Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Metode de interactiune educationala
Luni, 24 Ianuarie 2011 18:21

METODE DE INTERACŢIUNE EDUCAŢIONALĂ

 

                                                                                           Prof. Laura Herman

                                                                                   Şcoala “Nicolae Iorga” Baia Mare

 

Dincolo de accentul informaţional care devine tot mai puţin monopol al şcolii, aspectul formativ şi motivaţional al acesteia se poate regândi şi prin metodele de interacţiune educaţională. Astăzi, la toate nivelurile şi într-o mulţime de moduri, comunicarea şi interacţiunea sunt prezente în experienţa cotidiană a fiecăruia; de aceea cultivarea spiritului de cooperare adus de aceste metode devine un factor favorizant în inserţia socială a persoanei.

 

Exerciţii de ingeniozitate practică

          Elevii trebuie să exerseze în a produce, în scris, timp de câteva minute, maximul de idei, de propuneri, de situaţii, de lucruri diverse, în vederea dezvoltării capacităţilor vizând fluiditatea, flexibilitatea şi originalitatea, în legatură cu unul sau mai multe elemente.

a). “Ce se poate face cu….”

o cutie de conserve, o cărămidă, o radieră, o foaie de hârtie, un pian, un câine, nişte sticle goale, o rachetă, etc.

b).”Cum te poţi lipsi de ….”

pantofi, scaune, ceas, telefon, televizor, masă, pantaloni, etc.

c). Modelare si strivire

          Este vorba de propunerea ca, pornind de la nişte obiecte sau situaţii, să se efectueze unele operaţii de augmentare, diminuare, inversare, suprimare sau adăugare de elemente, modificare de forme sau de materii, decorare, senzualizare, transfer al unor domenii de folosinţă, multiplicare sau reducere a cantităţilor, distorsionare a calităţilor, alterare a proporţiilor asupra obiectelor următoare: umbrelă, stilou, masă, chiuvetă, oglindă, vacanţă, închisori, etc.

d). Distanţarea

          Se propune tratarea unora sau a mai multor evenimente: accident, pierderea stiloului, vesela spartă, plecare în concediu, începerea anului şcolar, eşec sau reuşită la un examen, în mod succesiv, în mai multe registre:  liric, comic, tragic, scandalizat, solemn, admirativ, emoţional, înspăimântat, etc.

e). În locul altuia

           Se cere intrarea în pielea altei persoane sau într-un rol obişnuit, pentru a le percepe în mod diferit (elev, profesor în vârstă, cap de familie, avocat, librar, pictor, etc.) şi pentru a explica modul în care vede lucrurile respectiva persoana, care sunt principalele patru calităţi ale ei şi defectele ei specifice.

f). “Scopul scuză mijloacele”

          Elevii trebuie să gasească mijloace originale pentru a învăţa engleza, a nu fi bolnav, a te face cunoscut, a câştiga bani, a traversa un râu, a cumpăra un ziar, a ruga ceva pe cineva.

g). Compararea

           Li se propune elevilor să formuleze comparaţii pentru a descrie: copiii ieşind de la şcoală, ploaia peste oraş, fiecare anotimp, chipul unui boxer, muzica dată la maxim.

h). “Eroii noştri”

           Fiecărui participant i se cere să caute în amintirile sale persoane reale sau imaginare care l-au impresionat în copilărie. Indivizii vor putea apoi să dialogheze apoi pe acest subiect grupându-se câte doi sau trei.

i). Parabola

           Se pune problema inventării, în cadrul unor mici grupuri sau în mod individual, a unor naraţiuni sub formă de fabulă, de poveste, de mit, de aventură extraordinară, cu referire la teme pregnante ale activităţii elevilor: “Unele animale au hotărât să reformeze modul de a învăţa. Un viezure a fost desemnt pentru…”,  “Un peşte şi un ied au dorit să comunice. Ei …..”,  “O clasă este ca o ….”, “ Albinele se hotărâră să schimbe stilul de viaţă în stup. Pentru aceasta, ele …..”.

j). Evenimentele-şoc

            Fiecăruia i se cere ca, în mod individual, să amintească un eveniment sau o situaţie, din trecutul îndepărtat sau foarte apropiat, care l-a marcat, jalonându-i existenţa sau exercitând asupra lui o acţiune formatoare, uşor atenuată acum sau încă eficientă. 

 

Bibliografie:

Leroy, G., Dialogul în educaţie, Ed. Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1974

Lohisse, J., Comunicarea. De la transmiterea mecanică la interacţiune, Ed. Polirom, Iaşi, 2002

Pânişoara, I., Comunicarea eficientă: metode de interacţiune educaţională, Ed. Polirom, Iaşi, 2003

de Peretti, A., Legrand, J., Boniface, J., Tehnici de comunicare, Ed. Polirom, Iaşi, 2001

 

 

Ultima actualizare în Miercuri, 02 Februarie 2011 10:06
 

Comentarii 

 
0 # pop 28-03-2011 07:06
NU FACET GRESEALA SA INSCRIETI COPILUL LA NICOLAE IORGA, NU MAI E SCOALA CARE A FOST CANDVA. TOTUL E PE PILE PE BANI, ATATA RAUTATE INTRE COPIIIII, PROFESORI MAI INVIDIOSI DECAT COPII, PROFESORI CARE DAU MEDITATII COPIILOR PE CARE II AU CA ELEVI IN CLASA, ACESTI COPII AU CATE 8 NOTE DE 10.......
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Consideratii asupra evolutiei scris citi…

CONSIDERAŢII ASUPRA EVOLUŢIEI SCRIS – CITITULUI   Prof. Iulia-Emanuela Pop,             Profesor educator la CSEI Şimleu Silvaniei, structura Speranţa, Zalău   Actul grafic Scrisul este considerat ca fiind o formă de exprimare a limbajului, ce implică...

Read more

Asigurarea si managementul calitatii in …

ASIGURAREA ŞI MANAGEMENTUL CALITĂŢII ÎN SISTEMUL EDUCAŢIONAL ROMÂNESC   Mihai Ștefania – Monica Școala cu clasele I – VIII Vitănești, Județul Teleorman     Calitatea în educaţie înseamnă asigurarea pentru fiecare educabil a condiţiilor pentru cea...

Read more

Studiu de caz caracterizare elev M G

STUDIU DE CAZ – ELEV M.G. Înv. Marc Aurica Școala Gimnazială Câmpeni, jud. Alba Am realizat un studiu de caz...

Read more

Platforma de prezentare a ofertelor de e…

Platformă de prezentare    a ofertelor de educaţie non-formală     pentru săptămâna „Şcoala altfel”      Ministerul Educaţiei, Cercetrării, Tineretului şi Sportului a deschis o platfomă online de înregistrare a ofertelor organizaţiilor non-guvernamentale din domeniul educaţiei şi...

Read more

inscrierea candidatilor si disciplinele …

   CAPITOLUL II  Inscrierea candidatilor si disciplinele de concurs      Art. 3. -    (1) Cererile de inscriere la concursul pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate in unitatile de invatamant particular din invatamantul preuniversitar, potrivit...

Read more

Proiectarea instruirii pe competente

Proiectarea instruirii pe competenţe                 Proiectarea instruirii în formele sale de bază (planificarea calendaristică anuală şi proiectarea unităţilor de învăţare) se poate realiza în conformitate cu elementele metodologice principale, redate în...

Read more

Acte necesare pentru inscriere la defini…

Actele necesare pentru înscrierea la examen DEFINITIVAT - sesiunea august 2011     1.      Cerere de înscriere, adresata conducerii I.S.J (se vor preciza: unitatea şcolară, vechimea la catedră, disciplina înscrisă pe diplomă la care...

Read more