Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Proiect - Gandeste-te la viitorul tau! Citeste
Joi, 08 Aprilie 2010 00:00

UN PROIECT CARE II APROPIE PE ELEVI DE CARTE:  

GÂNDEŞTE-TE LA VIITORUL TAU! CITEŞTE!

 

prof. Ciucă Cristina

Şcoala cu clasele I – VIII Bâsca – Chiojdului, Com. Chiojdu, Jud. Buzău

 

 

 

Motto: «Cartea face omul - om, ca altoiul pomul - pom.»

 

Un proverb românesc ne spune: «Cartea face omul - om, ca altoiul pomul - pom». Aceasta înseamnã recunoaşterea faptului ca înălţarea la adevărata şi deplina condiţie de om se realizează prin mijlocirea cărţilor, că prin ele se moşteneşte de la înaintaşi şi se transminte urmaşilor patrimoniul culturii şi al civilizaţiei naţionale, al culturii şi civilizaţiei universale. Eveniment cultural – constituind altădată un privilegiu – lectura cărţilor devine în zilele noastre o activitate la îndemâna tuturor şi dupã cum cerinţele societăţii o impun, ea trebuie să se constituie o activitate cotidiană fundamentală, deoarece contribuie la îmbogăţirea vieţii fiecăruia dintre noi. Dar, pentru ca apropierea de către să devină o deprindere zilnică ţi, mai mult, ca plăcerea de a citi să devină o necesitate dorită şi trăita, ea trebuie cultivată înainte chiar de invăţarea alfabetului. Rolul educatorului este de a urmări nu numai “cât”, ci şi “ce” şi “cum” citesc elevii săi. Un obiectiv important pentru fiecare clasă, dar mai ales pentru profesorul de limba şi literatura română, este trezirea interesului elevilor pentru lectură. De aceea în acest an şcolar am iniţiat proiectul de parteneriat educaţional Gândeşte-te la viitorul tău! Citeşte! care îşi propune prin activităţile sale să stimulerze interesul pentru lectură al elevilor, prin activităţi care să-i atragă în lumea artei şi a literaturii şi în care sunt partenere 12 unităţi şcolare din 8 judeţe ale ţării: Şcoala cu cl. I-VIII ”G. E. Palade” Buzău, Şcoala cu clasele I-VIII Nr. 7 Buzău, Grupul Şcolar Industrial "Alexandru Popp" Reşiţa, Centrul Scolar pentru Educaţie Incluzivă "Aurora" Reşiţa, Colegiul Naţional „Petru Rareş” Beclean, Liceul Pedagogic "Spiru Haret" Focşani, Şcoala cu clasele I-VIII Dracşani-Sulita, Botoşani, Grup Şcolar Sanitar „Antim Ivireanul” Râmnicu-Vâlcea, Şcoala cu clasele I-VIII Orvisele, jud. Bihor, Liceul Valeni, jud Olt şi Şcoala cu clasele I-VIII Bâsca-Chiojdului Buzău – iniţiatoarea proiectului.

Proiectul se desfăsoară dupa un calendar stabilit de comun acord cu unităţile şcolare partenere. Activităţile se deruleaza în aceelaşi timp, iar rezultatele acestora vor fi trimise prin poşta electonică aplicantului. Toate acţiunile îşi propun educarea elevilor prin carte şi pentru carte, iniţierea şi desfăşurarea unor activităţi menite să dezvolte gustul pentru lectură la elevi. Penultima activitate se va desfasura sub forma unui concurs de creaţii literare şi plastice, in care vor fi antrenaţi atat elevii din şcolile partenere, cat şi elevi ai altor unitaţi de invăţământ din ţară. Tema concursului va fi CARTEA. Experienţa concursului naţional desfăşurat in anul şcolar precedent, având ca tema copilaria, concurs la care au participat peste 800 de elevi, coordonaţi de aproape 400 de cadre didactice din 34 de judeţe ale ţării, ne indreptăţeşte să credem că o a doua ediţie a concursului ar fi justă, tema generoasă şi plăcută reuşind să antreneze suflete şi inimi de diferite vârste, din diferite colţuri ale ţării.

Obiectivele proiectului sunt: deschiderea de noi orizonturi de cunoaştere, obişnuind elevii cu frecventarea, folosirea/ organizarea unei biblioteci şi educarea acestora pentru selectarea şi lectura cărţilor, colaborarea în vederea atragerii copiilor în lumea artei şi literaturii, descoperirea şi punerea în valoare a copiilor cu talent artistic şi atragerea lor în circuitul artistic.

Activităţile pe care le implementam sunt:

1. Lansarea proiectului

2. Lumea într-o bibliotecă

3. Cum se naşte o carte?

4. Medalion literar - Mihai Eminescu « Tot mai citesc măiastra-ţi carte... »

5. Medalion literar - Ion Creangă - „Un mărţişor cu poveşti”

6. Carte dragă, iartă-mă că nu te-am păstrat!

7. Cartea noastră – concurs naţional

8. Realizarea materialelor justificative

Acestea se derulează conform planificării, elevii participă cu interes şi plăcere, iar cadrele didactice implicate dovedesc răbdare şi multă pasiune. Am reuşit să realizăm pliante şi afişe pentru promovarea proiectului, am fost in vizita la bibliotecile şcolare, dar si la cele judeţene, am organizat lansări şi prezentări de carte, intâlniri cu scriitori, recitaluri de poezie. Astfel, elevii din clasa a X-a A de la Grupul Şcolar Industrial „Alexandru Popp” din Reşiţa au realizat, sub îndrumarea domnişoarei profesoare Carmen Păvan, o carte despre sărbătoarea Naşterii Domnului. S-a urmărit stimularea creativităţii elevilor, sporirea interesului pentru selecţionarea informaţiilor utile redactării, asimilarea cunoştinţelor legate de structura unei cărţi şi punerea lor în practică.În tehnoredactarea lucrării, s-a folosit calculatorul. De asemenea, realizarea acestei cărţi a presupus şi o abordare interdisciplinară, tema aleasă fiind tratată în limba franceză. În cadrul lecţiei de final, când a fost definitivată şi prezentată revista, elevii au citit poveşti despre Crăciun şi au rezolvat rebusuri având ca temă cartea.

Pe data de 11.12.2009, elevii clasei a VII-a D, Şcoala cu clasele I -VIII nr. 7 Buzǎu, coordonaţi de doamna profesoara Matei Roxana, au pus în scenă piesa de teatru popular religios intitulată "Irozii". În fiecare săptămână elevii Colegiului Naţional "Petru Rareş" Beclean, coordonaţi de prof. Emese Cîmpean încearcă să prezente câteceva din lecturile lor, într-o manieră interesantă, pentru a-i convinge şi pe colegi să citească opera respectivă. Elevii de la Şcoala cu clasele I-VIII Bâsca-Chiojdului, îndrumaţi de prof. Cristina Ciucă au prezentat viaţa şi opera scriitorilor clasici, într-o manieră atractivă, alcatuind portofolii interesante sau realizând postere.

La activităţile desfăşurate la biblioteca judeteană “Paul Iorgovici” elevii de la Grupul Şcolar Industrial „Alexandru Popp” îndrumaţi de prof. Bulzan Claudia şi prof. Păvan Carmen şi elevii de la C.Ş.E.I. „Aurora” îndrumaţi de prof Gaşpar Ancuţa, prof. Mariana Mihailescu, prof. psihopedagog Giura Nicoleta şi prof. Lucian Bidică au avut parte de o experienţă aparte – întâlnirea nu numai cu cartea, ci şi cu autorul ei: scriitoarea pentru copii, d-na Stela Brie. Au fost alături de profesorii şi elevii de la cele două şcoli: doamna Ina Prisăcaru, regizor şi actor al Teatrului G.A. Petculescu din Reşiţa şi doamna Dana Bălănescu de la Direcţia pentru Cultură Caraş-Severin.

Toate activităţile, însoţite de fotografii sunt prezentate pe blogul proiectului care poate fi vizitat la adresa: http://carteafaceomulom.blogspot.com/.

Ultima activitatea va fi un concurs de creaţii literare, la care sunt aşteptaţi sa participe alături de elevii implicati in proiect şi alţi copii cu talent literar. Temele creaţiilor sunt:

- Interviu imaginar cu personajul preferat

Cartea, prietena mea

Prietenul meu din lumea poveştilor

Lumea miraculoasă a cărţilor.

Elevii din clasele primare vor putea participa la o secţiune specială, de creaţie plastică (de afişe /de desen/de pictură) având ca tema: „Personajul meu preferat”. Lucrările se vor constitui într-o expoziţie ce va avea loc la Biblioteca Judeţeană „V. Voiculescu” Buzău pe perioada 1– 15 iunie. Jurizarea se va realiza de către profesori de specialitate, inspectori de specialitate.

La premiere vor fi invitaţi toti cei care se vor clasa pe locuri fruntaşe, iar elevii şcolii vor prezenta un program artistic din care nu vor lipsi dansurile populare şi cântecele specifice zonei. Rezultatul acestei activităţi va fi o carte in care vor fi cuprinse creaţiile tuturor elevilor participanţi. Munca noastră va fi răsplătită cu zâmbetele de fericire de pe chipul copiilor şi cu florile de lumină care vor străluci în ochii lor, dar mai ales cu gândul că fiecare dintre dascălii implicaţi am insuflat copiilor gustul pentru lumea minunată a cărţii şi am pus o pietricică la temelia unor viitori cititori avizaţi pentru literatură.

 

Ultima actualizare în Miercuri, 07 Aprilie 2010 22:20
 

Comentarii 

 
+1 # SECRET 04-10-2012 12:17
mie nu mi se pare deloc interesant mie imi plac expresiile artistice si compunerile frumoase.Dar e umpic distractiv.Mi-a placut proverbul. .Putea fi mai bun.MULT SUCCES LA URMATORUL PROIECT.
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Retard de limbaj_dislalie, tahilalie

RETARD DE LIMBAJ - DISLALIE. TAHILALIE - Studiu de caz   Institutor: Anton Simona Marinela şcoala cu clasele I-VIII nr.2 Vorniceni, Judetul Botosani     Nume subiect: Emilian Vârstã: 6 ani si 5 luni Clasa I Nevoia specialã: Retard de...

Read more

Matematica obiect de studiu si competent…

MATEMATICA – OBIECT DE STUDIU ŞI COMPETENŢĂ CHEIE Prof. Badea Brigitte, Colegiul Tehnic Ion Mincu, Timişoara, jud. Timiş Competenţa matematică este una dintre cele opt competenţe-cheie stabilite de Parlamentul European...

Read more

Caracterizare generala varsta scolara mi…

CARACTERIZARE GENERALĂ - VÂRSTA ŞCOLARĂ MICĂ   Profesor Lazar Mihaiela Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu     “Etapa micii şcolarităţi este perioada când situaţiile repetate duc la constituirea de mijloace de gândire mai operative în...

Read more

Pedagogie si psihologie

 Materiale si resurse - Pedagogie si psihologie          Didactica psihologiei - Dorina Salavastru    Psihologie sociala - Adrian Neculau    Regulile metodei sociologice - Emile Durkheim    Sociologie generala - Petre Andrei      Stim sa ne crestem copiii?    Psihologia copilului            Cum...

Read more

Forme ale educatiei

FORME ALE EDUCATIEI   In functie de gradul de organizare si de oficializare al formelor educatiei putem delimita trei mari categorii: - educatia formala (oficiala), - educatia non-formala (extrascolara), - educatia informala (spontana).

Read more

Moduri de organizare a procesului de inv…

 Procesul de invatamant, ca activitate intreprinsa deliberat in vederea realizarii unor scopuri, presupune ca necesitate o organizare. Aceasta activitate se prezinta ca un sistem complex.   Organizarea pe clase si lectii...

Read more

Studiu avantajele si dezavantajele utili…

STUDIU - AVANTAJELE ŞI DEZAVANTAJELE UTILIZĂRII TEHNOLOGIILOR DE ACCES ŞI A CELOR ASISTIVE ÎN ŞCOALĂ, PENTRU ELEVII CU DIZABILITĂŢI înv. Marc Aurica Şcoala Gimnazială Cîmpeni Utilizarea tehnologiilor informaţionale şi de comunicare...

Read more

Implicatiile globalizarii asupra educati…

IMPLICAȚIILE GLOBALIZÃRII ASUPRA EDUCAȚIEI   Alexandra Pepelea, profesor Grup Școlar Tehnic de Transporturi Iași   Globalizarea este astãzi un...

Read more