Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Rolul si semnificatia compunerilor scolare in programa scolara
Scris de mihaiela lazar   
Vineri, 08 Aprilie 2016 16:47

ROLUL ŞI SEMNIFICAŢIA COMPUNERILOR ŞCOLARE

ÎN PROGRAMA ŞCOLARĂ

Prof. Urjan Mihaela

Şcoală Gimnazială Siriu, loc. Siriu

Importanta compunerilor în şcoală

Pedagogia modernă acordă o deosebită importantă eliminării opoziţiei dintre educaţia formală, care are că scop principal îmbogăţirea cunoştinţelor şi educaţia nonformală, care urmăreşte dezvoltarea creativităţii, cultivarea capacităţilor de expresie şi nu memorizarea cunoştinţelor predate. Pentru a dezvoltă capacităţile de exprimare trebuie stimultata însuşirea cunoştinţelor necesare şi, invers, dobândirea de cunoştinţe cultivă capacităţile de exprimare.

Limbajul-suport al gândirii, mijloc de exprimare a conştiinţei-reprezintă un instrument indispensabil prin care se realizează acumularea de cunoştinţe şi dezvoltarea creativităţii. Astfel, exerciile de dezvoltare a limbajului au un rol hotărâtor în procesul modelării personalităţii umane. Pentru o structurare solidă şi armonioasă a minţii, compunerile reprezintă un instrument de neînlocuit.

Şcoală este chemată să pregătească omul în vederea integrării rapide în societate. În acest sens, se desprinde un alt aspect important al exerciţiilor de compoziţie şcolară - constituie mijloace de mare eficientă în vederea formării deprinderilor de a conversa,de a comunica în mod nuanţat cu semenii, în vederea stabilirii unei atmosfere de înţelegere şi ajutor reciproc. Exersarea unor tipuri variate de compuneri şcolare duce la crearea abilităţii de a contura atitudini, idei, sentimente, puncte de vedere, la deprinderea de a argumenta o opinie, de a discuta şi a critică.

Un alt aspect important al exerciţiilor de compoziţie în şcoală îl constituie faptul că sunt instrumente prin care spiritual se cultivă şi se rafinează. Prin lectură sistematică se lărgeşte orizontul cultural, prin reflectarea asupra celor citite se ascute capacitatea intelectuală. Cel mai bun exerciţiu de cristalizare a gândurilor şi impresiilor este aşternerea lor pe hârtie. Aşadar, exerciţiile de compunere sunt, în şcoală, mijloace care asigura însuşirea conştientă şi personal-creatoare a cunoştinţelor din aria tuturor obiectelor de învăţământ.

Activităţile privind compunerile şcolare capătă o importantă deosebită în contextul perfecţionării continue a învăţământului,în vederea sincronizării lui cu ritmul dezvoltării societăţii, pentru că sunt parte integrantă a procesului de formare a omului pentru viaţă, de dezvoltare armonioasă a personalităţii sale, fiind activităţi cu deosebite valenţe educativ-formative.

Scopul compunerilor

Scopul compoziţiilor se identifica cu scopul general al şcolii,astfel operaţiile privind compoziţiile în şcoală se constituie că un proces instructiv- educativ, al cărui câmp de desfăşurare nu se limitează numai la studierea limbii şi litaraturii române, ci îmbrăţişează aproape toate disciplinele de învăţământ.

Printre aspectele care constituie scopul complex urmărit de şcoală prin intermediul exerciţiilor de compoziţie ar fi,mai întâi,dezvoltarea spiritului de observaţie.Exerciţiile de compoziţie trebuie să se împletească cu preocuparea pentru cultivarea curiozităţii,cu formarea deprinderii de a observă. Există o disciplină a observării, care pune la contribuţie “toate părţile inteligenţei” (Robert Dottrens). A şti să observi înseamnă, printre altele, a fi capabil să distingi între “a vedea” şi “a privi”, între “a auzi” şi ‘a ascultă”. Odată cu lucrul, faptul, fenomenul observant,se receptează, se fixează şi cuvântul. Procesul este sintetizat de Decroly în trilogia: a observă, a asocia, a exprimă.Aşadar, prin antrenarea elevilor în efectuarea unor compoziţii tip descriere,spre exemplu,se cultivă spiritul de observaţie, în strânsă legătură cu deprinderea de a verbaliza observaţiile respective.

Un alt aspect important al scopului compoziţiilor şcolare este cultivarea deprinderii de a gândi.Această deprindere nu poate fi separată de deprinderea de a observă. Prin intervenţia gândirii,observaţiile sunt analizate, comparate, correlate, clasate. Pe baza observaţiilor, gândirea generalizează şi ajunge la abstractizări, limbajul însoţind permanent aceste operaţii. A gândi,spune Luigi Pareyson, nu este posibil fără a acţiona şi a formă, nici a acţiona fără a gândi şi a formă,şi nici a formă fără a gândi şi a acţiona.”

De asemenea, în scopul complex al compoziţiilor intră şi dezvoltarea imaginaţiei.Exerciţii pregătitoare precum: povestirea orală sau scrisă a unor evenimente văzute, trăite, auzite sau citite, rezumatul s.a. contribuie la atingerea acestui scop. Compoziţiile libere sunt mijloacele de cultivare a imaginaţiei care depăşeşte realul, pentru a reveni asupra lui.

Dezvoltarea creativităţii reprezintă un alt aspect important al scopului compoziţiilor şcolare.Cu ajutorul acestora se dezvoltă capacitatea de reordonare,organizare personală,remodelare originală a cunoştinţelor despre mediul înconjurător. Aşadar, compoziţiile în şcoală pot contribui la procesul de reducere a apropierii din exterior a literaturii,în favoarea apropierii ei din interior,elevii înţelegând mai bine problemele specific ale creaţiilor literar-artistice.

Compoziţiile şcolare urmăresc să formeze a elevi deprinderile indispensabile exprimării atributelor esenţiale ale persoanel, ale stilului ei, obişnuinţa exprimării curente,spontane,fluide şi eficace.Acestea nu trebuie private nici că scop în sine, ci că importante mijloace de educaţie formal-funcţionale.

Prin urmare,scopul compoziţiilor şcolare constă în cultivarea spiritului de observaţie,a gândirii,a imaginaţiei,a sensibilităţii, a voinţei, în legătură cu capaitatea de a exprimă verbal toate aceste atribute ale conştiinţei umane.

Bibliografie:

1.Pamfil, Alina, Limba si literatura romana in scoala. Structuri didactice deschise. Editura Paralela 45, Piteşti 2003.

2.Parfene, C., Metodica studierii limbii şi literaturii române în şcoală, Editura Polirom, Iaşi, 1999.

3.Sandu, Elena, Compunerile şcolare pentru gimnaziu, Editura Polirom, Iaşi, ed.a V-a, 2013

4.Şerbănescu, Andra, Cum se scrie un text, Editura Polirom, Iaşi, 2000.

5.Şchiopu, Constantin, Unele consideraţii privind redactarea / scrierea compunerilor narative şi descriptive, în Revista Limba Română, nr. 5-6, anul XIX, 2009

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Educatia prin diversitate

EDUCATIA PENTRU DIVERSITATE     Sintagma scoala pentru diversitate este echivalenta sintagmei scoala pentru toti si reprezinta dezideratul maximei tolerante in ceea ce priveste diferentele fizice, socioculturale, lingvistice si psihologice existente intre copii/elevi,...

Read more

Activitatea diferentiata reteta succesul…

ACTIVITATEA DIFERENŢIATĂ  REŢETA SUCCESULUI ÎNVĂŢĂRII ŞCOLARE    Înv. Marc Aurica Şcoala Gimnazială Câmpeni   Preocuparea majoră a fiecărui dascăl trebuie să fie cunoaşterea reală a personalităţii elevilor cu care lucrează, ceea ce îl ajută în...

Read more

Planetele Sistemului Solar

Planetele Sistemului Solar

Planetele Sistemului Solar     Cele noua planete ale Sistemului Solar au foarte multe aspecte in comun. Toate au orbita eliptica in jurul Soarelui si toate au luat nastere din praful si gazele...

Read more

Dantura impecabila un lux accesibil

Dantura impecabila, un lux accesibil Cand ne gandim la o dantura fara cusur, deja avem in plan multi bani, multa durere si multe hopuri peste care trebuie sa trecem. Nu este...

Read more

Cercetare stiintifica cu privire la rolu…

CERCETARE ŞTIINŢIFICĂ CU PRIVIRE LA ROLUL COMUNICĂRII ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ prof. Chiru Adelina Şcoala Gimnazială ,,Înv. Clemenţa Beşchea” Căpăţîneşti, judeţul Buzău De-a lungul vieţii, chiar din momentul...

Read more

Onomastica auxiliar pretios pentru recon…

ONOMASTICA – AUXILIAR PREŢIOS PENTRU RECONSTITUIREA TRECUTULUI   Ileana Faur, profesor Limba şi Literatura română Liceul Tehnologic Transporturi Auto, Timişoara   Studiul îşi propune să descifreze mesajul istoriei ţinutului „zona Făgetului”, zonă păstrătoare a unor...

Read more

Modalitati de realizare a site+urilor

MODALITĂȚI DE REALIZARE A SITE-URILOR Prof. Lepădatu Daniel Ionuț Colegiul Economic „Ion Ghica”, Brăila Un website este un instrument online cu ajutorul căruia îți poti expune ideile, dezvolta afacerile,...

Read more

Scoala incluziva

 ŞCOALA INCLUZIVĂ   Institutor Herczeg Monica, Şcoala cu Clasele I-VIII Dudeştii Noi              Dreptul de incluziune şcolară se poate defini prin acceptarea de către instituţiile de învăţământ a tuturor copiilor, indiferent de sex,...

Read more