PREDAREA INTEGRATÃ
LA CLASELE I-IV
Inst. Nicolau Mariana
Şcoala cu Clasele I-VIII Gherãesti, jud. Neamt
Problemele concrete de viatã, ce trebuie rezolvate zi de zi, au un caracter integrat si nu pot fi solutionate decât apelându-se la cunostinte, deprinderi, competente ce nu sunt încadrate în contextul strict al unui obiect de studiu.
Pentru ca elevii zilelor noastre sã facã fatã solicitãrilor lumii contemporane, trebuie sã le formãm capacitatea de a realiza transferuri rapide si eficiente între discipline, de a colecta, sintetiza si de a pune la lucru împreunã cunostintele dobândite prin studierea disciplinelor scolare.
Dacã succesul scolar este dat de performanta elevului în cadrul contextelor disciplinare, succesul în viata personalã, profesionalã si socialã este dat tocmai de capacitatea de a iesi din tiparul unei discipline si de a realiza conexiuni si transferuri rapide între discipline, pentru solutionarea problemelor ivite.
Curriculum-ul integrat presupune o anumitã modalitate de predare si o anumitã modalitate de organizare si planificare a instruirii si produce o inter-relationare a disciplinelor sau obiectelor de studiu, astfel încât sã se rãspundã nevoilor de dezvoltare ale elevilor.
Nivelurile integrãrii curriculare sunt monodisciplinaritatea si pluridisciplinaritatea (multidisciplinaritatea).
Monodisciplinaritatea este centratã pe obiectele de studiu independente, pe specificitatea acestora, promovând suprematia disciplinelor formale.
Pentru a exemplifica acest model de abordare integratã, voi face referire la disciplina limba si literatura românã, disciplinã în cadrul cãreia se poate aplica monodisciplinaritatea cu usurintã, deoarece se pot îmbina, în cadrul aceleiasi lectii, elemente de citire/lecturã, cu elemente de comunicare si/sau de constructie a comunicãrii.
La clasa a IV-a, în studierea textului ,,tara de dincolo de negurã”, dupã Mihail Sadoveanu (ora a doua – plan de idei), am aplicat abordarea monodisciplinarã, formulând sarcini de genul:
Ø Cititi primul fragment din text
Ø Explicati termenii urmãtori: a scânteia, pâclã, negurã.
Ø Selectati din acest fragment un cuvânt monosilabic si unul trisilabic.
Ø Alegeti: verbele la timpul trecut (grupa I) si verbele la timpul prezent (grupa a II-a). Treceti-le apoi la celelalte timpuri.
Ø Scrieti familia lexicalã a cuvântului pãdure.
Ø Explicati folosirea cratimei în scrierea cuvintelor: n-o, de-acu, cã-i.
Ø Gãsiti în primul fragment un verb ce poate fi transformat în substantiv.
Pluridisciplinaritatea se referã la situatia în care o temã ce apartine unui anumit domeniu este supusã analizei din perspectiva mai multor discipline, acestea din urmã pãstrându-si neschimbatã structura si rãmânând independente unele în raport cu celelalte.
Exemplu de abordare multidisciplinarã a continuturilor:
Tema: ,,IARNA”
Clasa: a II-a
Unitãti de învãtare:
Limba si literatura românã: Propozitia. ,,Iarna”
Matematicã: Adunarea si scãderea numerelor 0-100
Cunoasterea mediului: Fenomene ale naturii
Abilitãti practice: Activitãti cu materiale sintetice. Hârtia
Continuturi:
Limba si literatura românã: ,,La sãnius”, de I. Agârbiceanu- analiza textului
Matematicã: ,,Adunarea si scãderea cu trecere peste ordin”- exercitii si probleme
Cunoasterea mediului: ,,Anotimpurile si vietuitoarele”
Abilitãti practice: decupare dupã contur si lipire. ,,Pãdure de brazi, iarna”
Tipul lectiei: de consolidare a cunostintelor
Obiective-cadru:
Limba si literatura românã: III. Dezvoltarea capacitãtii de receptare a mesajului scris
Matematicã: IV. Dezvoltarea interesului si a motivatiei pentru studiul si aplicarea matematicii în contexte variate
Cunoasterea mediului: III. Formarea unei atitudini pozitive fatã de mediul înconjurãtor, prin stimularea interesului fatã de pãstrarea unui mediu echilibrat si exersarea unor deprinderi de îngrijire si ocrotire a acestuia
Abilitãti practice: III. Dezvoltarea capacitãtii de cooperare în scopul realizãrii unui produs
Obiective operationale:
O1: sã citeascã textul;
O2: sã descopere cuvintele cu înteles opus;
O3: sã completeze propozitiile cu semne de punctuatie potrivite;
O4: sã efectueze exercitiile date într-un ritm alert;
O5: sã compunã o problemã dupã un exercitiu dat;
O6: sã recunoascã animalele care hiberneazã;
O7: sã realizeze, din hârtie, prin decupare si lipire, lucrarea;
O8: vor pãtrunde afectiv si spiritual în atmosfera anotimpului de iarnã.
Resurse:
A. Bibliografice:
1. oficiale – Curriculum National”
2. metodico – didactice - ,,Metodica limbii române în învãtãmântul primar”, Ilinca Anton, Bacãu, Ed. Grigore Tãbãcaru
B. Metodologice:
1. strategia didacticã: semidirijatã, inductiv-deductivã
2. metode si procedee: conversatia, exercitiul, explicatia, problematizarea, jocul didactic
3. forme de organizare: frontalã, pe grupe de câte 4 elevi, individualã
4. mijloace didactice: fise, planse, hârtie coloratã, foarfece, lipici, calculator
C. Temporale: 45 minute
Forme si tehnici de evaluare: evaluare reciprocã, observare sistematicã
Continuturi si sarcini de învãtare:
- Prezentarea în Power Point ,,Frumusetile iernii”
- Scurtã conversatie despre ceea s-a vizionat si le-a plãcut elevilor
- Enumerarea unor semne ale iernii
- Limba si literatura românã (10 min.)
- citirea textului ,,La sãnius” în lant si selectiv
- formularea unor întrebãri si rãspunsuri - activitate pe douã grupe, sub formã de concurs
- completarea pe fisa de lucru a antonimelor cuvintelor date
- scrierea semnelor de punctuatie potrivite
- joc didactic: ,,Propozitia ascunsã”- transformarea unei propozitii date în propozitii interogative si exclamative
- rezolvarea sarcinii jocului ,,Sportiv pe schiuri, dar si matematician”- verificarea rezultatului colegului si efectuarea cât mai rapidã a exercitiului urmãtor
- Cunoasterea mediului: (10 min)
- recunoasterea fenomenelor naturii ce apar în timpul iernii
- colorarea pe fisã a animalelor care hiberneazã - activitate individualã
- Abilitãti practice:(10 min)
- formarea grupelor de lucru (câte 4 elevi)
- explicarea modului de lucru si demonstrare
- împãrtirea sarcinilor de lucru: decupare, lipirea brãdutilor pe foaia de lucru, lipirea unor confetti pentru obtinerea zãpezii
Pentru obtinerea performantei s-au propus urmãtoarele sarcini: (5 min.)
- Grupa ,,Scriitorii”- realizarea unui text scurt despre iarnã, folosind expresii artistice
- Grupa ,,Matematicienii – compunerea unei probleme dupã exercitiul 27 + 39 – 8
- Grupa ,,Ecologistii”- completarea unui tabel ,,Asa da, asa nu!”, având ca puncte de plecare situatii din mediul înconjurãtor
- Grupa ,,Micii artisti”- confectionarea unui om de zãpadã din vatã.
Pledez pentru abordarea integratã a continuturilor, întrucât se iese din monotonia aceluiasi algoritm de predare a unor lectii, elevii sunt stimulati si atrasi prin diversitatea activitãtilor de învãtare dintr-o singurã orã si prin aparitia elementului-surprizã, se imprimã lectiei respective un caracter aparte, diferit de modul de predare traditional.
BIBLIOGRAFIE:
Ø ,,Demersuri integrate în învãtãmântul primar”, curs P.I.R.; autori: Lucian Ciolan, Laura Elena Ciolan; 2006
|