Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Motivatia initiativa elevului si atitudinea profesorului
Sâmbătă, 08 Septembrie 2012 22:19

MOTIVAȚIA - INIȚIATIVA ELEVULUI 

ȘI ATITUDINEA PROFESORULUI

 

Stan Rodica,

Profesor, Viile Galați

 

Acest articol trage un semnal de alarmă asupra faptului ca niciunul din elevi nu va avea inițiativă dacă nu este modivat să încerce. El nu-și va cunoaște adevaratele aptitudini și limite dacă nu va fi motivat, că doar având îndrăzneala de a încerca poate să reușescă.

Marea majoritate a profesorilor au tendința de a fi expozitivi nu și de a fi îndrumători sau formatori de priceperi  și deprinderi.

 

Motivația constituie ansamblul motivelor unei persoane. Motivul este o structură psihică ce provoacă orientarea, inițierea și reglarea acțiunilor în direcția unui scop mai mult sau mai puțin precizat. La baza motivației stau cerințele vitale: de hrană, de căldură, aer, apă etc

Care sunt motivele care-l fac pe elev să vină la școală, să asculte profesorul și să învețe?

Elevul urmărește anumite recompense morale, acestea fiind motive extrinseci:

-         Dorința de afiliere, atunci când elevul merge la școală doar pentru a face pe plac părinților, pentru a corespunde cerințelor cadrului didactic, sau pentru a relaționa cu alți copii de vârsta lui;

-         Tendințele normative, obișnuința de a se supune regulilor;

-         Teama de consecințele neascultării, ale rămânerii fără o diplomă;

-         Ambiția; dorința de a-i întrece pe alții;

Învățătura il interesează în mod direct, acesta fiind motivul intrinsec:

-         Curiozitatea; dorința de a afla mai mult;

-         Aspirația spre competență; dorința de a deveni un bun profesionist;

Motivația vine din interior, dar și din exterior:

ž          Familia

ž          Profesori

ž          Factorii externi

ž          Motivațiile și aspirațiile proprii

 

Este gresită ideea ca,, Nu stiu să fac!,, Dar ai încercat să faci? Mulți dintre elevii

noștri zic ,,nu,,. Aici intervine munca profesorului. Trebuie să lucreze asupra nu-lui demonstrându-i acestuia ca exersând se învață. Mulți dintre ei au capacacități nedescoperite de ei, dar și de cadru didactic. Odată ce va rezolva o temă și va descoperi că poate va prinde încredere și va continua perfecționându-se.

            Va învăța astfel să ia inițiativă, să iși exprime propriile gînduri.

Expunerea unui exemplu nu duce la învațarea lui logică. Trebuie pornit de la o noțiune deja însușită și condus către  înțelegerea celei noi. Elevul trebuie să învete aplicând și el informația. Profesorul il ajută explicându-i fiecare pas. Profesorul trebuie să fie un bun observator pentru a putea observa eventualele lacune apoi trebuie să găsească metoda care il va ajuta să aducă elevul la pragul dorit.

Pentru a nu creea plictiseală care trage după sine neatenția, metodele trebuie alternate si adaptate colectivului de elevi, dar și pentru fiecare elev.

Factorul esențial al educării sentimentelor superioare este personaliatatea profesorului. El trebuie sa devină un model admirat, respectat de elevii care vor învăța cu sârguință.

Nu în toate cazurile aplicarea de metode și procedee noi sau interactive poate duce la învățare.

Cauzele care duc la lipsa învătării sunt:

ž          Lacunele;

ž          Materia stufoasa;

ž          Neatentia;

ž          Metodele folosite;

ž          Lipsa de motivație a elevilor;

ž          Anturajele din care fac parte elevii;

ž          Lipsa de autoritate a profesorului.

ž          Contextul socio-economic.

Profesorul trebuie să pună accent pe capacitatea fiecărui elev, să stabilească un minim și maxim al puterii fiecărui elev, să câștige încrederea din partea elevului.

Fiecare elev trebuie să fie încrezător în propriile capacități și trebuie antrenat permanent in vederea perfecționării. Elevul trebuie să fie independent în calcul matematic  și judecăți în argumentări si demonstrații în realiazarea de conexiuni.

 

Cuvintele cheie sunt:

·        Atitudine

·        Modelul

·        Implicare

·        Perfectionare

·        Încredere

·        Stimulare

·        Ajutor

·        Exercițiu

 

Bibliografie:

Bruner, J,  Pentru o teorie a instruirii, EDP București, 1974

Cucoș Constantin (coordinator) , Balan Bogdan, Bocu Ștefan, Cosmovici Andrei, Cozma teodor , Ștințele educației, Ed. Polirom, 2005

 

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Optional istorie locala intre actualitat…

OPŢIONAL ISTORIE LOCALĂ ÎNTRE ACTUALITATE ŞI NECESITATE                                                                                                                                                                          Prof. Delescu Claudia Şcoala Gimnazială Adam, Galaţi   Istoria locală este o realitate a şcolii româneşti din zilele noastre, este de actualitate, dar este şi...

Read more

Niveluri ale limbajului si conceptul de …

NIVELURI ALE LIMBAJULUI ŞI CONCEPTUL DE COMPETENŢĂ LINGVISTICĂ Profesor Andra Elena Diaconu Profesor de limba și literatura română, Școala Gimnazială Fitionești, județul Vrancea Limba este un mijloc de comunicare între membrii...

Read more

Studiu asupra compinirilor obligatorii a…

STUDIU ASUPRA COMPINIRILOR OBLIGATORII ALE VERBULUI   Raluca-Nicoleta Iancău, profesor limba română Şcoala Generală nr. 6 Iacob Mureşianu, Braşov        Studiul prezintă o paralelă între Gramatica limbii române din 1966 şi Gramatica...

Read more

Socializarea din primii ani de viata

SOCIALIZAREA DIN PRIMII ANI DE VIAŢĂ   Prof. Antonie Carmen-Elena Colegiul Naţional Pedagogic „Ştefan cel Mare” Bacău   Rezumat Socializarea primară este prima şi cea mai importantă etapă din devenirea unui individ, absenţa acesteia transformându-l într-o...

Read more

Sportul pentru toti

SPORTUL PENTRU TOŢI   Prof. Înv. Primar Vladu Ana Nicoleta Şcoala Gimnazială Nr. 3, Rovinari   Aceast articol urmareşte o serie de obiective generale ca: - promovarea practicării sportului în diverse forme, în rândul tinerilor...

Read more

Jocul de sah disciplina optionala in sco…

Jocul de sah – disciplina optionala in scoala Din anul scolar 2014-2015 elevii din invatamantul primar vor putea invata jocul de sah in cadrul scolii. Au fost aprobate, prin Ordin de...

Read more

Limbajul in perioada scolara mica

              LIMBAJUL ÎN PERIOADA ŞCOLARĂ MICĂ   Prof. Octavian Horia MINDA Şcoala cu clasele I-VIII, Sînandrei, Judeţul Timiş               Perioada şcolară mică (6/7-10/11 ani), de la intrarea copilului în şcoală şi terminarea ciclului primar,...

Read more

Particularitati psihologice ale scolarul…

PARTICULARITĂŢI PSIHOLOGICE ALE ŞCOLARULUI ÎN PROCESUL ÎNSUŞIRII CITIRII ŞI SCRIERII   Herczeg Monica-Institutor Şcoala cu clasele I-VIII Dudestii Noi          Procesul citirii la copiii începători se deosebeşte calitativ de procesul citirii unui cititor cu experienţă....

Read more