Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Investigarea relatiei scoala familie
Marţi, 08 Februarie 2011 00:00

STUDIU  -  INVESTIGAREA RELAŢIEI ŞCOALĂ FAMILIE

 

Profesor Copaciu Georgeta Cătălina

Şcoala Generală Moeciu de Jos, Jud. Braşov

 

 

Şcoala şi familia sunt cei doi piloni de rezistenţă ai educaţiei, iar între aceştia şi mediul extraşcolar sau extrafamiliar penduleaza copilul, obiect şi subiect al educaţiei.

 

Colaborarea şcolii cu familia trebuie să se axeze în mod firesc pe calitatea educaţiei: obiective superioare, căi şi mijloace superioare. În acest scop, am întreprins o cercetare experimentală, urmărind studierea posibilităţilor concrete de optimizare a comunicării şcoală-familie şi a consecinţelor pe care această optimizare le implică.

Cercetarea a parcurs urmatoarele trei etape ale unui an şcolar:

- etapa documentării teoretice şi a sintezei datelor furnizate de demersul investigativ de factura constatativă, fapt ce a condus la formularea ipotezelor experimentale;

- etapa eşantionării populaţiei studiate;  

- etapa realizarii designului experimental, respectiv a proiectării etapelor de pre-test, experiment propriu-zis, post-test şi a conţinutului acestora.

În mod concret, investigarea s-a realizat pe baza activităţii desfaşurate în cadrul lectoratelor cu părinţii şi a studiului de caz la clasele a V-a, cuprinzând clase experiment “E” şi clase de control “C”.

Dăm spre exemplificare un chestionar pentru părinţi, realizat în etapa demersului investigativ.


Chestionar  pentru pǎrinţi

 

1.Cunoaşteţi programul orar al copilului dumneavoastră?

a. cunoaşteti la ce oră începe  şi se termină programul zilnic

b. cunoaşteti doar la ce oră începe programul

c. cunoaşteti doar la ce oră se termină programul zilnic

d. ………………………………………………….

2.Câte ore alocă studiului individual zilnic copilul dumneavoastră ?

a.nici o oră

b.oră

c.trei-patru ore

d.……………..

3.Câte  ore urmăreşte zilnic  programele TV sau lucrează la calculator?

a.1oră

b.2-3 ore

c.4-5 ore

d. …......................

4.Cunoaşteţi materiile pentru care manifestă interes ?

a.da , are materii preferate

b.da, dar nu este constant

c.nu manifestă interes pentru nici o materie

d.……………

5.Învaţă conştiincios singur sau este nevoie să-l controlaţi?

a. învaţă singur

b.este nevoie să-l controlez

c. nu învaţă chiar dacă îl controlez

d.………………………………..

6.Cât de des verificaţi temele copilului?

a.zilnic

b.la doua –trei zile

c.nu le controlez

d………………………….

7.Cât timp petreceţi cu fiul/fiica în timpul perioadelor şcolare?

a. zilnic una-doua ore

b.rareori am timp zilnic

c.doar  sâmbăta şi duminica

d.……………………..

8.Cât de des vă informează în legatură cu rezultatele obţinute, cu evenimentele importante petrecute la şcoală?

a.în fiecare zi, când ne întâlnim

b.numai la evenimentele importante

c.niciodată, dacă nu-l întreb

d.………………………

9.Copilul dumnevoastră vă minte în legatură cu rezultatele şcolare?

a.nu, dacă îl intreb

b.da, dacă a luat note proaste

c.nu, indiferent ce s-a întâmplat

d.…………………………       

10.Câte ore stă acasă copilul singur în zilele lucratoare nesupravegheat(fără orele de somn)?

a.2-3 ore

b.4-5 ore                                                                               

c.6-8 ore

d.……………

11.Acordaţi copilului recompense/pedepse pentru rezultatele şcolare ?

a.da, pentru notele bune

b.nu ,nici pedepse, nici recompense

c.da , îl pedepsesc  când ia note proaste

d.………………………………………

12.Se întâmplă să întarzie de la şcoală sau de la alte activităţi fară să ştiţi unde este ?

a.nu, niciodată

b.da, rareori

c.da, deseori

d.………………

13.Cât timp petrece cu prietenii (gaşca)?

a. zilnic, 1-2 ore

b.2-3 ore zilnic

c.doar sâmbăta şi duminica

d.……………..

14.Credeti că vine cu plăcere la şcoala ?

a.da, vine să înveţe

b.da, vine să se întâlnească cu prietenii

c.nu, abia aşteaptă să termine şcoala

d.………………………………

15.Cunoaşteţi ce  preocupări extraşcolare are?

a.da, sunt de acord cu ele

b.da, dar nu sunt de acord cu ele

c.nu ştiu

d.…………………………………

16.Cât de des vă interesaţi de situaţia la învăţătură şi frecvenţa a copilului dumnevoastră?

a.lunar

b.doar la şedintele cu părinţii

c. la  sfârşit de an şcolar

d.………………………………

17. Discutaţi cu el despre cariera pe care vrea să o urmeze ?

a.da, avem discuţii pe aceasta temă

b.da, dar nu sunt de acord cu opţiunea lui

c.nu, îl las să facă ce doreşte

d.……………………………

18. Manifestă interes pentru continuarea studiilor ?

a.da, vrea să–şi continue studiile la un nivel superior

b.da, dar vrea să şi lucreze

c.nu, vrea doar să câştige bani cât mai repede

d.…………………………………

19. Credeţi că şcoala îi oferă pregătirea necesară pentru găsirea unui loc de muncă ?

a.da,  dar nu suficient

b.da, în totalitate

c.nu, programele sunt rupte de realitate

d.…………………

20. Cum se realizează comunicarea dintre şcoala şi familie ?

a.prin consultaţiile cu părinţii

b.prin şedintele cu părinţii

c.prin telefon

  d.…………


Redăm mai jos interpretarea a doi dintre itemii chestionarului.

 

8. Cât de des vă informează în legatură cu rezultatele obţinute, cu evenimentele importante petrecute la şcoala?

a.în fiecare zi, când ne întâlnim

b.numai la evenimentele importante

c.niciodata, dacă nu-l întreb

d.………………………

 

• în fiecare zi,când ne întâlnim

E=43,5% C=40,1%

• numai la evenimentele importante

E=27,5% C=20,7%

• niciodată,dacă nu-l întreb

E=22,5 % C=25,8%

• .........................

E=6,7% C=13,4%

 

20.Cum se realizează comunicarea dintre şcoală şi familie ?

a.prin consultaţiile cu părinţii

b.prin şedintele cu părinţii

c.prin telefon

  d.…………

• prin consultaţiile cu părinţii
E=35,2% C=27,1%
• prin şedinţele cu părinţii
E=11,7% C=16,7%
• prin telefon
E=30,6 % C=29,8%
• altfel
E=21,5% C=26,4%

 

Concluzii :
Este un fapt cert că sunt din ce în ce mai mulţi părinţii care situează problemele legate de buna educaţie a copiilor printre cele mai importante preocupări ale lor, educaţia în familie constituind o preocupare a multora dintre părinţi.
Munca de educator este pe cât de importantă, pe atât de grea. Bunele intenţii ale unui părinte în ce priveşte îndrumarea copilului său nu pot fi contestate niciodată; despre justeţea măsurilor cu care intenţiile sunt traduse în practică nu se poate spune însă totdeauna acelaşi lucru.
 Din păcate, nu toţi părinţii realizează ca ajutorul calificat al cadrelor didactice - oameni a căror profesiune este tocmai aceea de educator - este de neînlocuit. De aceea şcoala este aceea care are menirea de a găsi cât mai multe forme de colaborare, de atragere a părinţilor într-un dialog real care are ca obiectiv formarea elevului atât din punct de vedere profesional cât şi comportamental.

 

Bibliografie

Adina Bãran-Pescaru - „Parteneriat în educatie familie-scoalã-comunitate”, Editura Aramis, Bucuresti, 2004;

Ioan Nicola - „Tratat de pedagogie scolarã”, Editura Aramis, Bucuresti, 2003.

 

 

Revista cu ISSN

Metodologia de organizare a evaluarii el…

Metodologia de organizare a evaluarii elevilor - clasa a VI-a   Vezi Ordin nr. 5910/28.09.2012 privind aprobarea Metodologiei de organizare a evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a.

Read more

Universitatea de Medicina si Farmacie Iu…

UMF Universitatea de Medicină şi Farmacie „Iuliu Haţieganu” Pepiniera valorilor medicinei româneşti şi internaţionale   Ştiinţa medicală este cea mai apropiată de suflet, fiind cea mai apropiată de om – spunea Iuliu...

Read more

Rolul locul si semnificatia compunerilor…

                                    ROLUL, LOCUL ŞI SEMNIFICAŢIA COMPUNERILOR   ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR   Inst. DOBREA MONICA Şcoala cu clsasele I-VIII „Înv. N. Pâslaru” Caşin, jud. Bacău                    „Compunerile reprezintă rezultanta unei activităţi intelectuale complexe, care implică sinteza...

Read more

L etude sur le theatre des annees cinqua…

L’ETUDE SUR LE THEATRE DES ANNEES CINQUANTE OU LA REVOLUTION DRAMATIQUE   Andone Crenguța - profesor Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov   La diversité des recherches théâtrales des années 50 ou la révolution dramatique...

Read more

Subiecte si bareme pentru examenul de ba…

Subiecte si bareme pentru examenul de bacalaureat national 2014 Limba si literatura romana In 30 iunie 2014 a fost sustinut examenul de bacalaureat national 2014, proba E a) - 30 iunie...

Read more

Educatie si circulatie

Cu ocazia Zilei Europene a Sigurantei Rutiere, în perioada 6-17 octombrie 2008 s-a desfãsurat  proiectul educational „Educatie si circulatie”, organizat de Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu în parteneriat cu...

Read more

Abandonul scolar cauze si modalitati de …

ABANDONUL ȘCOLAR- CAUZE ȘI MODALITĂȚI DE PREVENIRE Prof. înv. primar Marc Aurica Școala Gimnazială Cîmpeni, jud. Alba Educaţia are un rol vital în viaţa unei persoane. Așa cum spune John Dewey...

Read more

Reprezentarea Romaniei in cadrul proiect…

EDUCAŢIA GLOBALĂ  - REPERE METODOLOGICE -       REPREZENTAREA ROMÂNIEI  ÎN CADRUL PROIECTULUI ·        2001 – participarea la Seminarul internaţional de Educaţie globală – Strasburg, Franţa; ·        2001 – iniţierea vizitelor de studiu şi experienţă...

Read more