Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Proba de evaluare sumativa la tema compusi hidroxilici
Vineri, 08 Martie 2013 11:56

PROBĂ DE EVALUARE SUMATIVĂ LA TEMA COMPUŞI HIDROXILICI

 

Prof. Sandu Diana – Ileana

Colegiul Tehnic”Regele Ferdinand I” Timişoara

 

            Rezumat: Am dorit să ilustrez, printr- o gamă largă de itemi, o probă de evaluare la o temă din chimia organică. Sper ca acest material să folosească şi altor colegi.

 

Itemi obiectivi

I.  Complement multiplu :

Compusul cu formula C7H8O reprezintă:

A. un fenol;  B. un alcool aromatic;  C. un alcool nesaturat;  D. un eter.

 

II. Complement grupat :

1. Transformarea alcoolilor primari în aldehide se poate face prin oxidare cu soluţie acidă de KMnO4.

2. Prin reacţia de bromurare a fenolului se obţine un amestec de orto- şi para-bromofenol.

3. Etanolul este un acid mai tare decât fenolul.

4. 2-metil-2-propanolul este un alcool terţiar.

 

III. Relaţie cauzală :

Anionul alcooxid este o bază mai tare decât anionul fenoxid deoarece alcoolii sunt acizi mai tari decât fenolii.

 

IV. Asociere simplă :

Alegeţi secvenţa corectă, ca urmare a corelării cifrelor arabe (1-5) cu literele mici (a-e). 

1. fenol + FeCl3                                a. revelator în fotografie

2. hidrochinonă                                 b. enol   

3. pirogalol                                        c. compus ionic 

4. CH2 = CH – OH                            d. culoare violet               

5. fenol + NaOH                                e. C6H6O3

A.     1c, 2e, 3a, 4b, 5d

B.     1d, 2a, 3e, 4b, 5c

C.     1d, 2e, 3a, 4b, 5c

D.     1a, 2e, 3d, 4c, 5b

E.      1c, 2d, 3b, 4a, 5e

 

V. Completare tabel:

Nr.crt.

Proprietăţi chimice ale compuşilor hidroxilici

Reactanţi folosiţi

Condiţii de reacţie

Produşi obţinuţi

1.

 

 

H2SO4

acetat de etil + apă

2.

 

etanol + [O]

 

acetaldehidă + apă

3.

Aciditatea fenolilor

C6H5 – OH + NaOH

-

 

4.

 

 

-

C6H5 – O-Fe2+]2Cl- + HCl

5.

 

 

 

2,4,6-trinitrofenol

 

Itemi semiobiectivi

q       cu răspuns scurt:

Ce tip de legături se stabilesc între moleculele alcoolilor ?

q       de completare:

Reacţiile comune alcoolilor şi fenolilor sunt:................................................

 

Item subiectiv

280 g amestec de etanol şi fenol reacţionează cu 200 g  soluţie de NaOH de concentraţie 40%. Se cere:

-  raportul molar etanol : fenol;

- compoziţia procentuală masică a amestecului.

 

 

 

Soluţii

Itemi obiectivi:

I.    A, B, D.                                                                  V. 1. esterificarea alcoolilor, etanol + acid acetic

II.   C (2,4)                                                                         2. oxidarea blândă a alcoolilor, K2Cr2O7 + H2SO4

III.  C (numai prima afirmaţie este adevărată)                  3. fenoxid de sodiu + apă      

IV.   B                                                                                4. identificarea fenolului, fenol + FeCl3 

                                                                                           5. nitrarea fenolului, fenol + 3HNO3 , H2SO4

 

Itemi semiobiectivi:

q       cu răspuns scurt: legături de hidrogen

q       de completare: reacţia cu metalele alcaline, reacţiile de eterificare şi esterificare (fenolii indirect), reacţiile de oxidare şi combustie, reacţia de alchilare.

 

Item subiectiv:

            Numai fenolul reacţionează cu NaOH :

C6H5 – OH + NaOH  C6H5 – O-Na+ + H2O

ΜFENOL = 94,  METANOL = 46,  MNaOH = 40

Din c =    md =  = 80 g hidroxid de sodiu

 

94 g fenol ............................ 40 g NaOH

x ........................................... 80 g                       x = 188 g fenol  şi 92 g etanol (amestecul conţine 280 g).

 moli  ;  moli  :  = 1 : 1

Compoziţia procentuală masică: 

280 g amestec ............................. 92 g etanol ................................ 188 g fenol

100 g ............................................ p1 .............................................. p2

 p1 = 32, 85 % etanol şi  p2 = 67,14% fenol

 

 

Revista cu ISSN

Chestionar pentru personalul didactic in…

ANEXA Nr. 9   la regulament   CHESTIONAR pentru personalul didactic*)      ___________    *)Raspunsurile la acest chestionar au caracter confidential.   - model -   In scopul diagnosticarii procesului institutional din scoala dvs., a stabilirii unor...

Read more

Utilizarea instrumentului topgrade in ac…

UTILIZAREA INSTRUMENTULUI TOPGRADE ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ Profesor Bușcă Laura Liceul Tehnologic “Lazăr Edeleanu”, Năvodari Rezumat: Instrumentul Topgrade este util profesorilor deoarece le permite să realizeze teste și lecții online. Acest articol...

Read more

Le projet en classe de fle

LE PROJET EN CLASSE DE FLE Bondoc Mihaela, profesor de limba franceză Colegiul Național I.L.Caragiale Ploiești Motto: “ J’entends et j’oublie, Je vois...

Read more

Evaluarea randamentului scolar al elevil…

EVALUAREA RANDAMENTULUI ŞCOLAR AL ELEVILOR ÎN CADRUL DISCIPLINEI  MATEMATICĂ                                                                                                      Prof. Petruţ Steliana                                                          Grup Şcolar “M. Eminescu” Jimbolia Timiş   1.1. Evaluarea activităţii didactice marchează calitatea operaţionalizării obiectivelor pe un an de...

Read more

Ghid de evaluare a activitatii didactice

Ghid de evaluare a activităţii didactice I. PLANIFICARE – PROIECTARE 1. Modul de întocmire a planificărilor: - structura - esalonarea adecvată a materiei pe întregul an - concordanţa cu cerinţele programelor - integrarea în...

Read more

Planificare model pentru consiliere si o…

Planificare model pentru consiliere si orientare invatamant primar   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice....

Read more

Previziune cataclismica in poezia simbol…

PREVIZIUNE CATACLISMICĂ ÎN POEZIA SIMBOLISTĂ BACOVIANĂ         dr. Ştefan Lucian MUREŞANU     Motto: Vrăjitorilor evului mediu le spun: / - Lăsaţi să clipească ochiul senin deasupra Egipetului,              / Niciodată nu mor martirii dreptăţii. (George...

Read more

Invatarea colaborativa in gradinita

ÎNVĂŢAREA COLABORATIVĂ ÎN GRĂDINIŢĂ Prof. înv. preşcolar Gârtan Daniela GPN COŞEŞTI-ARGEŞ Învăţământul românesc se confruntă cu probleme din ce in ce mai...

Read more