ROLUL NOILOR TEHNOLOGII INFORMAŢIONALE
ASUPRA PROCESELOR EDUCAŢIONALE
Prof. Răzvan Diaconu-Popovici
Societatea contemporană a fost caracterizată ca o lume digitală sau o reţea în care noile tehnologii mass-media sunt vectori
de dezvoltare socială indiscutabilă. Procesul de formare educaţională este integrat în aceste nouă lume.
În acest articol propun o perspectivă analitică despre influenţa mass-media asupra educaţiei în societatea contemporană.
Cuvinte cheie. Educaţie, noile media, reţele online, educaţie formală, educaţie nonformală
Noile tehnologii din societatea informaţională au creat dominanta sistemului de comunicare şi interacţiune umană, într-o lume devenită postindustrială prin dezvoltarea unor valori specifice. În sistemele mass-media principala caracteristică, din ultimele două decenii a fost dezvoltarea la scară de masă a mediei electronice online. Revoluţia tehnologică a desăvârşit un proces producător de metamorfoze profunde în plan sociocultural, conform cu spiritul epocii şi a creat, practic o nouă ordine a sistemelor de valori la nivel global.
Pentru început trebuie să punctăm principalele evoluţii apărute în societatea contemporană. Acestea ne vor conduce la o bună înţelegere a direcţiilor urmate în societatea global-interactivă de astăzi:
a) Apariţia, dezvoltarea şi răspândirea la nivel global a societăţii valului trei de tip informaţional, cunoscut şi sub titulatura de societate postindustrială care a generat mutaţii structurale la nivel planetar, în comparaţie cu celelalte două tipuri de societate cunoscute în istorie: cea din primul val de tip agrar, şi societatea industrială, corespunzătoare nivelului doi.
b) răspândirea la nivel global a sistemelor mass-media masificate a creat premizele formării unei noi culturi social informaţionale, iniţial prin televiziune, ulterior prin medii electronice, online.
c) apariţia unor generaţii tinere contestatare supranumite „baby-boom” diferite şi ostile valorilor tradiţionaliste, a reprezentat un nou sistem de referinţă aferent noii culturi sociale.
d) crearea unui mit al omului postmodern, un autentic resortisant al relaţionismului şi nihilismului valoric, cu certitudine neîncadrabil în standarde şi clasice valorice.
e) noua cultură de valori postmoderne se află în strânsă corelaţie cu cerinţele pragmatice din plan social.
Utilitatea sistemelor multimedia reflectă progresul remarcabil produs de educaţie contemporană. Vorbim de proceduri comunicaţionale interactive, de schimburi mediatice corespunzătoare, dar şi de informatizare la toate nivelele educaţionale, de la cel preuniversitar la cel postuniversitar. În scopul optimizării sistemelor educaţionale propunem o strategie de modelare a tinerilor prin intermediul mediei electronice, devenită un instrument omniprezent al zilelor noastre. Vom avea în vedere o serie de opţiuni concrete de modelare a ofertelor educaţionale ale populaţiei şcolare sau universitare, de orice nivel.
· Crearea unor site-uri şi portaluri specializate în scopul formării educaţionale a tinerei generaţii. Rolul acestei forme de educaţie nonformală este acela de a dezvolta populaţia şcolară în cele mai diverse direcţii sociale şi socio-profesionale. Portaluri tematice pe diverse domenii au rolul de a forma tinerii într-o anumită direcţie profesională în funcţie de aptitudini, personalitate, interese. Accesarea unui site de profil gestionat de o anumita companie, organizaţie sau autoritate are rolul de a direcţiona orientarea socio-profesională a populaţiei şcolare.
· Formarea şi dezvoltarea unor comunităţi virtuale pornind de la grupuri de profil până la forumuri de specialitate pe tematici de interes. La nivelul reţelelor net funcţionează astfel de grupuri pe diverse tematici. În cazul domeniului educaţional, o soluţie utilă ar fi crearea acestor grupuri online pe structuri diferite şi pot participa atât instituţii universitare sau companii în domenii specializate. Scopul principal ar fi atragerea tinerilor în activităţi educaţionale sau profesionale diverse în vederea formării personalităţii tinerei generaţii.
· Realizarea unor forumuri de discuţii, de asemenea pe diverse tematici, sau în domenii variate.
Dobândirea de competenţe devine astăzi baza procesului educaţional, iar jaloanele practice de dezvoltare personală, înţelese ca formare şi reciclare permanentă, sunt mult mai uşor de asimilat graţie noilor tehnologii existente în sfera mass-media.Industrializarea comunicării în sfera educaţională arată că informatizarea este o alternativă care se construieşte zi de zi în viaţa oamenilor fără limitări şi obstacole inerente.
Bibliografie consultată
Coman, Mihai, Introducere în sistemul mass media, Editura Polirom, Iaşi, 2003.
Drăgan, Ioan, Paradigme ale comunicării de masă, Editura Şansa, Bucureşti, 1996.
Miege, Bernard, Informaţie şi comunicare, Editura Polirom, Iaşi, 2009.
Thomson, John,B, Media şi modernitatea, Editura Antet, Bucureşti, 2002.
Articole asemanatoare mai vechi:
|