Literatura maghiara in contextul literaturii europene |
Luni, 08 Februarie 2010 03:00 |
LITERATURA MAGHIARÃ
ÎN CONTEXTUL LITERATURII EUROPENE
JOKAI MOR - “OMUL DE AUR”
Prof. Rainea Adela Roxana
Şcoala cu cls. I-VIII, Cherechiu, Bihor
REZUMAT
Mor a fost avocat. Îl cunoaste în facultate pe Petofi si face parte din genertia pasoptistã maghiarã (deci si elevii unguri se chinuie cu pas'optul). Are o viatã personalã foarte zbuciumatã: se îndrãgosteste de cea mai celebrã actrita a vremii, frumoasa Roza Benke Laborfalvi. Se cãsãtoresc la scurt timp, desi toti prietenii sãi (mai ales Petofi) se opun acestei cãsnicii, pe motiv cã Roza avea o fiica nelegitimã de 12 ani. Dar se pare cã nimic nu a stat în calea iubirii lor. Romantic, nu?
Am decis sã mã întorc un pic la literatura clasicã si am ales de aceastã datã un nume de rezonantã în literatura maghiarã: Jokai Mor. Pentru cã Mor mi-a lãsat o impresie plãcutã acum câtiva ani când am citit Diamantele negre, am fost încurajatã acum sã revin asupra lui si sã ii citesc lucrarea de cãpãtâi, Omul de aur.
Ca si tehnicã de scris, Mor nu se remarca prin inovatii, ci mai degrabã prin umorul sãu ironic. Dialogul, actiunea si descrierile sunt bine proportionate, astfel încât nu se creazã momente de plictisealã.
Din pãcate însã, nu întâlnim personaje foarte complexe. Cu toate cã le consider bine conturate, personajele sunt lipsite de evolutie. Ele se aflã la polii total opusi ai binelui sau rãului, si nici unul nu se aventureazã pentru a migra dintr-o parte în alta. Am descoperit însã cu încântare printre aceste personaje o catelusã Terra Nova, asupra cãreia Mor se concentreazã mult si îi rezervã un rol important pe parcursul întregului roman.
Timar, personajul principal si omul de aur, este singurul susceptibil de o usoarã evolutie pe parcursul romanului. De fapt el îsi descoperã centrul, punctul de sprijin, si învatã ce înseamnã curajul de a-si asuma responsabilitatea pentru actiunile, dar mai ales pentru sentimentele sale. Pânã la acest deznodãmânt, femeile din viata lui Timar îi sunt absurde victime. Fragile si vulnerabile, Timea (nume introdus în cultura maghiarã prin succesul obtinut de roman) si Noemi, iubite si iubind acelasi bãrbat, cresc luptând pentru Timar fiecare prin armele ei, dar niciodatã nu reusesc sã se elibereaze de dependenta fatã de bãrbat.
Mor creazã în Omul de aur o lume utopicã si sustine ideea omului cã fiinta fundamental bunã, care este pervertit doar de societate sau prin experientele negative generate de aceasta. Poate tocmai din acest motiv uneori am simtit o furie si o adâncã revoltã împotriva pãrerilor lui Mor si a lumii sale lipsitã de nuante de gri.
Înrudit prin atmosferã cu romanticii de facturã "goticã", Jokai Mor aduce în plus elemente ale scriiturii "naive si sentimentale". [...] Literatura sa readuce fiorul romanatismului autentic (condimentat cu o dozã de realism minor), ce face ca romanele de acest gen sã nu fie uitate niciodatã. tin oarecum de prima tinerete, de o inocenta a lecturii pe care nu o mai capeti niciodata dupã ce ai trecut "pragul". Însã îti rãmân în memorie pentru totdeauna, tocmai pentru cã vârsta inocentei sapã în tine regretele unei plecãri fãrã posibilitate de întoarcere.
“Sã-ti salvezi dusmanul care a vrut sã-ti ia viata! Sã-l redai vietii, lumii, cinstei! Dintr-un escroc fãrã pereche, sã faci un om cinstit, sã scoti si sã cureti bobul de mãrgãritar cãzut în noroi! E o virtute demnã de epoca vechilor crestini. Esti un suflet nobil!”
Jokai Mor în Omul de Aur
“Oare puhoiul de apã, prin greutatea lui, si-a tãiat aceastã poartã sau un foc izbucnit din adâncuri a despicat lantul muntilor?”
Jokai Mor în Omul de aur
|
Ultima actualizare în Vineri, 26 Martie 2010 19:21 |
|

O CHESTIUNE CONTROVERSATĂ: STEREOTIPUL
Prof. Raluca Ioana Olariu
Şcoala Gimnazială „Acad.H.Mihăescu” Udeşti, Judeţul Suceava
Semnificaţia imaginilor vizuale este stabilită prin diferenţă. Astfel, de-a lungul istoriei... Read more
Jocuri online pentru tineri
Oamenii moderni prefera activitati moderne, iar cand vine vorba de timp irosit online, majoritatea il cheltuie pe site-uri de jocuri kizi. Nu e doar o moda ci... Read more
DEZVOLTAREA GÂNDIRII CRITICE
Prof. Alina Preduț,
Turda, Județul Cluj
În societatea contemporană, invazia tehnologiei si multitudinea activităţilor extraşcolare reprezintă un impediment în calea actului de lectură. Aceasta reprezintă pentru mulţi... Read more
MATEMATICA – OBIECT DE STUDIU ŞI COMPETENŢĂ CHEIE
Prof. Badea Brigitte,
Colegiul Tehnic Ion Mincu, Timişoara, jud. Timiş
Competenţa matematică este una dintre cele opt competenţe-cheie stabilite de Parlamentul European... Read more
ALTE MODALITĂȚI DE PROMOVARE A SCRIERII
Ramona Cristina Oltean, prof. înv. primar,
Școala Gimnazială „Andrei Șaguna“ Deva
Ştiri zilnice
Punem la dispoziţie o tablǎ... Read more
STILURILE DE ÎNVĂȚARE
Profesor Nae Mihaela
Liceul Tehnologic Constantin Brâncuși, Pitești
Rezumat: Articolul îşi propune identificarea avantajelor cunoașterii stilurilor de învǎțare proprii fiecǎrui elev.
Cuvinte cheie: abilitǎți, elevi, stil de învǎțare.
Conform ultimelor descoperiri ale... Read more
Subiecte definitivat 2012
Afla care au fost subiectele de la examenul national de acordare a definitivarii in invatamant 2012.
Read more
TÃRÂMURI MIORITICE: SUNTEM ROMÂNI!
Prof. Popescu Ileana - Alina
Şcoala „Arhitect T. T. Socolescu”, com Pãulesti, jud. Prahova
Profesorul de limba si literatura românã se izbeste de cele mai multe... Read more
Structura anului şcolar 2012-2013
prin ordin 3794 din 2012
MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII, TINERETULUI ŞI SPORTULUI
ORDIN Nr. 3.794/2012 privind structura anului şcolar 2012–2013
M.Of. nr. 296 din 5.5.2012
În temeiul art. 94 alin. (2)… IGIENA APARATULUI REPRODUCĂTOR
Prof. Camelia Veronica Cosma
Liceul de Artă „Ioan Sima”, Zalău
SEXUALITATEA UMANĂ
Sexualitatea umană este un concept care implică mai multe aspecte, aşa cum rezultă din imaginea de mai jos, unde…
STIMULAREA gustului pentru lecturǎ lA ŞCOLARUL MIC
prof. înv. primar Marşeu Rodica Lavinia
Colegiul Tehnic Ion Mincu, Timişoara
Cu toatǎ amploarea pe care au luat-o mijloacele audio-vizuale în…
EDUCAŢIA ECOLOGICĂ – PREMISA VIEŢII PE PAMÂNT
Prof. Magaz Georgeta
Liceul Teoretic “Callatis”, Mangalia, jud. Constanţa
Motto: ,,Natura poate să-ţi slujească de carte, de profesor, de povăţuitor. Ea te cheamă, ea îţi procură,…
CERCETARE ŞTIINŢIFICĂ
TIPOLOGIA PREFIXOIDELOR
prof. Chiru Adelina
Şcoala Gimnazială ,,Înv. Clemenţa Beşchea” Căpăţîneşti, Mărăcineni, judeţul Buzău
Aspectul formal
Intrând în compunerea unui cuvânt, prefixoidele… LEGĂTURILE FUNCȚIONALE DINTRE ROFESOR, ELEV ȘI PĂRINTE
Prof. Comănescu Marghioala
Colegiul Agricol ,,Dr. C. Angelescu” Buzău
Rolul conducător în procesul de educație îl are fără îndoială școala, dar în calitatea sa…
CE ROL AU CARTILE IN VIATA OMULUI?
Prof. Marin Georgiana Cocuta
G.P.N Nr. 1 “Pinochio” Buzau
Cuvinte cheie: carte, viata, om, arta, necesar.
REZUMAT
“Ce rol au cartile in viata omului?”
Cartea este in…
Calendarul desfăşurării concursului de selecţie a cadrelor didactice pentru constituirea corpului naţional de experţi
în management educaţional, sesiunea 2012, seria a 2-a
CALENDARUL
desfăşurării concursului de selecţie a cadrelor didactice pentru…
METAFORA ÎN POEZIA LUI NICHITA STĂNESCU
Prof. Pătruț Anișoara Ramona
Școala gimnazială Eșelnița, Mehedinți
Metafora reprezintă o figură semantică ce presupune un transfer de termeni, posibil datorită conţinutului semantic, parţial comun.…
|