Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Lucrarea practica la educatie tehnologica intre clasic si modern
Scris de mihaiela lazar   
Marţi, 08 Mai 2018 00:00

LUCRAREA PRACTICĂ LA EDUCAȚIE TEHNOLOGICĂ,

ÎNTRE CLASIC ȘI MODERN

Profesor Ioana – Camelia Suciu

Școala Gimnazială “Octavian Goga” Cluj–Napoca

Lucrarea se dorește a fi o pledoarie pentru utilizarea lucrărilor practice în cadrul orelor de educație tehnologică. Astfel, în cadrul disciplinei, deși profesorul are libertatea de a stabili ponderea lecțiilor teoretice în raport cu aplicațiile practice, utilizarea lucrării practice este benefică deoarece contribuie în mare măsură la atingerea competențelor din programa școlară, dezvoltând la elevi gândirea critică, simțul estetic și creativitatea, deprinderile și abilitățile practice. De asemenea, cultivă la elevi comportamentul ecologic, spiritul competițional și capacitatea de a lucra în echipă.

Cuvinte cheie: educație tehnologică, lucrare practică

Educația tehnologică este o disciplină de trunchi comun din Aria curriculară “Tehnologii”. Ea contribuie, alături de celelalte discipline obligatorii studiate în gimnaziu, la formarea unei culturi generale la elevi, evidențiind raportul omului modern cu tehnologia.

Abordarea acestei discipline se realizează modular, elevii studiind în gimnaziu opt module corespunzătoare unor domenii de activitate. Diversitatea acestora, deși utilă în pregătirea elevilor, ridică probleme didactice, profesorul fiind nevoit să abordeze segmente tehnologice variate.

Scopul disciplinei educație tehnologică nu este de a realiza un produs finit, de a instrui practic elevii, ci de a înțelege esența problemelor tehnologice, dezvoltând gândirea elevilor.

Lucrez ca profesor de educație tehnologică de peste 20 de ani, participând implicit la transformările (benefice) suferite în abordarea acestei discipline. De-a lungul timpului, numărul de ore alocate educației tehnologice s-a redus la 1-2 ore pe săptămână, s-a renunțat la demixtarea claselor, iar competențele sunt centrate pe elev.

Teoreticul și practicul se îmbină, dar profesorul este cel care decide, adaptându-se la caracteristicile grupului de elevi, preponderența teoreticului sau a practicului în desfășurarea orelor de educație tehnologică.

Ora ideală de educație tehnologică este aceea care presupune atât elemente teoretice, cât și lucrări practice, fapt sesizat și de Ministerul Educației și Cercetării Științifice, al cărui corp de experți a stabilit o metodologie de desfășurare a Olimpiadei de educație tehnologică. Astfel, în cadrul Olimpiadei teoreticul se îmbină cu practicul, ponderea fiind de 50% pentru proba teoretică și 50% pentru proba practică. Acest aspect este apreciat atât de profesori, cât și de elevii participanți.

Lucrarea practică este una dintre metodele tradiționale de evaluare la educație tehnologică. Deși timpul a trecut, metoda continuă să fie actuală deoarece nu urmărește preprofesionalizarea elevului. Eficiența și utilitatea lucrării practice este demonstrată, deoarece aceasta ajută la:

· realizarea unui produs folosind o fișă tehnologică

· identificarea și selectarea unor materiale studiate

· valorificarea termenilor studiați.

Prin folosirea lucrării practice se dezvoltă la elevi gândirea critică, simțul estetic și creativitatea, se dezvoltă deprinderile și abilitățile practice.

Am observat de-a lungul carierei faptul că elevilor le plac activitățile practice, atât realizate individual, cât și pe grupe, valorizând astfel într-un mod superior cunoștințele acumulate în cadrul lecțiilor teoretice. Elevilor li se cultivă astfel gustul pentru frumos, un comportament ecologic prin folosirea de multe ori a unor deșeuri reciclabile, spiritul competițional și capacitatea de a lucra în echipă cu colegii de clasă. Elevii nu mai sunt stresați ca și în cazul evaluărilor orale sau scrise. Disconfortul temporar creat de un oarecare zgomot sau de resturile de materiale dispare la finalul activității, când elevii își admiră produsele realizate.

Exemple de lucrări practice care se pot realiza la orele de educație tehnologică:

· machete ale cartierului

· locuințe tradiționale sau moderne, din diverse epoci/țări

· colaje

· tablouri realizate cu materiale din natură, materiale textile sau deșeuri

· obiecte decorative

· jucării

· mărțișoare

· felicitări

· afișe/reclame pe diferite teme

· preparate culinare simple

· ambalaje/etichete ale unor produse

· circuite electrice simple

· machete ale unor tehnologii tradiționale sau moderne de utilizare a energiei

· machete ale unor tehnologii de transport sau de comunicație, etc.

Nu am pretenția că am inventat acum roata. Sunt aspecte din cadrul disciplinei pe care profesorii de educație tehnologică le cunosc foarte bine. Îmbinarea lecțiilor teoretice cu aplicațiile practice ține de măiestria profesorului de educație tehnologică de a ști să folosească eficient timpul și resursele materiale și umane de care dispune pentru ca această disciplină să nu fie tratată cu superficialitate de către elevi, ci să fie îndrăgită și apreciată la adevărata ei valoare.

Ora de educație tehnologică poate deveni preferata elevilor dacă îndrăznim și noi profesorii să fim creativi și să le acordăm elevilor șansa de a se manifesta creativ și liber.

 

Bibliografie

· Constantin Rodica, Didactica educației tehnologice, curs editat de Ministerul Educației și Cercetării în cadrul Proiectului pentru învățământul rural, București, 2005

· Sârbu D.Ion, CosmaDragoș, Matei Sorin, Sârbu Melania Antoaneta, Metodica predării educației tehnologice în gimnaziu, Editura Arves, Craiova, 2006

· Lichiardopol Gabriela, StoicescuViorica, Neacșu Silvica, Educație tehnologică, ghidul profesorului – clasele V-VIII, Editura Aramis, București, 2006

 

Revista cu ISSN

Chestionar pentru personalul didactic in…

ANEXA Nr. 9   la regulament   CHESTIONAR pentru personalul didactic*)      ___________    *)Raspunsurile la acest chestionar au caracter confidential.   - model -   In scopul diagnosticarii procesului institutional din scoala dvs., a stabilirii unor...

Read more

Componente ale comunicarii nonverbale

COMPONENTE ALE COMUNICĂRII NONVERBALE   Raluca-Nicoleta Iancău, profesor limba română Şcoala Generală nr. 6 Iacob Mureşianu, Braşov     Teoriile contemporane ale comunicării, influenţate de discipline atât de diverse ca lingvistica enunţării, psihologia, sociologia,...

Read more

Despre expresiile idiomatice III

DESPRE EXPRESIILE IDIOMATICE (III) Silvia Baltă, Profesor de limba franceză Şcoala Gimnazială „Maria Rosetti”, Bucureşti Studierea expresiilor idiomatice se realizează în cadrul frazeologiei, disciplină de sine stătătoare al cărei...

Read more

Povestea foii de hartie

„POVESTEA FOII DE HÂRTIE” (proiectul ce a reprezentat România...)   Prof. Ofelia Cornelia POPA Şcoala Gimnazială Panticeu, judeţul Cluj   Rezumatul lucrării Prin acest proiect interdisciplinar, derulat la nivelul Şcolii Gimnaziale Panticeu, am dorit să contribuim la...

Read more

Presenting and practicing new vocabulary

Presenting and practicing new vocabulary

PRESENTING AND PRACTICING NEW VOCABULARY Prof. Felherț Monica, Gradul Didactic I Liceul Tehnologic Nr.1 Salonta, Bihor Teacher attitudes to vocabulary have changed a lot over recent years. The use of the...

Read more

Comunicare eficienta in situatii conflic…

COMUNICARE EFICIENTĂ ÎN SITUAŢII CONFLICTUALE Rapciuc Andreea, profesor psihopedagog Liceul cu Program Sportiv “Iolanda Balaş Soter” din Buzău Conflictul reprezintă o stare de tensiune creată...

Read more

Dascalul de profesie roman

DASCĂLUL, DE PROFESIE ROMÂN   Prof. Antal Adrian-Grigore Liceul Teoretic “O. C. Tăslăuanu” Topliţa, jud. Harghita   Am încercat prin articolul meu să trag un semnal de alarmă referitor la direcţia greşită spre care se...

Read more

Situatia implementarii clasei pregatitoa…

Situaţia implementării clasei pregătitoare pentru anul şcolar 2012-2013   Pentru anul şcolar 2012 - 2013 s-au înscris 127.665 de elevi pentru clasa pregătitoare şi 171.885 de elevi pentru clasa I.  Prin hotărârea de...

Read more