Raportul dintre evaluare predare si invatare |
Scris de administrator
|
Vineri, 08 Decembrie 2017 11:32 |
RAPORTUL DINTRE EVALUARE, PREDARE ȘI ÎNVĂȚARE
Profesor: Vasilache Paraschiva
Școala Gimnazială „ Șt. O. Iosif ” Tecuci
Rezumat: Evalurea școlară reprezintă o componentă foarte importantă a activității didactice. Profesorul, elevul sau părintele elevului pot ,,cântări” bagajul de cunoștințe asimilat de elev prin prisma rezultatelor obținute după evaluare. Formele de evaluare și corectitudinea ei sunt aspecte importante de care trebuie să ținem cont.
Cuvinte cheie: evaluare, educație, predare, învățare.
Evaluarea școlară se raportează la celelalte activități didactice: predarea și învățarea, este parte componentă a procesului intructiv-educativ. Înțelegerea, ca sistem al procesului educativ, implică surprinderea interdeterminărilor dintre predare-evaluare și învățare-evaluare. Abordând procesul de învățământ ca unitate a unor mecanisme intercorelate de predare-învățare-evaluare, I.T Radu, comentând ideile lui De Landsheere, F. Hotyat, A. Bonboir, R. Ausubel, susține că ,,predarea-învățarea manifestă tendința de a se modela între ele și după maniera în care se realizează evaluarea rezultatelor școlare" și de aici concluzia de ordin practic ,,pentru ameliorarea stilurilor de învățământ promovate de profesor, efectele pe care acțiunile de evaluare le induc asupra celorlalte componente prezintă o importanță covărșitoare.
Educația ca instrucție, adică un proces complex, are două laturi complementare: predarea ca activitate a profesorului de transmitere a cunoștințelor și învățarea ca activitate a elevului prin care acesta asimilează cunoștințe și-și formează deprinderi.
Deși relativ bine delimitată de predare, evaluarea se dovedește a fi mai apropiată de educație și instrucție decât de organizare și conducere sau eventual de alte forme de activitate socială a profesorului. Se poate astfel sublinia că evaluarea este un însoțitor cvasipermanent al predării și învățării.
Definirea evaluării ca o activitate didactică distinctă, utilă în anumite limite, devine abstractă și deficitară atunci când ne propunem să surprindem legătura dintre predare și evaluare.
Deși ne aflăm într-o perioadă de rapidă expansiune a modalităților de învățare la distanță (învățarea asistată de calculator, cu ajutorul televiziunii, într-un sistem internet etc.), se subliniază importanța legăturții directe, nemijlocite dintre profesor și elev, inclusiv a conexiunilor informaționale dintre predare și învățare. Evaluarea ca activitate didactică s-a dovedit a fi utilă pentru a diminua relativa opoziție dintre predare și învățare.
Se conturează, în acest context, două aspecte esențiale ale evaluării ca activitate didactică:
a) Se referă nemijlocit la comunicare, receptarea cunoștințelor, formare a deprinderilor etc.
b) Surprinde, în mod deosebit, aspectele de reglare sau modul de funcționare sistemic al instrucției și, în general, al procesului intructiv-educativ.
Rolul principal al evaluării este acela de a stimula învățarea și de a asigura o calitate sporită predării. În strânsa legătura cu funcția stimulativă se distinge și funcția de diagnoză a evaluării: pentru a ameliora activitatea de predare-învățare, trebuie mai întâi să se identifice "punctele critice", "aspectele neizbutite", blocajele și elementele puțin productive prezente în actul adițional.
În evaluarea școlară profesorul nu este simplu spectator (persoană care ascultându-l, îl asistă pe elev) ci și arbitru și factor de decizie (îl poate întrerupe și hotărăște asupra valorii activității elevului).
Noile tehnici de evaluare obiective limitează activitatea elevului doar la alegerea unor răspunsuri în timp ce în evaluarea tradițională elevul este invitat să "sesizeze problema", "să identifice aspecte noi", "să aplice", "să rezolve", "să identifice" etc. I.T Radu avansează chiar opinia că "tendința de utilizare - în scopul evaluării performanțelor școlare ale elevilor, a probelor alcătuite preponderent, din întrebări cu răspunsuri închise, la alegere sau cu răspunsuri scurte chiar monosilabic, simulată - poate chiar generată - de intenția de a se realiza corectarea mai rapidă și aprecierea mai exactă a acestora, necesită o reevaluare".
Nu credem să existe profesor și cu atât mai mult specialist în evaluarea care să nu recunoască superioritatea evaluării continue vizavi de aceea realizată prin sondaj. Din păcate evaluarea continuă necesită foarte mult timp și nu se poate realiza la un anumit nivel calitativ, decât în cadrul învățământului individual.
Activitatea evaluativă, mai ales atunci când se află în expansiune, solicită tot mai multă corectitudine și principialitate, generează o logică a corectitudinii salutară nu numai pentru elevi ci și pentru profesori.
Părinții au dreptul de a cunoaște nivelul de pregătire al elevilor, capacitatea, performanțele, șansele lor de afirmare, după cum societatea, factorii de conducere din învățământ, prin inspecții și sondaje, au datoria de a controla calitatea procesului de învățământ pentru a deschide canale de comunicare valorică și integrare școlară și în viață.
Numai printr-o selecție obiectivă, riguroasă, se poate asigura ridicarea nivelului de competență, capacitatea de competivitate, obținerea performanțelor, deși în acest domeniu pedagogia, teoria evaluării și docimologia trebuie să colaboreze îndeaproape cu sociologia și managementul.
Bibliografie:
Ion T. Radu, Evaluarea randamentului școlar,în ,,Curs de pedagogie,, Univ. din București,
1988
Ion T. Radu, „ Teorie și practică în evaluarea eficienței învățământului”, București, E.D.P.,1981
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|
|
STUDIU DE SPECIALITATE
SCURT ISTORIC AL ALGEBREI LINIARE
Prof. Stancu Magdalena Ioana
Liceul Voievodul Mircea Târgovişte
Algebra liniară este ramura matematicii care studiază vectorii, spaţiile vectoriale (numite... Read more
A STUDY ABOUT THE ROMANTIC 19th CENTURY
Prof. Adriana- Maria Ştefănescu
Liceul Tehnologic Energetic „Regele Ferdinand I”, Timişoara
The late 18th century was a period of revolutionary change across Europe.... Read more
IMPORTANŢA STIMULĂRII CREATIVITĂŢII ÎN DEZVOLTAREA COPILULUI
Marinescu Larisa Eromanga, Profesor Psihopedagog,
Centrul de Pedagogie Curativă HD - locaţia Lupeni, Judeţul Hunedoara
Creativitatea poate fi definită ca trăsătură complexă a personalităţii umane, constând... Read more
ROLUL SPECIILOR GALIGENE ÎN ECONOMIA NATURII
Profesor - Mocanu Cristina Maria
Şcoala Gimnazială Nr. 2, Tg. Ocna, Jud. Bacău
Rezumat - După Malpighi (1968) gala ia naștere prin fermentul din lichidul pe care... Read more
THE IMPORTANCE OF EARLY SELF-AWARENESS
IN PERSONAL AND PROFESSIONAL EVOLUTION
Prof. Jianu Camelia
Colegiul Tehnic Reșița
For adults is self-awareness often a detail in everyday... Read more
CHESTIONAR
Discuţie condusă de prof. Ofelia Cornelia POPA
20 elevi chestionaţi; 2 absenţi
Ţi-a plăcut lecţia CLIL?
a) Da: 20 elevi (100%) b) Nu: 0 elevi
Argumentează răspunsul dat la intrebarea precedentă.
“Mi-am dorit să facem... Read more
ALEGE ŞCOALA
PROIECT DE PREVENIRE A ABANDONULUI ŞCOLAR
Coordonator proiect,
Prof. Lepădatu Liliana
Şcoala Gimnazială Parava, Jud. Bacău
Elevii proveniţi din familii defavorizate, în pericol de abandon şcolar şi fără... Read more
PROIECT DE PARTENERIAT ŞCOALĂ-FAMILIE
Înv. Dana Gligor
Școala Gimnazială Câmpeni
Am realizat acest parteneriat pentru a consolida relația cu familiile elevilor și a-i... Read more
Lazar Mihaiela
GHID PRACTIC AL AUTOFORMARII MANAGERIALE
A PROFESORULUI
(continuare)
5. Managementul comunicarii
§ Retineti ca deprinderile de comunicare eficienta se dobandesc si se perfectioneaza continuu
§ Inainte de a comunica un mesaj, anticipati… Călătorie prin lumea-ntreagă
Fiind la Constantine, în a doua perioadă de lucru în Algeria, Luciana Stănilă face o excursie în Egipt. Fascinată de miturile faraonilor, dornică să viziteze Egiptul cu vestita… DOMENIILE SCHIMBĂRII ÎN SISTEMUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT
Profesor Vira Adina
Colegiul Tehnic de Transporturi, Braşov
Aflându-se în plină eră a schimbărilor şi a comunicării, perioadă caracterizată nu prin volumul mare de producţie sau… SOLUŢII METODICO-PRACTICE DE CREŞTERE
A EFICIENŢEI LECŢIEI DE EDUCAŢIE FIZICĂ
Prof. Curticăpean Aurelian
Liceul Tehnologic ”Dr. Ioan Șenchea” Făgăraș
Creșterea eficienței lecției de educație fizică este problema care preocupă cel mai mult specialiştii domeniului…
BOGĂŢIA NOASTRĂ CEA NEPREŢUITĂ
TRADIŢIILE ŞI OBICEIURILE
Prof. Dobrea Monica
Şcoala Gimnazială ”Înv. N. Pâslaru” Caşin, jud. Bacău
Motto: ,,...datinile, proverbele, muzica şi poezia sunt arhivele popoarelor, iar cu ele se poate…
Planificare model pentru chimie invatamant gimnazial
Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata model…
ROLUL ȘCOLII ÎN DEZVOLTAREA ABILITĂȚILOR METACOGNITIVE ALE ELEVILOR
(ABILITĂȚI CHEIE ÎN ASIGURAREA SUCCESULUI ȘCOLAR)
Prof. înv. primar Grecu Oana Catina
Sc. H. M. Berthelot, Ploiești
Prin articolul de față mi-am propus… Competenţe generale ale disciplinei pe niveluri de învăţământ
Modelul comunicativ-funcţional şi competenţele-cheie specifice disciplinei limba şi literatura română impun anumite competenţe generale în cadrul programelor şcolare pe niveluri de… USING SOCIAL NETWORKS TO TEACH ENGLISH
Prof. Dumitru Maria Magdalena
Liceul Tehnologic Constantin Brâncuși- Pitești
In 2007, the British Council led a research activity about how the internet affected students ‘preferences as regards…
|