Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Problema libertatii la Dostoievski
Marţi, 08 Ianuarie 2013 00:00

STUDIU ASUPRA PROBLEMEI LIBERTĂȚII LA DOSTOIEVSKI

 

Andone Crenguța - profesor

Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov

 

Problema libertății apare în opera lui Dostoievski în “Frații Karamazov” și presupune posibilitatea personajului de a acționa după propria sa voință sau dorință. În acest studiu am realizat o sinteză asupra libertății, făcând referire la Feodor Pavlovici Karamazov și copiii lui. Am evidențiat faptul că fiecare dintre acestia este liber în a-și croi un drum în viață. De fapt, întregul roman se axează pe afirmația lui Dmitri Karamazov: „Totul este permis.”. În final, constatăm că unele personaje sunt private de libertate.

 

Problema libertății se reflectă în romanul “Frații Karamazov”, scris de Dostoievski, prin personajele sale importante, nu prin felul în care sunt privite, prin ochii lumii, ci prin ceea ce reprezintă lumea pentru erou și prin proprii săi ochi. Fiecare devine relativ liber și independent pentru că acționează după felul său de a gândi, după principiile sale, nu ale altora.

La începutul primului volum este evidențiată libertatea prin Feodor Pavlovici Karamazov, tatăl, care a dus o viață lipsită de obligații, după bunul plac, căsătorindu-se de două ori și organizând mereu petreceri, uitând că avea un copil, Mitea (Dmitri), de numai 3 ani (din prima căsătorie). Când își părăsește copilul, putem spune că e liber, e lăsat să facă ce vrea, să-și facă de cap, călcând astfel pe urmele tatălui său. Fiind liber, Feodor se căsătorește și are încă doi copii: Alexei, zis Aleoșa, și Ivan. Personajului îi moare și această a doua soție și din nou e liber, din nou fără obligații, din nou uită de copii, pe care îi lasă în voia sorții.

Chiar dacă Ivan e liber să facă ce vrea, încearcă să -și găsească un drum în viață pentru că de mic s-a dovedit a fi isteț; la 13 ani pleacă la Moscova să urmeze liceul și apoi facultatea.

Feodor urmărește doar să trăiască clipa, să savureze viața, fără a ține cont de normele morale. Dmitri îi seamănă tatălui său din multe puncte de vedere și astfel cei doi nu se înțeleg. Când Karamazovii sunt adunați în chilia starețului Zosima, Dmitri afirmă că „Totul este permis.”, ceea ce înseamnă că, pentru a-și atinge scopurile, apelează la orice. Această afirmație e repetată pe parcursul romanului atât de Dmitri, cât și de ceilalți ce spun că au auzit-o de la el.

Aleoșa este cel care, lăsat liber de tatăl său, urmează calea mănăstirii. Este liber de moștenirea fatală a caracterului tatălui său datorită influenței starețului Zosima. Dar dacă este sub supravegherea acestuia, asta nu înseamnă că poate lua și singur decizii. Într-un fel este lăsat liber și de către stareț pentru că-l sfătuiește să plece din mănăstire pentru a-și rezolva problemele, ajungând chiar s-o cucerească pe Grușenka.

Revenind la conflictul dintre Dmitri și tatăl său, se ajunge la uciderea lui Feodor, dar nu de către Dmitri, ci de Smerdeakov și, totuși, vina cade asupra lui Dmitri pentru că cei din jur cred că el este adevăratul asasin și împotriva lui sunt multe dovezi. Este condamnat și numai atunci libertatea încetează să mai existe în cazul său. Cum speranța moare ultima, constatăm că în sufletul personajului aceasta reînvie după un timp – visează că va fi liber din nou, va evada, după cum plănuise Ivan, și va trăi alături de Grușenka.

În final, libertatea este relativă, nu toate personajele beneficiază de ea - Ivan se află pe patul de moarte, iar Aleoșa, fiind liber, va pleca din oraș pentru mai mulți ani.

 

Bibliografie

F. M. Dostoievski, Frații Karamazov, Vol. I, II, Editura Victoria, București, 1993.

 


Articole asemanatoare relatate:

Ultima actualizare în Miercuri, 16 Ianuarie 2013 17:06
 

Revista cu ISSN

Regulament de organizare si functionare …

Casa Corpului Didactic este unitate conexa a Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, care functioneaza in fiecare judet, respectiv in municipiul Bucuresti, in baza prevederilor art. 99 alin. (1) din...

Read more

Emotii si temeri privind adaptarea copil…

EMOŢII ŞI TEMERI PRIVIND ADAPTAREA COPILULUI LA GRĂDINIŢĂ Prof. înv. preşc. Brehoi Maria Grădiniţa cu P.P.Nr.33, Braşov Începerea şcolii şi a grădiniţei este o perioadă plină de emoţii atât pentru copii...

Read more

Johannes Brahms

JOHANNES BRAHMS (1833 – 1897) Profesor Lazar Mihaiela Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu Johannes Brahms este muzicianul german care, prin specificul artei sale, uneste cele douã mari...

Read more

Parteneriat scoala comunitate

Parteneriat scoala comunitate

PARTENERIAT ȘCOALĂ – COMUNITATE Prof. Pîrlog Nicoleta Școala Gimnazială ”Sfântul Nicolae”, com. Vânători, jud. Galați Motto: ”Fiecare copil pe care îl instruim este un OM dăruit societății” (Nicolae Iorga) Rezumat:...

Read more

Analiza depravarii unei constiinte in ro…

ANALIZA DEPRAVĂRII UNEI CONŞTIINŢE ÎN ROMANUL ,,MOŞ GORIOT” DE HONORE DE BALZAC Elena HENDRE - prof. Colegiul Tehnic ,,Aurel Vlaicu”, Baia Mare, Maramureş Rezumat: ,,Moş Goriot” este un roman balzacian...

Read more

Dimenisuni sociale in educatie

DIMENSIUNI SOCIALE ÎN EDUCAŢIE                                                 Zamciuc Cristina, profesor Colegiul Economic ”Octav Onicescu ”Botoşani                Educaţia în genere caută să realizeze trei scopuri, în care individualul şi socialul se întâlnesc şi se întretaie în...

Read more

Fizica si calculatorul

FIZICA ŞI CALCULATORUL    Profesor Szekely Daniela Liceul Tehnologic Lupeni     Educaţia asistată de calculator, ca modalitate de instruire, este unul din domeniile în care tehnologia informaţiei are o contribuţie majoră la creşterea eficienţei procesului...

Read more

Copilaria iubire in opera lui Mihai Emin…

COPILĂRIA – IUBIRE ÎN OPERA LUI MIHAI EMINESCU   Ileana Faur, profesor Limba şi Literatura română Liceul Tehnologic Transporturi Auto, Timişoara            Prezentul articol aduce în discuţie valenţele iubirii adolescentine, pure, în poeziile de...

Read more