Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Jurnalismul narativ
Scris de administrator   
Duminică, 08 Ianuarie 2017 20:00

JURNALISMUL NARATIV

Prof. Melinte Mihaela

Colegiul Tehnic „Traian Vuia” Galaţi

Jurnalismul narativ conține informații corecte și bine documentate şi este corelat cu jurnalismul de imersiune, un termen folosit pentru a descrie situația când un scriitor urmărește un subiect sau o temă pentru o perioadă lungă (săptămâni sau luni) și detaliază experiența dintr-o perspectivă personală.

Cuvinte cheie: nonficţiune, ficţiune, jurnal, monolog, confesiune, musulman.

Este modul în care un jurnalist o expune, fie ficțional, fie non-ficțional o poveste. Jurnalismul narativ este cunoscut și ca jurnalism literar, definit ca nonficțiune creativă, care dacă este scrisă bine, conține informații corecte și bine documentate captând atenția cititorului. Jurnalismul narativ este corelat cu jurnalismul de imersiune, un termen folosit pentru a descrie situația când un scriitor urmărește un subiect sau o temă pentru o perioadă lungă (săptămâni sau luni) și detaliază experiența dintr-o perspectivă personală. La bază, jurnalismul narativ un gen de scriitură cu scene şi personaje. Scenele sunt complexe, descrierile sunt clare, citatele cele mai bune sunt bucăţi de dialog, iar personajele nu sunt caricaturile maniheiste cu care ne-a obişnuit majoritatea presei. Povestea expusă are un început, mijloc şi sfârşit. Scopul unei poveşti e să conducă cititorul către un final şi să transmită o experienţă.

În pielea unei jihadiste de Anna Erelle este o carte care estompează linia dintre non-ficţiune şi monolog confesional, devenind un fel de jurnal al unei adolescente, decât o carte de jurnalism profesionist, aşa cum însuşi autoarea mărturiseşte:„ Acestă poveste merge dincolo de interesul profesional”.

După ce se converteşte la Islam, Mélodie, îl cunoaşte pe Facebook pe şeful francez al unei brigăzi islamiste. În 48 de ore, el „se îndragosteşte“ de ea, o caută zi şi noapte, o presează să vină în Siria şi să se alăture jihadului, şi o cere în căsătorie, promiţându-i o viaţă ca în paradis...Fata se prinde în joc şi începe să se pregatească în secret de plecare... Însă în spatele profilului acestei „Mélodie“ se ascunde autoarea cărţii, o tanară jurnalistă care lucrează la un reportaj despre reţelele Statului Islamic – al cărui aparat de propagandă digitală, „jihadul 2.0“, este una dintre cele mai redutabile arme ale sale. Timp de o lună, autoarea intră în pielea lui Mélodie şi, seară de seară, citeşte confidenţele pe care „pretendentul“ ei – un apropiat al lui Abu Bakr al-Baghdadi, autoproclamatul calif al Statului Islamic – i le face online. Protagonista îşi plănuieşte călătoria în detaliu, însă totul va lua o turnură neprevazută...

Momentul I Pre-lectura

1. Analiza copertei cărţii, se observă un portret al figurii unei femei învăluită în negru, ca un terorist de sex feminin, o adevărată „mireasă jhadistă”.

2. Discuţii cu elevii despre creşterea îngrijorătoare a numărului tinerelor din Vestul Europei care-şi doresc să se alăture Statului Islamic. Foarte multe tinere europene pleaca în Orient după ce sunt contactate pe internet de organizaţii islamice. La aceste tinere s-a gândit Anna Erelle când şi-a facut un profil fals de Facebook şi s-a lasat „racolată”. Anna este jurnalistă şi se ocupă de filierele de recrutare ale Statului Islamic, organizaţie a cărei propagandă online este una dintre armele sale cele mai redutabile. Timp de o lună, Anna a fost Melodie şi a primit informaţii preţioase de la „pretendentul” ei, un apropiat al lui Abu Bakr al-Baghdadi, califul autoproclamat al Statului Islamic.

Momentul II Lectura

1. Ce a determinat-o pe jurnalista franceză să-şi creeze un profil fals?

2. Care este numele de acoperire al jurnalistei în .....?

3. Cât timp a fost în contact jurnalista cu liderul teroriştilor?

4. Prin ce reţele de socializare a comunicat jurnalista cu jihadistul?

5. Ce statut avea jihadistul în statul Islamic?

6. Ce oferte ⁄promisiuni îi face bărbatul jurnalistei deghizate?

7. Ce înforoferea teroristul despre acţiunile Statului Islamic?

8. Care erau obligaţiile şi statutul femeilor în statul Islamic?

Vocabular

Emir, emiri, s. m. 1. Titlu dat descendenților lui Mahomed; persoană având acest titlu. 2. Titlu dat unui guvernator, unui șef de stat sau unui comandant de oști în unele țări musulmane; persoană având acest titlu. – Din fr. émir.

hegira- părăsirea pământului necredincioşilor pentru o ţară islamistă

Daesh D.A.E.S.H. este echivalentul arab al acronimului în limba engleză ISIS (Islamic State in Iraq and Syria)

Haram – interzis

Hajib- văl care lasă descoperit ovalul feţei

Djellaba

Sitar cuvânt argotic care denumeşte dublul văl integral, prin care nu se zăresc nici măcar ochii femeii.

yakat-impozit anual pentru pomana de dat săracilor

katiba- locuinţe rechiziţionate de Statul Islamic

dawa – invitaţie adresată celor care nu sunt musulmani de a asculta mesajul islamului.

Fatwa- răzbunare comună a musulmanilor sunniţi faţă de una sau mai multe persoane

Bibliografie:

1. Anna Erelle, În pielea unei jihadiste, Editura Polirom, 2015.

2. Rus, Flaviu, Călin, Introducere în știința comunicării și a relațiilor publice, Editura Institutul European, Iași, 2002.

 

Revista cu ISSN

Sportul pentru toti

SPORTUL PENTRU TOŢI   Prof. Înv. Primar Vladu Ana Nicoleta Şcoala Gimnazială Nr. 3, Rovinari   Aceast articol urmareşte o serie de obiective generale ca: - promovarea practicării sportului în diverse forme, în rândul tinerilor...

Read more

Repere in socializarea elevilor cu ADHD …

REPERE ÎN SOCIALIZAREA ELEVILOR CU ADHD INCLUŞI ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL SPECIAL                                                                                                                                     Mureşan-Chira Gabriel          Prof. Educator CRDEII, Cluj-Napoca   Aria curriculară, terapie educaţională complexă şi integrată, completează programul centrat pe predare-învăţare-evaluare, desfăşurat de...

Read more

Joc si joaca in literatura romana

JOC ŞI JOACĂ ÎN LITERATURA ROMÂNĂ Prof. Octavian Horia MINDA Şcoala cu clasele I-VIII, Sînandrei, Judeţul Timiş Jocul şi joaca sunt teme foarte des întâlnite în viaţa...

Read more

Comunicare si relationare interpersonala…

COMUNICARE ŞI RELAŢIONARE INTERPERSONALĂ LA VÂRSTA PREȘCOLARĂ Prof. Elena Oana NECHITA Grădinița cu Program Prelungit ”Micul Prinț” Baia Mare Relaţiile interpersonale reprezintă cadrul, contextul...

Read more

Transilvania s-a unit cu Romania

TRANSILVANIA S-A UNIT CU ROMÂNIA Mamalaucă Mariana, professor Şcoala Gimnazială ,,George Tutoveanu” Bârlad Articolul de pe prima pagină a ziarului Izbânda care informează cititorii asupra marelui eveniment...

Read more

Calcul medie de admitere pentru invatama…

Calcul medie de admitere pentru învăţământul liceal 2014 Iată cum se face calculul mediei de admitere utilizate pentru admiterea în învăţământul liceal pentru anul şcolar 2014-2015, menţionând anexa nr. 2 la...

Read more

Implicatiile globalizarii asupra educati…

IMPLICAȚIILE GLOBALIZÃRII ASUPRA EDUCAȚIEI   Alexandra Pepelea, profesor Grup Școlar Tehnic de Transporturi Iași   Globalizarea este astãzi un...

Read more

Tratarea diferentiata a elevilor modalit…

STUDIU- TRATAREA DIFERENȚIATĂ A ELEVILOR- MODALITATE DE STIMULARE A RANDAMENTULUI ȘCOLAR Prof. înv. primar Gligor Dana Școala Gimnazială Cîmpeni, jud. Alba Diferenţierea şi individualizarea instruirii constituie o problemă pedagogică veche, dar...

Read more