Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Proiect de programa curriculum la decizia scolii stilistica
Scris de mihaiela lazar   
Marţi, 08 Septembrie 2020 09:34

PROIECT DE PROGRAMĂ CURRICULUM LA DECIZIA ŞCOLII: STILISTICĂ


Prof. Simona Crainic,

Şcoala Gimnazială Sarmizegetusa

Articolul de faţă este rezultatul nevoii de modele în alcătuirea unui proiect de opţional şi se adresează celor care doresc să aprofundeze cu elevii studiul poeziei.Opţionalul este gândit pentru elevii clasei a XI-a pentru o oră pe săptămână.

Cursul opţional propus este proiectat a se derula pe parcursul unui an şcolar (o oră pe săptămână) şi se adresează elevilor de clasa a XI-a sau a XII-a.

Cursul îşi propune o iniţiere în stilistică a elevilor care studiază poezia şi pe cei mai reprezentativi poeţi ai literaturii române.Ideea de la care am pornit este aceea că nu este suficient a identifica tema, structura, şi semnificaţiile existente într-o poezie pentru a o asuma la nivel de sensibilitate.Or, în cele din urmă, poezia nu se adresează raţiunii, ci sufletului. Acest opţional vine deci în sprijinul elevilor care , prin studiu stilistic, pot recepta altfel poezia.Îmi propun prin acest opţional o altă deschidere asupra poeziei , deschidere care rareori se poate realiza în orele de curs datorită lipsei de timp, dar şi datorită supraîncărcării programei şcolare.

Acest opţional nu se doreşte a fi un studiu exhaustiv al stilisticii, ci doar a acelor elemente care pot uşura receptarea operelor poetice. În decursul unui an şcolar toate noţiunile teoretice legate de semn lingvistic şi semn poetic, figuri de stil şi elemente de prozodie îşi vor găsi aplicabilitatea pe texte poetice.

Competenţe specifice:

1.Identificarea diferitelor figuri de stil în vederea relevării semnificaţiei lor stilistice

2.Analiza semnificaţiei sunetelor într-un text poetic în scopul receptării la un alt nivel al acestuia

3.Aplicarea metodei statistice de cercetare a limbajului poetic în vederea extragerii semnificaţiei acestuia în diferite texte poetice

4.Interpretarea elementelor de prozodie şi a rolului acestora în procesul semnificării

5.Diferenţierea dintre informaţia semnatică şi cea stilistică în vederea receptării textului poetic.

Activităţi de învăţare:

- Studiul de caz, problematizarea, exerciţii diverse de interpretare, învăţarea prin descoperire, punerea în contrast,etc

Modalităţi de evaluare: probe orale, portofoliul, proiectul

Conţinuturi propuse:

1.Definirea conceptelor de stil şi stilistică

2.Semn lingvistic şi semn poetic: motivarea semnelor lingvistice şi a celor poetice.

3.Semnificaţia sunetelor

4.Metafora: coalescentă şi implicaţie

5.Gramatica metaforică

6.Semantica metaforei

7.Elemente de prozodie : ritm, rimă, măsură, strofă şi clasificarea lor

8.Epitetul şi categoriile sale estetice

9.Comparaţie, hiperbolă, sinecdocă, metonimie

10.Informaţia semantică şi stilistică a unui text

11.Metoda stilistică de cercetare a limbajului poetic (aplicare sub aspect lexical, gramatical, fonetic şi prozodic)

12. Aplicaţii pe texte

Bibliografie:

1.Şt. Munteanu, Stil şi expresivitate poetică, Bucureşti, Editura Ştiinţifică, 1972

2.Solomon Marcus, Poetica matematică, Bucureşti, Editura Academiei, 1970

3.Hugo Friedrich, Structura liricii moderne, bucureşti, Editura pentru literatura universală, 1969

4.Tudor Vianu, Problemele metaforei şi alte studiide stilistică, Bucureşti, Editura de stat pentru literatură şi artă, 1978

 

 

Ultima actualizare în Sâmbătă, 24 Octombrie 2020 11:45
 

Revista cu ISSN

Educatia fizica si sportul

EDUCATIA FIZICA SI SPORTUL   Sensul pedagogic al notiunii de educatie fizica Educatia fizica este o componenta indispensabila a educatiei, care urmareste dezvoltarea armonioasa si normala a organismului, intarirea sanatatii si cultivarea unor...

Read more

Scoala factor important al dezvoltarii c…

ȘCOALA - FACTOR IMPORTANT AL DEZVOLTĂRII CONȘTIINTEI ȘI CONDUITEI MORALE A ELEVILOR Prof. înv. primar Vaida Ioana Liceul Tehnologic Gâlgău ...

Read more

Dreptul copiilor la educatie si responsa…

DREPTUL COPILULUI LA EDUCAŢIE ŞI RESPONSABILITĂŢILE ÎNVĂŢĂTORULUI   Instit. Frăţilescu Mihaela-Ramona Şc. Gen. Ghe. Tătărăscu,Tg-Jiu     „Numai un iubitor de copii poate fi şi un bun învăţător” ( Simion Mehedinţi)   În practica educaţională ne punem deseori întrebarea:...

Read more

Conceptul de prostie in viziunea filosof…

CONCEPTUL DE PROSTIE ÎN VIZIUNEA FILOSOFULUI ERASMUS   de Marian DRAGOMIR   Nu ştim dacă Erasmus din Rotterdam a fost primul european conştient aşa cum îl numeşte Stefan Zweig, dar cu siguranţă a fost...

Read more

Google forms un instrument util pentru c…

GOOGLE FORMS, UN INSTRUMENT UTIL PENTRU CADRELE DIDACTICE Profesor Bușcă Alexandru Liceul Tehnologic “Lazăr Edeleanu”, Năvodari Rezumat: Articolul de față prezintă importanța utilizării instrumentului Google...

Read more

Hour of Code 2016

Hour of Code 2016

Hour of Code 2016 Va invitam sa participati impreuna cu scoala sau liceul dumneavoastra la Hour of Code 2016, evenimentul educational gratuit ce va...

Read more

Educatia formala

EDUCATIA FORMALA   O definitie a  educatiei formale a fost data de  catre Philip Coombs, conform careia educatia formala este “sistemul educational structurat ierarhic si gradat cronologic, pornind de la scoala primara...

Read more

Cadrul asigurarii calitatii, politici si…

CADRUL ASIGURĂRII CALITĂŢII POLITICI ŞI PROCEDURI     O politică este o descriere cuprinzătoare care precizează în mod clar ce anume doreşte să realizeze un furnizor de EDUCAŢIE ŞI FORMARE PROFESIONALĂ în fiecare domeniu....

Read more