nu înseamnă doar distracție, ele reprezintă un...

Read more

Spune Nu drogurilor - tipuri de droguri …

Spune Nu drogurilor - tipuri de droguri - crack

1.     Crack-ul   La mijlocul anilor 80 a apărut în SUA şi mai târziu în Europa un drog care seamănă, din punct de vedere al procesului de producţie, cu drogurile sintetice...

Read more

Impreuna prin arta

ÎMPREUNĂ PRIN ARTĂ   Iosim Daniela Cristina, Profesor învăţământ primar Şcoala Gimnazială Nr. 4 ,,Fraţii Popeea” Săcele   Arta este în esență cea mai profundă expresie a creativității umane. Pe cât de dificil de definit, pe atât...

Read more

portofoliul didactic o metoda alternativ…

PORTOFOLIUL DIDACTIC, o metodă alternativă viabilă de evaluare   Prof. Stan Cristina Şcoala Gimnaziala Bâsca-Chiojdului, jud. Buzău   „Într-o şcoală niciodată nu se ştie cine dă şi cine primeşte.” (Constantin Noica)   Şcoala are “obligaţia“ să creeze condiţii...

Read more

Familia scoala comunitatea parteneri in …

FAMILIA, ŞCOALA, COMUNITATEA - PARTENERI IN EDUCAŢIE     Institutor, Olaru Viorica, Şcoala cu clasele I-VIII ,,Petre P. Carp”, Localitatea Tufeşti, judeţul Brăila                                                                                                                           Informarea si formarea părinţilor în ceea ce priveşte şcolaritatea copilului presupune,...

Read more