Otilia Cazimir universul copilariei |
Scris de mihaiela lazar
|
Miercuri, 08 Aprilie 2020 00:00 |
OTILIA CAZIMIR – UNIVERSUL COPILĂRIEI
prof. înv. primar Ungurean Gheorghina
Şcoala Gimnazială Iraclie Porumbescu-Frătăuţii Noi, Suceava
Otilia Cazimir (12 februarie 1894 – 8 iunie 1967), pe numele său adevărat Alexandra Gavrilovici a fost cel de-al cincilea copil al învățătorului Gavrilovici Gheorghe. Și-a petrecut copilăria în satul natal Cotu Vameş, județul Neamț și a început să scrie poezii de când era mică. A urmat liceul și universitatea la Iași, oraș în care și-a desfășurat întreaga activitate literară.
A debutat cu volumul de poezii Lumini şi umbre în 1923, după care au urmat: Fluturi de noapte (1923), Cântec de comoară (1931), Cronici fanteziste și umoristice (1930), Jucării (1938), Poezii (1939), Stăpânul lumii (1947), Alb și negru (1949), Baba iarna intră-n sat (1954).
A mai scris nuvele și schițe, a făcut traduceri din literatura rusă și franceză. Proza sa cuprinde volumele: Din întuneric, Fapte și întâmplări adevărate, Din jurnalul unei doctorese, Grădina cu amintiri, A murit Luchi, Prietenii mei scriitorii, În târgușorul dintre vii.
Despre poezia Otiliei Cazimir, Eugen Lovinescu afirma că e „graţioasă, fragedă şi minoră”, iar George Călinescu: „Cântând copilăria, vârsta senzaţiilor violente, Otilia Cazimir face, cu aceeaşi intuire directă a lumii, o poezie de miraculos infantil. Toţi simboliştii din seria sentimentală vor cânta, de altfel, copilăria, cu mai multă competenţă, fiindcă în loc să intelectualizeze memoria, se reazemă ca şi în perceperea naturii pe evocări senzoriale.”
Ea a iubit copiii și a scris mai multe poezii pentru ei. ,,Gingășia copiilor m-a cucerit dintotdeauna. Eu m-am apropiat de ei râzând, scriindu-le poezii vesele cu o nuanță uşoară de ironie. Am început prin a spune copiilor povești și, abia mai târziu am început să scriu pentru ei. Când eram o abia ieșită din școala primară, le povesteam nepoților mei, de care nu mă despărțea decât câțiva ani.”
În volumele Baba iarna intă-n sat și Jucării un loc important îl ocupă universul copilăriei din care nu lipsesc micile viețuitoare: furnica, melcul, cârtița, gândăceii, cărăbușul, ariciul, țânțarul, puișorii, pițigoiul, păsărelele. În copilărie a simțit lipsa prietenilor de joacă, chiar ea însăși mărturisea: ,,Am fost o copilă cuminte. Toți erau mai mici decât mine. Mă jucam singură. Mă sfiam de toți. Uneori cântam. Alteori priveam gâzele, păsările, când se topeau zăpezile.”
Poeziile Gospodina, Puișorul cafeniu, Licuriciul, De pe-o Bună – Dimineață, Țânțarul și avionul, Melcul, Ariciul, Un cămin de păsărele, Hultanul, Cântecul pițigoiului, Rața sfădăușă, Ciocârlanul, Ariciul-împărat, Trei rățuște sunt câteva din poeziile Otiliei Cazimir în care sunt prezente micile viețuitoare.
Poezia Gospodina este cea mai cunoscută de către copii. Pentru a descrie furnica, Otilia Cazimir face apel la umor:
,,Și-s grăbită, și-s grăbită,
Că mi-i casa negrijită
Și mi-s rufele la soare,
Și copiii cer mâncare… ”
Finalul poeziei cuprinde mesajul pe care îl pot desprinde micii cititori:
,, Nu, la noi
În mușuroi,
Nu e timp pentru zăbavă:
Că de n-ar fi de ispravă,
Ar fi vai ș-amar de noi!”
Melcul din poezia cu același titlu este descris pitoresc, micii cititori putând afla din tainele acestei viețuitoare. ,,Cu trup mic de gelatină”, el își petrece vara ducând o viață ,,măruntă și timidă”, iar când natura nu este prietenoasă se retrage într-o găoace ,,atât de subțire, c-ar fi strivit-o-n palme un copil”. Cu casa în spate el alunecă pe iarbă ,,încet și fără spor”: „Plimbându-şi greu făptura lui gheboasă
Pe foi de brustur ori prin buruiene,
De-a lungul drumului lăsa, alene,
O dungă lucitoare şi cleioasă,
Ca să-şi însemne drumul înapoi
Spre pâlcul cald şi dulce de trifoi...”.
Melcul când aude cântecul încetişor al copiilor, „înşelat de glasul lor”:
„Şi-a scos naiv corniţele la soare
Şi i-a privit încremenit de frică,
Cu ochii mici ca patru punctişoare”.
O altă viețuitoare, cârtiţa, este scoasă din casă ei de copiii care o privesc uimiți de stângăcia cu care se mişcă printre tufănele şi firele de iarbă. Ea nu cunoaşte razele de soare, norii și vântul, picăturile de ploaie, culorile și cântecele:
„Ci, scormonind necontenit ţărâna,
În bezna ei ocrotitoare
Îşi sapă răsucite subterane
În care singură-i şi roaba, şi stăpâna,
La adăpost de soare...”.
Otilia Cazimir realizează prin versuri adevărate „lecţii” de zoologie, accesibile şi frumoase prin folosirea epitetelor şi prin nota de umor cu care descrie aceste mici făpturi. Măcăleandrul din poezia cu același nume este văzut metaforic şi hiperbolic ca un „policandru”. Micii cititori se bucură când constată contrastul dintre mărimea păsării migratoare şi silinţa acesteia de a-şi mări dimensiunile, pentru a fi luată în seamă:
„Zbârlit şi rotund, se răsfaţă,
Se-nvârte, se umflă din guşă:
Un bulgăre mic de cenuşă,
Şi umple tot câmpul de viaţă!”. Aceeaşi senzaţie o manifestă micii cititori la citirea poeziei Puişorul cafeniu:
„A ieşit din ou la soare,
Cel din urmă puişor.
Se usucă pe-aripioare
Şi-o porneşte binişor.
Stă găina la-ndoială,
Că din şapte puişori,
Şase-s galbeni-gălbiori
(Ghemotoace de beteală),
Numai cel de la sfârşit
A ieşit
Mai ponosit!
Şi se-ntreabă speriată:
– Nu cumva-i de ciocolată?...”.
Vieţuitoarele din poeziile Otiliei Cazimir sunt personificate. În poezia Un cămin de păsărele, pitulicile adună furnici, gheonoaiele spălă rufele, răţuştele răsucesc găluște, codobaturile mătură pe sub paturi, cucul - portar stă pe o vargă de arțar și întreabă pe toată lumea: „Numai cucul, moş portar
Care n-are altă treabă,
Stă pe-o vargă de arţar
Şi pe toată lumea-ntreabă:
– Cu? Cu?...”.
Poeta tratează serios destinul acestor viețuitoare mărunte, dublând uneori simpatia cu un umor umanist, cu o intimitate naturală, ce înlocuiește închipuirea vieţii obscure a fiinţelor evocate. George Călinescua a afirmat: „Calitatea mare stilistică a Otiliei Cazimir este puterea ei de a reda faptele, puterea ei de expresie, ceea ce e însăşi arta literară. Faptele sunt redate prin impresii, traducerea exactă a senzaţiei juste, prin forţa de iradiaţie a imaginilor asupra unor pasagii întregi, imagini care nu sunt simple figuri de stil, ci expresie, explozibilă, în sufletul cititorului, a unei întregi realităţi, fiind creaţie.”
Micile viețuitoare din natură sunt zugrăvite ca de un pictor miniaturist. Ariciul din poezia cu același nume este ,,O mică vietate ghemuită”, ,,posac” când copiii au alergat în jurul lui și are un ,,bot timid și mic ca de cățel”. Gândacii sunt ,,mărunți și roșii”, cărăbușul ,,mândru și grăbit” în poezia De pe-o ,,Bună Dimineață”.
În poezia Licuriciul, viețuitoarea este descrisă cu ajutorul epitetelor ,,urât”, ,,prost”, ,,mort de frică”. Licuricii sunt bijuteriile risipite ale unor domnițe zburătoare ,,cu trup de fum”, care trec seara pe drum, lăsând în urma lor sclipiri de smarald pentru ca la lumină să se transforme în niște gândaci ,,urâți”.
Poeta a scris și ghicitori despre micile viețuitoare cărora le-a dat câte un titlu:
Cum o cheamă?, Cine-i, oare?, Zi-i pe nume! .
Otilia Cazimir a observat cu atenție mediul înconjurător din care nu lipsesc micilor viețuitoare pe care le-a redat în versuri care au încântat și vor încânta pe micii cititori, poezii în care un loc important îl ocupă universul copilăriei din care nu lipsesc micile făpturi precum furnica, melcul, cârtița, gândăceii, cărăbușul, ariciul, țânțarul, puișorii, pițigoiul, păsărelele.
Aurel Sasu, Dicționar biografic al literaturii române, Editura Paralela 45, 2006.
Mircea Zarui, Marian Papahagi, Aurel Sasu, Dicționarul scriitorilor români, vol II, București, 1998.
Articole asemanatoare relatate:
|
|
ROLUL DISCIPLINELOR DE SPECIALITATE
ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL LICEAL TEHNIC
Profesor Jianu Camelia
Colegiul Tehnic Reşiţa, Caraş-Severin
Formarea competenței profesionale a unui absolvent este asigurată prin instruirea sa complexă și progresivă, pornind de la problemele... Read more
DEZVOLTAREA COMPETENŢELOR CHEIE CITIT-SCRIS PRIN DISCIPLINELE DE STUDIU DIN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR
Competenţe cheie cadrul European
Profesor Rodica Stan
Prezentare generală
Reprezintă prima încercare la nivel european de a oferi o listă completă şi... Read more
Doua medalii de aur la a XVII-a editie
a Olimpiadei Internationale de Astronomie
Lotul olimpic al tarii noastre, Romania, a obtinut doua medalii de aur la a XVII-a editie a Olimpiadei Internationale... Read more
IPOSTAZELE ELEVULUI ÎN SELECȚIA,
COMPARAREA ȘI ANALIZA SURSELOR BIBLIOGRAFICE
Profesor educator Mureșan-Chira Gabriel
Școala Gimnazială Specială Centrul de Resurse și Documentare pentru Educația Incluzivă/... Read more
ANEXA Nr. 3
la regulament
RAPORT SCRIS FINAL AL INSPECTIEI SCOLARE GENERALE
- model -
1. Denumirea unitatii de invatamant preuniversitar ......................................................................................................
2. Perioada inspectiei ....................................................................................................................................................
3. Echipa de inspectie:... Read more
RAPORTUL DINTRE EVALUARE, PREDARE ȘI ÎNVĂȚARE
Profesor: Vasilache Paraschiva
Școala Gimnazială „ Șt. O. Iosif ” Tecuci
Rezumat: Evalurea școlară reprezintă o componentă foarte importantă a activității didactice. Profesorul, elevul sau... Read more
FRANCOFONIA ÎN ROMÂNIA
prof. Drăgian Ana-Elena
Colegiul Tehnic ,,Constantin Brâncuşi’’ Oradea
Momentul care marchează intrarea României în structurile internaţionale ale francofoniei, l-a constituit cea de-a IV-a Conferinţă a... Read more
Test geografie – clasa a IX-a
I. Numiţi, reprezentaţi prin desen şi caracterizaţi tipurile de contacte dintre plăcile scoarţei terestre.
16 puncte
II. Alegeţi varianta corectă:
1. Mărimea radiaţiei solare înregistrate... Read more
STUDIU – PRIVIND NEVOILE DE EDUCAŢIE ALE ELEVILOR PENTRU A PREVENI SITUAŢIILE DE EŞEC ŞCOLAR
Blejan Maria Liliana, Profesor Psiholog
Liceul de Arte Plastice “Hans Mattis Teutsch” Braşov
Studiul urmăreşte investigarea şi…
Fotografia, sumar de viata!
Istoria omenirii, fie recenta sau antica, nu a fost foarte bine ilustrata deoarece aparatele foto au aparut de foarte putin timp, ceva peste 100 de ani. Unii ar… PLATOUL CARSTIC VAȘCĂU
Prof. Mihaela Marian,
Colegiul Tehnic ‘‘Constantin Brâncuși’’
Rezumat: Platoul carstic Vașcău reprezintă un areal ofertant din punct de vedere al resurselor oferite de relief, atât prin numărul mare al… ACTIVITATEA NR. 1
CERCETĂŞIA ESTE ALTFEL! ESTE UN MOD DE VIAŢĂ!
1. Grupa de vârstă: copiii din clasele V-VIII
2. Ariile de dezvoltare: fizic, intelectual, caracter, emoţional, social, spiritual
3. Denumirea activităţii: CERCETĂŞIA ESTE… MUZICA
Profesor Lazar Mihaiela
Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu
„Muzica ... un grai izvorât din inimă şi menit să educe dragoste şi înfrăţire printre cei pe care îi despart…
PROIECT EDUCAŢIONAL ,,VREAU SĂ FIU STUDENT”
Prof. drd. Simion Rozaura
Liceul Pedagogic Regele Ferdinand
Rezumatul lucrării
Odată ajuns la vârsta majoratului, fiecare elev se gândeşte la viitorul său, încercând să facă alegerea optimă.…
Calendarul de desfasurare
corpul national de experti
in management educational sesiunea 2012 seria 3
CALENDARUL
desfasurarii concursului de selectie a cadrelor didactice pentru constituirea corpului national de experti in management educational,…
CARMEN SYLVA - ASPECTE DIN ACTIVITATEA LITERARĂ
Prof. Mihaela Melinte,
Colegiul Tehnic „Traian Vuia” Galaţi
Regina Elisabeta a României este considerată drept una dintre… ELEMENTE DE DEONTOLOGIE A EVALUĂRII ÎN CONTEXTUL CREŞTERII CALITĂŢII ACTULUI EDUCAŢIONAL
prof. istorie Luminiţa Simona Feşnic
Liceul Teoretic “Onisifor Ghibu”, Oradea
Scopul acestui articol este reactualizarea semnificaţiei naţionale a zilei de 9 mai,…
|