Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Rolul noilor tehnologii informationale asupra proceselor educationale
Scris de mihaiela lazar   
Luni, 08 Decembrie 2014 19:41

ROLUL NOILOR TEHNOLOGII INFORMAŢIONALE

ASUPRA PROCESELOR EDUCAŢIONALE

 

Prof. Răzvan Diaconu-Popovici

 

Societatea contemporană a fost caracterizată ca o lume digitală sau o reţea în care noile tehnologii mass-media sunt vectori 
de dezvoltare socială indiscutabilă. Procesul de formare educaţională este integrat în aceste nouă lume.  
 În acest articol  propun o perspectivă analitică despre influenţa mass-media asupra educaţiei în societatea contemporană.
 
Cuvinte cheie. Educaţie, noile media, reţele online, educaţie formală, educaţie nonformală

 

Noile tehnologii din societatea informaţională au creat dominanta sistemului de comunicare şi interacţiune umană, într-o lume devenită postindustrială prin dezvoltarea unor valori specifice. În sistemele mass-media principala caracteristică, din ultimele două decenii a fost dezvoltarea la scară de masă a mediei electronice online. Revoluţia tehnologică a desăvârşit un proces producător de metamorfoze profunde în plan sociocultural, conform cu spiritul epocii şi a creat, practic o nouă ordine a sistemelor de valori la nivel global.

Pentru început trebuie să punctăm principalele evoluţii apărute în societatea contemporană. Acestea ne vor conduce la o bună înţelegere a direcţiilor urmate în societatea global-interactivă de astăzi:

a) Apariţia, dezvoltarea şi răspândirea la nivel global a societăţii valului trei de tip informaţional, cunoscut şi sub titulatura de societate postindustrială care a generat mutaţii structurale la nivel planetar, în comparaţie cu celelalte două tipuri de societate cunoscute în istorie: cea din primul val de tip agrar, şi societatea industrială, corespunzătoare nivelului doi.

b) răspândirea la nivel global a sistemelor mass-media masificate a creat premizele formării unei noi culturi social informaţionale, iniţial prin televiziune, ulterior prin medii electronice, online.

c) apariţia unor generaţii tinere contestatare supranumite „baby-boom” diferite şi ostile valorilor tradiţionaliste, a reprezentat un nou sistem de referinţă aferent noii culturi sociale.

d) crearea unui mit al omului postmodern, un autentic resortisant al relaţionismului şi nihilismului valoric, cu certitudine neîncadrabil în standarde şi clasice valorice.

e) noua cultură de valori postmoderne se află în strânsă corelaţie cu cerinţele pragmatice din plan social.

Utilitatea sistemelor multimedia reflectă progresul remarcabil produs de educaţie contemporană. Vorbim de proceduri comunicaţionale interactive, de schimburi mediatice corespunzătoare, dar şi de informatizare la toate nivelele educaţionale, de la cel preuniversitar la cel postuniversitar. În scopul optimizării sistemelor educaţionale propunem o strategie de modelare a tinerilor prin intermediul mediei electronice, devenită un instrument omniprezent al zilelor noastre. Vom avea în vedere o serie de opţiuni concrete de modelare a ofertelor educaţionale ale populaţiei şcolare sau universitare, de orice nivel.

·         Crearea  unor site-uri  şi portaluri specializate în scopul formării educaţionale a tinerei generaţii. Rolul acestei forme de educaţie nonformală este acela de a dezvolta populaţia şcolară în cele mai diverse direcţii sociale şi socio-profesionale. Portaluri tematice pe diverse domenii au rolul de a forma tinerii într-o anumită direcţie profesională în funcţie de aptitudini, personalitate, interese. Accesarea unui site de profil gestionat de o anumita companie, organizaţie sau autoritate are rolul de a direcţiona orientarea socio-profesională a populaţiei şcolare.

·         Formarea  şi  dezvoltarea  unor  comunităţi virtuale pornind de la grupuri de profil până la forumuri de specialitate pe tematici de interes. La  nivelul  reţelelor  net  funcţionează  astfel  de  grupuri    pe  diverse tematici. În cazul domeniului educaţional, o soluţie utilă ar fi crearea acestor grupuri online pe structuri diferite şi pot participa atât instituţii universitare sau companii în domenii specializate. Scopul principal ar fi atragerea tinerilor în activităţi educaţionale sau profesionale diverse în vederea formării personalităţii tinerei generaţii.

·         Realizarea  unor  forumuri de discuţii, de asemenea pe diverse tematici, sau în domenii variate.

Dobândirea de competenţe devine astăzi baza procesului educaţional, iar jaloanele practice de dezvoltare personală, înţelese ca formare şi reciclare permanentă, sunt mult mai uşor de asimilat graţie noilor tehnologii existente în sfera mass-media.Industrializarea comunicării în sfera educaţională arată că informatizarea este o alternativă care se construieşte zi de zi în viaţa oamenilor fără limitări şi obstacole inerente.

 

Bibliografie consultată

Coman, Mihai, Introducere în sistemul mass media, Editura Polirom, Iaşi, 2003.

Drăgan, Ioan, Paradigme ale comunicării de masă, Editura Şansa, Bucureşti, 1996.

Miege, Bernard, Informaţie şi comunicare, Editura Polirom, Iaşi, 2009.

Thomson, John,B, Media şi modernitatea, Editura  Antet, Bucureşti, 2002.


Articole asemanatoare mai vechi:

Ultima actualizare în Sâmbătă, 17 Ianuarie 2015 17:52
 

Revista cu ISSN

Discursul explicativ

DISCURSUL EXPLICATIV                                                                             Octavian Horia MINDA                                                                     Şcoala cu clasele I-VIII Sânandrei, jud. Timiş     Discursul explicativ (DE) răspunde unei întrebări pe care şi-ar pune-o atât locutorul cât şi interlocutorul: cum? (mijloace, modalităţi) şi...

Read more

Des cours a brest en France

DES COURS À BREST, EN FRANCE   Negraia Marta Cristiana, profesor de limba franceză, Şcoala Nr. 12 Miron Costin, Galaţi   Les cours de perfectionnement en France dues grace au programme Comenius, mobilités individuelles,...

Read more

Meseria de parinte

MESERIA DE PĂRINTE   Profesor Psiholog Blejan Maria Liliana Liceul de Arte Plastice “Hans Mattis Teutsch” Braşov   Toată lumea ştie că a fi părinte nu este un lucru uşor , iar pentru a stabili...

Read more

PERSONALITATEA MANAGERULUI SCOLAR

PERSONALITATEA MANAGERULUI ŞCOLAR prof. Ciucã Cristina Şcoala cu clasele I – VIII Bâsca – Chiojdului, Com. Chiojdu, Jud. Buzãu În ultimii ani, se fac din ce...

Read more

Creativitatea la elevi

CREATIVITATEA LA ELEVI   Prof. Surlaru Daniela Colegiul Agricol “Dr. C. Angelescu” Buzău   Creativitate, şcoală, cunoaştere, stimulare, capacitate creativă, învăţământ primar, învăţare creativă, cadru didactic, aptitudine, metode, educaţie, experiment formativ, activităţi extracurriculare, activităţi şcolare,...

Read more

De la literatura la stiinta

 DE LA LITERATURĂ LA ŞTIINŢĂ   Profesor Szekely Daniela Liceul Tehnologic Lupeni   Omul deplin al culturii româneşti, Mihai Eminescu, a fost o apariţie deosebită în literatura secolului al XIX-lea integrându-se în marele curent romantic...

Read more

Metode de predare activ participative Me…

Metode de predare activ participative Metoda proiectului Site-uri wiki

METODE DE PREDARE ACTIV-PARTICIPATIVE METODA PROIECTULUI, SITE-URI WIKI   Leonte Anca Colegiul Tehnic Buzău     Se vorbeşte tot mai mult în ultimii ani despre un învăţământ centrat pe elev, dar întrebarea este: cum anume învaţă elevii...

Read more

Evaluarea Nationala 2017 Calendarul pent…

Evaluarea Nationala 2017 - Calendarul pentru clasa a II-a, clasa a IV-a, clasa a VI-a Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice a aprobat Calendarul de administrare a evaluarilor nationale la finalul...

Read more