PROIECT DE PROGRAMĂ CURRICULUM LA DECIZIA ŞCOLII: STILISTICĂ
Prof. Simona Crainic,
Şcoala Gimnazială Sarmizegetusa
Articolul de faţă este rezultatul nevoii de modele în alcătuirea unui proiect de opţional şi se adresează celor care doresc să aprofundeze cu elevii studiul poeziei.Opţionalul este gândit pentru elevii clasei a XI-a pentru o oră pe săptămână.
Cursul opţional propus este proiectat a se derula pe parcursul unui an şcolar (o oră pe săptămână) şi se adresează elevilor de clasa a XI-a sau a XII-a.
Cursul îşi propune o iniţiere în stilistică a elevilor care studiază poezia şi pe cei mai reprezentativi poeţi ai literaturii române.Ideea de la care am pornit este aceea că nu este suficient a identifica tema, structura, şi semnificaţiile existente într-o poezie pentru a o asuma la nivel de sensibilitate.Or, în cele din urmă, poezia nu se adresează raţiunii, ci sufletului. Acest opţional vine deci în sprijinul elevilor care , prin studiu stilistic, pot recepta altfel poezia.Îmi propun prin acest opţional o altă deschidere asupra poeziei , deschidere care rareori se poate realiza în orele de curs datorită lipsei de timp, dar şi datorită supraîncărcării programei şcolare.
Acest opţional nu se doreşte a fi un studiu exhaustiv al stilisticii, ci doar a acelor elemente care pot uşura receptarea operelor poetice. În decursul unui an şcolar toate noţiunile teoretice legate de semn lingvistic şi semn poetic, figuri de stil şi elemente de prozodie îşi vor găsi aplicabilitatea pe texte poetice.
Competenţe specifice:
1.Identificarea diferitelor figuri de stil în vederea relevării semnificaţiei lor stilistice
2.Analiza semnificaţiei sunetelor într-un text poetic în scopul receptării la un alt nivel al acestuia
3.Aplicarea metodei statistice de cercetare a limbajului poetic în vederea extragerii semnificaţiei acestuia în diferite texte poetice
4.Interpretarea elementelor de prozodie şi a rolului acestora în procesul semnificării
5.Diferenţierea dintre informaţia semnatică şi cea stilistică în vederea receptării textului poetic.
Activităţi de învăţare:
- Studiul de caz, problematizarea, exerciţii diverse de interpretare, învăţarea prin descoperire, punerea în contrast,etc
Modalităţi de evaluare: probe orale, portofoliul, proiectul
Conţinuturi propuse:
1.Definirea conceptelor de stil şi stilistică
2.Semn lingvistic şi semn poetic: motivarea semnelor lingvistice şi a celor poetice.
3.Semnificaţia sunetelor
4.Metafora: coalescentă şi implicaţie
5.Gramatica metaforică
6.Semantica metaforei
7.Elemente de prozodie : ritm, rimă, măsură, strofă şi clasificarea lor
8.Epitetul şi categoriile sale estetice
9.Comparaţie, hiperbolă, sinecdocă, metonimie
10.Informaţia semantică şi stilistică a unui text
11.Metoda stilistică de cercetare a limbajului poetic (aplicare sub aspect lexical, gramatical, fonetic şi prozodic)
12. Aplicaţii pe texte
Bibliografie:
1.Şt. Munteanu, Stil şi expresivitate poetică, Bucureşti, Editura Ştiinţifică, 1972
2.Solomon Marcus, Poetica matematică, Bucureşti, Editura Academiei, 1970
3.Hugo Friedrich, Structura liricii moderne, bucureşti, Editura pentru literatura universală, 1969
4.Tudor Vianu, Problemele metaforei şi alte studiide stilistică, Bucureşti, Editura de stat pentru literatură şi artă, 1978
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|