Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Managementul proiectelor
Vineri, 08 Aprilie 2011 06:34

MANAGEMENTUL PROIECTELOR

 

prof. Ciucă Cristina 

Şcoala cu clasele I – VIII    Bâsca – Chiojdului,

Com. Chiojdu,  Jud. Buzău

 

Dinamica schimbărilor ştiinţifice, culturale, sociale etc, a impus la nivel de management educaţional adaptări rapide la noile trasformări, menite să asigure racordarea la o nouă grilă de valori.

O modalitate eficientă prin care echipa managerială poate face faţă acestor solicitări continue o reprezintă managementul bazat pe proiect.

Proiectul reprezintă un ansamblu coerent de activităţi sau de procese de muncă care în mare parte au carater inovaţional, a căror finalizare urmăreşte îndeplinirea cu succes a unei misiuni complexe (un instrument util prin care se răspunde precis la o nevoie educaţională). Misiunea corespunde unei nevoi specifice identificate de organizaţie la nivel local. (combaterea abandonului, integrarea rromilor, dezvoltarea şcolii incluzive, etc.)

Caracteristicile fundamentale ale proiectului

a) unicitatea, originalitatea. Proiectele sunt diferite, deşi pe aceeaşi temă, în funcţie de specificul instituţiei. Originalitatea nu poate fi una extremă.

b) obiective univoce – specifice instituţiei respective, nu din cărţi de specialitate

c) limitările resurselor temporale, materiale şi umane (6-12 luni)

d) organizarea specifică – organigrama şi activităţi foarte precise, independent de organizarea instituţiei ce a generat proiectul

e) rezultate finale şi concluzii – de dorit să concretizeze obiectivele propuse; vizează reuşite -> concluzii: rapoarte, ulterior mediatizate.

Fazele unui proiect

1.Proiectarea- sunt identificate subetape:

1.1 Analiza de nevoi – prezentarea contextului general / specific din instituţii (SWOT, PESTE)

1.2 Obţinerea de informaţii generale care să ajute la stabilirea clară a problemelor, nevoilor cărora proiectul doreşte să le răspundă.

1.3 Planificare iniţială a proiectului: scop, obiective, activităţi, succesiunea activităţilor, resurse, termene.

1.4 Delimitarea precisă a resurselor – temporale, materiale, umane.

1.5 Stabilirea echipei de proiect

1.6 Reevaluarea proiectului după trecerea de aprobările iniţiale.

2.Execuţia (faza de derulare) – presupune implicarea echipei de proiect în realizarea efectivă a acestuia. Aici, un rol important îl are asigurarea fluxului informaţional, (relaţie de comunicare eficientă permanentă) pe 2 direcţii principale:

a) către participanţii la proiect (sarcină, termene)

b) către managerii de proiect: rezultate obţinute

3.Evaluarea- se desfăşoară în mod continuu, marcând fiecare subetapă a proiectului şi fiind preponderentă în finalizarea procesului. Este predominantă la final. Evaluarea urmăreşte:

a) compararea rezultatelor (parţiale sau totale) cu obiectivele stabilite.

b) reliefarea utilităţii proiectului

c) analizarea planului de costuri ale unui proiect

d) analiza fluxului informaţional: informaţii, comunicare, modalităţii de comunicare

e) analiza resurselor umane implicate

f) realizarea rapoartelor parţiale şi finale

g) stabilirea concluziilor şi a recomandărilor

Pentru realizarea unui bun proiect, echipa de realizare a acestuia va trebui să identifice răspunsurile la întrebările (orientative):

1. Cui se adresează proiectul? – beneficiarii direcţi sau indirecţi

2. Care sunt finalităţile proiectului?

3.Ce nevoi acoperă proiectul prin derularea sa?

4. Care este echipa de proiect? Cine este coordonatorul?

5. Ce rol are fiecare membru al echipei de proiect?

6. Care este durata proiectului?

7. Ce factori / elemente condiţionează realizarea proiectului?

8. Care este conţinutul proiectului? – detalieri ale activităţilor, acţiunilor, operaţiilor.

9.Cât costă proiectul? Cine asigură finanţarea? (salarii, birotică, publicitate, etc)

10. Cum se va realiza gestionarea resurselor?

11. Cum se va realiza monitorizarea, de către cine şi pe baza căror criterii?

12. Cum se va face evaluarea?

13. Care sunt efectele utile ale proiectului?

 

Răspunsurile se concretizează în mod real în realizarea planurilor structurale pentru fiecare pachet operaţional al proiectului.

Orice plan structural, operaţional  trebuie să specifice:

1. acţiuni desfăşurate: fiecare acţiune este subordonată unui obiectiv operaţional.

2. resurse materiale, financiare, temporale, umane

Pentru ca un proiect să fie eficient, în cadrul acestuia trebuie menţinut un flux informaţional eficient prin 2 mari etape:

a) procurarea informaţiilor

b) transmiterea informaţiilor în formă completă, clară şi precisă tuturor membrilor echipei de proiect.

Un element aparte al fluxului informaţional îl reprezintă rapoartele. Proiectul trebuie să specifice ciu se adresează rapoartele, ce rapoarte ajung la managerul de proiect şi care este forma de prezentare (mai numeroase sub formă scrisă, dar şi combinat oral, PowerPoint)

Rapoartele se întocmesc:

1. după finalizarea fiecărei etape – faze ale proiectului

2. în situaţii speciale

3. în etapa finală a proiectului.

 

 

Revista cu ISSN

Metode si tehnici de cunoastere si carac…

METODE ŞI TEHNICI DE CUNOAŞTERE ŞI CARACTERIZARE PSIHOPEDAGOGICĂ A ELEVILOR     Cunoaşterea psihologică de către profesor a elevilor este complexă şi dificilă, dar, este şi extrem de profitabilă pentru elevul în cauză,...

Read more

Metodologie si criterii pentru acordarea…

Ordin pentru aprobarea Metodologiei si a criteriilor pentru acordarea gradatiei de merit in invatamantul preuniversitar, emis de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului  

Read more

Cet de prezenta este limba romana in man…

CÂT DE PREZENTĂ ESTE LIMBA ROMÂNĂ ÎN MANUALELE DE LICEU? Prof Vlad Petronela, Liceul Tehnologic Anghel Saligny Fetești, jud. Ialomița În programele de limba şi literatura română pentru...

Read more

Avantajele utilizarii calculatorului in …

AVANTAJELE UTILIZĂRII CALCULATORULUI ÎN PROCESUL INSTRUCTIV - EDUCATIV   Profesor Miron Steluţa Otilia Şcoala Gimnazială Movila Miresii, judeţul Brăila               Rezumat: Articolul îşi propune identificarea avantajelor utilizării calculatorului în activitatea de predare – învăţare...

Read more

Principiile alternativei educationale st…

Principiile alternativei educationale step by step

PRINCIPIILE ALTERNATIVEI EDUCAȚIONALE STEP BY STEP Florea Mihaela Ramona, prof. înv. primar Școala Gimnazială „Andrei Șaguna“ Deva Step by Step este o metodă alternativă...

Read more

Integrare_copii cu cerinte educative spe…

PROBLEME DE INTEGRARE A COPIILOR CU CERINŢE EDUCATIVE SPECIALE Inst. Cristina Laura Şcoala cu clasele I-IV Susag, Comuna Craiva, Judetul Arad Ca fiintǎ socialǎ, omul...

Read more

Film Baietelul proiect pentru combaterea…

Film Baietelul - combaterea si prevenirea abandonului scolar     Filmul Baietelul a fost realizat in cadrul proiectului de combatere si prevenire a abandonului scolar in randul copiilor proveniti din familii defavorizate socio-economic,...

Read more

Numerele intregi negative, aparitie si m…

NUMERELE ÎNTREGI NEGATIVE, APARIȚIE ȘI MOTIVAȚIA NECESITĂȚII LOR Profesor: Vasilache Paraschiva Școala Gimnazială „ Șt. O. Iosif ” Tecuci Rezumat: Istoria matematicii ne fascinează, ne dezvăluie aspecte inedite legate de...

Read more